Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Taido
Valvoja: Valvoja
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 2047
- Lauteille: Tammikuu 2008
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Thainyrkkeily
- Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily
Aikido vs jokin muu
https://yle.fi/urheilu/3-9748908 Hieno homma, onnittelut maailmanmestarille! Kirjoittaako jompikumpi tänne, tietääkö kukaan? Siis Suvi Nissinen tai Laura Pellikka?
niin tän ois kai voinut laittaa jonnekin muualle, mut tuli nyt tänne...
niin tän ois kai voinut laittaa jonnekin muualle, mut tuli nyt tänne...
Frankly my dear, I don`t give a damn.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 52
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taido
Ei oo tytöt kirjoittajina täällä, mutta toinen maajoukkueen valmentajista on kyllä potkulaisia.
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 93921
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Taido
Onpa kyllä hieno saavutus!
Tuossa tehtiin historiaa, vai kuinka?
Tuossa tehtiin historiaa, vai kuinka?
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 52
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taido
Todennäköisesti.
Minna Karjalainen voitti vuonna 2009 naisten ottelun maailmanmestaruuden, mutta taitaa olla kyse ensimmäisestä kerrasta kun ei-japanilainen maa vetää kaksoisvoiton missään yksilösarjassa.
Suomen miehet tulivat hopealle joukkueottelussa, mikä on sekin hieno saavutus. Kullan vieminen nieltä pieniltä, nopeilta japanilaisilta tulee olemaan varmaan aina melko haastava saavutus.
Minna Karjalainen voitti vuonna 2009 naisten ottelun maailmanmestaruuden, mutta taitaa olla kyse ensimmäisestä kerrasta kun ei-japanilainen maa vetää kaksoisvoiton missään yksilösarjassa.
Suomen miehet tulivat hopealle joukkueottelussa, mikä on sekin hieno saavutus. Kullan vieminen nieltä pieniltä, nopeilta japanilaisilta tulee olemaan varmaan aina melko haastava saavutus.
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 52
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taido
Tämän taidokan tiedot eivät yllä paljoakaan vuotta 2010 pidemmälle . 2009 vuoden tiedän, koska Minna oli yksi sempaistani aloittaessani.kojiro kirjoitti:Göteborgin MM-kisoissa 2005 suomen naiset ottivat ottelussa (henkilökohtainen) kolmoisvoiton. Nyt kyseessä oli ensimmäinen liikesarjan kaksoisvoitto.Veepee kirjoitti: mutta taitaa olla kyse ensimmäisestä kerrasta kun ei-japanilainen maa vetää kaksoisvoiton missään yksilösarjassa.
muoks: ja korjattuna seison.
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 52
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taido
Laitetaanpas tämä vaikka tännekin. Toissa lauantaina Vantaan Taido järjesti Congin vetämänä leirin, jossa pohdiskeltiin taidon "käsitekniikkahokein" eli Tensein sisältöjä. Tätä ja muita sei-hokeita usein käydään läpi ja harjoitellaan paljon vähemmän kuin tai- ja in- hokeita, jotka ovat "perustekniikkakamaa" sekä yleisimpiä kisa- ja vyökoeliikesarjoja. Siksi näitä on hyvä treenata leiriformaatissa, jolloin pääsee yleensä raapaisemaan asioita pintaa syvemmälle.
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 93921
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Taido
Tykkään kyllä [mention]Congi[/mention]n kehonkäytöstä.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 20845
- Lauteille: Joulukuu 2007
Taido
Joo, kun bunkaiketjussa kerroin nähneeni parasta näkemääni Taidoa, se päätyi nyt sijalle kaksi.
Mutta missä määrin tuollaista settiä kulkee ihan Taidon opetuksessa yleisesti ja missä määrin tuossa vaikuttaa Congin muut taustat? Tai miten Congi näkee asian?
Ja onko Taidon fokus miten vahvasti tuollaisissa periaatteissa vs jotkut muut liikkumisen periaatteet? (Ja tässä tapauksessa, mitkä?)
Kaikki kysely on tässä aika aukinaista, kun tiedän Taidosta niin vähän, etten edes osaa kysyä oikein. Eli aiheesta saa mielellään tarinoida aika vapaasti, jolloin saanen paremman vastauksen kysymykseen jota en tiennyt esittäneeni.
Niin ja siis täytyy tässäkin sanoa, että alun arvottaminen tietenkin perustuu omiin preferensseihini enkä osaa tietenkään arvottaa Taidoa Taidona oikein. Ehkä olisi siksi ollut parempi jättää väliin, mutta pitää aina vähän kehaista kun näkee jotain kivaa.
Mutta missä määrin tuollaista settiä kulkee ihan Taidon opetuksessa yleisesti ja missä määrin tuossa vaikuttaa Congin muut taustat? Tai miten Congi näkee asian?
Ja onko Taidon fokus miten vahvasti tuollaisissa periaatteissa vs jotkut muut liikkumisen periaatteet? (Ja tässä tapauksessa, mitkä?)
Kaikki kysely on tässä aika aukinaista, kun tiedän Taidosta niin vähän, etten edes osaa kysyä oikein. Eli aiheesta saa mielellään tarinoida aika vapaasti, jolloin saanen paremman vastauksen kysymykseen jota en tiennyt esittäneeni.
Niin ja siis täytyy tässäkin sanoa, että alun arvottaminen tietenkin perustuu omiin preferensseihini enkä osaa tietenkään arvottaa Taidoa Taidona oikein. Ehkä olisi siksi ollut parempi jättää väliin, mutta pitää aina vähän kehaista kun näkee jotain kivaa.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 52
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Taido
Mun vastaus on se, että kaikki vaikuttaa aina kaikkeen.Lasse Candé kirjoitti: ↑loka 1, 2018, 18.49 Mutta missä määrin tuollaista settiä kulkee ihan Taidon opetuksessa yleisesti ja missä määrin tuossa vaikuttaa Congin muut taustat? Tai miten Congi näkee asian?
Mutta vakavammin. Vielä varmaan viime vuosikymmenen puolella oli ihan tavallista, että sei-hokeit oli tiukasti vain mustille vöille varattua "edistynyttä" tavaraa. Tästä tietenkin seurasi (kuten voisi odottaa), että kunnollinen käsitekniikoiden ja sei-hokeiden sisältöjen treenaaminen jäi varman yli 80 %:lle harjoittelijoista täysin olemattomaksi ja niille mustavöillekin vähäiselle treenille. Toisin sanoen, tuollaista settiä ei ole varmasti juurikaan löytynyt. Harva taidoka osaa todennäköisesti vieläkään vakuuttavasti selittää, mitä sei-hokeissa loppujen lopuksi tehdäänkään.
Toisaalta kuitenkin Congin tapa opettaa ja harjoituttaa käsitekniikoiden tekemistä on omasta mielestäni täysin taidonmukaista. Seigyo on taidon osa-alue, joka kattaa vastustajan hallintaan liittyvät aspektit, niin fyysiset, mentaaliset kuin taktisestikin. Taidon filosofisen järjestelmä näkökulmasta seigyo-harjoittelun yleisesti lausuttava psykologinen tavoite on "perusperiaatteiden rationaalinen soveltaminen". Tässä mielessä taidon kuuluisi ihanteellisesti olla täysin antidogmaattista tavassaan organisoida taidoharjoittelua. Kondo antaa tästä rationaalisuudesta hyvän esimerkin Taido Kyoohanissaan:
"The most important things to do when training and teaching Taido are to adopt a rational approach by eliminating any useless or unreasonable movements in techniques, to adopt an efficient approach by setting an overall training system with progressive stages, and to adopt an effective approach by always combining practical application with creation."
Congi voi varmaan itse kertoa omasta prosessistaan enemmän; en laita sanoja hänen suuhunsa.
Millaisista periaatteista puhut? Yleisesti mielestäni taidon ylin periaate on yhdistää käsitekniikat, jalkaliikkuminen ja kehon liike toisiinsa. Taido alkaa ja loppuu jalkatyöhön, unsokuun. Täten myös käsitekniikoiden, heittojen ja kaiken muun pitäisi yhdistyä jalkatyön synnyttämään kokonaiseen liikkumiseen.Ja onko Taidon fokus miten vahvasti tuollaisissa periaatteissa vs jotkut muut liikkumisen periaatteet? (Ja tässä tapauksessa, mitkä?)
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 20845
- Lauteille: Joulukuu 2007
Taido
Sen siitä saa kun ei kysele selkeästi.
Ihan hyvä vastaus ja mielenkiintoista nähdä noin hyvää perustelua samassa yhteydessä. Toisaalta tuossa sanottu on aika universaalia settiä ja näyttää edustavan aika "sallivaa" linjaa. Silmissäni melkein siihen asti että kaikki hyvä tekeminen on Taidoa. Olin ehkä enemmän sellaisen perässä että miten noita tuossa sanottuja juttuja tulkitaan Taidossa ja mikä on Taidon syvin ydin? Ei kovin helppo vastattava tietenkään.
Ihan hyvä vastaus ja mielenkiintoista nähdä noin hyvää perustelua samassa yhteydessä. Toisaalta tuossa sanottu on aika universaalia settiä ja näyttää edustavan aika "sallivaa" linjaa. Silmissäni melkein siihen asti että kaikki hyvä tekeminen on Taidoa. Olin ehkä enemmän sellaisen perässä että miten noita tuossa sanottuja juttuja tulkitaan Taidossa ja mikä on Taidon syvin ydin? Ei kovin helppo vastattava tietenkään.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 52
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Aikido vs jokin muu
Ok, tuossa on kaksi kysymystä: 1) Miten Congin käsitekniikoita tulkitaan Taidossa? ja 2) Mikä on taidon syvin ydin?Lasse Candé kirjoitti: ↑loka 1, 2018, 22.24 Sen siitä saa kun ei kysele selkeästi.
Ihan hyvä vastaus ja mielenkiintoista nähdä noin hyvää perustelua samassa yhteydessä. Toisaalta tuossa sanottu on aika universaalia settiä ja näyttää edustavan aika "sallivaa" linjaa. Silmissäni melkein siihen asti että kaikki hyvä tekeminen on Taidoa. Olin ehkä enemmän sellaisen perässä että miten noita tuossa sanottuja juttuja tulkitaan Taidossa ja mikä on Taidon syvin ydin? Ei kovin helppo vastattava tietenkään.
Vastaus kysymykseen yksi lienee, että ovat aivan fine. Hokeille ja hokein tekniikoille ei ole olemassa erityisiä määriteltyjä bunkaita tai ooyoota, joten jos esitys ja/tai tulkinta on perusteltu ja hookeista ja taidon periaatteista selkeästi johdettavissa, se saa olla käypä ja kelvollinen. Erityisesti juurikin tuosta tensei-no-hokeista olemassa monenlaisia toimimattomia ja huonoja sovelluksia, joita on tsuumailtu ja keksitty ilman hyvää ymmärrystä siitä, miten keho ja tekniikka toimivat, erityisesti yhdessä. Siinä mielessä omasta mielestäni Congin esitykset ovat oikein hyviä silläkin että torjuntojen, kaatojen, heittojen ja lukkojen on "aina" ymmärretty kuuluvan taidon tekniikkavalikoimaan, kuitenkin vain lähinnä platonisella ideatasolla; kuten aikaisemmin tuli jo sanottua, ne on sellaisia juttuja joista puhutaan ja joihin viitataan keskustelussa pikemminkin kuin jotakin jota oikeasti tehdään ja treenataan kunnolla...
Kysymykseen kaksi vastatakseni viittaan Talvitien Eeron keskeneräiseen (ja täälläkin mainittuun) Taido Gaironin käännösprojektiin. Shukumine puhuu taidon määrittelyn yhteydessä taidon "perimmäisestä tarkoituksesta" (oogi, 奥義), jonka Eero kääntää asiasanastoonsa seuraavasti: "Taidoharjoittelun merkitys yksilölle; taidoharjoittelusta opittava taito elää sopusoinnussa omien, toisten ihmisten ja ympäristön muutosten kanssa sekä reagoiden että omaehtoisesti osallistuen." Taidon outoudet kamppailulajina on helpointa ymmärtää, kun katsoo sitä Shukuminen henkilökohtaisesti alullepanemana ja hahmottelemana käytännöllisen budoetiikan ja kolmiulotteisen kamppailuliikkumisen tutkimuslaboratoriona. Nämä kaksi puolta vaikuttavat keskenään vähintään yhtä vahvasti siihen, mitä taido on sekä miten ja miksi sitä tehdään; voisi jopa sanoa, että Shukuminen budoetiikka ja -filosofia yleisemmin ovat vaikuttaneet siihen jopa vahvemmin kuin hänen tekniset pyrkimyksensä ja innovaationsa.
Teknisellä puolella taidon ydintä lähemmäs tulee varmaan ns. taidon ulkoinen määritelmä (Eeron käännös tämäkin): "Taido on budolaji, jonka hyökkäys- ja puolustustekniikka toteutuu yhdenaikaisissa vartalon akselin muutoksessa ja raajojen ja keskivartalon käytössä." Shukumine täsmentää vielä taidon eroa suhteessa muihin budolajeihin niin, että taido liikuttaa ensin kehoa ja vasta sen jälkeen muita raajoja.
Jos hait vielä jotain muuta ydintä, joka jäi sanomatta niin tarkenna vain.
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Taido
Tensei no hokei niminen liikesarja ja sen sisältö koostuu pääasiassa unsokusta, uke wazasta ja nage wazasta.Lasse Candé kirjoitti: ↑loka 1, 2018, 18.49 Mutta missä määrin tuollaista settiä kulkee ihan Taidon opetuksessa yleisesti ja missä määrin tuossa vaikuttaa Congin muut taustat? Tai miten Congi näkee asian?
Ja onko Taidon fokus miten vahvasti tuollaisissa periaatteissa vs jotkut muut liikkumisen periaatteet? (Ja tässä tapauksessa, mitkä?)
Liikesarjan sisältämät ake uke, harai uke, soto uke, uchi uke ja torite uket eivät ole Gensei-ryu karaten ajoilta juurikaan muuttuneet niin suoritustavassa että käyttötavoissa. Harai uke, soto uke ja uchi uke löytyvät naihanchi katasta. Torite uke ja heitto löytyvät taas passai katasta, joten applikaatioita ei tarvinnut itse keksiä, koska homma perustuu materiaaleihin jotka ovat olleet olemassa ennen taidoa.
Itse liikesarjan teemana on go no sen ajattelu, jossa lähes jokaiseen kohtaan sisältyy sivuttaisliike, sisäänmeno uke wazalla, ja päädytään jonkinlaiseen lopetukseen (usein heitto). Edellä mainitulla kaavalla rakensin päivän harjoitusohjelman, pyrkien siihen että aplikaatiot vastaavat taidon periaatteita ja liikesarjan ideologiaa.
Se että kuinka lähellä minun esimerkit ja toteutustavat vastaa sitä mitä lajin perustaja Seiken Shukumine on joskus miettinyt kiinnostaa minuakin, mutta harmi ettei häneltä voi ennään henkilökohtaisesti kysyä. Minun muut taustat, tietenkin vaikuttavat jollain tavalla. Se että olen kiinalainen saa tekniikat näyttämään helposti myös kiinalaiselta. Loppupeleissä riippuen katsojan taustasta minun tekeminen näyttä taidolta, karatelta, taichilta, kungfulta, jne. Olen itse tullut siihen päätelmään että kaikki mitä teen näyttää congimaiselta ja sille mä en toistaiseksi voi mitään.
Unsoku = Jalkatyö (liikkuminen)
Uke waza = Vastaaotto (turjunnat)
Nage waza = heittotekniikat
T.Congi
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 20845
- Lauteille: Joulukuu 2007
Taido
Kiitoksia loistavasta vastauksesta!
Ymmärränkö perustelun sillä tavalla oikein, että Gensei-ryussa ja Taidossa tehdään soolomuodossa nuo tietyt tekniikat täsmälleen samalla tavalla, jolloin "Taido-sovelluksen" voi hakea "Genseiryu-sovelluksesta"? Shukuminen elämää pohtien tuossa on tietenkin järkeä, ellei sitten Shukumine itse muuttanut koko ajattelua soveltamisesta perustaessaan Taidon. Mutta ymmärsinkö siis oikein?
Miten muuten Genseiryussa on bunkain laita? Onko se ollut kiinteänä osana opetusta vai ovatko opettajat vain tutkineet karatea laajemmin ja löytäneet nämä sovellukset sitä kautta?
Viestissäsi tuo osio "Itse liikesarjan teemana...", jossa viittaat Taidon periaatteisiin ja tekemääsi rakennustyöhön, on selkein vastaus kysymykseeni ja juuri se mitä ajan takaa. Ja sitten tuo muu on ilmeisesti sille alisteista normaalia (peräti geneeristä) kamppailuosaamista. Kuulostaa hyvältä tavalta rakentaa tätä settiä. Tekeekö moni muu näin? Onko japanilaisessa Taido-skenessä tällainen sovellusopettaminen miten yleistä?
Ja ihan aiheesta kukkaruukkuun... Suomessa Taido on ilmeisesti aika hemmetin iso. Miltä maailman Taido-tilanne näyttää? Onko niinkuin niin että vaikkapa 20% maailman Taidosta on Suomessa ja 80% jakautuu Japanin ja minkä(?) maiden välillä? Siis nuo prosentit ihan hatusta heitettyjä, jotta voi ymmärtää mitä tarkoitan "maailman Taido-tilanteella"... Missä maissa on aktiivista Taido-toimintaa ja ,missä laajuudessa? Suomi kai aika iso tekijä?
Ymmärränkö perustelun sillä tavalla oikein, että Gensei-ryussa ja Taidossa tehdään soolomuodossa nuo tietyt tekniikat täsmälleen samalla tavalla, jolloin "Taido-sovelluksen" voi hakea "Genseiryu-sovelluksesta"? Shukuminen elämää pohtien tuossa on tietenkin järkeä, ellei sitten Shukumine itse muuttanut koko ajattelua soveltamisesta perustaessaan Taidon. Mutta ymmärsinkö siis oikein?
Miten muuten Genseiryussa on bunkain laita? Onko se ollut kiinteänä osana opetusta vai ovatko opettajat vain tutkineet karatea laajemmin ja löytäneet nämä sovellukset sitä kautta?
Viestissäsi tuo osio "Itse liikesarjan teemana...", jossa viittaat Taidon periaatteisiin ja tekemääsi rakennustyöhön, on selkein vastaus kysymykseeni ja juuri se mitä ajan takaa. Ja sitten tuo muu on ilmeisesti sille alisteista normaalia (peräti geneeristä) kamppailuosaamista. Kuulostaa hyvältä tavalta rakentaa tätä settiä. Tekeekö moni muu näin? Onko japanilaisessa Taido-skenessä tällainen sovellusopettaminen miten yleistä?
Ja ihan aiheesta kukkaruukkuun... Suomessa Taido on ilmeisesti aika hemmetin iso. Miltä maailman Taido-tilanne näyttää? Onko niinkuin niin että vaikkapa 20% maailman Taidosta on Suomessa ja 80% jakautuu Japanin ja minkä(?) maiden välillä? Siis nuo prosentit ihan hatusta heitettyjä, jotta voi ymmärtää mitä tarkoitan "maailman Taido-tilanteella"... Missä maissa on aktiivista Taido-toimintaa ja ,missä laajuudessa? Suomi kai aika iso tekijä?
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 64 kurkkijaa