Mika kirjoitti:
Liikesarjojen nimillä on historiallista ja kuriositeettiarvoa. Harjoitteluun ne eivät liity mitenkään. Tietty jos kyseessä pahemman luokan käänteisinsinööripuuhastelu, sitten ne voivatkin liittyä, mutta sitten ollaan jo kuun pimeällä puolella ilman mahdollisuutta palata lähtöruutuun.
No just näin. Vaikka nyt puhunkin itseäni vastaan edellisen viestin osalta, niin mun mielestä se historiallinen arvo on nimenomaan kiinnostava, koska se kertoo jotain liikesarjan tekijän (tai nyt ainakin nimeäjän) ajattelusta. Nimet eivät mielestäni ole mitenkään arbitraarisia, vaan (nyt Foucaultia peliin) annetun nimen merkitys on uniikki niistä kaikista muista nimistä, joita sille olisi voinut antaa.
Jos mietitään vaikka Kururunfa-esimerkkiä, niin "viipyä pitkään ja iskeä yllättäen" on todennäköisesti liikesarjan sisällön ja täten sen luojan ajattelun ja suunnittelutyön tuloksen kannalta merkityksellinen tieto. Eli siis: jos täsmälleen Kururunfan näköisellä liikesarjalla olisikin nimi "murtautua ulkokautta sisäpuolelle" (täysin tuulesta temmattu esimerkki), niin se viittaisi siihen, että liikesarjan sisältö ei sisältäisi mitään "pitkään viipymistä ja yllättäen iskemistä" vaan pikemminkin jotain muuta.
Ja jos taas sitten liikesarjan nimi on jotain esoteerisempaa, "valkoinen tiikeri", "pilvikädet", "rauha" ,"kolme taistelua", "murtautua linnoitukseen" tai vaikka se "kolmetoista", kyseinen nimi ei ole täysin satunnaisesti valittu ja millään tavalla liittymätön itse sarjan sisältöön. Johtuen niinkin simppelistä syystä, että se tietty merkki on tälle tietylle ilmiölle annettu. Lassen pointti on kai alusta asti ollut mielestäni se, ettemme pysty saavuttamaan nimeäjän motiivia ja löytämään sitä ymmärrystä tai ajatusta, joka minkäkin nimen takana on ollut.
Ja onko tällä loppujen lopuksi mitään väliä? Käytännön turpaanvetotaidon kannalta ei, liikesarja opettaa tappelemaan vaikka ei nimeä tietäisikään. Mutta
jos haluamme ymmärtää sitä, mihin se nimi on pohjimmiltaan viitannut - johonkin symboliseen mystiikkaan, opettajan nimeen vaiko sittenkin johonkin hypoteettiseen liikesarjan teknisiä piirteitä yhdistävään periaatteeseen (minkä en siis todellakaan välttämättä väitä sisältyvän esim. Seisaniin tai Pinaniin) - niin sitten sillä on väliä. Ei niitä nimiä ole läpällä annettu, mutta emme voi tietää syventääkö niiden alkuperän tunteminen käsitteellistä ymmärrystä joko jotain kosmista hippiteoriaa (jos miettii vaikka joissakin japski-koryuissa olevia zen-kytkentöjä) vai yhtenäistä tappelun teoreettis-käsitteellistä kokonaisuutta, joka kunkin lajin ja tyylin ontologisen viitekehyksen muodostaa.