Okinawalainen ti
Lähetetty: tammi 19, 2019, 12.12
Hyvä kysymys. Yksiselittäistä, kaikkien hyväksymää vastausta tuskin on saatavilla. Yksi tulkinta on, että kyseessä olisi okinawalaisten itsensä kehittämä laji, jossa ei ole ulkopuolisia vaikutteita, siis esim. Kiinasta. Onko tällaista lajia sitten koskaan edes ollut, onkin vaikeampi kysymys. Mitään todisteita tällaisesta ei ole. Toinen, ehkä todennäköisempi, tulkinta on, että sillä viitataan karateen ajalta ennenkuin sitä alettiin "virallisesti" kutsua tyhjäksi kädeksi. Tämä tapahtui vuonna 1936, kun silloiset mestarit kokoontuivat päättämään asiasta.
Vaikea sanoa, mutta ehkä ensin pitäisi katsoa ketkä ovat opettaneet häntä ja ovatko he kutsuneet oppiaan karateksi. Otetaan nyt esimerkiksi tuo Veepeen esille nostama Yoshimitsu Onaga, jonka väitetään opettavan ti:tä. Noh, jos hän opettaa ti:tä, mistä hän oppi sen? Hänen ensimmäinen opettajansa oli Shinjinbukan sivun mukaan Osahiro Taira, Yuchoku Higan oppilas ja myöhemmin hänestä sitten tuli Higan suora oppilas. Väittää jopa olleensa Higan ainoa uchideshi eli olleensa ikäänkuin jonkinlaisessa sisäoppilaitoksessa (tämän väitteen todenmukaisuutta en pysty arvioimaan, mutta onhan se toki mahdollista). Jos siis oletetaan, että Higa olisi opettanut Onagalle ti:tä, niin miksi hänen toinen, ehkä tunnetumpi oppilaansa ja Kyudokan dojon nykyinen päämies Minoru Higa, joka oli Yuchoku Higan veljen/siskonpoika (englanniksi nephew, en tiedä kumpaa kautta sukua) ei sano opettavansa ti:tä vaan Shorin ryu karatea? Samasta opettajasta kuitenkin on oppi lähtöisin. Wikipediassa Yuchoku Higan kohdalla sanotaan, että hän olisi oppinut aluksi ti:tä ja Goju ryu karatea, ennenkuin vaihtoi Shorin ryu:hyn, mutta kun sitten vilkaisee, että kukas hänelle opetti Goju ryu:tä, löytyy nimi Jinan Shinzato, joka puolestaan oli Goju ryu karaten perustajan Chojun Miyagin oppilas. Eli vahvasti kiinalaisvaikutteista karatea oppinut, toisin sanoen ei tuollaista "puhdasta" okinawalaista kamppailua. Jos taas ti:n tulkitsee karateksi, joka oli olemassa ennenkuin sitä alettiin virallisesti kutsua karateksi (eli tyhjäksi kädeksi), niin sitten tämä voisi pitää paikkansakin. Tosin silloin sitä on kutsuttu myös tode-nimellä, eli kiinalainen käsi, mutta on mahdollista, että samaa asiaa on vain kutsuttu monella eri nimellä (ti, tode, karate) eri opettajien toimesta.Jos joku henkilö väittäisi opettavansa nimenomaan titä eikä karatea, niin mitä ehtoja opetetun lajin pitäisi täyttää, että hyväksyisitte sen tiksi?
Hyvin epätodennäköistä, varsinkin kun tiedetään miten luotettava lähde Sacharnoski on.
Potkussa vaikuttaa muutamia koryu-lajien edustajia, heidän näkemystään tästä voi tiedustella. Vaikkapa [mention]JariR[/mention], [mention]Naked[/mention], [mention]Ôari[/mention] tai [mention]Ikkyu[/mention]. Miksei myös [mention]Rojola[/mention] tai [mention]Mänzy[/mention]Kari Aittomäki kirjoitti: ↑tammi 20, 2019, 03.29 Mulla on sellanen kutina että tämä modernin jujutsun kontrolliotepainotus on myöhempää hapatusta, että alkuperäinen nivelien repiminen on ollut varsin suoraviivaista runttaamista.
Juu, tämä on varmaan se todennäköisin tapahtumien kulku. Täyttä varmuutta asiaan ei taideta saada ennenkuin joku keksii aikakoneenAndy kirjoitti: ↑tammi 20, 2019, 10.36 Itse olen siis "aina" ollut siinä käsityksessä, että ti, te, todi, tudi, toudi jne. olisivat vain karaten vanhempia nimiä. Eli että olisi ollut yksi sinällään melko hajanainen okinawalainen kiinasta vaikutteita saanut kamppailuperinne, jota 1800-luvulla kutsuttiin näillä t-alkuisilla nimillä.
Nimi karate vakiintui sitten pikkuhiljaa käyttöön 1900-uvun alkupuolella ilman että tähän nimenvaihdokseen olisi liittynyt mitään teknistä murrosta. Toki laji muuten kehittyi eri suuntiin koko ajan samoihin aikoihin kuin nimikin muuttui - ja myöhemmin karate-nimen jo vakiinnuttua osa lajista muuttui vielä enemmän - mutta tämä oli erillinen asia eikä liittynyt nimeen mitenkään.
Pitää varmaan lukea tarkemmin itsekin tuo, mutta
Also, the word Ti, has nothing to do, and must not be confused with 気 (pronounced Chi in Chinese or Ki in Japanese), which means energy, and relates to the study of mystical energy forces that are used in some martial arts, meditation and/or healing arts
Ottamatta mitenkään kantaa siihen, miten Onaga mitäkin kutsuu, en näe tuossa mitään erilaista verrattuna karateen. Ei karate, tai mikään muukaan laji, ole oikeasti pelkästään liikkumista asennosta toiseen. Se toki usein näyttää siltä, erityisesti sillon kun opettelee miten liikutaan, mutta kun liikkuminen alkaa olemaan hallussa, niin ei enää, varsinkaan siinä vaiheessa kun opittua lähdetään soveltamaan vapaammin.Karate styles and most Martial Arts focus on the study of static positions or points. In other words, moving from position 1 to position 2 during any technique. Onaga Sensei calls this approach: Ten 点 - the study of points. The problem with this approach to martial arts is that all movents look, feel and become "robotic", unattractive and uneffective. In Ti, those static positions or points are only an illusion. Ti is focused on the study of the infinite number of lines created by all human body movement. Onaga Sensei calls this approach: Sen 線 - the study of lines.
Tästä olen täysin samaa mieltäA lot of martial artists focus thousands of hours in the study of Katas (Forms). This is one of the most misunderstood training tools in martial arts.
Tavallaan joo, joskaan ei välttämättä. Joissain tyyleissä, esim. Joen Nakazaton Shorinji ryu:ssä, katoihin on ilmeisesti ”luvallista” tehdä joitain pieniä muutoksia riippuen tekijän taidoista (vähän niinkuin Ôarin aikonaan usein viljelemä Shu-Ha-Ri). Toisten mielestä taas katan tulee pysyä muuttumattomana. Morio Higaonna on muistaakseni todennut, että katan liikkeiden muuttaminen on yhtä hyvä idea kuin Mozartin sävellyksestä nuottien vaihtaminen.Most styles have a kata for each level: green belt, brown belt, 1st degree black belt, etc. Therefore the technique, movement and body mechanics used on each kata remain the same until the student dies!!
Taas tällainen kyllä ja ei. Kehittyykö oppilaan tekniikka vuosien saatossa? Tottakai! Onko se sitten jotenkin täysin erilainen ruskealla vyöllä vs. 5. danilla? Se vähän riippuu. Ulkoisesti eipä niissä hirveästi välttämättä ole eroja, mutta sitten eroja voi tulla siinä miten sitä osaa käyttää ja saako siihen tehoja. Nekin riippuvat aika paljon myös yksilöstä.For example, Dai Ichi Kihon Gata's quality and body mechanics evolves from green belt, to Sho Dan to Go Dan. Or soto uke, outside block, used by a San Kyū, brown belt, should be totally different from a Go Dan.
En nyt tiedä mitä tuossa tarkoittaa "todennäköisempi tulkinta", mutta mitä olen itse lueskellut, todennäköisimmin ti tai vastaavat ymmärretään nimenomaan viittaavan ensin mainitsemaasi kategoriaan. Esim kaimani linkkaamassa tekstissä jota ehdin itsekin suosittelemaan, tämä tulkinta näkyy:TimoS kirjoitti: ↑tammi 20, 2019, 10.27Hyvä kysymys. Yksiselittäistä, kaikkien hyväksymää vastausta tuskin on saatavilla. Yksi tulkinta on, että kyseessä olisi okinawalaisten itsensä kehittämä laji, jossa ei ole ulkopuolisia vaikutteita, siis esim. Kiinasta. Onko tällaista lajia sitten koskaan edes ollut, onkin vaikeampi kysymys. Mitään todisteita tällaisesta ei ole. Toinen, ehkä todennäköisempi, tulkinta on, että sillä viitataan karateen ajalta ennenkuin sitä alettiin "virallisesti" kutsua tyhjäksi kädeksi. Tämä tapahtui vuonna 1936, kun silloiset mestarit kokoontuivat päättämään asiasta.
Ja sitten taas kun puhutaan opetuksesta joka perustuu niihin katoihin, jotka mielletään karaten katoiksi nykyään, opetusta kutsutaan melko yleisesti karateksi.I cannot answer the question whether the theory of tī was simply an attempt to construct proof for the existence of an
a) indigenous,
b) unarmed martial arts that is
c) older than the import of Chinese kenpō
d) and whose techniques have been handed down of over hundreds of years.