Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä on kime?

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 329
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Mitä on kime?

#1

Viesti JariR »

Aidasta ja aidanseipäästä: ketjun alkuviestissä oli lause "Minä keskityin enimmin etikettiin, kimeen" joka loi vaikutelman siitä, että nämä kaksi sanaa olisivat ikäänkuin synonyymejä.

Japaninkielen sana "Kime" on siis substantiivimuoto verbistä "päättää, kiinnittää" (ts. päätös, lopetus). Sitä käytetään karatessa yleisesti teknisenä käsitteenä kuvaamaan voiman kohdistusta tekniikan lopuksi. Jotkut puhuvat "kiristyksestä", mutta koulukunnat painottavat hiukan eri tavoin sitä miten voiman välittämisen eri puolet saadaan tasapainoon (nopeus, rekyylivoimien hallinta, kehon painon välittäminen kohteeseen, mitä näitä nyt on).

Minusta olisi kiinnostavaa kuulla miten täällä eri taustoista tulevat karateihmiset mieltävät tämän käsitteen? Konkreettisena mekaanisena ja teknisenä käsitteenä? Vaiko laajempana eettisenä/moraalisena käsitteenä, jolla pyritään jonkinlaiseen holistiseen "olemisen tapaan"? Jos miellätte kime:n tuon laajemman, holistisen merkityksen kautta onko tämä tulkinta osa oman koulukuntanne/opetusjärjestelmänne rakennetta vai oman tulkintanne tulosta?

(Tää taitaisi olla jo erillisen ketjun paikka. Ylipotkijat päättäkööt...)

t. Jari

Ylipotkija: Jaettu täältä.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Mitä on kime?

#2

Viesti injunjack »

Mä miellän kimen vain teknisenä suoritteena, jollaisena koitan sitä myös opettaa (yllättävän vaikeaa joskus).

Tuota holistista tapaa kutsuisin zanshiniksi. Näin länkkärinä.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Mitä on kime?

#3

Viesti Veepee »

Laskettakoon taido tämän ketjun yhteydessä jonkinlaiseksi karateksi.

Skannasin mielenkiinnosta Mitsuo Kondon, 8. dan, Taido Kyohan vol. 1:en läpi, eikä siinä mainita sanaa "kime" kertaakaan. Sen lisäksi oman kokemukseni perusteella kime ei ole sellainen asia, josta säännöllisesti keskusteltaisiin taidoyhteisön sisäisissä diskursseissa. Eettis-normatiivisiin pohdintoihin taidolla on oma erityinen käsitteellinen viitekehyksensä, johon kime ei tiettävästi sisälly.

Itse alan olla jo sellainen sekasotku taustojeni ja osaamiseni suhteen, että en edes ole perillä enää, mikä oppimani asia tulee mistäkin ja mitä olen keksinyt/löytänyt omin päin, mutta itse näen sen ainoastaan teknisenä terminä, joskin loppujen lopuksi aika lailla triviaalina sellaisena.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä on kime?

#4

Viesti Kari Aittomäki »

Minä käytän termiä juurikin merkityksessä kiristys, se tekninen lopputerävöityminen, snep.
Mutta myös valmiutena, tarkkana keskittyneisyytenä, eli vaikka tekniikka ei ole vielä edes lähtöaskeltasolla, se elää jo sielä psykofyysisen hahmottamisen jännitteissä.

Juujep, zanshin on aikas rinnakkainen ilmaus. Noin mielenliikkeenä.
Rivosti ilmaisten, kime on se terävöityminen, "aivan kohta mä täräytän sokuton ton jätkän ikeniin. yks,kaks... arviointi, etäisyys, liike, häiriötekijät, hämäys.." kiai.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mitä on kime?

#5

Viesti Lasse Candé »

Avaukseen liittyen, tuo Jarin käännöspari päättämisestä ja kiinnittämisestä voivat yhdistää kimen etikettiin, mikäli näkee etiketin tärkeänä funktiona (ja myös muotona) päättäväisyyden demoamisen tai sen herättelyn. Karin kirjoitteluissa noin laajemmin on näkynyt tällainen juonne. Japsilajeissahan etiketti on tyypillisesti käytäntöjen ritualisoimista ja turhaksi koetun karsimista. Ritualisointi tai rutiinien muodostaminen vapauttaa lopulta resursseja itse asialle ja turhan karsiminen on tapa lisätä keskittymistä oleelliseen. Jos etiketillä näkee näitä funktioita, voi nähdä yhteyden päättäväisyyteen (päättäminen) ja keskittymiseen (kiinnittäminen, merkityksessä huomion kiinnittäminen). Minulle tuo konteksti oli jokseenkin selvä, vaikka en kimeä käytäkään tuohon tarkoitukseen.

Mitä kime sitten on, on vaikeampi asia. Tyypillisesti kyseessä on tekniikan voimantuoton fokusointi. Joillakuilla tämä tarkoittaa todella vaikutuksen aikaansaamista, kilpakatayhteyksissä yleensä lyönnin loppujarrutusta ja voisin kuvitella että se tarkoittaa joskus räjähtävyyttä alussa.

Näiden määritelmien monipuolisuuden takia en itse juurikaan käytä sanaa vaan opettajana ja Wadokeskustelijana pyrin kasvattamaan esiin näitä manifestaatioita itsessään ja kytkeä niihin suomenkielistä terminologiaa. Wadossa sana ei ole kovin laajassa käytössä havaintojeni mukaan vaan opetustoiminta on juurikin kuvaamani kaltaista. Koska sanaan kuitenkin törmää erinäisin merkityksin, tyydyn yleensä itse kertomaan juuri että se saattaa tarkoittaa eri asioita mikä voi johtaa myös väärinkäsityksiin, jolloin kannattaa tarkastella kriittisesti.

Tässä on lisäksi suurimmalla osalla paljon opittavaa. En itse pitänyt yhdessä vaiheessa millin tarkkaa loppuasentoa tärkeänä ja yksi opettaja käytti tästä sanaa kime. Sitten kuitenkin otin asian työn alle keksien harjoitusmenetelmiä niin edellytys- kuin tekniikkatasolla ja kehityshyödyt olivat valtavat. Tästä syystä ei kannata koskaan katsella mitään vaikkapa kimen määritelmää ylimalkaisesti. Oikean jarruttamisen opettelu voi tukea aika paljon voimantuottoa sen myös muissa merkityksissä, kuten nopeuden, tarkkuuden ja voiman lisääminen. Ja tarkkuudella viittaan ajoitukseen ja jokaiseen kolmeen ulottuvuuteen, eli ei ole kyse mistään pikkujutusta.
Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 916
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Mitä on kime?

#6

Viesti fudo »

Minulle on opetettu kimen olevan tarkkaan kohdistettua energiaa erityisesti tekniikan (esim. lyönti, torjunta, potku) lopussa. Kohdistaminen on sekä ajallista että sijainnillista: tekniikan energia purkautuu oikealla hetkellä oikeaan paikkaan. Kimeen liittyy voimalinjan kiristys; ennen ja jälkeen kime-hetken varsinkin voimalinjan uloimmat lihakset ovat mahdollisimman rentoina, mikä luo edellytykset mahdollisimman suurelle nopeudelle ja siten myös voimalle. Kimen tukena on myös oikein ajoitettu hengitys.

Luulen kimetykseni parantuneen erityisesti avokäsitekniikoiden harjoittelun myötä: kättä on helpompi liikuttaa rentona, kun nyrkki on auki; suljetulla nyrkillä kiristys tapahtuu usein liian aikaisin, jolloin suorituksesta tulee jäykkä ja hidas.

Henkinen valmiustila jakaantuu opetuksessamme kolmeen osaan. Senshin (sen = before) on valmistautumista suoritukseen; olen valmis tekemään. Soeshin (soe = supporting, during) on suorituksen aikana ylläpidettävää valmiutta; tiedän mitä teen. Zanshin (zan = after) on suorituksen jälkeistä valmiutta; olen valmis jatkamaan tekemistä, jos tilanne niin edellyttää.
空手に先手なし
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa