Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shukokai karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
sanppa75
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1913
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#16

Viesti sanppa75 »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
cheapshot kirjoitti:Jos tahtoo lyödä kovaa, täytyy lyövälle kädelle antaa tarpeeksi tilaa kiihtyä.
Nimenomaan. Joillakin tämä "tarpeeksi" on hyvinkin lyhyt matka. Lyhyen, räjähtävän lyönnin opettelu on ihan hyvä homma.

Itse luotan siihen wanhojen mestareiden ajatukseen, että käsi lähtee sieltä missä on ilman sen kummempia esivirityksiä. Gamakun hallinta on tässä eräs tärkeimpiä juttuja.

Toki jos esivirittely on Shukokain juttu, se on Shukokain juttu. Silloin ei pidä muita tapoja etsiä, koska tyyli määrittää lähestymisen.
Juu näin. Siis tarkoitatko sitä mitä iai:ssakin harjoitellaan? Toisin sanoen ei "esiviritetä" esim siksi että paljastettaisiin vastustajalle omat aikeet? Vaan toimitaan heti niistä lähtöasetelmista jotka on?
Sami Hyvärinen

"Saru mo ki kara oshiru"
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#17

Viesti MarkkuT »

Vähän liian vaikean kuuloista meikäläiselle... :lol:

Eipä tuo idea nyt oikein välittynyt, enkä usko että se näin kirjoitettuna välittyykään. Hyvä jos toimii.
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#18

Viesti Jussi Häkkinen »

sanppa75 kirjoitti: [Juu näin. Siis tarkoitatko sitä mitä iai:ssakin harjoitellaan? Toisin sanoen ei "esiviritetä" esim siksi että paljastettaisiin vastustajalle omat aikeet? Vaan toimitaan heti niistä lähtöasetelmista jotka on?
Sitä, pätien kaikkeen mikä tehdään (eli tämä jatkuu alusta loppuun, ei pelkästään ensimmäisen avauksen kohdalla).

Tuli mieleen, että Shukokain tapa voi olla heidän ottelussaan hyväkin. Ehkä kyse on ottelullisesta tavasta (siihen viittaisi mm. erikoinen jalkojen "tensio" jne.).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#19

Viesti Mika »

Tuo virittely kuulostaa mielenkiintoiselta. Sisäisten lajien harrastajat, näettekö mitään yhteyttä? :?:

Onko Shukokai-jengiä tulossa Potku-tapaamiseen toukokuussa? Ainakin minä haluaisin nähdä ja oppia tuota juttua. Voimantuotto kiinnostaa itseäni oikeastaan kaikkea muuta enemmän.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#20

Viesti joksanen »

Myös wingissä on eräänlainen viritysmentaliteetti ja joissakin harjoitteissa siihen keskitytään enemmän kuin muissa. Selitän joskus että ainoa syy miksi käsi ei jo lyö, on sen kontakti vastustajaan. Heti kun kontakti häviää, lyönti pääsee liikkeelle. Jos ei ole "viritystä" lyöjän on ensin itse huomattava kontaktin loppuminen ja aloitettava lyönti nollasta.

Luonnollisesti edistyneemmillä on huomattavasti pienempi "viritystaso" kuin aloittelijoilla. Omampi termi olisi paine.

Tämä viritys ei kuitenkaan taida olla ihan yhteinen sillä mitä shukokaissa tämän ketjun mukaan haetaan, vaikka samoja elementtejä kyllä löytyy.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#21

Viesti kenttiensankari »

Millaisilla säännöillä ottelette? Onko se karateliiton tyylistä light contactia? Vaiko ihan täyskontaktimättöä? Kiinnostaisi vaan sen puoleen kun oma opettajani on kaiketi joskus nuoruudessaan saanut shukokaissa SM-hopeata miesten sarjassa kumitessa (nainen on siis, silloin ei vaan tainnut olla juuri naisia kisaamassa).
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#22

Viesti marcus »

Mika kirjoitti: Tuo virittely kuulostaa mielenkiintoiselta. Sisäisten lajien harrastajat, näettekö mitään yhteyttä? :?:

Onko Shukokai-jengiä tulossa Potku-tapaamiseen toukokuussa? Ainakin minä haluaisin nähdä ja oppia tuota juttua. Voimantuotto kiinnostaa itseäni oikeastaan kaikkea muuta enemmän.
Muistan millainen fiilis oli silloin kehossa, kun shukokaita treenasin. Tosin vain puolisen vuotta tuli sitä tehtyä, eli voi olla että en tajunnut sitä viritystä oikein... Vaikka tuo kuvaus tuntuu aika tarkalleen samalta.

Bajissa on viritys, mutta se ei näy ulos, eikä se vaadi ulkoista liikettä. Voidaan myös tehdä "vauhdista" - myös samaan suuntaan kuin voiman ulos-saattaminen. Se ei vaadi lihasjännitystä, vaan enemmänkin kehon "kokoamisen" dantienin ympärille... Ei samanlaiselta koko kehon "jouselta", vaan enemmänkin sellaiselta että vatsassa on "paine" jonka pystyy päästämään jotain "kasattua" reittiä ulos. Öh.. Kun luen tota niin voi kuulostaa todella järjettömältä jos se ei ole tuttu tunne. Nojoo.
Siltä se minusta tuntuu kun sitä tekee. Tässä on mielestäni paljon samanlaisia asioita Xing Yin kanssa - rentous, kehon kasaaminen yhteen jne.

Yi Quan ja Hsing I on tolta osin kokemukseni mukaan keskenään hyvin samankaltaisia, ja ihan erilaisia kuin shukokai. Äkkiseltään kokeilin vanhasta muistista sitä shukokain seisontaa (+viritystä). Xing yin / Yi quanin tavalla (sellaisena kun sen ymmärrän) tuntuu lähinnä siltä, että keho on yksi ja kaikki tiet vievät maahan, keholla on "muoto" mutta se on rento. Yhteydet tuntuvat ja koko keho liikkuu kerralla. Ei tunnu samalla tavalla "repivältä" - ja tuntuu suuremmassa osassa kehoa. Valmius ei rajoita liikkumista, eikä vaadi mitään käden viemistä taakse tms - Tosin vaatii ulkoisten & sisäisten koordinaatioiden käyttöä (xing yi jargonia oikealle muodolle). Tämä voi tietysti johtua vain siitä etten osaa kunnolla sitä shukokain tapaa - ehkä se fiilis tulee koko kehoon myöhemmin.

Onko mantiksessa mitään vastaavaa "virittämistä" tai muodon (kehon) sisäistä / ulkoista valmistamista ennen lyöntiä?

"my 5 cents"-:lol:
cheapshot
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 187
Lauteille: Helmikuu 2006

#23

Viesti cheapshot »

Kenttiensankari kyseli ottelusäännöistä...

Semikontaktimatseja, ei saa lyödä päähän. Jos tyrmäät kaverin yläpotkulla, häviät. Kuulemma lyönnit vedetään kuitenkin täysillä. Otteluvarustukseen kuuluu siis rintapanssari.

Minulle on myös sanottu, että otellessa on pidettävä rintamasuunta vastustajaa kohti. Jos siis olet sivuttain, saattaa tuomari antaa pisteitä myös käsiin osuneista lyönneistä. Tämä ilmeisesti siksi, että otteluihin halutaan enemmän gedanbarai+vastaisku-tyylisiä tilanteita kilpikonnapuolustuksen sijaan. Lyövän käden tulee olla täysin suora ja asennon tukeva, läpsäisyistä ei anneta pisteitä.

EN OLE OTELLUT ITSE joten en ole paras mies kertomaan tästä asiasta, mutta ehkä tuosta nyt jonkinlaisen käsityksen saa meidän säännöistä.

Tuli tässä mieleen yksi ottelutarina Suomen päävalmentaja shihan Pursiaisen matsista silloin joskus...
Sensei Pursiainen oli avoimissa karatekilpailuissa valmentajansa mestari Kimuran kanssa. He olivat kehittäneet uuden lyönnin, ns. "lentävän gyakuzukin", jota sensei Pursiainen sitten käytti kisoissa. Osumia tuli, mutta tuomari ei antanut pisteitä sillä lyönnissä ei kuulemma ollut tarpeeksi impactia sillä takajalka ei ollut tukevasti maassa. Sitten Mestari Kimura sanoi sensei Pursiaiselle että vetää muutaman lyönnin perille. Seuraava lyönti perille -> vastustajalta murtui rintalasta otteluhanskan ja rintapanssarin läpi. Eli kyllä siellä matseissa taitaa ihan reippaita lyöntejä ainakin ajoittain tulla.

Tuo tarina oli kolmannen käden tietoa, en siis tiedä menikö se oikeasti ihan noin.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#24

Viesti Jussi*M »

Muistan kyllä "lentävän" oikein hyvin... kun lyönnin osumahetkellä pudottaa painopistettä vielä niin iskuvoima on lievästi sanoen vaikuttava... :prayer:
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#25

Viesti Mänzy »

Lentävää gyakutsukia ystäväni nimenomaan demosi minulle muutamia kertoja, näytti todellakin vahvalta iskulta.


Mänzy
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

#26

Viesti Jussi*M »

Tunteeko mikään muu tyyli tätä tekniikkaa..? Eli lentävää gyaku-tsukia?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#27

Viesti AriJ »

Muita Karatetyylejä en tiedä, mutta samaa ideologiaa omaavia lyöntitapoja on opetettu minulle Bujinkan Dôjô Budô Taijutsussa..... Ja opetan täten myös itsekin :)
______________________
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

#28

Viesti navajas »

mronkain kirjoitti: Muistankos ihan väärin, vai treenattiinko Shukokaita ainakin jossain vaiheessa Vantaalla, Hakunilassa? Yksi luokkakaverini (itse asiassa vanhojentanssiparini) treenasi muistaakseni sitä (siis treenasi jotain tyylisuuntaa, mutta en ole ihan varma oliko juuri Shukokai).

- Marko
Muistat oikein. Vantaan Shukokai aloitti Hakunilassa. Minkä niminen luokkakaveri? Kävitkö Sotungin lukion? Seura oli pieni, joten saattaisin tuntea. Treenasin itse nimenomaan aluksi Hakunilan Shukokaissa, jota vetivät Senseit Jouko Koskinen ja Jari Vesterinen. Sittemmin Hakunilan Shukokai siirtyi Vuosaareen ja muuttui Helsingin Shukokaiksi, jonne siirryimme harjoittelemaan. Vesterinen perusti uuden Vantaan Shukokain muistaakseni Koivukylään.

Itse treenasin tuota tyylisuuntaa v -85 lopusta v -90 alkuun. Sensei Kimuran leireillä tuli käytyä aina, kun hän vieraili Suomessa. Uskomattoman vaikuttava opettaja ja loistava lyöntitekniikka.
Lopetin, kun taitoni eivät riittäneet omaksua perustekniikkaa riittävän hyvin. Harjoittelin 3-4 kertaa viikossa, mutta olisi varmaan pitänyt käydä enemmän.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#29

Viesti mronkain »

navajas kirjoitti:
mronkain kirjoitti:Muistankos ihan väärin, vai treenattiinko Shukokaita ainakin jossain vaiheessa Vantaalla, Hakunilassa? Yksi luokkakaverini (itse asiassa vanhojentanssiparini) treenasi muistaakseni sitä (siis treenasi jotain tyylisuuntaa, mutta en ole ihan varma oliko juuri Shukokai).

- Marko
Muistat oikein. Vantaan Shukokai aloitti Hakunilassa. Minkä niminen luokkakaveri? Kävitkö Sotungin lukion? Seura oli pieni, joten saattaisin tuntea. Treenasin itse nimenomaan aluksi Hakunilan Shukokaissa, jota vetivät Senseit Jouko Koskinen ja Jari Vesterinen. Sittemmin Hakunilan Shukokai siirtyi Vuosaareen ja muuttui Helsingin Shukokaiksi, jonne siirryimme harjoittelemaan. Vesterinen perusti uuden Vantaan Shukokain muistaakseni Koivukylään.
Joo, olin Sotungin lukiossa (kirjoitin 1988) ja mainitsemani henkilö oli Birgit Rosenqvist. Kerro terveisiä jos tiedät/näet.

- Marko
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

#30

Viesti navajas »

mronkain kirjoitti: Joo, olin Sotungin lukiossa (kirjoitin 1988) ja mainitsemani henkilö oli Birgit Rosenqvist. Kerro terveisiä jos tiedät/näet.

- Marko
Tunsin Kitan silloin. Oli pirun hyvä kyseisessä lajissa. Hyppäsi yhden vyöarvon yli, mikä silloin oli aika tavatonta. Löi pirun kovaa :D
Lopetti kuitenkin ennen minua jostain syystä, ja en olekaan nähnyt sittemmin. Hankki käsittääkseni lapsen ulkomailla (Kreikassa tms?), mutta palasi kumminkin myöhemmin Suomeen. Itse olin Sotungin lukiossa 88-90. Hakunilassa tuli asuttua parikymmentä vuotta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa