Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shukokai karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Shukokai karate

#46

Viesti Kuhmu »

Kamishimo kirjoitti: Mielenkiintoista juttua Shukokai-tyylistä. Paljon pähkäillään liikkumisesta ja asennoista jotka vaikuttavat lähinnä vartaloharjoitteilta joiden tarkoituksena on lähinnä olla työkaluja ja apuja pyrkiessä kehittämään tekniikkaa, vartalon hallintaa ja etenkin vartalon tunnetta paremmaksi.

Näitä väärinkäsityksiä tapahtuu paljon kun jotain tyyliä tai jonkun opettajan metodeja tuntemattomat tekevät harjoitteista analyysia. Huvittavinta on kun kokeneetkin tekevät syvää analyysiä jonkun 2 min. videoklipin pohjalta ja toteavat lajin, tyylin tai videolla esiintyvän opettajan olevan täysin osaamaton jne.
Se taitaa olla aina vaarana näissä nettikeskusteluissa. ;)
”You must enjoy this”.
Kuvake
Eetu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 50
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Shukokai-karate

Shukokai karate

#47

Viesti Eetu »

cheapshot kirjoitti: Oss!
Olen uusi Shukokai karaten harrastaja, ja toivon että kertoisitte kokemuksianne ja mielipiteitänne liittyen kyseiseen tyylisuuntaan.


Tässä vähän tietoa Shukokaista:

-Historiaa lyhyesti:
Sensei Chojiro Tani harjoitteli go-ju-tyylin karatea sensei Chojun Miyagin johdolla ja myöhemmin naha-te-, shuri-te-, ja lopuksi shito-ryu-tyylin karatea sensei Kenwa Mabunin opissa. Vuonna 1946 sensei Tani sai opettajansa luvan opettaa omaa tyyliään, Tani-ha shito-ryu:ta jota kutsuttiin myös Shukokaiksi. Sensei Tanin oppilas Shigeru Kimura kehitti ja levitti lajia niin voimakkaasti että sen katsottiin muuttuneen niin paljon että uutta tyyliä alettiin kutsua nimellä Kimura Shukokai International (KSI). Tänä päivänä käsittääkseni (ainakin Suomessa) harjoitetaan vain sensei Kimuran versiota lajista, ja sitä kutsutaan lyhyesti vain Shukokaiksi. Sensei Kimura kuoli yllättäen sydänkohtaukseen 1995 vain 54 vuotiaana.

-Lajin päämiehinä toimivat jaetusti mestari Kimuran oppilaat shihan Chris Thompson, shihan Lionel Marinus, shihan Bill Bressaw sekä shihan Eddie Daniels. Heillä kaikilla on 7.dan. Suomen päävalmentaja on shihan Yrjö Pursiainen,6.dan, joka on myös ollut henkilökohtaisesti mestari Kimuran opissa.

-Shukokai tarkoittaa vapaasti käännettynä "kaikkien tietä". Laji sopii siis kaikille kokoon, kuntoon ja voimaan katsomatta. Tämä ilmeisesti siksi, että tyylin perusidea, maksimivoima minimienergialla, mahdollistaa tehokkaat iskut myös pienemmille ja heikommille harrastajille.

-EI ole Suomen karateliiton alainen, kuuluu Shukokai karateliittoon.

Lähteet: google, http://www.shukokai.fi" onclick="window.open(this.href);return false; sekä salilla saatu oppi.


Olkaa hyvät ja korjailkaa asiavirheitä, lisäilkää tietoa tyylistä, kertokaa kokemuksianne, kysykää, vertailkaa muihin tyylisuuntiin. Toivottavasti saamme hedelmälliset lätinät pystyyn!

Tuo määritelmä tuosta Skukokai-nimestä on ehkä hiukan väärin ymmärretty. Ei mielestäni tarkoita ihan tuota mitä tässä on kuvattu. Sensei Gavin Armstrong kirjoittaa asiasta näin: http://www.shukokai.com/PopupPages/TheM ... ukokai.htm ehkä tämä antaa uusia ulottuvuuksia nimen alkuperään
cheapshot
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 187
Lauteille: Helmikuu 2006

Shukokai karate

#48

Viesti cheapshot »

Kamishimo kirjoitti: Näitä väärinkäsityksiä tapahtuu paljon kun jotain tyyliä tai jonkun opettajan metodeja tuntemattomat tekevät harjoitteista analyysia.
Niinhän niitä tulee. Siksi onkin mielestäni hyvä että asioista voidaan keskustella ja sitä kautta oikoa näitä väärinkäsityksiä. Omasta mielestäni ainakin koitin tehdä aloitusviestissäni selväksi että kokemusta tahi harjoitusvuosia ei ole suuresti takana, joten asiavirheet ovat todennäköisiä.

Onpa muuten jännää lukea pitkästä aikaa näitä kirjoituksia. Nyt kun oman Shukokai-harrastuksen loppumisesta on kulunut jo vuosia ja asiat ovat unohtuneet on hauska nähdä miten mieleen muistuu asioita ihan vaan kuvauksia lukemalla ja videota katsomalla. Ja shihan Pursiaisen meiningin katseleminen on edelleen yhtä vaikuttavaa kuin silloin joskus.
Videolla muuten vilahti ansiokkaasti useita lappeenrantalaisia. Hyvä myö!
Kickboxing 4. kyu
Hallamaa
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 40
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Loimaa

Shukokai karate

#49

Viesti Hallamaa »

Osu!!
Sanotaanpas nyt jotakin tännekin.
Eli kun Katsoo Shukokai Karaten Suomalaista tilaa,niin ei voi kuin ihmetellä ja ihailla sitä työtä mitä Sihan Pursiainen ja muut Shukokai valmentajat ovat kyenneet tekemään/saavuttamaan.
Käsittääkseni Suomi on yksi Maailman parhaista maista kyseisessä tyylisuunnassa.
Elikkä silloin jotain ilmeisesti tehdään oikein,ja hienoa on että meillä Suomessa on tämä tilanne.
Ne joita kyseinen tyyli kiinnostaa voivat olla varmoja siitä että opetus on korkeatasoista.
Elikkä ne joita mahdollisesti huolestuttaa joidenkin videolla olevien tekniikoiden arvostelu,niin mielestäni huoli on turha. Suomessa oleva Shukokai on osoittanut paikkansa täällä sekä maailmalla.
Itse en harjoittele kyseistä tyyliä,enkä siitä oikein mitään tiedä.Mutta kun seurailen mitä maailmalla tapahtuu myös muissa lajeissa niin olen vakuuttunut tyylin opetuksesta Suomessa.
terveisin:Hallamaa
Ade
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Joulukuu 2008

Shukokai karate

#50

Viesti Ade »

Kimura cup Shukokai karaten avoimen painoluokan sm-kilpailut


Kata:

Veteraanit
1. Aavisto Jari (Laukaa)
2. Ikonen Jouni (Vantaa)
3. Hirvonen Jouni (Vantaa)

Naiset
1. Naumanen Emma (Helsinki)
2. Niemistö Hanna (Lappeenranta)
3. Suvijärvi Satu (Hamina)

Miehet
1. Kaasinen Atte (Lappeenranta)
2. Havukainen Janne (Helsinki)
3. Niemistö Veli-Pekka (Laukaa)

Ottelu:

Veteraanit
1. Björk Harri (Helsinki)
2. Ikonen Jouni (Vantaa)
3. Pylkkänen Antti (Kotka)
3. Väisänen Pekka (Helsinki)

Naiset
1. Suvijärvi Satu (Hamina)
2. Mäkelä Meiju (Kotka)
3. Kokkala Taru (Kotka)

Miehet
1. Kuismin Harri (Helsinki)
2. Kaasinen Atte (Lappeenranta)
3. Jahnsson Tatu (Espoo)
3. Havukainen Janne (Helsinki)


Paras veteraanikarateka: Harri Kuismin
Paras naiskarateka: Satu Suvijärvi
Paras mieskarateka: Atte Kaasinen
Taistelijapalkinto: Atte Kaasinen
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Shukokai karate

#51

Viesti halmehe »

Pursiainen ja kumppanit treenasivat vielä Takadossa, kun aloitin. Eddie kävi pitämässä leirin ja sitten seuran sisällä tais tulla valinnan paikka. Wado-ryu vai Shukokai. Eddien leirillä käärittiin takkeja patjaksi ja harjoiteltiin impact-lyöntiä.

Pursiainen ja kumppanit perustivat uuden seuran ja muuttivat harjoittelemaan Olarin keskustaan.

Omassa harjoitelussa on ollut shukokai-vaikutteita heidän lähdön jälkeen. Jokke yritti selittää mulle aikanaan jakkaria ja mawaa. Jakkari jäi vajaaks, mutta mawa vissiin löyty paremmin :smt003 . En tiedä olisko Jokke ollu samaa mieltä.

Kai siinä jakkarissa jotain on, kun hommattiin sitten niitä jousiammuntatauluja ja alettiin paukuttaan. Mun osalta se idiootti tyynyjen pitäminen rintalastan päällä loppu, kun tuli rytmihäiriöitä, päänsärky ja olo oli kuin turvavyötesterissä. Opettajani latas minut kamaesta metrin taaksepäin pitäessäni niitä v...n tyynyjä. Huomionarvoista on, että opettajani painoi 60kg ja minä 85kg

Kitasta pitää kertoa, että tuli treenaan aikidoa ja kysyi miten blokata mawa. Olinhan mä sparratessa niitä ottanu ja pyyhkiny jalkaa alta. Vähän elvistellen tuli sanottua, et anna mennä. Seuraavaks kattelin Kitaa tatamin perspektiivistä ja kiinnostuin mawasta aikuisten oikeesti. :lol:

Pursiaisen pyyhkäisyt on tajuttomia, mutta se takapotku on ihan helvetistä. Tuli pakko opetella sitä, mutta en saanu koordinatiotani toimimaan.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
planter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1676
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

Shukokai karate

#52

Viesti planter »

Muistan jotenkuten Kimuran 8dan silloin ja Eddie Daniels 4dan silloin muistaakseni 1979 tai 1980, olen muistaaksen antanut passini pojalleni josta voisin tarkentaa päivämäärät. Kimura oli silloin äärettömän nopea lyöjä. Molemmilla oli ihmeellisiä mieltymyksiä, Kimura istutti polviasennossa puolituntia, Danielssilla oli sormien koukistamista 300krt ja heti 300 krt vatsaa. Potkut olivat voimakkaita, itse asiassa niihin haettiinkin sitä voimaa. Torjunnat ja kaadot ok, muistaakseni lukkoja ei ollut montaakaan ellei sitten olenkaan. Silloin meitä ohjasi Lasse Niemi 2dan ja Pekkä Järvinen 1kyu leirin jälkeen 1dan, itselläni 4 kyu. Itse tykkäsi vetää kataa.
Mitä kylvät, sitä niität.
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Shukokai karate

#53

Viesti Riku Ähvä »

Pieni pätkä Kimurasta

Tässä teille pieni pätkä itse mestari Kimurasta, johon en itse valitettavasti päässyt tutustumaan. RIP Kimura.
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Shukokai karate

#54

Viesti nassesetä »

Vahvannäköistä karatea. Tuo juttu, että koko kehonliike tulee lyönnin taakse ja voima johdetaan maahan, pätee ilmeisesti kaikkiin tyyleihin. Hyvä kuitenkin, että väännätte periaatteen rautalangasta. Olen itse koittanut samaa asiaa tähdentää kun harjoituksia vedän.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Shukokai karate

#55

Viesti Riku Ähvä »

[youtube][/youtube]
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Shukokai karate

#56

Viesti AriJ »

Tekeekö muisti tepposia vai onko 25 vuotta vaan paljon muutosta mukaan tuonut.

Aluksi oli videossa tuttua huttua, sitten lähti ihan uuteen suuntaan. Omana parina vuotena kun kuvioissa pyörin niin keskityttiin aikalailla ottelemiseen ja Kataan (jaa-ah, olikohan alapotkut kuvioissa ollenkaan), IP-jutut oli alussa kursoorisesti sitten ne jäivät Katan ja matsitreenien jalkoihin tjv. Ymmärrettävää kyllä että keskitytään siihen mikä on se "leipäpuu" ja menestystä matseista maailmalta tulikin, kuten Katassakin.

Vahvan näköistä on kyllä meno, ei voi muuta sanoa.
______________________
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

Shukokai karate

#57

Viesti Oskari »

Shukokai vaikuttaa hyvältä tyyliltä. Näissä videoissa näkee poikkeuksetta Vahvan näköistä Karatea. =D>
------------
Kuvake
Eetu
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 50
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Shukokai-karate

Shukokai karate

#58

Viesti Eetu »

Vantaalta kun oskari olet niin tervetuloa vaan alkeiskurssille joka sopivasti alkaa taas 19.1. http://www.shukokai.fi/?cat=2" onclick="window.open(this.href);return false; ja muillekin tiedoksi: http://www.shukokai.fi/?cat=91&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Shukokai karate

#59

Viesti Mika Väyrynen »

Hyvä meininki tuossa videolla; vahvaa ja henkevää karatea. Shukokai vaikuttaa tyylisuunnalta, joka ei tuijota vain menneisyyteen vaan kehittyy koko ajan. Ilmeisesti Kimura-sensein vaikutusta tuo tietynlainen luovuus harjoitusmenetelmissä. Täytyisi joskus päästä katsomaan Shukokain harjoittelua, itseäni kiinnostaa tyylin vartalonkäytön/voimantuoton periaatteet - jolla ilmeisesti saadaan isoja tehoja ja nopsaa toimintaa aikaan. Hyvähyvä !!!

Mika Väyrynen
Ken
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Tammikuu 2010

Shukokai karate

#60

Viesti Ken »

Aloitin itse muinoin Shukokain harrastukseni Olarin ostarilla 70-luvun loppupuolella. Jo tuolloin olin vakuuttunut Soke Kimuran ja Shihan Pursiaisen taidoista. Se Soke Kimuran kädet! Oizuki, ja se oli lentoa impact tyynejen kanssa :)

Olen aina välillä joutunut pitämään pitkiäkin taukoja eri vammojen takia (ei karateen liittyviä), mutta taas olen mukana. Hieno laji!

K
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa