Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shotokan Karate-Do

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16108
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Shotokan Karate-Do

#61

Viesti Kari Aittomäki »

Hehheh taas.
Mä aikanani teininä harkitsin Vaasaan mopoilua, koska sielä vaikutti Ortiz ja olin miehestä jotainkautta kuullut.
Tai olihan mulla jo se meiän eli Kalliovuorten Katsastajien Valiantti.. meitä oli kuus ja kellään ei ollu ikää mutta valiantti laitettiin kuntoon ja ajeltiin ihan stadia myöten, Dr. Feelgood juusii..
Mutten sitte köyhänä tohtinu.

Olen elämäni-iän katunu ettei sitä ekaa shotokankontaktia tullu otettua.
Kaskun olin gojusta ensikontaktini saanu.

Tutustuin tyyliin myöhemmin briteissä, ihanvaan sentakia että Ticky Donovanin painotukset on enemmän shotokan- kuin kiukkaripuolella.
Hän on ollut myös wadon tekijänimien opissa, mikä oli se syy miksi myöhemmin hakeuduin wadon vaikutuspiiriin.

Olen nähnyt sekä Kanazawan että Enoedan.
Jumalankaltaisia karatekoita, shotokanin tiikereitä.
Mutta olin jo "saastunut".

Shotokan on kaunis ja ylpeä metodi.
Jos olisin silloin joskus mopoillut Vaasaan, monenmoni asia ois menny toisin.

Mä olen muuten viimeinen kalliovuortenkatsastaja. Kaikki ne muut on vetäny vitoset.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Shotokan Karate-Do

#62

Viesti Pyjamasankari »

Kari Aittomäki kirjoitti: Olen nähnyt sekä Kanazawan että Enoedan.
Jumalankaltaisia karatekoita, shotokanin tiikereitä.
Olen muutamalla sensei Enoedan leirillä ollut, valitettavasti en koskaan sensei Kanazawan oppiin ole päässyt.

Edesmenneestä sensei Keinosuke Enoedasta tulee mieleeni ehkä tärkein tekninen yksityiskohta, jonka olen shotokan harjoittelusta poiminut mm ovimies hommiin. Sitä nykypäivän vapaaottelussakin menestyksekkäästi on käyttänyt mm Lyoto Machida.

Eli sensei Enoeda ja Kuzushi[/linkki] shotokanin tyyliin.

Tässä sensei Enoeda suorittamassa lempikataansa Sochin[/linkki].
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Shotokan Karate-Do

#63

Viesti Pyjamasankari »

Oma lempitekniikkani shotokan aikoihin oli ja siitä pidän vielä nykyäänkin:

Yoko-geri Kekomi[/linkki] eli sivupotku läpäisevään tai työntävään tyyliin suoritettuna.

Videolla sitä esittelee sensei Kagawa, JKS ryhmittymän pääopettaja.

Tässä hänen suorittamanaan myös:

Mae-Geri[/linkki] eli etupotku

Yoko-Geri-Keage[/linkki] eli napsahtava sivupotku

Mawashi-geri[/linkki] eli kiertopotku

Ushiro-Geri[/linkki] eli takapotku.

Sekä muutama lyönti perustekniikkamuodossaan:

Oi-Zuki[/linkki] eli etukäden lyönti askeleella

Gyaku-Zuki[/linkki] eli ristikkäislyönti

Uraken-Uchi[/linkki] eli nyrkin takaosan isku

Haito-Uchi[/linkki] eli sisäkämmensyrjäisku

Jokaista näistä tekniikoista olen tehnyt portsarina ollessani, joko sellaisenaan tai hieman sovellettuna. Yoko-geria sivulta tulevaa vastaan, ushiro-geria takaa tulevaan. Haito-uchia sisälle baariin läpikävelemällä pyrkivään kaulan/ylärinnan seudulle lyömällä/painamalla, samalla toisella kädellä selän seudulta ristikkäin painamalla (eli vastustajan lantio eteen ja ylävartalo taakse), urakenilla nopeita, rentoja yllärivetoja kädet alhaalla asennosta lähtien, oi-zukia tuohon Enoedan tyyliin alasvientinä. Gyaku-zukia vastustajan sivulla 45 astetta ollessa (jalkaterien keilan ulkopuolella) kontrolloidessani vastustajan kättä ojentajan/kyynärpään seudulta toisella kädellä. Urakenilla myös ilmoja pihalle vatsasta vedellyt, kun vastustaja on roikkunut hihassa tai niskassa kiinni ja kääntyessä hyvä liikemomentti valmiiksi. Kerran pirskahti oluttuoppi takin sisään kun oli jemmannut sinne pöllimistarkoituksessa ennen vänkäämisvaihetta. Varmaan vilposa pakkasella.

Milloinkaan en ole istunut syytetyn penkillä oikeudessa, enkä aio istua. Eli se treeneissä hiottu tekniikan kontrolli on toiminut. Osumaa riittävästi mikäli tilanne töissä vaatii, vaan ei vahingoittaen. Henkilökohtaisista syistä en tappele koskaan. Vaan harvoinpa kukaan haastaakaan, sen verran mukava heppuli pyrin olemaan. Töissä ei voi aina välttyä, varsinkaan noissa mihin olen hakeutunut.
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)
Täytän tänään vuosia

Shotokan Karate-Do

#64

Viesti Ale »

Jussi Huusko kirjoitti: Oma lempitekniikkani shotokan aikoihin oli ja siitä pidän vielä nykyäänkin:

Yoko-geri Kekomi[/linkki] eli sivupotku läpäisevään tai työntävään tyyliin suoritettuna.
:pilkku: Yoko-geri kekomi on nimen omaan työtävä. Yoko-geri keage on läpsäisevä.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20860
Lauteille: Joulukuu 2007

Shotokan Karate-Do

#65

Viesti Lasse Candé »

Ale kirjoitti:
Jussi Huusko kirjoitti: Oma lempitekniikkani shotokan aikoihin oli ja siitä pidän vielä nykyäänkin:

Yoko-geri Kekomi[/linkki] eli sivupotku läpäisevään tai työntävään tyyliin suoritettuna.
:pilkku: Yoko-geri kekomi on nimen omaan työtävä. Yoko-geri keage on läpsäisevä.
:pilkku: "läpäisevään".
Jne. :D
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Shotokan Karate-Do

#66

Viesti Riku Ähvä »

Heti heräsi kysymys. Onko Shotokanissa mawashigerin osumakohta tosiaan päkiä?
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)
Täytän tänään vuosia

Shotokan Karate-Do

#67

Viesti Ale »

Riku Ähvä kirjoitti: Heti heräsi kysymys. Onko Shotokanissa mawashigerin osumakohta tosiaan päkiä?
Perusmuodossa kyllä. Samoin kuin useimmissa muissakin tyyleissä.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Shotokan Karate-Do

#68

Viesti Riku Ähvä »

Ale kirjoitti:
Riku Ähvä kirjoitti: Heti heräsi kysymys. Onko Shotokanissa mawashigerin osumakohta tosiaan päkiä?
Perusmuodossa kyllä. Samoin kuin useimmissa muissakin tyyleissä.
Jees. Kiitos vastauksesta. Itse treenasin Shukokaita kolme vuotta ja niin meillä mawa potkaistiin jalkaterällä. Sen takia vaan ihmettelin.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Shotokan Karate-Do

#69

Viesti Pyjamasankari »

Lasse Candé kirjoitti:
Ale kirjoitti:
Jussi Huusko kirjoitti: Oma lempitekniikkani shotokan aikoihin oli ja siitä pidän vielä nykyäänkin:

Yoko-geri Kekomi[/linkki] eli sivupotku läpäisevään tai työntävään tyyliin suoritettuna.
:pilkku: Yoko-geri kekomi on nimen omaan työtävä. Yoko-geri keage on läpsäisevä.
:pilkku: "läpäisevään".
Jne. :D
Työtävä? = työtätekevä?
Ei voinut mieltään malttaa. :smt005
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Shotokan Karate-Do

#70

Viesti Pyjamasankari »

Ale kirjoitti:
Riku Ähvä kirjoitti: Heti heräsi kysymys. Onko Shotokanissa mawashigerin osumakohta tosiaan päkiä?
Perusmuodossa kyllä. Samoin kuin useimmissa muissakin tyyleissä.
Perusmuodossa 3 eri vaihtoehtoa: päkiällä, jalkapöydällä tai säärellä. Useimmiten esimerkiksi vyökokeissa päkiällä.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Uusi artikkeli - Shotokan

#71

Viesti Pyjamasankari »

Seuraavaan olen pyrkinyt keräämään mielestäni parhaita kata esityksiä eri shotokan mestarien esittämänä:

Heian I-V (J.K.A)[/linkki]

Heian Shodan (Kanazawa)[/linkki]

Heian Nidan (Kanazawa)[/linkki]

Heian Sandan (Kanazawa)[/linkki]

Heian Yondan (Kanazawa)[/linkki]

Heian Godan (Kanazawa)[/linkki]

Tekki Shodan (Kanazawa)[/linkki]

Tekki Nidan (Kanazawa)[/linkki]

Tekki Sandan (Kanazawa)[/linkki]

Jitte (Kanazawa)[/linkki]

Ji´in (Kanazawa)[/linkki]

Jion (Kanazawa)[/linkki]

Kanku Dai (Kanazawa)[/linkki]

Kanku Sho (Kanazawa)[/linkki]

Meikyo (Ohta)[/linkki]

Nijushiho (Ohta)[/linkki]

Gojushiho Sho (Ohta)[/linkki]

Gojushiho Dai (Ohta)[/linkki]

Sochin (Enoeda)[/linkki]

Bassai Dai (Osaka)[/linkki]

Wankan (Kanazawa)[/linkki]

Bassai Sho (Kanazawa)[/linkki]

Chinte (Enoeda)[/linkki]

Gangaku (Kanazawa)[/linkki]

Hangetsu (Kanazawa)[/linkki]

Enpi (Yahara)[/linkki]

Unsu (Ohta)[/linkki]

Olen tehnyt oheisen videokirjaston lähinnä muistivihkokseni omaa kataharjoittelua helpoittamaan.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Shotokan Karate-Do

#72

Viesti Pyjamasankari »

Jussi Huusko kirjoitti:
Ale kirjoitti:
Riku Ähvä kirjoitti: Heti heräsi kysymys. Onko Shotokanissa mawashigerin osumakohta tosiaan päkiä?
Perusmuodossa kyllä. Samoin kuin useimmissa muissakin tyyleissä.
Perusmuodossa 3 eri vaihtoehtoa: päkiällä, jalkapöydällä tai säärellä. Useimmiten esimerkiksi vyökokeissa päkiällä.
On muutes tullut näköjään väärä lainaus tuonne mawashi-geriin, piti olla tää:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Uskomaton tuo Kagawan jalkatekniikka, eikös? Miten se saakin nuin läheltä tuon jalan tuonne päähän?

Mites käytännön tilanteissa olette potkineet useimmiten mawashi-geria? Päkiällä, kengänkärjellä, säärellä vai jalkapöydällä? Itse olen tehnyt useimmiten nimenomaan päkiällä, varsinkin nivusalueelle hieman vastustajan sivulta suoritettuna uppoaa paremmin ja saa terävämmän osumapinta-alan. Vaikkei pudotakkaan, niin saa jonkun reaktion aikaiseksi. Myös reiden sisäpuolelle polven yläpuolelle tullut tehtyä päkiällä lähinnä vaate-ja ranneotteista irtautuessa. Siihen kylläkin soveltuu sääri paremmin, ei tule hutia niin helposti.

Samaten kertaalleen maasta maaten vatsaan ja nivusille tein mawashi-gerin päkiällä muutamaan kertaan, kun kompastuin polvipotkua (hiza-geria) tehdessä baarin edessä olleeseen standiin ja kaaduin selälleen vastustajan hihasta kiinni pitäen. Repes paita päältä sälliltä. Oli viimenen kerta kun oon yrittäny polvea käyttää. Lähes poikkeuksetta menettänyt tasapainon sitä tehdessäni. Siis ovihommissa nämä sattumukset. Pääsin muuten pystyyn tilanteesta hokutoryun oranssin vyön tekniikalla, nilkkakaadolla.

Laitetaas noi (JKA-tyylin) termit vielä tähän, eli:
Päkiä - koshi
Jalkapöytä - haisoku
Sääri - sune
Varpaankärjet - tsumasaki

Tuo tulee sinne väliin sitten, mikäli halutaan eritellä millä osalla potku suoritetaan.
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)
Täytän tänään vuosia

Shotokan Karate-Do

#73

Viesti Ale »

Jussi Huusko kirjoitti:
Ale kirjoitti:
Riku Ähvä kirjoitti: Heti heräsi kysymys. Onko Shotokanissa mawashigerin osumakohta tosiaan päkiä?
Perusmuodossa kyllä. Samoin kuin useimmissa muissakin tyyleissä.
Perusmuodossa 3 eri vaihtoehtoa: päkiällä, jalkapöydällä tai säärellä. Useimmiten esimerkiksi vyökokeissa päkiällä.
Nakayama mainitsee Dynamic Karatessa jalkapöydän ja päkiän. Perustekniikkaa harjoiteltaessa käytetään aina päkiää. Sovelluksissa tilanteen mukaan.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Uusi artikkeli - Shotokan

#74

Viesti Pyjamasankari »

Pakko laittaa nämä pari pätkää vielä, joissa sensei Kagawa esittelee leirillä harjoitusten jälkeen eri jalkatekniikoita ja varsinkin lantion käyttöä niissä:

Mawashi-geri
[youtube][/youtube]

Mae-Geri ja Yoko-Geri-Kekomi
[youtube][/youtube]
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)
Täytän tänään vuosia

Uusi artikkeli - Shotokan

#75

Viesti Ale »

Ite tykkään tästä pätkästä Kagawasta
" onclick="window.open(this.href);return false;
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa