Viikon ryûha

Japanilaiset lajit

Ylipotkijat: Totte, TimoS

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Viikon ryûha

#1

Viesti M. Vilenius » joulu 30, 2005, 15.43

Päivitetty 23.8.2007 (translitterointi)

Tämän ketjun tarkoituksena on esitellä klassisia japanilaisia koulukuntia (koryū). Ensimmäinen koulukunta esitellään vuoden 2006 viikolla 1 ja pyrin siitä eteenpäin kirjoitella joka viikko lyhyesti eri koulukunnasta. Aikataulu laahaa ihan varmasti jossain vaiheessa vuotta työ ja muiden kiireiden vuoksi, mutta katsotaan mitä vuoden lopussa on kertynyt.

Koryūlla tarkoitetaan siis ennen 1870-lukua perustettuja bushi-luokan taistelutaitoja, jotka ovat periytyneet katkeamattomassa linjassa. Vanhimpien koulukuntien synty ajoitetaan 1300-luvulle, vaikka legendat ulottuvatkin aina Japanin saarten myyttiseen luomiseen saakka.

Saatavilla olevan tiedon mukaan esittelyt vaihtelevat lyhyistä info-pätkistä (perustamisvuodesta, perustajan nimestä ja käytetyistä aseista) pidempiin kuvauksiin koulukunnasta ja historiasta. Tässä kannattaa muistaa, että suurin osa kuvauksistani on koulukunnan "ulkopuolisen" silmin nähtynä, joten ne voivat olla virheellisiä; koulukunnan ymmärtäminen vaatisi sen pitkäaikaista harjoittelua. Jokainen koulukunta on oma yksilönsä ja kokonaisuutensa. Laitan silloin tällöin myös kuvia mukaan.

Jos erikseen ei mainita, on kuvien copyright minulla. Eli jos haluat käyttää niitä jossain julkisessa mediassa, pyydäthän ensin luvan.

Tästä tiedotteesta heräävä keskustelu voidaan käydä täällä.

Kerään tähän ensimmäiseen postiin myös hieman sanastoa ja lähdeviitteitä (viitteet osoitettu numeroilla aina koulukunnan kuvauksessa) sitä mukaa kun niitä ilmaantuu. Sanastosta kannattaa huomioida, että eri termit ja niiden merkitys saattavat vaihdella eri koulukunnissa. Translitteroinnissa pyrin käyttämään mukautettua Hepburn järjestelmää, jossa pidennysviivat vokaalien päällä (makron) on korvattu ^-merkillä. PAIVITYS: Pidennykset on 23.08.2007 alkaen kirjoitettu kayttaen makronia.

Yritän pitää tämän ketjun mahdollisimman "akateemisena", eli tarkastella historiallisia kysymyksiä muutenkin, kuin pelkästään koulukunnissa "virallisen" periytyneen tiedon kautta. Tarkoitukseni ei ole loukata mitään koulukuntaa, vaan toivoisin, että jokainen ymmärtää historian tutkimisen ja tradition (jota itsekin harjoittelijana pidän suuressa arvossa) eron.

Lähteet:

[1] Amdur, Ellis: Old School (Edgework, 2002, Seattle, USA)

[2] Friday, Karl: Legacies of the Sword (Unversity of Hawai'i Press, 1997, USA)

[3] Mol, Serge: Classical Fighting Arts of Japan (Kodansha International, 2001, Tokyo, Japan)

[4] Rogers, John M.: Arts of War in Times of Peace. Swordsmanship in Honcho Bugei Shoden, Chapter 5 (Monumenta Nipponica, Vol. 45, No. 4, Winter 1990, pp. 413-447)

[5] Rogers, John M.: Arts of War in Times of Peace. Swordsmanship in Honcho Bugei Shoden, Chapter 6 (Monumenta Nipponica, Vol. 46, No. 2, Summer 1991, pp. 173-202)

[6] Skoss, Diane (toim.): Koryu Bujutsu (Koryu Books, 1997, USA)

[7] Skoss, Diane (toim.): Sword & Spirit (Koryu Books, 1999, USA)

[8] Skoss, Diane (toim.): Keiko Shokon (Koryu Books, 2002, USA)

[9] Imamura, Yoshio; Nakabayashi, Shinji; Ishioka ,Hisao; Oimatsu, Shin'ichi; Fujikawa, Seikatsu: Nihon Budō Taikei Vol.1 (Dōshōsha, 1982, Tokyo, Japan)

[10] Ishigaki, Yasuzō: Kashima Shinden Jikishin Kage ryū Gokui Denkai (Shingisha, 1992, Tokyo, Japan)

[11] Ishioka, Hisao; Okada, Kazuo; Katō, Hiroshi: Nihon no Kobujutsu (Shinjinbutsu ōraisha, 1980, Tokyo, Japan)

[12] Okada, Kazuo: Kengō Shidan (Shinjinbutsu ōraisha, 1984, Tokyo, Japan)

[13] Watatani, Kiyoshi; Yamada, Tadachika (toim.): Bugei Ryūha Daijiten (Nihon kopii shuppanbu, 1978, Tokyo, Japan)

[14] Dai Sanjūgokai Kashima Jingū Hōnō Enbu käsiohjelma

[15] Nihon Kengō Tokuhon (Pokkari, jossa on eri kirjoittajilta enemmän ja vähemmän asiallisia artikkeleita, mutta esim. Kazuo Okadalta on joitain asiallisia juttuja.)

[16] Watatani, Kiyoshi: Nihon Kengo Hyakusen (Akita Shoten, 8th edition, 1975, Tokyo, Japan)

Lisäksi Internet (lähdesivustot mainittu kunkin koulukunnan yhteydessä)

Sanasto:

Bokutō 木刀 = Puinen harjoitusmiekka.

Bō 棒 = Keppi (yleensä n. 180cm, Rokushaku bō).

Bugei 武芸 = Kts. bujutsu.

Bujutsu 武術 = Taistelutaito.

Bushi 武士 = "Sodan herrasmies", yleinen nimitys sotilaille ennen Tokugawa-kautta ja sotilaiden sosiaaliluokkaan Tokugawa-kaudella. Yleensä käytetään termiä "samurai".

Chūden 中伝 = "Keskiperimä", hieman pidempään koulukunnassa mukana olleelle oppilaalle opetettavat periaatteet / tekniikat.

Daimyō 大名 = Lääninherra.

Dokugai 毒害 = Myrkkyttaminen, myrkylla surmaaminen.

Fukuroshinai 袋竹刀 = "Pussibambumiekka", bambusäleistä tehty, nahkalla päällystetty harjoitusmiekka.

Gokui 極意 = Kts. Okugi.

Gōshi 郷士 = Samurai, joka säilytti sosiaalisen asemansa, mutta jonka pääasiallisena tulonlähteenä on maanviljely.

Ha 派 = Koulukunnan haarautuma. Haarautuma, joka pääosin katsoo olevansa vielä tietyn koulukunnan osa, mutta jollekka on syntynyt omaleimaisia piirteitä, joka erottaa sen päälinjasta. Esim. Hōzōin ryū Takada-ha = Takadan (sukunimi) haara Hōzōin ryūsta.

Hachimaki 鉢巻 = Päänauha.

Iai 居合 = Miekan käyttö sen ollessa konfliktin alkaessa tupessa. Miekan vedon taito.

Iemoto 家元 = kts. Sōke.

Inka 印可 = Joissain koulukunnissa Menkyo Kaidenia vastaava todistus.

Jō 杖 = Keppi (yleensä n. 130cm).

Jutsu 術 = Taito.

Jūjutsu 柔術 = Aseeton tai pienia aseita hyvaksi kayttaen tapahtuva lahikamppailu.

Jūmonji yari 十文字槍 = Keihäs, jossa on vartta vastaan 90 asteen kulmassa metallinen uloke tai ristin muotoinen terä, jolla voidaan torjua vastustajan ase, painaa se alas tai jopa kampittaa vastustaja.

Kaiden 皆伝 = "Kaiken perinyt", todistus siitä, että henkilö on saanut koulukunnan kaiken opin.

Kama 鎌 = Sirppi.

Kata 形 = Perinteinen pareittain, henkilökohtaisesti tapahtuva opetusmenetelmä, jossa vanhempi henkilö (harjoitteluvuosissa) toimii uchidachina, opettajana ja nuorempi oppilas toimii shidachina, varsinaisen tekniikan tekijänä. Yleensä alussa määrätty muoto, josta oppilaan kehityttyä irtaannutaan.

Ken 剣 = Miekka.

Keppan 血判 = Verivala, jonka oppilas tekee ja näin sitoutuu koulukunnan sääntöihin (kts. Kishōmon)

Kiai 気合 = Huuto tai "tunne", jolla pyritään sorruttamaan vastustajan henkinen ja fyysinen tasapaino ja tukea omaa hengitystä ja asennetta.

Kishōmon 起請文 = Lupaus noudattaa koulukunnan sääntöjä, mm. paljastamasta tietoa koulukunnan ulkopuolisille henkilöille, lupaus harjoitella ahkerasti, lupaus käyttäytyä soveliaasti, jne.

Kodachi 小太刀 = Lyhyt miekka.

Koryū 古流 = "Vanha virtaus", ryūgi joka periytyy samuraiden ajalta, ennen 1870-lukua.

Kuden 口伝 = Suullinen perimä.

Kyū 弓 = Jousi.

Marishiten 摩利支天 = Buddhalainen, aluperin naispuolinen jumala, sanskriitiksi Mârîcî(devî) tai Mârîcî(devatâ), joka pidettiin sotilaiden ja sotilastaitojen suojelija-jumalana ja on keskeinen monissa klassisissa koulukunnissa. Kuvattu sotilaallisissa yhteyksissä usein villikarjulla ratsastavana miehenä.

Menkyo kaiden 免許皆伝 = "Luvallinen, kaiken perinyt", kts. kaiden. Menkyo on tarkoittanut yleensä sitä, että kyseisellä henkilöllä lupa käyttää itsenäisesti koulukunnan nimeä.

Mokuroku 目録 = Tekniikkaluettelo, lista koulukunnan tekniikoista, annetaan joissain koulukunnissa todistuksena tietyllä tasolla

Ninjutsu 忍術 = Tiedustelu ja "sissi"sodankäynnin taito.

Okuden 奥伝 = "Sisäinen perimä", koulukunnan "salainen" tai edistyneempi oppi.

Okugi 奥義 = Salainen, edistyneempi oppi, Okuden.

Ryūgi 流儀 = Koulukunnan ydin, perusajatus ja -filosofia (lähestymistapa konfliktiin), jolle koulukunta perustuu.

Ryūha 流派 = "Virtauksen haara", ryūha järjestelmä. Japanissa kun puhutaan yleisesti ryūha-järjestelmästä käytetään juuri ryūha-sanaa, mutta yksittäisen koulukunnan tapauksessa Nimi Nimi ryūsta.

Shaku 尺 = Mittayksikkö n. 30,3cm.

Shidachi 仕太刀 = "Tekevä miekka", varsinaisen koulukunnan tekniikan tekevä osapuoli, oppilas kata-harjoittelussa.

Shihan 師範 = "esimerki-opettaja", (yl. korkea-arvoinen) opettaja, pääopettaja.

Shihanke 師範家 = Joissain koulukunnissa itse opetuksesta vastaava päämies(suku), sōken toimiessa lähinnä "poliittisena" johtajana.

Shinken 真剣 = Terävä, "aito" miekka.

Shoden 初伝 = "Aloitusperimä", koulukuntaan liittyvälle aloittelijalle opetettavat periaatteet / tekniikat.

Shōmokuroku 小目録 = Pieni tai suppeampi tekniikkaluettelo. Kts. Mokuroku.

Shuriken 手裏剣 = Kirjaimellisesti "kaden takana oleva miekka". Lyhyt tera, jota voitiin kayttaa iskujen tehostamiseen tai heittamiseen.

Sōgō 総合/綜合 = Täydellinen, kattava. Sōgō bujutsu = kattava, useita eri aseita ja aseetonta taistelua sisältävä lähestymistapa taisteluun.

Sōke 宗家 = "Perustajasuku", koulukunnan päämies (kts. William Bodifordin artikkeli http://www.koryu.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

Suneate 臑当 = Säärisuojus.

Tachi 太刀 = Miekka.

Taijutsu 体術 = Kts. jujutsu

Torite 捕手 = Kts. jujutsu. Yleensa viittaa kamppailutaitoon, jonka tavoitteena on vangita vastustaja.

Tsuba 鍔 = Miekan väistinlevy.

Uchidachi 打太刀 = "Lyövä miekka", hyökkääjän roolissa oleva opettaja katassa.

Yadome 矢止 = "Nuolen pysäytys", tekniikka kohti ammutun nuolen pysäyttämiseksi jollain aseella.

Yari 槍 = Keihäs.

Aikakaudet:

Nara ja Heian 710-1192
Kamakura 1192-1333
Nanbokuchō 1333-1392
Muromachi 1392-1573
Azuchi-Momoyama 1573-1603
Edo 1603-1868
Meiji 1868-1912
Viimeksi muokannut M. Vilenius, elo 23, 2007, 07.55. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#2

Viesti M. Vilenius » tammi 2, 2006, 23.12

Aisu Kage ryū
愛州陰流

Perustaja: Aisu Ikōsai Hisatada (1452?-1538?)
Perustettu: n. 1490
Aseet: tachi, yari

Tunnettu historiassa myös nimellä Kage-no-ryū tai pelkästään Kage ryū. Aisu Kage ryūn linja ei ole jatkunut meidän päiviimme saakka, mutta se on kuitenkin merkittävä siinä mielessä, että sen uskotaan olleen yksi niistä koulukunnista, jolle Kamiizumi Ise no Kami perusti oman Shinkage ryūnsa ja tämän vuoksi sitä on myös tutkittu ahkerasti.

Aisu Tarōzaemon Hisatada, joka otti myöhemmin nimen Ikōsai, syntyi luultavasti Himukassa (nyk. Miyazaki-ken) 1400-luvun puolen välin paikkeilla. Mistään lähteestä ei löydy tietoa hänen harjoitteluhistoriastaan, mutta epäillään, että hän harjoitteli jotain tuohon aikaan kuuluisista koulukunnista, kuten Nen ryū, Chūjō ryū, Shintō ryū tai Oda ryū.

Legendan mukaan Aisu Ikōsai vetäytyi 36 vuotiaana luolaan Udossa, Kyūshulla rukoilemaan ja kehittämään miekkatekniikkaa. Paikalla on sijainnut jo Heian-kauden alusta asti Udo-jingū, pyhättö, joka on omistettu Ugayafukiaezu-no-mikoto -jumalalle. Vaikka Ugayafukiaezu-no-mikoto ei olekaan varsinaisesti sodan jumala, on samainen pyhättö joissain lähteissä yhdistetty myös Nen ryūhun.

21. päivänä saamansa näyn mukaisesti Aisu Ikōsai perusti Kage ryūn. Näyssä jumala ilmestyi hänelle apinan muodossa ja opetti okugin. Kage-sanan uskotaan tässä viittaavan juuri jumalaiseen vaikutukseen, innoitukseen (vrt. nyk. jap. o-kage-sama de).

Ikōsai kuoli 87 vuotiaana Akitassa. Aisu Kage ryūn uskotaan periytyneen jonkin aikaa Ikōsaista polveutuvassa Hirazawan suvussa Ikōsain jälkekäisten kehittäessä sitä edelleen, mutta perillisten sairastapausten ja aikaisten kuolemien vuoksi Aisu Kage ryūn perimä katkesi Hirazawan suvussa (suku on jatkunut kuitenkin näihin päiviin saakka).

Lähes ainoat suorat viitteet itse koulukuntaan, Shinkage ryūn haaroissa periytyvän tiedon lisäksi, on saatu hieman yllättäen Ming-kauden kiinalaisesta teoksesta Wupeishi (jap. Bubishi), jonka on kirjoittanut Mau Yuanyi (jap. Bo Gengi). Mahdollisesti koulukunta on ajautunut Kiinaan japanilaisten merirosvojen mukana. Bubishissa on Kage ryū mokuroku esiteltynä ([9] mukaan "Kage" on kirjoitettu kuitenkin merkillä 影). Se sisältää seuraavat konseptit (*): "Enpi", apinan lento; "Koryū", tiikeri-lohikäärme; "Seigan", sininen ranta; "Inkan", yin-katse / varjokatse; "Enkai", kiertelevä apina; "Dai San Yamakage", kolmas vuoren varjo.

On huomattavaa, että näistä termeistä osa löytyy myös Kamiizumi Ise no Kamin Shinkage ryūsta ("Uusi Kage ryū").

Lisäksi Hirazawan sukukroniikassa, "Hirazawa-ke Bunsho", on listattu 17 Kage ryū kääröä, joita ei ole ikävä kyllä säilynyt meidän päiviimme, eikä niiden sisällöstä ole mitään tietoa. Näitä ovat mm. (*) Jo no maki 序之巻 ("esipuhe" käärö), Sangaku maki 参学巻 (oppimisen aloittamisen käärö), Hyō no maki 表之巻 (etupuolen käärö), Ri no maki 裏之巻 (kääntöpuolen käärö), Chū no maki 中之巻 (keskikäärö), Men no maki 免之巻 (luvan käärö), Kurai no maki 位之巻 (asteen/aseman käärö), Inyō maki 陰陽巻 (yin-yang käärö) ja Tora no maki 虎之巻 (tiikerin käärö).

Viitteet: [2],[5],[9],[11],[12],[13] ja www.hoplology.com

* Näiden kääntäminen on hieman vaikeaa, kun ei tiedä varmaksi mitä mielikuvaa niillä on haettu alunperin.
Viimeksi muokannut M. Vilenius, elo 23, 2007, 07.37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#3

Viesti M. Vilenius » tammi 9, 2006, 00.38

Chokugen ryū
直元流

Perustaja: Kasai Denzaemon Kanyu
Perustettu: Edo-kausi?
Aseet: ō-naginata (tachi, bō, jūmonji yari)

Perustaja Kasai Denzaemon Kanyu, joka oli kotoisin Tsugarusta (Aomori ken) opiskeli Toda ryū (当田流) kenjutsua Asai Ihein johdolla, mutta perusti myöhemmin itse koulukunnan, joka erikoistui pitkän (n. 270cm) ja raskaan naginatan käyttöön. Alun perin kyseessä oli sōgō bujutsu koulukunta, joka sisälsi mm. miekkatekniikoita, bō-tekniikoita, ja jūmonjiyari-tekniikoita. Lisäksi Kasai opiskeli Takebayashi-ha kyūjutsua.

Myöhemmin koulukunta jakautui kahdeksi haaraksi, mutta ikävä kyllä Shiradori Ichiko, toisen linjan pääopettaja kuoli jättämättä perijää ja näin ollen nykyisin Chokugen ryūn jäljellä olevia ō-naginata tekniikoita ylläpitää vain pieni ryhmä Ono-ha Ittō ryūn jäseniä.

Chokugen ryū Nihon Kobudō Shinkōkain näytöksessä Meiji Jingūlla marraskuussa 2003: http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/chokugenryu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Viitteet: [1],[13]
Viimeksi muokannut M. Vilenius, elo 23, 2007, 07.39. Yhteensä muokattu 1 kerran.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#4

Viesti M. Vilenius » tammi 15, 2006, 17.09

Fūden ryū
風傳流

Perustaja: Chūzan Genbei Yoshinari
Perustettu: Myöh. Muromachi tai Azuchi-Momoyama kausi.
Aseet: Yari

Fūden ryū on käytännössä Take(no)uchi ryūn yksi haara, joka haarautuu Takeuchi ryūsta Takeuchi Tōichirō Norimasan ja Takeuchi Kyōhachirō Masaien kautta.

Hikonessa asuva Chūza Genbei Yoshinari oli alunperin Matsudaira Sadon vasalli Nagashimassa, Seishūssa (nyk.Ise). Myöhemmin vaihtoi nimensä Shin'emoniksi. Han opiskeli Takeuchi ryūta Chūzan Kakubee Ieyoshin johdolla, mutta alkoi käyttämään tyylistään nimeä Fūden ryū, Tuulen perimän koulukunta. Nimen sanotaan kuvaavan keihästä, jonka liikkeitä ei voi nähdä, eikä kuulla, kuten tuulen nousemistakaan tai puhaltamista ei voi nähdä eikä kuulla, ennen kuin se osuu kohteeseensa.

Koulukunta levisi hyvin laajalle: Nakatsu-, Hikone-, Owari, Takada-, Sendai- ja Shibata-lääneihin. Fūden ryūn 4. sukupolven Kunie Izaemon Atsutakan, joka peri isänsä viran Shibata-läänissä, sanotaan 1617 Osakan piirityksen yhteydessä johdattaneen joukkonsa voittoon ja vihollisensa karkuun vain heiluttamalla raivoisasti keihästään ilmassa, ja antaneen näin jälkipolville arvokkaan opetuksen urheuden merkityksestä.

Tokugawa-kauden lopulla koulukunta oli aktiivinen vielä Kogawa- (Sakai Uemon), Hisai- (Yamaguchi Mozaemon), Seishū- (Uchida Gendasue), Tsuwano- (Sakai Kumata), Akaishi- (Seki??? Jirō, Morimoto Kojūrō), Nakatsu- (Tsushida Itsukura), Nagaoka- (Yūhara Tomomu), Takada- (Okuda Ōtsukuri), Ise Hisai- (Yamada Mozaemon) ja Owari-lääneissä (Hasegawa Sōkura).

Fūden ryūn harjoittelijat käyttävät pitkää keihästä ja suneatea.

Pieni video ja kuva Fūden ryūsta (Meiji Jingū, marraskuu 2003):
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/fudenryu.avi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/fudenryu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Viitteet: [13]
Viimeksi muokannut M. Vilenius, elo 23, 2007, 08.02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#5

Viesti M. Vilenius » tammi 24, 2006, 02.16

Muhi Muteki ryū
無比無敵流

Perustaja: Sasaki Tessai Tokuhisa
Perustettu: Tokugawa-kauden alku
Aseet: bō, jō

Muhi Muteki ryūn syntymään johtava tapahtumaketju alkoi tarinan mukaan kun perustaja Sasaki Tessai Tokuhisan 9 shakun keihäästä katkesi kärki kesken Sekigaharan taistelun (1600) ja hän joutui jatkamaan taistelua pelkällä varrella.

Sodan jälkeen hän kiersi yli 60 maakunnassa rukoilemassa eri shintō jumalia ja Marishiteniä ja koki valaistuksen ja kehitti näin Muhi ryūn. Lisäksi hänen sanotaan kehittäneen myös Sendain alueen Shintō ryū kenjutsun.

Myöhemmin tyylin kuudennen päämiehen, Kataoka Muneyoshi Kageshigen myötä tyyli välittyi Miton maakuntaan, jossa koulukunta kukoisti 1770-1780 -luvuilla hänen opettaessa Miton kylien asukkaille Muhi ryūta itsepuolustukseksi. Lisäksi hän jalosti koulukunnan salaisuuksia ja kehitti uusia versioita tekniikoista ja nimesi koulukunnan Muhi Muteki ryūksi. Muhi Muteki ryū periytyi näin Miton alueella nykypäivään saakka.

Muhi Muteki ryū käyttää tekniikoissaan pääasiallisesti keppiä, jonka voi tulkita joko pitkäksi jōksi tai lyhyehköksi bōksi, mutta jota he itse nimittävät jōksi. Lisäksi harjoittelijat käyttävät valkoista hachimakia. Jō tekniikoita tehdään mm. miekkaa, kahta miekkaa ja keihästä vastaan. Bokutōssa Muhi Muteki ryūn harjoittelijat käyttävät isoa, pehmustettua tsubaa.

Tekniikat ovat hyvin aggressiivisia ja suoraviivaisia. Muhi Muteki ryūssa käytetään päätä kohti suuntautuvia toistuvia lyöntejä, toistuvia lyöntejä joilla lyödään vastustajan miekka alas, sekä pistoja kohti kasvoja ja vartaloa. Toistuvia lyöntejä saattelee usein voimakas ja pitkä kiai. Välillä Muhi Muteki ryūn harjoittelijat käyttävät hyvin matalaa asentoa, jolloin he laskevat toisen polvensa alas ja ojentavat toisen jalkansa eteensä.

Muutama kuva ja pari videota Muhi Muteki ryūsta:
Meiji Jingū, marraskuu 2003:
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... kiryu1.jpg
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... kiryu2.jpg
Kashima Jingū, kesäkuu 2004:
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... kiryu3.jpg (Copyright Markus Lajunen 2004, käytetty luvalla)
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... kiryu4.jpg
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... kiryu1.avi (Copyright Markus Lajunen 2004, käytetty luvalla)
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/m" onclick="window.open(this.href);return false; ... kiryu2.avi (Copyright Markus Lajunen 2004, käytetty luvalla)

Viitteet: [13],[14]
Viimeksi muokannut M. Vilenius, elo 23, 2007, 07.40. Yhteensä muokattu 1 kerran.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#6

Viesti M. Vilenius » helmi 10, 2006, 00.42

Maniwa Nen ryū
馬庭念流

Perustaja: Nen Ami Jion (Sōma Shirō Yoshimoto)
Perustettu: n. 1368
Aseet: tachi, naginata, yari, yadome ([13] mukaan tachi, iai, taijutsu)

Legendan mukaan kun Sōma (s. 1350) oli 5-vuotias, hänen isänsä, Nitta Yoshisadan palveluksessa oleva samurai, murhattiin. Sōman hoitaja pelasti kuitenkin pojan kyseisesta taistelusta, ja pakeni. Kaksi vuotta myöhemmin Sōman kasvattajaksi tuli munkki, joka kanssa Sōma kiersi ympäri Japania ja sai buddhalaisen nimensä Nen Ami.

Kun Nen Ami oli 10-vuotias saapui hän kasvatusisänsä kanssa Kuraman temppeliin Kioton lähelle. Kurama-temppelissä harrastettiin esoteerista buddhalaisuutta ja shugendōa. Kuraman temppelillä on pitkä historia taistelutaidoissa ja Jion opiskelikin temppelissä jotain tunnistamatonta sotilastaitoa. Kazuo Okada [12] epäilee, että kyseessä olisi saattanut olla kiinalainen opettaja, sillä perimätiedon mukaan Nen Amia opetti "ulkopuolinen". Toiset tutkijat ovat kuitenkin epäilleet, että termi viittaa vuoristossa erakkona asuvaan uskonnolliseen henkilöön. Tätä teoriaa tukee Kuraman temppelin yhteys eri esoteerisiin buddhalaisuuden muotoihin, sekä Japanin omiin animistis-mystisiin uskontoihin, sekä Maniwa Nen ryūn lukuisat esoteeriset opit (joista ikävä kyllä vain osa on säilynyt nykypäiviin). 16-vuotiaana hän opiskeli taistelutaitoja myös Jifukuji-temppelissä, Kamakurassa.

18-vuotiaana hän sai valaistuksen Marishiteniltä Tsukushissa, Kyūshulla, nukahdettuaan Anrakuji temppelin läheisyyteen (*). Tämän jälkeen hän palasi kotiseudulleen, kosti isänsä murhaajalle, alkoi zen-munkiksi ja otti nimen Jion. Vuonna 1398 hän perusti Marishitenille omistetun Chōfukuji-temppelin Shinanoon, Namiaihin (Nagano-ken).

Nen Ami Jionilla sanotaan olleen 14 oppilasta, 8 Kantōn ja 6 Kansain alueelta. Kuuluisimpia näistä olivat Chūjō Nakahide (Chūjō ryū, joka toimi pohjana mm. Toda ryūlle ja sitä kautta Ittō ryūlle), Akamatsu Sanshuza (Nen ryū) ja Higuchi Kaneshige (Kaneshige Nen ryū).

Higuchi Kaneshigen pojan poika, Takashige muuti Pohjois-Japaniin, Jōshūhun ja pääsi Uesugi Akisadan palvelukseen. Hän oli opiskellut Nen ryūta isänsä johdolla, mutta vaihtoi kuitenkin Nen ryūn kääröjen mukaan tyylinsä Matsumoto Bizen no Kamin Shintō ryūhun (**). Takedan suvun hyökättyä Uesugin suvun kimppuun ja tuhottua Akisadan linnan tuli Higuchin suvusta gōshija.

Shintō ryūsta tuli Higuchin suvun koulukunta neljän sukupolven ajan, kunnes Higuchi Sadatsugu kiinnostui sukunsa vanhasta koulukunnasta ja etsi itselleen opettajaksi Tomomatsu Gianin, joka oli Akamatsu Nen ryūn seitsemäs päämies. Sadatsugu sai Gionilta inkan seitsemäntoista vuoden opiskelun jälkeen 1591.

Sadatsugu kieltäytyi useammasta tarjouksesta liittyä eri daimyōiden palvelukseen ja opetti Nen ryūta Maniwan asukkaille näiden säädystä piittaamatta.

1600 Sadatsugu kävi kuuluisan kaksintaistelun Ten ryūn Murakami Gonzaemonin kanssa. Tarinan mukaan Sadatsugu vietti kolme päivää ja kolme yötä vuoristossa olevassa temppelissä valmistautuen kaksintaisteluun. Hän veisti viimeisenä päivänä siellä japaninmispelistä itselleen miekan ja halkaisi sillä yhdellä iskulla kiven. Kyseinen kivi löytyy nykyään Yamana-pyhätön alueelta. Murakamin sanotaan käyttäneen lähes 120 cm pitkää puista miekkaa, mutta Sadatsugu voitti tämän yhdellä iskulla.

Maniwa Nen ryū on osallistunut muihinkin kuuluisiin kaksintaisteluihin ja ollut niissä voitokas. Mm. 11. päämies kohtasi Chūjō Gohein kuuluisassa ottelussa 1634 ja Horibe Yasubei Taketsune (13. päämiehen oppilas) kohtasi Murakami Shōzaemonin (mitä ilmeisemmin Gonzaemonin jälkeläinen) 1600-luvun lopulla.

Myöhemmin Sadatsugu muutti pois Maniwan alueelta kierrellen Japania, ilmeisesti peläten, että Murakamin jälkeläiset kostaisivat hänelle. Tarinoiden mukaan hän kuoli matkoillaan palaamatta koskaan Maniwaan. Joidenkin tarinoiden mukaan hänen oma oppilaansa tappoi lopulta Sadatsugun.

Nen ryūn linja kuitenkin jatkui Maniwan alueella Higuchin suvussa aina näihin päiviin saakka ja tyylin nykyinen 25. päämies on Higuchi Sadahito. Maniwa Nen ryū onkin voimakkaasti sidoksissa maantieteellisiin juuriinsa, Maniwan maalaiskylään, jossa Maniwa Nen ryūta harjoitellaan edelleenkin 1866 valmistuneessa Kōshikan dōjōssa.

1782 tyylin 14. päämies lähti vanhoilla päivillään Edoon (nyk. Tokio) ja perusti sinne Maniwa Nen ryū dōjōn. Maniwa Nen ryūn suosittu dōjō säilyikin Edossa aina Tokugawa-kauden loppuun saakka.

Maniwa Nen ryūn 16 päämies, Higuchi Sadao pystytti vuonna 1796 Nen Ami Jionille muistomerkin, joka on nähtävillä nykyään Namiain ala-asteen lähettyvillä. Hänen mukaansa Iisaza Chōisain Katori Shintō ryū on syntynyt Nen ryūn kahden eri haaran -- joita Sadao kutsui Kamakura Nen ryūksi ja Okuyama Nen ryūksi -- risteytyksenä. Tämä tarina kannattanee ottaa kuitenkin hieman varauksella. Ilmeisesti Kyō Hachi ryūhun Nen ryū on kuitenkin vaikuttanut, sillä Kyō Hachi ryūn dokumenteissa Nen ryūn linjasto esiintyy osittain mukana.

Iso osa perimätiedosta Nen Ami Jionin harjoittelusta ja koulukunnan sisällöstä käsittelee esoteeria oppeja, ei niinkään aseellista kamppailua. Eräässä Nen ryūn linjan (念流正法兵法末来記) dokumenteissa on listattu kaksi "taikuuteen" (魔術) liittyvää taitoa: näkymättömyyden taito 遁甲術 (tätä on käytetty myös joskus synonyyminä ninjutsulle) ja loitsimisen taito 呪術. Kuitenkin Namiaissa säilyneissä dokumenteissa listataan myös viisi periaatetta aseettomana miekkaa vastaan (心, sydän; 身, vartalo; 目, silmä; 斬, leikkaus; 足, jalka) ja kolme lyhyen miekan periaatetta (有剣 yūken, 無剣 muken, 仏手剣 butsushuken). Kuitenkin kaikesta päätelleen kyseessä on, kuten usein näin vanhojen koulukuntien tapauksessa, sōgō bujutsu.

Maniwa Nen ryū koostuu nykypäivinä kolmesta miekkasarjasta (5, 3 ja 10 kataa), naginata vastaan miekka -sarjasta (5 kataa) ja keihäs sarjasta (5 kataa, 270 cm jūmonjiyari vastaan 330 cm keihäs). Ensimmäinen, perusteita opettava sarja tehdään bokutōilla, toinen sarja fukuroshinailla ja kolmas sarja joko fukuroshinailla tai 1920-luvulta lähtien näytöksissä shinkenillä.

Maniwa Nen ryūn harjoittelijat käyttävät hyvin etupainoisen ja etukumaraisen näköistä asentoa ja voimakasta, pitkää kiaita. Yksi kolmasosa harjoittelusta on vapaampaa uchikomi harjoittelua, jossa käytetään pääsuojusta ja käsisuojusta. Harjoitus ei ole kilpailun omaista, vaan vastakkain ovat opettaja ja oppilas ja opettaja pyrkii ohjaamaan oppilasta eteenpäin harjoitteessa.

Maniwan Nen ryūn taktiikan sanotaan perustuvan suojelemiseen: sekä koko Maniwan kylää ajatellen, että yksilötasolla. Tämän ajatustavan sanotaan muokanneet Maniwa Nen ryūn tekniikoista juuri sellaisia, kuin ne nykypäivänä ovat.

Lisäksi Maniwa Nen ryūssa harjoitellaan harvinaista yadomejutsua. Ellis Amdur [1] epäilee, että kyseessä on uudempaa perua oleva näytösluontoinen harjoitus.





(*) Joidenkin lähteiden mukaan kyseessä on Udo-jingū, jossa myös Aisu Ikōsai koki oman koulukuntansa kehittymiseen johtavan näkynsä. Kts. Aisu Kage ryū yllä. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin sekaannus. Honchō Bugei Shodenissa [4] kirjoitetaan Kamiizumi Ise no Kamin (Shinkage ryū) yhteydessä että jonkun Shinkage ryūn haaran tarinoiden mukaan Jion niminen henkilö olisi perustanut Kage-no-Ryūn, josta Shinkage ryū olisi kehittynyt. Honchō Bugei Shodenissa kuitenkin todetaan, että Jion olisi kokenut oman valaistuksensa samoissa Udo-Jingūn luolissa, jossa myöhemmin Aisu Ikōsai koki oman valaistuksensa ja että tämä olisi aiheuttanut sekaannusta. Kuitenkin Nen ryūn oman perinteen mukaan Jionin tapauksessa kyseessä oli samalla alueellasijaitseva Anrakuji-temppeli.

(**) [11] kuitenkin huomauttaa, että Matsumoto Bizen no Kami Ki no Masamoto syntyi nelisenkymmentä vuotta Takashigen jälkeen, joten on epätodennäköistä, että Takashige olisi ollut Matsumoton oppillaana, vaikkakin Matsumoto Bizen no Kamin syntymäaika on epävarma (kts. [2] sivut 25-26). On myös mahdollista, että joku Takashigen jälkeläinen harjoitteli Matsumoto Bizen no Kamin alaisuudessa ja vaihtoi tyylinsä Nen ryūsta Shintō ryūhun.

Maniwa Nen ryū, Meiji Jingū, marraskuu 2003:

http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/maniwanenryu1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://people.cc.jyu.fi/~mijuvi/koryu/maniwanenryu2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Viitteet: [1],[2],[4],[11],[12],[13],[15]
Viimeksi muokannut M. Vilenius, elo 23, 2007, 07.43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#7

Viesti M. Vilenius » huhti 24, 2007, 19.50

Tama ketju on ollut hieman lomalla jo jonkin aikaan. Tallakaan kertaa ei ikava kylla historiallista tietoa tule (materiaalia kertyy kylla lisaa, kun olisi vaan aikaa kasitella sita).

Mutta katselkaa nyt sitten odotellessanne kuvia viime lauantaina Tokiossa Nihon Kobudō Shinkōkain jarjestamasta klassisten koulukuntien naytoksesta:

http://picasaweb.google.com/mvilenius/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut M. Vilenius, elo 23, 2007, 07.44. Yhteensä muokattu 1 kerran.
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.

Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#8

Viesti M. Vilenius » elo 21, 2007, 18.27

Asayama Ichiden ryū
浅山一伝流
Perustaja: Marume Mondo / Asayama Ichidensai Shigetatsu
Perustettu: Azuchi-Momoyama -kauden loppu tai Edo-kauden alku
Aseet: Tachi, kodachi, iai, kama, bō, torite, taijutsu, shuriken, yari, ninjutsu, dokugai

Asayama Ichiden ryūn perustajaksi on eri lahteissa nimetty joko Marume Mondo tai Asayama Ichidensai Shigetatsu. Marume Mondo-no-Kami oli kotoisin Usuista, Jōshūn laanista ja aloitti 30-vuoden ikaisena iain opiskelun ja saavutettuaan siina mestarilliset taidot perusti oman tyylisuuntansa ja nimesi sen Ichiden ryūksi. Hanen oppilaansa Kuniie Yauemon peri Ichiden ryūn ja opetti sen edelleen Asayama Ichidensaille. Asayama oli myos kotoisin Usuista ja lisaksi vietti osan elamastaan Igassa, mutta muuten hanen historiansa on tuntematon. Ichiden ryūn lisaksi Asayama opiskeli Kamiizumi Ise-no-Kamin ja taman oppilaan Nakamuran johdolla Shinkage ryūta. Lisaksi hanen sanotaan opiskelleen Okayama Zaemonin johdolla Taisha ryūta ja lisaksi Kiotossa Yoshiokan perheen tyylisuuntaan. Asayama Ichiden ryūn omien dokumenttien mukaan tyylisuunnalla on lisaksi yhteyksia Tamiya Heibei Narimasan Tamiya ryūhun. [13] mukaan kuitenkin osa lahteista on sekoittanut Taisha ryūn kehittajan Marume Kurodō-no-Suken (joka oli Kamiizumi Ise-no-Kamin oppilas) ja Marume Mondon toisiinsa, joten saattaa olla etta tulkinta yhteyksista Shinkage ryūhun ja Taisha ryūhun on tullut tasta vaarinkasityksesta.

Perimatiedaon mukaan Asayama Ichidensai aloitti bugein harjoittelun seitseman vuotiaana. Myohemmin han ei loytanyt itselleen sopivaa opettajaa ja rukoili Fudō jumalalta apua pyhatossa Tanbassa, Asayamassa ja koki valaistuksen. Asayaman Ichidesain sanotaan kuolleen esimmaisen kuun viidentena paivana, vuonna 1687, 78-vuotiaana. Vuonna 1773 Matsue-laanissa Ichiden ryūn (kaytetaan myos nimea Fuden ryū) oppilaat pystyttivat Tenrinsanille naihin paiviin sailyneen muistomerkin Asayama Ichidensaille.

Pidettakoon Asayama Ichiden ryūn perustajana keta tahansa, Asayama Ichidensai mita ilmeisemmin muokkasi perimaansa tyylisuuntaa ja hanen valityksellaan se levisi eripuolille Japania. Merkittavia haaroja kulkeutui mm. Izumo-provinssin Matsue-laaniin, seka Hatan alueelle (Tosan provinssi, Shikokulla) ja sielta Ōtakumi Yoshihyōen (myohemmin Asaoka) mukana Takaokaan Toyaman alueelle. Varsinkin Hatan ja Takaokan alueella Asayama Ichiden ryūta opetettiin kylien paallikoille ja daimioiden vasaaleille. Luultavasti kuuluisin linja Edo-kaudella oli Tatebayashin laanissa, Kozuke-provinssissa, jatkunut Moriton suvussa kulkeutunut haara, joka levisi sielta edelleen monille alueille. Lisaksi Mito-laanin jūjutsu-koulukunnat Asayama Ichiden Ko ryū ja Asayama Ichiden Shin ryū kuuluivat samaan linjaan.

Vaikka Asayama Ichiden ryū levisi laajalti, ilmeisesti ainoa nykypaiviin sailynyt haara on Aizu-laanissa vaikuttanut haara. Sekin oli lahella kadota Edo-kauden lopun taisteluissa, silla Aizu-laanin bushit tuhottiin lahes kokonaan shogunaatin puolustajina keisarillisten joukkojen toimesta. Taman sodan seurauksena iso osa koulukunnan tekniikoista katosi ja painotus siirtyi taijutsuun. Suurin osa nykyisista haaroista jaljittaa linjansa Aizu-laanissa vaikuttaneeseen Tanaka Tamotsuun taman oppilaan Ōkura Naoyukin kautta. Ōkura sai Tamotsulta Ten, Chi ja Jin kaarot ja hanesta tuli Meiji-kaudella tyylin kolmastoista paamies. Ōkuran jalkeen linja jakautui kahtia Naganuma Tsuneyukille ja Sakai Uichirolle. Naganuma Tsuneyugi opetti Asayama Ichiden ryūta poliiseille ja poliiseille kehitetyn Keishi Chō ryūn iai-sarjan ensimmainen tekniikka, Maegoshi, on peraisin Asayama Ichiden ryūsta.

Seka Sakaista, etta Naganumasta lahteneet linjat ovat edelleen aktiivisia. Naganuma myonsi Chi no makin kahdelle oppilaalleen: pojalleen Yoshiyukille ja Ueno Takashille, joista tuli tassa linjassa 15. ja 16. paamies. Nykypaivana harjoittelu perustuu paaosin Chi no makissa kuvattuihin tekniikoihin, joita on 56 kappaletta ja ne on jaettu viiteen paasarjaan. Yksi nakyva erikoispiirre Asayama Ichiden ryūssa on heidan kayttamansa raskas, leveaterainen sirppi.

Asayama Ichiden ryū Asakusa River Side Kobudō Enbu Taikaissa kevaalla 2007:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)

Viitteet: [3], [5], [6], [13], [16]
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.


Viestiketju lukittu

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa