Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ulvominen taidossa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#16

Viesti Henkka »

Hmmm, ja missä kohtaa tekstiäni puhuin mahdollisesti ulvomisesta?
Mielestäni käytin termiä Huutaminen. En pohjaa mielipidettäni mihinkään Taidon opinkappaleeseen vaan omaan kokemukseeni. Väitätkö muka että kannustusten huutaminen on itsellesi jotenkin tuntematon asia?

Ilmeisesti eräs pointtini pääsi hukkumaan tekstini sekaan joten lainaan sen tähän vielä kertaalleen:
Varsinainen huutaminen ei tenkaissa ole itse tarkoitus mutta sillä saa kyllä kummasti lisää tekemisen meininkiä ja vauhtia koko suoritukseen.
Niin kummalliselta kuin tämä saattaa kuulostaa se pitää kuitenkin paikkansa. Tähän pienenä tarkennuksena vielä (ettei vaan tule väärin ymmärryksiä) yleensä huutavana osapuolena ovat ne jotka kulloinkin shuyakun kimppuun hyökkäävät.
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#17

Viesti A.A. »

OT: Prkl kun minua häiritsee Taidon pomppimista katsoessa samankaltaisuus capon kanssa, mutta silti vajavaisen näköiset macacot ja queda de rins -asennot (capotermejä) ja niistä laukaistavat potkut, sekä se kun olisi rasteiralle (pyyhkäisy) juuri oikea aika ja paikka, mutta vain väistetään (ok, on tietty ennalta suunniteltuja kuvioita)... :D
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#18

Viesti Andy »

Henkka kirjoitti: Hmmm, ja missä kohtaa tekstiäni puhuin mahdollisesti ulvomisesta?
Mielestäni käytin termiä Huutaminen. En pohjaa mielipidettäni mihinkään Taidon opinkappaleeseen vaan omaan kokemukseeni. Väitätkö muka että kannustusten huutaminen on itsellesi jotenkin tuntematon asia?
Et puhunut mitään ulvomisesta, mutta minä kuvailsin tuon kaltaista ääntelyä nimenomaan ulvonnaksi.

Kannustushuudot eivät ole minulle tuntematon asia. Olen kuitenkin tottunut siihen, että niillä on jonkinlainen tunnistettava äänneasu. Yhtämittaista ulinaa en ole koskaan aiemmin kuullut käytettävän kannustushuutona. Päätellen ihmisten reaktioista se aiheuttaa hämmennystä myös muissa kuin minussa, eikä liene kovinkaan tuttu ilmiö. Tästä ihmettely. Käytetäänkö sitä muuten taido-ottelussa huoltajien toimesta?

Käsityksesi tämän ulvonnan kannustusluonteesta on siis ilmeisesti omasi, eikä esimerkiksi Seiken Shukumien virallinen kanta?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

#19

Viesti Tapani »

Henkka kirjoitti: Niin kummalliselta kuin tämä saattaa kuulostaa se pitää kuitenkin paikkansa. Tähän pienenä tarkennuksena vielä (ettei vaan tule väärin ymmärryksiä) yleensä huutavana osapuolena ovat ne jotka kulloinkin shuyakun kimppuun hyökkäävät.
Kröhömps, tätä vauhdin tunnettahan voi etsiskellä vaikka huutamalla juostessaan. Kokeilee eri matkoja ja vaikka maastojuoksuakin. Erot ajoissa lienevät mittavat...

Tapani
xrated
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2005

Ulinaa ja mölinää

#20

Viesti xrated »

Nyt sitä arvostellaan jo kannustajien huutoja. No se liittyykin kovasti tähän asiaan, joka mielestäni lähti käyntiin kiiain käytöstä suoritusta tehdessä..... No jokainen tyylillään minun mielestäni, mutta samalla lailla voidaan netistä kaivaa hauskoja videopätkiä eri lajeista ja ruveta arvostelemaan kyseisiä lajeja näkemämme perusteella, sen kummemmin lajista tietämättä/ haluamatta ymmärtää.
No sanan vapaus on ihana asia..........ja jokaisella on siihen oikeus!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#21

Viesti Andy »

Mihinköhän nimenomaiseen tekstiin vitaat kannustajien huutojen arvostelussa? Nähdäkseni sellaista tekstiä ei ainakaan tässä keskustelussa ole.

Jos aiot kritisoida jotakuta, olisi mukavaa, että yksilöisit kritiikkisi kohteen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
xrated
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2005

Tervehdys

#22

Viesti xrated »

Kannustushuudot eivät ole minulle tuntematon asia. Olen kuitenkin tottunut siihen, että niillä on jonkinlainen tunnistettava äänneasu. Yhtämittaista ulinaa en ole koskaan aiemmin kuullut käytettävän kannustushuutona. Päätellen ihmisten reaktioista se aiheuttaa hämmennystä myös muissa kuin minussa, eikä liene kovinkaan tuttu ilmiö. Tästä ihmettely. Käytetäänkö sitä muuten taido-ottelussa huoltajien toimesta?
Vedin vain johto päätöksen kyseisestä tekstistä! Ei muuta!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#23

Viesti Andy »

Nähdäkseni nimitän kyseistä metodia tuossa "ei kovinkaan tutuksi", mitä se epäilemättä monille on. Minun on vaikea nähdä tätä arvosteluna vaan pikemmin faktan toteamisena.

Ottelukilpailussa tämän kannustusmetodin käytöstä esitin vain kysymyksen, enkä millään tavoin arvostelut sitä.

Ikävää, jos näet arvostelua siellä,missä sitä ei ole. :?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#24

Viesti Henkka »

Ilmeisesti en osaa näköjään selittää omaa näkemystäni asiasta tarpeeksi selkeästi?

Yritän vielä kerran, mutta jossei näkemykseni tällä aukea lienee parempi jättää tämä tähän. Koska huutaminen ja ulvominen on mielipideasioita en lähde vääntämään tässä siitä kummasta mahdollisesti on kyse. Jokainen päättäköön tämän asian itse.

Mutta asiaan, kysymyksesi siis tämän ketjun alussa oli tiivistetysti "Miksi taidokat huutavat tenkaita tehdessään?", jos ymmärsin tämän väärin niin ole hyvä ja korjaa.

Kuten jo edellisessä viestissä yritin osoittaa vastaukseni ei ollut "Kannustamisen takia" vaan "saadakseen lisää tekemisen meininkiä ja vauhtia koko suoritukseen". Tässäkin painotus enemmänkin ehkä tuossa tekemisen meiningissä kuin puhtaan vauhdin lisäämisessä, mutta molemmat on kuitenkin selkeästi havaittavissa. Näin väittäessäni en puhu mistään opin kappaleista vaan omasta kokemuksesta.

Juoksussakin tätä huutamista voi kyllä testata mutta kehottaisin sijoittamaan sen huudon siihen kohtaan kun maitohapot jyllää jaloissa ja vielä on 50-100m jäljellä maaliin. Huutona tässä yhteydessä voi käyttää vaikka peri suomalaista "Prkl":tta tai "Stn":a, jossei vauhtia ala muuten tulla! ;)

Miksi ihmeessä puhuin sitten kannustamisesta?

Tenkain perusidea on kuitenkin 5vs1 taistelun mallintaminen. Koska käyttämäni termi Huuto sen mahdollistaa, ajattelin tällaista huutamiskäyttäytymistä hieman laajemmalti. Ja kuten itse totesit on huutaminen varsin normaalia toimintaa esimerkiksi kannustusten muodossa. Vaikka kannustushuudoissa käytetäänkin yleensä jotain tunnistettavaa äänneasua suoritetaan itse kannustus kuitenkin huutamalla. Joten joku voi havaita tässä pienen yhteyden. Eli kyseessä oli yritys osoittaa että huutamisen voisi ajatella myös tenkaissa kuvaavan jotain muutakin taisteluun liittyvää asiaa kuin pelkää päätöntä huutamista.

En siis väittänyt että kyse olisi varsinaisesti kannustushuudoista, vaan että ne voisi esimerkiksi mieltää sellaisiksi jos asiaa hieman laajemmalta kantilta katsoo. Ja jos tietyllä tavalla ajattelee niin itse suorituksessa niillä on kuin onkin hieman kannustava vaikutus koska yleensä paremman tekemisen meiningin kautta myös koko suorituskin paranee.
xrated
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2005

Heh....

#25

Viesti xrated »

Jepulis penjamin......Ymmärin yskän ja itsekkään ei aina niin selvästi tule asiat selvitettyä, mutta eiköhän jokaisen kanta tullut jo selväksi....
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

#26

Viesti voipa »

Ch_an kirjoitti: :director:
Hämmentävää.
Selkeämpää?
http://www.suginoharyu.com/html/video/duo/15.mpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#27

Viesti sivarinlötkö »

Todellakin hämmentävän näköistä ja kuuloista.
Kuvake
Ch_an
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 580
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#28

Viesti Ch_an »

Voipa
Tuossa on nyt hieman erilaista äänenkäyttöä, kuin noiden suomalaisten "ulvominen". Olen aina pitänyt kiai-huutoa (josta en kyllä tiedä hölkäsen pöläystäkään) lyhyenä ja ytimekkäänä toimituksena, en pitkänä ja aaltoilevana ujelluksena.

Mutta tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun näen kamppailulajissa käytettävän jatkuvaa ulinaa jämäkkäiden huutojen sijasta.
-Petri Huiskonen-
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#29

Viesti Jussi Häkkinen »

Myös taidon piirissä löytyy k.o. äänenkäyttötapaa kritisoivia ihan runsain mitoin - korkealtakin tasolta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#30

Viesti Nelson »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Myös taidon piirissä löytyy k.o. äänenkäyttötapaa kritisoivia ihan runsain mitoin - korkealtakin tasolta.
Ei se silti tarkoita, että he ovat oikeassa jotka kritisoivat.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa