Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hokutoryu Ju-Jutsun treenaus käytännössä

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#91

Viesti MarkkuT »

Jutoka kirjoitti: Nuo heitoissa toisten päälle tippumiset ovat oikeasti varottava asia.
Judopohjalta minäkin asiaa ihmettelin. Kaikkea sattui ja tapahtui, vaikka matto- ja pystyranttu otettiin melkein aina erikseen. Eli niin, että joku pari meni mukkelismakkelis ja joku sitten heitti toisen siihen samaan läjään. Tietty hokutosparrissa ei varmaan heittoja tule kuitenkaan ihan yhtä usein kuin judorandorissa (kun on muutakin tekemistä).
Ain't no one.
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#92

Viesti Verr »

Kun ollaan sparrattu hokusäännöillä niin yleensä kaikki on sparrannut kerralla. Tila on riittänyt. Kerran kuitenkin jaettiin workshoppeihin, ja osa katsoi, koska tilaa oli vähän. Meillä heitto/judorandorissa ainakin jatketaan matossa sen position vakauttamiseen asti, joten välillä kyllä meinaa tulla törmäyksiä.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#93

Viesti Andy »

Jutoka kirjoitti: Nuo heitoissa toisten päälle tippumiset ovat oikeasti varottava asia. Parhaimmillaan meillä on napsahtanut uken kantapää pystymatsia ottaneiden naapureiden päähän. Voi vain arvata kuinka iloisesti se heitto lähti... :)
Tähän vaikuttanee se, että heitot ovat hokutoryu-ottelussa erittäin harvinaisia. Minua ei muistaakseni onnistuttu heittämään sparrissa kertaakaan seitsemän vuoden treenin aikana. Itse onnistuin heitossa silloin tällöin 20-40kg pienemmille kavereille.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#94

Viesti Verr »

Andy kirjoitti:
Jutoka kirjoitti:Nuo heitoissa toisten päälle tippumiset ovat oikeasti varottava asia. Parhaimmillaan meillä on napsahtanut uken kantapää pystymatsia ottaneiden naapureiden päähän. Voi vain arvata kuinka iloisesti se heitto lähti... :)
Tähän vaikuttanee se, että heitot ovat hokutoryu-ottelussa erittäin harvinaisia. Minua ei muistaakseni onnistuttu heittämään sparrissa kertaakaan seitsemän vuoden treenin aikana. Itse onnistuin heitossa silloin tällöin 20-40kg pienemmille kavereille.
Tarkoitatko vain "isoja" heittoja, vai eikö sinua kaadettu edes jalkapyyhkäisyillä? Teillä ei sitten taidettu tuolloin kauheasti heittoja elävästi harjoitella vai kuinka?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#95

Viesti Andy »

Verr kirjoitti: Tarkoitatko vain "isoja" heittoja, vai eikö sinua kaadettu edes jalkapyyhkäisyillä? Teillä ei sitten taidettu tuolloin kauheasti heittoja elävästi harjoitella vai kuinka?
Jalkapyyhkäisyjä ei harjoiteltu lainkaan ja heitot treenattiin pääosin paikaltaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#96

Viesti Verr »

Andy kirjoitti:
Verr kirjoitti:Tarkoitatko vain "isoja" heittoja, vai eikö sinua kaadettu edes jalkapyyhkäisyillä? Teillä ei sitten taidettu tuolloin kauheasti heittoja elävästi harjoitella vai kuinka?
Jalkapyyhkäisyjä ei harjoiteltu lainkaan ja heitot treenattiin pääosin paikaltaan.
Vyötekniikoista ainakin löytyy mm. sasae, ouchigari, kouchigari...
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#97

Viesti Andy »

Tarkoitin siis de-ashibarai-tyyppistä pyyhkäisyä, jota ei treenattu. Mutta ei noillakaan kukaan minua oikeasti heittänyt niin, että olisi molemmat jalat ilmaan noussut. Maahan mentiin yleensä jonkinlaisen nujuamisen ja kaatumisen merkeissä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

#98

Viesti voipa »

Andy kirjoitti: Tarkoitin siis de-ashibarai-tyyppistä pyyhkäisyä, jota ei treenattu. Mutta ei noillakaan kukaan minua oikeasti heittänyt niin, että olisi molemmat jalat ilmaan noussut. Maahan mentiin yleensä jonkinlaisen nujuamisen ja kaatumisen merkeissä.
Nuo eivät valitettavasti kuulu olemassaoleviin vyötekniikoihin, toki niitäkin treenaillaan, jos paikallinen opettaja osaa ne "muuta kautta" itse.

Muutenhan tuossa ottelukuvauksessa ei ole mitään eriskummallista, eipä sitä näe kovin usein uljaita ja puhtaita heittoja esim. judo- tai bjj-ottelussakaan, kun toinen yrittää kaikin keinoin sabotoida toisen yritykset.
KotkanKeiju
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 31
Lauteille: Kesäkuu 2006

#99

Viesti KotkanKeiju »

Yamazu kirjoitti: PS. samainen ex-hokutoka kertoili aina mankuneensa matseihin kovempia vastustajia, tai ainakin useampia... lopulta sai sitten kolme äijää vastaansa :D Oli kai hetken pärjännyt :badgrin:

PPS. ko. kaveri taisi olla tosin vasta oransiilla vyöllä.... tosin treenannut erilaisia lajeja reilut 10 vuotta....

Kyllä, tulihan sitä manguttua vastustajia useampi hyvin usein, lähes joka treeneissä jos vain tilaisuus oli. 2 oli lemppari määrältään mutta kyllä mulle järjestettiin hupia 3 kanssa niin että puskivat päälle kaikenaikaa joka suunnalta. silloin ottelu oli vielä niin verissä että pärjäsin sen "vähänaikaa" ehkä maksimissa minuutti niin mattoon lähettiin, käy kunnonpäälle.

Toinen mitä mulle järjestettiin oli 6 kaverin keskellä kun yhdestä selvisi tuli jo toinen, ei tätäkään kauan jaksanut ehkä vähän pitempään kun minuutti, sanoisin alle 2 kuitenkin. sain siis mitä tilasin, ottelu tekis kyllä hyvää näin vuosien jälkeen ainakin välillä. meinaa noi reaktiot kärsiä hieman tai sanotaan että ne toimii usein väärässä paikassa väärään aikaan :))) ehkä tämä johtuu siitä että noita erilaisia lajeja on kokeiltu ja uudelleen muottiin meneminen on kovin haasteellista;) milloin missäkin moodissa ellei unessa jopa hehe.

Mod.edit (Yamazu): lainaus kunnostettu
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#100

Viesti AriJ »

voipa kirjoitti:
Andy kirjoitti:Tarkoitin siis de-ashibarai-tyyppistä pyyhkäisyä, jota ei treenattu. Mutta ei noillakaan kukaan minua oikeasti heittänyt niin, että olisi molemmat jalat ilmaan noussut. Maahan mentiin yleensä jonkinlaisen nujuamisen ja kaatumisen merkeissä.
Nuo eivät valitettavasti kuulu olemassaoleviin vyötekniikoihin, toki niitäkin treenaillaan, jos paikallinen opettaja osaa ne "muuta kautta" itse.
Aiheesta toiseen... Kurkistin vyökoevaatimuksia finjutsu-sivustolta, ja silmiini sattui vihreälle vaadittu:

"Hokutoryu lojaalisuus"

Mitähän mahdetaan tällä tarkoittaa?
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#101

Viesti Mika »

Yamazu kirjoitti: Aiheesta toiseen... Kurkistin vyökoevaatimuksia finjutsu-sivustolta, ja silmiini sattui vihreälle vaadittu:

"Hokutoryu lojaalisuus"

Mitähän mahdetaan tällä tarkoittaa?
Arvaus: Päälajina on Hokuto? Missä tietysti olisikin järkeä, jos sitä ajattelee opettajan viestinä harrastajille, eli oppilaat tietävät jo etukäteen, että vihreän vyön saadakseen pitää harjoitella selvästi enemmän kuin vain satunnaisesti tai sivutoimisesti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#102

Viesti AriJ »

Mika kirjoitti:
Yamazu kirjoitti: Aiheesta toiseen... Kurkistin vyökoevaatimuksia finjutsu-sivustolta, ja silmiini sattui vihreälle vaadittu:

"Hokutoryu lojaalisuus"

Mitähän mahdetaan tällä tarkoittaa?
Arvaus: Päälajina on Hokuto? Missä tietysti olisikin järkeä, jos sitä ajattelee opettajan viestinä harrastajille, eli oppilaat tietävät jo etukäteen, että vihreän vyön saadakseen pitää harjoitella selvästi enemmän kuin vain satunnaisesti tai sivutoimisesti.
Muistelen Fighteristä lukeneeni herra Niinikedon puhuneen että Dan-asteilla (heh) ei lajista enää rampata eestaas, tosin tämän taisi eräs useamman Danin hokuto-ope kumota ettei ollut koskaan aiemmin kuullutkaan... Mutta tuo oli siis Daneille... Tämä lojaalisuus mainittiin jo vihreälle.
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#103

Viesti Andy »

Ei sitä lojaalisuutta ainakaan mitenkään testattu.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#104

Viesti Kari Aittomäki »

Tästä lojaalisuudesta.

Ennen kiukkaria treenasin siis suunnilleen jokapaikassa missä ikinäehdin.
Eli tottakai Avella, mutta myös juuriperustetussa Budocenterissä, kaskun asuin tuolloin Lauttasaaressa.
Tai itseasiassa vedin Karateklubille treenejä.

Ave pyysi aika alleviivaten etten opettaisi tai muutoin välittäisi jutsujuttuja Wavulinintielle tai muuallekaan.
Hyvin korrektisti esitti asian. Mutta selvästi.

Tästä on kai kysymys yhä. Thou shall not heitukka.
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#105

Viesti Jido »

Andy kirjoitti: Tähän vaikuttanee se, että heitot ovat hokutoryu-ottelussa erittäin harvinaisia. Minua ei muistaakseni onnistuttu heittämään sparrissa kertaakaan seitsemän vuoden treenin aikana. Itse onnistuin heitossa silloin tällöin 20-40kg pienemmille kavereille.
Hokutoryun heittoharjoittelussa on vikaa paljon. Perusharjoitteet tehdään paikaltaan ja hyökkääjä muuttuu ensimmäisen lyönnin jälkeen suolapatsaaksi. Lajin heittotreeni on kehoa kuluttavaa ja kaukana katutilanteista. Dan kokeessa oleva heittosarja on vaativa, mutta ei kovin käytännön läheinen. Torjunta-lyönti-heitto periaatteella toimivaa töm töm tömistelyä. Kovaa touhua kyllä. Ehkä tulee aika päivittää lajin osa-alueita.

Andyn vertaus kamppailu-urheilun suurempaan tuhovoimaan on totta, mutta potkunyrkkeilyn tuhovoima on hyvin yksipuolista verrattuna Hokutoryun vahvaan monipuolisuuteen. Potkunyrkkeiljät osaavat vain lyödä ja potkia, siksi näiden lajien vertailu ei ole mielekästä.
Täysin eri lajit ja systeemit.

Monipuolisuudessaan Hokutoryu oli suomessa aikaansa edellä pitkään ja monet lajit kopioivat sen itsepuolustustekniikoita. Näin on käynyt ja ymmärrän hyvin ettei Ave katsonut hyvällä "tekniikkavarkaita" jotka veivät lajin tekniikkaa muihin lajeihin. Nykyään tilanne on toinen, koska tietoa ja taitoa on enemmän tarjolla.

Ei Hokutoryu ole mikään Super hyper laji, onko mikään. Hokutoryu on yleisivistävä kamppailu/itsepuolustuslaji, jossa on munaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 64 kurkkijaa