Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taido

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#31

Viesti AriJ »

Periaatteessahan kaikki lajit ovat eri näkemyksiä samasta asiasta.

Mutta siis näkemyksiä. Kaikki pyrkivät (enemmän tai vähemmän) samaan, mutta ehkä eri reittiä. Käyttäen erilaisia metodeja, ilmentäen ajatuksiaan tuosta asiasta erilaisin tavoin.

Jos näin ei olisi, olisi oikeastaan vaan yksi laji - vai Yksi Laji!!!

Jokaisessa lajissa on "hyviä" ja "huonoja" puolia - jos olisi mahdollista ne kaikki niputtaa yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi niin se ultimate ratkaisu löytyisi. Ehkä.
______________________
Tom Tekken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 313
Lauteille: Helmikuu 2005

#32

Viesti Tom Tekken »

Sensei Asamo sanoi kerran, että jos kamppailulajin harjoittamisen päämäärä on(tai pysyy) vastustajien tuhoaminen ja voiton hakeminen, niin voi yhtä hyvin ostaa haulikon. ajaahan se saman asian. Turha sitä on kuluttaa vuosikausia harjoitellessa.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#33

Viesti Kuhmu »

Andyn kommenteista taidon tekniikoiden suhteen huomaa, ettei ymmärrys välttämättä synny pelkästään video-clippejä katselemalla. Se kuinka analysoit Taidoa kertoo, ettet ymmärrä siitä mitään. Puheesi on tietämättömän puhetta.
Mitä jos vain antaisit koko Taidon olla, kun se ei kerran voi milläänlailla omaa kamppailutaitoasi kehittää. Tuhlaat ruutia harakoille analysoimalla asiaa, joka ei aukene sinulle. :idea: :D
Luulen, että olisit ehkä vieläkin parempi kickbograri, jos käyttäisit tuon Taidoon tuhlaamasi energian omaan lajiisi :?:
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#34

Viesti Andy »

Ehkäpä yksilöit ne kohdat kirjoituksissani, joissa olen mielestäsi väärässä ja kerrot, mikä niissä on vikana. Kuka hyvänsä voi sanoa tosita tietämättömäksi, mutta sillä ei ole mitään arvoa, ellei sitä pysty myös perustelemaan.

Lisäksi kuulisin mielelläni, mihin video-clippeihin viittaat? Olen kyllä nähnyt taidosta video-clippejä, mutten läheskään niin paljon kuin olen nähnyt oikeaa taidoharjoittelua.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#35

Viesti MarkkuT »

Taido lajina on aika mielenkiintoinen juttu. Itse harrastin jonkin aikaa (about 1,5 vuotta eli enhän minä siitä mitään oikeasti tiedä :)) Gensei-Ryu-karatea ja siitä oli akrobatia aika kaukana. Uskoisin, että Shukumine on (oli?) sen tason sälli, että hän ymmärsi mikä on oikeasti tehokasta ja mikä ei. Tällä tarkoitan siis sitä, että tuskinpa hän ajatteli sitä volttien heittelyä tehokkaana kamppailullisena keinona. On vähän surullista, että idea (liikunta, kasvatuksellisuus yms, Jussinkin mainitsemat jutut) on sitten joissain piireissä ymmärretty väärin ja lajista ehkä yritetään tehdä jotain mitä se ei ole.

mun kaks senttiä
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 19114
Lauteille: Helmikuu 2005

#36

Viesti Jussi Häkkinen »

Tom Tekken kirjoitti: Sensei Asamo sanoi kerran, että jos kamppailulajin harjoittamisen päämäärä on(tai pysyy) vastustajien tuhoaminen ja voiton hakeminen, niin voi yhtä hyvin ostaa haulikon. ajaahan se saman asian. Turha sitä on kuluttaa vuosikausia harjoitellessa.
Päämäärä on usein se, että pysyy terveenä ja on siihen mielekäs tapa. Kamppailutaito (tai itsesuojelutaito) on sitten tapa pysyä terveenä yllättävissä olosuhteissa. Haulikko ei ole aina mukana, kädet ja jalat ovat.

Onneksi ei ole enää mitään filosofista tai henkistä päämäärää kamppailussa. Lajit pystyy viimeinkin ottamaan sellaisinaan - puhtaasti. Historiaa ja kulttuurisidonnaista teoriaa on toki mukava tarkastella.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#37

Viesti ka1 »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Onneksi ei ole enää mitään filosofista tai henkistä päämäärää kamppailussa.
Miten niin ei ole? Mitä tarkemmin ottaen tarkoitat tällä?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 19114
Lauteille: Helmikuu 2005

#38

Viesti Jussi Häkkinen »

ka1 kirjoitti: Miten niin ei ole? Mitä tarkemmin ottaen tarkoitat tällä?
Ts. omalla kohdalla. Kaikki elämäntapaäpälällät, päälle liimatut itämaafilosofioinnit ja muut keinotekoiset kulttuurilliset taakat ovat pudonneet. Jäljellä on se, mitä kamppailulajit nykymaailmassa parhaimmillaan edustavat:

Hyvä harrastus.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#39

Viesti Andy »

Tom Tekken kirjoitti: Sensei Asamo sanoi kerran, että jos kamppailulajin harjoittamisen päämäärä on(tai pysyy) vastustajien tuhoaminen ja voiton hakeminen, niin voi yhtä hyvin ostaa haulikon. ajaahan se saman asian. Turha sitä on kuluttaa vuosikausia harjoitellessa.
Sensei Asamo ei taida tietää, miten paljon harjoittelua taitava haulikonkäyttö vaatii.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
xrated
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2005

heh....

#40

Viesti xrated »

Ompahan taas juttua riittänyt lajin toimivuudesta käytännössä. Itse muutaman vuoden harjoitelleena voin sanoa että itsepuolustus taito ja kyky tehdä asioita kasvaan vuosien saatossa eikä oikotietä onneen ole. Tosin se on vain yksi puoli asioista, koska ottelijalla täytyy olla muutakin ominaisuuksia kuin fyysinen voima,taito lyödä ja potkaista ym....... (kaikista kamppailulajien harrastajistahan ei voi tulla lahjakkaita hyviä ottelijoita ja se on fakta, koska aina löytyy kovempi kaveri jostakin).
Jatkuvasti törmää näillä keskustelu palstoilla siihen että taido ei toimi käytännössä. Itse koen asian niin että vuosi harjoitellut taidoka osaa soveltaa jo opittuja asioita käytännössä tai vaikka salilla otellessa.
Taidossa riittää oppimista koko elämän ajaksi. Toivon että teillä muillakin lajissanne löytyy opittavaa vielä pitkäksi aikaa.

t. Eppu
Eppu
Kuvake
Joni Samanen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 698
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Raisio

#41

Viesti Joni Samanen »

:secret:

Tämä saattaa tulla joillekkin yllätyksenä:
Taido ei ole Jissen.

:D/
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#42

Viesti JKoskinen »

Olen aina ihmetellyt että miksi siinä taidopuvussa näkyy kalsarit? Onko tämä ihan perinteinen tapa? Joidenkin mielestä pitää käyttää takinväristä t-paitaa alla, mutta... ...väsyttää. [smilie=yawnee.gif]
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#43

Viesti flammee »

JKoskinen kirjoitti: Olen aina ihmetellyt että miksi siinä taidopuvussa näkyy kalsarit? Onko tämä ihan perinteinen tapa? Joidenkin mielestä pitää käyttää takinväristä t-paitaa alla, mutta... ...väsyttää. [smilie=yawnee.gif]
Mitä se t-paita siinä auttaisi? Mukavan vilpoinen asu se on, eikä se kalsareitten näkyminen niin häiritsevältä ole tuntunut.. Liekö joskus ollut aikidotyyliin toiset pitkät housut siellä alla, mikä tuntus kyllä aika hikiseltä asulta, vai? Liekö sitten AKD:ssakaan oikeasti pakko pitää hakaman alla kalsareita enempää?
Taido ei ole Jissen.
Eipä kyllä, mutta tärkeä osa se sitä on. Ainakin minulle.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 19114
Lauteille: Helmikuu 2005

#44

Viesti Jussi Häkkinen »

JKoskinen kirjoitti: Olen aina ihmetellyt että miksi siinä taidopuvussa näkyy kalsarit?
Siksi, että jengillä on keskimäärin liian lyhythelmaisia takkeja. Leikkausta voisi hieman parantaa.

Myös aikidossa hämmästelen sivuhalkiotakkien käyttöä hakaman kanssa, kun kendotyyppinen takahalkiotakki olisi paljon näppärämpi ja siistimpi. No, niitäkin onneksi näkee, tosin pääosin noilla HC-senseillä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#45

Viesti tabitha »

flammee kirjoitti: Liekö sitten AKD:ssakaan oikeasti pakko pitää hakaman alla kalsareita enempää?
Lie.

Brrr mitä kamalia mielikuvia saitkaan nousemaan mieleeni... :smt105 Karvainen äijänp*rse vilkkuu hakaman raosta. Tai hetkinen... itse asiassa... :tonqe:

Nyt mä soitan kaikille, että jätetään housut kotiin ensi treeneissä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Lasse J ja 72 kurkkijaa