Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#181

Viesti Jussi Häkkinen »

PanuJKL kirjoitti: heinä 10, 2020, 21.23 Antti, en olekaan pääasiassa katavalmentajana. Opetan pääasiassa asioita joista ymmärrän.

Ja Jussi, 23 vuotta sitten asioita opetti Suomessa kaveri, joka ei kertaakaan ole ollut Isamun opissa, eikä häntä Japanissa Renshinkanin puolesta tunne kukaan. Oliko ennen aina paremmin?
AI, Iwao ei ollut koskaan ollut Isamun opissa? Tai ne senseit jotka harjoittelivat Kagoshimassa Isamu Tamotsun harjoituksissa ja esiintyivät tyylin näytöksissä eivät myöskään olleet?

Selvä.

Tämä ei muuta sitä, että katatulkinta poikkeaa huomattavasti alkuperäisestä ja myös suoritustavassa on huomattava ero. Toisaalta, tämä on moderneille japanilaisille tyyleille tyypillistä ja eräs ne voimakkaimmin karaten perinteestä erottavista tekijöistä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#182

Viesti Ale »

Hannu on tehnyt hyvää ja arvokasta työtä Renshinkan Suomen eteen levuttämällä tyyliä ja hakemalla aktiivisesti oppia Japanista ja kaikki kunnia hänelle siitä. Tyylinsä eteenpäin vieminen on aina arvostettava asia.

Hannun ja siten siten Suomen Renshinkanin lähtöopinnot lienevät opintoketjusta Isamu Tamotsu, Ikubo, Matsuoi, Erik Raittinen Jussi Liimatainen ja taas Matsuoi.
Ja Matsuoin lähdettyä omille teilleen, Iwao Tamotsu.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#183

Viesti Ale »

Meinaan vaan, että vaikka henkilö on nykyään "Persona on grata" joillekkin, niin tuskinpa sen kummemmin Renshinkan kuin Seibukankaan olisi tällä hetkellä yhtä laajalle levinneitä Suomessa kuin nykyään.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#184

Viesti TimoS »

PanuJKL kirjoitti:Mihin tietoihin perustat väitteesi?
Samaan kuin sinä väitteesi, ettei Matsuoita tunneta: stetsonista



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
jaakko.vilmusenaho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 60
Lauteille: Heinäkuu 2020
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji-ryu Renshinkan karate-do
Sivulajit: Bokrailu
Väitteleminen
Toimittajuus
Yhteystiedot:

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#185

Viesti jaakko.vilmusenaho »

Jussi, ihan turha spinnailla. Tiedät että Puhuin Matsuoista. Hänhän oli tuolloin kuitenkin tuolloin vielä pääopettaja.

Ympäripyöreä viestintä näyttää olevan teidän paras ase faktoja vastaan.
Kuvake
jaakko.vilmusenaho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 60
Lauteille: Heinäkuu 2020
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji-ryu Renshinkan karate-do
Sivulajit: Bokrailu
Väitteleminen
Toimittajuus
Yhteystiedot:

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#186

Viesti jaakko.vilmusenaho »

Timo, jos luulet että vedin hatusta, niin erehdyt.

Viestiä muokattu. Pysytäänpä asialinjalla. - Valvoja
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#187

Viesti TimoS »

Ale kirjoitti: heinä 10, 2020, 22.20 Hannun ja siten siten Suomen Renshinkanin lähtöopinnot lienevät opintoketjusta Isamu Tamotsu, Ikubo, Matsuoi, Erik Raittinen Jussi Liimatainen ja taas Matsuoi.
Ja Matsuoin lähdettyä omille teilleen, Iwao Tamotsu.
Ihan alussa taisi olla joku toinen japanilainen, nimeä en enää jaksa muistaa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#188

Viesti Ale »

Oli juu. Pitäisi kaivella vähän arkistoja, että muistaisi koko tarinan. En edes muista, kuka pyynnön uuden opettajan lähettämisestä Ikubo-senseille lähetti. Oliko se Isaksson vai se japanilainen opettaja.
Potkussa on kyllä tuolloin vaikuttaneita. Ehkä muistavat paremmin.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#189

Viesti Jussi Häkkinen »

PanuJKL kirjoitti: heinä 10, 2020, 23.24 Jussi, ihan turha spinnailla. Tiedät että Puhuin Matsuoista. Hänhän oli tuolloin kuitenkin tuolloin vielä pääopettaja.

Ympäripyöreä viestintä näyttää olevan teidän paras ase faktoja vastaan.
Minä en itse asiassa tiedä. Minä treenasin "Iwaon linjaa" heti kun siitä kuulin. En pitänyt Matsuoista kovinkaan paljon.

Mutta Wansu kertoi paljon. Shorinji-ryu Renshinkan on nykyisin japanilainen karatetyyli, jolla ei ole mitään tekemistä perinteisen karaten kanssa ja sitä tulee käsitellä juuri siten.

En muuten myöskään ole virallisesti aktiivinen Seibukan-karateka. Mukäli koet kysymykseni ja päätelmäni hyökkäyksenä, se on sinun virheesi.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#190

Viesti Jussi Häkkinen »

TimoS kirjoitti: heinä 11, 2020, 00.02
Ale kirjoitti: heinä 10, 2020, 22.20 Hannun ja siten siten Suomen Renshinkanin lähtöopinnot lienevät opintoketjusta Isamu Tamotsu, Ikubo, Matsuoi, Erik Raittinen Jussi Liimatainen ja taas Matsuoi.
Ja Matsuoin lähdettyä omille teilleen, Iwao Tamotsu.
Ihan alussa taisi olla joku toinen japanilainen, nimeä en enää jaksa muistaa.
Tatsuo Kudo, 1973.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
jaakko.vilmusenaho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 60
Lauteille: Heinäkuu 2020
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji-ryu Renshinkan karate-do
Sivulajit: Bokrailu
Väitteleminen
Toimittajuus
Yhteystiedot:

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#191

Viesti jaakko.vilmusenaho »

Mutta Jussi,

Miksi noin kärkevä suhtautuminen minuun? Mä olen kuitenkin paras nykyinen kommentoija tähän nykytouhuun. Tietenkin Hannu olisi parempi, muttei hän ole tälle tasolle laskeutunut.

Jos teitä aidosti kiinnostaa meidän nykymeininki, niin älkää keskittykö vaan aukomaan päätä.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#192

Viesti Jussi Häkkinen »

PanuJKL kirjoitti: heinä 11, 2020, 02.53 Mutta Jussi,

Miksi noin kärkevä suhtautuminen minuun? Mä olen kuitenkin paras nykyinen kommentoija tähän nykytouhuun. Tietenkin Hannu olisi parempi, muttei hän ole tälle tasolle laskeutunut.

Jos teitä aidosti kiinnostaa meidän nykymeininki, niin älkää keskittykö vaan aukomaan päätä.
Suoraan sanoen: Minä en ole kommentoinut missään määrin kärkevästi. Lähinnä toteavasti. Kysyin, millä tavalla Wansu harjoittaa staattista voimaa. Sen jälkeen totesin, että ero alkuperäiseen karateen on selkeä ja noudattaa (monien muiden) pääsaarten modernien tyylien linjaa.

Ja minä en puhunut Matsuoista. Minä en ole koskaan ollut Matsuoin oppilas. Henkilöt, jotka koen minulle eniten karatea Kyanin linjasta opettaneen, ovat olleet etulinjassa ensin menemässä Shorinji-Ryu Renshinkanin juurille ja sitten Renshinkanin juurilta Okinawalle, Tamotsun karaten juureen. Uskon, että vetämässäni seurassa Suomessa aikoinaan otettiin todennäköisesti toisena käyttöön Tamotsun tapa tehdä karatea.

Matsuoi mm. aikoinaan sanoi suoraan minulle, etten ole kelpo dan-kokeeseen, koska tein "Iwaon karatea".

Kuitenkin, minua kiinnostaa jossain määrin se, miksi nykyinen Renshinkan eroaa niin paljon siitä, mitä Isamun ja Iwaon aikaan tehtiin ja se, miksi kehitys on kääntynyt vahvasti muiden pääsaarten karatetyylien mukaiseksi. Sinällään en esim. Wansun lisätystä alkuliikkeestä sano mitään (se on lisäys ja esiintyy ainoastaan Renshinkanissa ja Isamu Tamotsun historiassa on tähän tietynlainen selitys), mutta minua kiinnostaa väitteet "staattisesta voimasta", joka on selkeä ja suora muutos siihen, mitä Renshinkanissa on ennen opetettu.

Seibukanilla on jossain määrin erityisasema Suomen karatessa - mikäli katsotaan okinawalaisesta vinkkelistä. Tätä ei pidä ottaa happamasti, vaikka se on aikoinaan tuotu maahan hivene suolaisesti tuoden. Se on kiistatta vanhin karatetyyli, mitä maassa treenataan, ollen sitä myös Okinawalla - Shorin-ryu, Kyanin tapaan, on vain juuriltaan vanha. Se on erittäin todennäköisesti "retrointa shorinia" jota löytyy. Shorei-puolen tavara on nuorempaa, vaikka ihan kova juttu onkin (pidän paljon, olen harjoitellut ja teen ilokseni edelleen).
Renshinkania kohtaan taas Seibukanistit ovat (oletukseni mukaan) napakoita kommentoimaan kahdesta syystä: Maan Seibukan-pohjan luoneet henkilöt tulevat Renshinkan (oli sitten Matsuoi-ha tai joku muu) -taustasta ja toisaalta siitä, että sisältö eroaa aika tavalla siitä, jota Japanin Renshinkan opetti silloin kun sielläpäin saatiin viimein vihiä siitä, että Suomessakin treenataan Renshinkania. Ja kolmantena piirteenä on se, että Renshinkan poikkeaa erittäin paljon Kyanin karaten kaikkien muiden haarojen sisällöstä ja on "ominut" muutaman jutun itselleen, väittäen keksineensä ne (mm. bogu-kumite on yksi tällainen). Minulle tämä omiminen on vähiten merkitsevä, mutta erot merkitsevät paljon.

Olen itse ollut Suomen karatessa "persona non grata" ihan sen takia, että kakarana olin suuna päänä kaikkialla. Syystä, mutta v*ttuilemalla ei luoda kavereita. Olen lisäksi erittäin huono nuolemaan p*ersettä ja vähän liian hyvä sanomaan, miten asia on. Ja päälle olen myös läpeensä nörtti (teen työkseni vaatetta. Voi vain arvella, miten pitkälle minä siinä menen - on btw. vanhempi ala kuin karate).

Hoowever. Kun minä kysyn "miten", minua oikeasti kiinnostaa se, miten. Ja minä pidän h3lvetin huolestuttavana sitä, että dan-henkilö, joka on kansainvälisellä tasolla huomioitu, ei saa sisältöä yksinkertaiseen kysymykseen - oli kyse itseä nappaavasta katasta tai ei.

En minäkään Seisanista erityisesti pidä. Tunnen sen silti perstaskuja myöten. Se on Kyanin karaten alkujuuri ja se pitää osata. Wansu avaa oven siihen toiseen puoleen.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
jaakko.vilmusenaho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 60
Lauteille: Heinäkuu 2020
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji-ryu Renshinkan karate-do
Sivulajit: Bokrailu
Väitteleminen
Toimittajuus
Yhteystiedot:

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#193

Viesti jaakko.vilmusenaho »

Asia selvä, mielenkiintoista kuulla. Voisit tietenkin kertoa, miten wanshu on sinulle opetettu aikanaan. Ja en oikein nyt hiffannut, että oletko huolestunut ymmärryksestäni seisanista vai wanshusta? Molempia kyllä ollaan tässä ketjussa käsitelty. Viestisi loppu jätti avoimeksi, kummasta on puhe.

Ja minähän voin soittaa vaikka nyt Hannulle ja kysyä näistä asioista, kuten voitte tekin. Jos haluatte. Se on ollut mahdollista kaikki nämä vuodet. Kysymisen sijaan spekuloitte täällä, mikä ei ehkä ole se paras tie.

Ja minut tunnetaan kumitesta, eikä katasta. Wanshu on se kata jota inhoan, ja olen suosiolla jättänyt sen opettamisen muille. Nostin sen alun sovelluksen esille Saksholmille lähinnä analogisesti.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#194

Viesti Lasse Candé »

Panu, tuosta Jussin loistavasta viestistä kannattaa ennen kaikkea lukea tuo Suomen Seibukanin alkutaipaleen suolaisuus ja heidän etulinjan napakka kommentointi Renshinkanin suuntaan. Tuota on nähty täällä yhtä kauan kuin koko foorumi on ollut olemassa ja varsinkin aluksi se kohdistui erittäin voimakkaasti myös kaikkeen japanilaiseen karateen yleensä. Ihan ymmärrettävää toisaalta, kun on nimenomaan kyse niistä ihmisistä, jotka ovat lähteneet siitä irti hakemaan sitä okinawalaista settiä. Nyt Jussi avaa tuossa vielä paremmin miten tämä prosessi eteni.

Olet oikeassa siinä, että nykytilanteen tiedät sinä parhaiten kun olet mukana ja kerrotkin siitä hyvin. Kaikkea tätä on kiva lukea. Toivottavasti vielä jonain päivänä se suolaisuus vähenee. Alkaahan tässä olla reilu 20 vuotta ensimmäisistä irtiotoista. Varmaan viimeistään seuraava sukupolvi ei enää jaksa, jos sellaista tulee. En viittaa keskustelijohin, vaan seibukanilaisiin, niiltä osin kuin Jussin luonnehdinta suolaisuudesta ja napakkuudesta on tosi: Eikö siellä kannattaisi vain relata ja antaa menneiden olla menneitä? Olisi parempi imagolle ja luultavasti myös vaikuttaisi positiivisesti treeniin.

Niin tai näin, näistä Renshinkanin nykyjutuista on kiva lukea.

Täytyykin kysyä, minkälaista hyötyä sinä Panu ottelijana koet saavasi Renshinkanin eri katoista? Jos jaksat, olisi kiva lukea vaikka pidempikin kertomus, joka koskettaa eri katoja.

(Mitä tulee staattisuuteen, yhden staattinen on toisen liikkuva. Ulkoisesti staattinen tietenkin tarkoittaa sitä että ollaan paikallaan (tai muunlaisessa tasapainossa). Esimerkiksi paikallaan oleva ihminen voi silti aktivoida lihaksia eri tavoin ja olla valmis liikkumaan. Paras esimerkki tästä koko maailmassa lienee satasen juoksija joka asettuu telineeseen ja odottaa lähtölaukausta. Kamppailullisesti ehkä paras, on sumopainissa alkuasennossa, joka on näennäisesti staattinen. Vaikka on paikallaan, se on kaukana siitä että vain asettuisi saman näköiseen asentoon ilman ideaa siitä mikä se asento on. Esim tällaisesta syystä sana "staattinen" voi hämätä. Kamppailussa harvemmin jumitutetaan itsensä mihinkään asentoon tarkoituksella ja tässä mielessä kaikki asennot ovat "dynaamisia". Ei noita sanoja voi netin välityksellä ymmärtää oikein, vaan pitää kuulla konteksti ja nähdä demo niiden yhteydessä.)
Kuvake
jaakko.vilmusenaho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 60
Lauteille: Heinäkuu 2020
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji-ryu Renshinkan karate-do
Sivulajit: Bokrailu
Väitteleminen
Toimittajuus
Yhteystiedot:

Shorinji-ryu Renshinkan Karatedo

#195

Viesti jaakko.vilmusenaho »

Näin alkuun, Antti. Ei mitään henkilöön menevää, mutta otin tuon "En voisi nukkua yötäni" heiton aika erikoisena. Opetan niin paljon muutakin kuin kataa.

Kumite on mun juttu, ja jatkanpa sillä. Lasse, askel on aika kevyt viestiesi jälkeen! Näissä hommissa saa harvoin positiivista kommenttia onnistumistenkin jälkeen, ja välillä on tullut mietittyä kiinnostaako tämä ketään oikeasti.

Kata oli aluksi mulle mieleisempi junnuna karaten aloittaessa. Ihan sen vuoksi, että en ollut kovin urheilullinen saatika rakennettu pisteotteluun. (Olen lyhyt ja raskas.)

Näen katojen opettamat periaatteet mua hyödyttäneinä juttuina.

Vaikkei musta aluksi ollut ottelijaksi, niin ekana oppimani ananku valmensi mua salaa sitä varten. Kyanin tavoin olen likinäköinen pätkä, ja mulle sopii hyvin "sokko" kaunttaaminen, kuten hänellekin sopi. Koska anankussa korostettiin just tuota räväkkää ja herkkää vastaiskemistä, kehkeytyi siitä nopeasti mun tavaramerkki. 2014 WKF SM-kisoissa olin vastakkain renshin-kanin Naatin pojan kanssa, ja ehdin aina iskemään chudan jakkarilla ensin, ja meillähän oli siis pituuseroa ainakin se 30 senttiä.

Wanshusta olen puhunut jo tarpeeksi, mutta siinä on liikkeiden osalta juttuja joista olen hyötynyt. Siinä opetellaan tavallaan myös vastustajan jekuttamista tekemällä samanaikaisesti asioita eri korkeuksilla. Avaan tätä vähän tarkemmin yleisellä tasolla.

Renshinkanin bogutsukissa on vissii ero sparraamisen ja itse kisamatsin välillä, ainakin Japanissa. Länkkäreillekin tuttua pompitipompiti-dynaamista nekkailua treenataan kanssa siellä, mutta ippon shobua otettaessa matsi jähmettyy kyttäilyksi. "You have just one life", sanoi Tatsuya Ueno minulle kesäleirillä mua kouliessaan. (Hän on siis Iwaoon verrattava tekijä, täysin renshinkaniin kasvatettu kaveri. Tyylin paras matsari ikinä.)

Kyseisessä kyttäilyssä korostuu myös psykologinen peli. Japsit tuijottavat suoraan silmiin, ja ilveilevät niin kauan kunnes jompi kumpi erehtyy hyökkäämään. Tässä kohtaa alkaa tapahtua. Kyttäillessä voi myös kikkailla, esimerkiksi hiipimällä hiljaa lähemmäs tai leventämällä asentoa hyvää vartalopotkua varten, kun kiinnittää kaverin huomion yläpäähän. Wanshussa on myös kohta, jossa lyödään miltei simultaanisti päähän ja maegerilla alas, ja tämä huomion ohjailu on asia jonka olen oppinut niin sparraamisen kuin katan kautta.

Seisan on peruskuntokata, ja sellaisena olen sen ottanut. Siinä harjoitellaan myös eräänlaista "tsunami-effektiä", eli painon siirtelyä voimakkaan iskun tekemiseksi. On auttanut muun muassa minimiväistöjen tekemiseen, eli lyhyeen niiaamiseen hyökkäyksen tullessa, josta saatavalla latauksella on ollut kiva iskeä takaisin.

Chintossa painotetaan enemmän muotoseikkoja, ja karateottelussa hyvä muoto on tärkeä pisteen saamiseksi. On siinä muutakin, mutta teknisesiä tärppejä mulle ei siitä ole vielä tarttunut. Suomessa bogussa katsotaan vähän liikaa sitä, että osuipa muuten nätisti. Vaikka tekniikka oli ihan surkea. Japanissa huomasi hyvin, että osuneestakin vedosta sanottiin torimasen, jos tekniikka ei ollut hyvä. Suomessa taas sanotaan torimasen, jos osuma ei ollut tarpeeksi luja. Ihan näin anekdoottina, en ole saanut ipponia muuten kuin pistämällä kaveria tonttiin ushiromawalla. Olen monta kertaa osunut kaiten tettsuilla samoin seurauksin, ja aina on tullut waza-ari.

Gojushiho ja Bassai ovat olleet mulle lähinnä kisoja varten treenattavia, joten niihin on vaikea syventyä yhtä hyvin. Molempia olen kyllä treenannut, Gojushiho tulee olemaan vyökoekatani ensi kesällä 2.danin kokeessa.

Bassai on lempikatani ylivoimaisesti. Se on sekä ni-harjoite, ja eräänlainen brutaalin "kaikki irti"-kamppailun kata. Jälkimmäinen on ollut mulla hyvin tuttua kunnon loppuessa kesken matsin, tai kun tuomari on sanonut torimasen vähän liian monta kertaa. Siinä kohtaa alkaa bassaimainen "meen läpi vaikka kiven harmaan" meininki.

Kusanku ei ole ollut Jigotaissa aktiivisesti opeteltava kata, ainakaan kun olen itse treenannut. Siitä ei siis ole tullut juuri jeesiä matsailuun.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa