Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shukokai karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#31

Viesti mronkain »

Niin se on maailma pieni paikka... :D

- Marko
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

#32

Viesti navajas »

mronkain kirjoitti: Niin se on maailma pieni paikka... :D

- Marko
Niinhän se aina tuppaa olemaan :)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#33

Viesti Mika »

Suomen Shukokai-iskijät ovat menestyneet vallan hyvin Järvenpään MM-kisoissa! Jopa Urheiluruutu noteerasi tapahtuman kunnioitettavan pitkällä reportaasilla.


:wav:


:suomi:


http://www.shukokai.fi/2006/event.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#34

Viesti Kari Aittomäki »

Olin aktiivikilpailija kun shukokai eli TUL kävi Karateliiton kisoissa kyläilemässä.
Shukokai oli pelätty tyylisuunta juuri sen voimakkaan ja lievästi ryntäävän ottelutyylinsä takia, Valera ja Donovan niistä alkuajoista kertoilivat.

Taitavia jätkiä enimmin vaan aika ennalta-arvattavia juuri sen tyylisuuntasidonnaisuutensa takia. Mulla ei ollut kanssaan vaikeuksia, itseasiassa oli kiva otella jätkien kanssa jotka eivät kalastelleet pisteitä neitimäisyyksillä.
Aika koppavaa sakkia noin ylöjään, kattokaa vaikka torttaporttapaiskojaa ja teddypoikaa nimeltänsä Jari Halonen, joka on muistini mukaan SM-voittaja tyylissä.
tietenkään eivät ole koppavaa osastoa, perinnetietoisia ja ylpeitä kyllä.

Olin katsomossa kyynärkeppien kanssa kiroilemassa kun Pursiainen pisti Hollannin maailmanmestari Leuwiinin suihkureissulle.
Pistekone kuvitteli voittavansa vanhan patukan puolella vauhdilla vaan toisin kävi. Mikä lisää suorituksen arvoa on Pursiaisen traditionaalisuus, shukokai-osasto oikein kerskui "pelkkää peruskaratea"-asenteellaan.
Tämä siis aikaan kun monella koko lajiharjoittelu koostui yhdestä maajoukkuetreenistä viikossa, lopun aikaa hypittiin aitoja ja työnnettiin kuntopalloa Kisahallin seinään. Eri finnkaraten kulta-ajalla.

Hyvä tyyli joka sai tosiaan mukavan huomion telkussa.
Pisti silmään se rintamasuunnan levitys, aika hassu kuriositeetti.
Se sambopläjäys oli mielenkiintoista myös.


Ja vielä siitä takajalka-irti-lyönnistä.
Kimuran maegeri ja gyakutsuki eivät kuulemma ole tästä maailmasta, kauheita tääkejä. Tosin se viiden mitsin läpi pitelijän pudottaminen näytti tempulta, Donovan demosi saman jutun.
Mutta se lyönti itsessään oli kutsumanimeltään tynnyri.
Lopetin käytön kun alkoi tosiaan rintalastat sälöilemään.
Todella hurjan voiman siihen saapi.

Thainyrkkeilyn putoava kyynärpää on hiukan samansukuinen. Jos voimantuotto olisi räjähtävä menisi matseissa henkiä.
Eli perinteet voivat olla myös rajoite.
Hna
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 70
Lauteille: Tammikuu 2006

#35

Viesti Hna »

Tiedän karatetyyleistä aika vähän, mutta Shukokain olen aina käsittänyt hyvin kilpailukeskeiseksi (ainakin omassa kaupungissani aihetta seuraillessani). Nyt kuitenkin olen paristakin paikasta lukenut Shukokain olevan "perinteistä karatea". Näin siis on sanonut haastateltu Shukokai-henkilö tms. Miksi? Olen käsittänyt "perinteisen karaten" vähän erilaiseksi kuin SM-mitalien haalimiseksi. Käsittääkseni Shukokaita ei ole edes Japanissa (saati sitten Okinawalla) juuri lainkaan. Käsittääkseni myös "perinteiset karatet" ei niin arvosta kisailuja ja ovat aika tuoretta Shukokaita vanhempia. Millä tavalla laji siis on perinteistä karatea?

Ja jos se ei ole, niin miksi sitä halutaan mainostaa sellaisena? Eikö olisi lajille järkevämpää mainostaa itseään kilpakaratena, jos se on kilpakaratea. Sillon sen pariin hakeutuisivat kilpailuhaluiset ihmiset ja perinteisen karaten etsijät eivät vahingossa päätyisi väärään seuraan.

Olen tätä tässä vähän aikaa ihmetellyt ja jos käsitykseni perinteisen karaten tai Shukokain olemuksesta on ihan pielessä, niin ei tarvitse irvailla. :oops:
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#36

Viesti Jussi Häkkinen »

Hna kirjoitti: Nyt kuitenkin olen paristakin paikasta lukenut Shukokain olevan "perinteistä karatea". Näin siis on sanonut haastateltu Shukokai-henkilö tms. Miksi?
Tätä itsekin hieman ihmettelen. Tosin, ehkä viitataan "perinteiseen kilpakarateen" joka oli tuota 80-luvun mallin kisaamista. Ei silti - näin okinawalaisen meiningin näkökulmasta - kovin perinteistä karatellisesti.

Myös jännittelyhässäkät kuulostavat aika erikoisilta, kilpailuun viilatuilta aseilta. Eivät niinkään perinteisiltä jutuilta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

#37

Viesti navajas »

Nykyisestä meiningistä en osaa sanoa, mutta 80-luvun puolella pääpaino oli tekniikan puhtaudessa. Eli yhdelläkin sensei Kimuran leirillä hiottiin yhtä seisontaa 5 tuntia putkeen. Vyökokeessa kysyttiin muistaakseni kaikilta ainoastaan yksi lyönti. Tekniikan puhtaudesta päätteli sitten oliko henkilö vyön arvoinen vai ei.

Silloin vallalla ollutta SVUL:lin kilpakaratemeininkiä katsottiin hiukan kieroon ja korostettiin, että Shukokai on Karate-Dota eikä hippailua.

Ja ne "jännitykset" eivät tähdänneet kilpailuihin, vaan ainoastaan siihen, että lyönnistä saadaan maksimaalinen voima irti. Ja Kimuran lyönnit ja potkut eivät olleet kyllä tästä maailmasta. Minua ei ole kovin helppo vakuuttaa, mutta niissä oli jotain käsittämätöntä. Herra demonstroi gyaku tsukia hyvin rennon ja löysän oloisesti, mutta iskutyynyä pidellyt satakiloinen heppu lensi aina metrin verran taaksepäin. Ja näki, että lyöntiin ei laitettu täyttä voimaa.

Ja ne etupotkut olivat kyllä nopeita. Pyysi kerran yhtä nuorta mustavöistä torjumaan niitä, mutta herra ei ehtinyt reagoida kertaakaan ajoissa.

Kuulostaa kenties tv-shopin mainokselta, mutta käytän samoja vartalonkiertotekniikoita ja niitä jännityksiä vielä nykyisinkin kepeillä matsatessani. Ja lyönteihin saa suhteellisen runsaasti voimaa.
Ade
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Joulukuu 2008

#38

Viesti Ade »

Shukokain nettisivuille oli ilmestynyt esittely/mainos video. Vauhdikasta menoa
8-) http://www.juutv.com/shukokaivideo2008.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.shukokai.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
steelduck
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 923
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Shukokai karate

#39

Viesti steelduck »

Itse treenasin Espoon Urheilijoissa ShorinJi-Ruy Karatea Matsuoin johdolla ja ihmettelin aina Shukokai kavereiden otteluasentoa, kun he tulivat treenaamaan meidän jälkeen. Ei mennyt millään tajuntaan semmoinen takaseisonta. Pähkittiin vaan, että nuohan ovat selällään ensimmäisestä alapotkusta. Videolla väännetiin ihan asenteella ja se muuttikin käsitystäni tyylisuunnasta. :)
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Shukokai karate

#40

Viesti navajas »

Shukokai opetti minulle, miten lyödään kovaa. Todella suuri menetys, että Sensei Kimura menehtyi niin aikaisin. Uskomaton kropan hallinta miehellä.
Minato
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4
Lauteille: Joulukuu 2008

Shukokai karate

#41

Viesti Minato »

Itse harrastan Shukokai karatea jo kolmatta vuotta.

Tähän astiset lajin kuvaukset ovat olleet todella hyviä ja kiitos niistä erityisesti cheapshotille!

Itse lasken itseni kolmanteen polveen sillä Kimura on opettanut opettajaani :D Joskus olen kysellet Kimuran tyylistä ja todella analyyttiseksi mieheksi häntä on sanottu.

Shukokain vahvan tyylin olen myös oppinut joskus kantapäänkin kautta. Rintalastojen murtumisista kuulee melko usein. Yleensä vahinko kai sattuu aivan perustekniikalla esim. "Kimuran askeleilla", joka on yksinkertaisuudessaan kahden erin käden lyönnin sarja molemmilla liukuen. Lyöntien teknisyyden takia olen huomannut, että noin oranssin vyön kohdalla tekniikkaan alkaa löytyä jaloista/lantiosta lähtevä nopeus, joka on itselleni ollut tähän asti kaikista suurin oivallus.

Vaikka Shukokai kuulostaa välillä hurjalta ei lajia kannata pelätä. Normaaleissa harkoissa ei itseään satuta. Otteluharjoituksissa mennään heikomman ehdoilla.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Shukokai karate

#42

Viesti tohtorismies »

Muistelen lukeneeni joskus jostakin että carl cestari olisi harjoitellut enemmänkin shukokaita, olenko väärässä,muistelenko omiani? kivaltahan tuo homma näyttää..
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Shukokai karate

#43

Viesti bodyguard »

tohtorismies kirjoitti: Muistelen lukeneeni joskus jostakin että carl cestari olisi harjoitellut enemmänkin shukokaita, olenko väärässä,muistelenko omiani? kivaltahan tuo homma näyttää..

*Shodan 1st Degree Black Belt in Tani-Ha Shito Ryu Karate (Shukokai)
(His Shukokai technique is based on study with four Sensei primarily: S. Kimura, Yonezuka, Kidachi and Ishihara. He trained with Nanbu but this was very limited)

http://www.carlcestari.com/Cestari_Background.html" onclick="window.open(this.href);return false;

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Shukokai karate

#44

Viesti tohtorismies »

Kiittää hän.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Kamishimo
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 85
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: 34V EQ 9686 9031
Etulaji: Sotataito

Shukokai karate

#45

Viesti Kamishimo »

Mielenkiintoista juttua Shukokai-tyylistä. Paljon pähkäillään liikkumisesta ja asennoista jotka vaikuttavat lähinnä vartaloharjoitteilta joiden tarkoituksena on lähinnä olla työkaluja ja apuja pyrkiessä kehittämään tekniikkaa, vartalon hallintaa ja etenkin vartalon tunnetta paremmaksi.

Näitä väärinkäsityksiä tapahtuu paljon kun jotain tyyliä tai jonkun opettajan metodeja tuntemattomat tekevät harjoitteista analyysia. Huvittavinta on kun kokeneetkin tekevät syvää analyysiä jonkun 2 min. videoklipin pohjalta ja toteavat lajin, tyylin tai videolla esiintyvän opettajan olevan täysin osaamaton jne.
狼も上下で出よ...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa