Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Paini ja itsepuolustus karatessa ja muissa vanhoissa lajeissa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#211

Viesti Andy »

Aihki kirjoitti: Andy, Seibukan on selvästi eri asia koska se ei ole urheilulaji. :) Tyylisuunnan päämiehen mielipide on lähes 1-1 sama asia kuin säännöt lajin sisällön suhteen. Sillä erolla, että Soke tuskin valittaa jos joku voittaa tappelunsa liikkeellä, jota ei opeteta.
Sen toki ymmärrän että jos soke on määrännyt lajin sisällön sellaiseksi että paini maassa ei siihen kuulu, niin sitä ei sitten omin päin siihen lisäillä. Mutta kyse onkin nyt siitä että miksi sokelle on välittynyt sellainen järjestelmä johon paini maassa ei kuulu.

Potkunyrkkeilyn historiaan tämä liittyy siten että siihen ei kuulu mattopaini siksi että se ei kuulunut japanilaiseen karateen, johon se taas ei kuulunut koska se ei (kai) kuulunut okinawalaiseen karateen.

TimoS: Tarkoitan karaten kehittymisellä nyt nimenomaan karaten kehittymistä Okinawalla ennen lajin tuomista Japaniin. Mutta onko nyt niin että mihinkään okinawalaiseen karateen ei kuulu paini maassa vai onko mahdollisesti olemassa sellaisiakin kouluja, joihin näitä tekniikoita kuuluisi? Tämä tieto varmasti helpottaisi asian selvittämistä.
sinappi kirjoitti: Käsittääkseni mattokamppailu sellaisena kuin se nykyään käsitettään oli täysin tuntematonta ennen Kodokan judoa.
Minun käsittääkseni näin ei ole. Olen itseasiassa siinä käsityksessä, että joskus 1800-luvun loppupuolella judokat loistivat eri jujutsukoulujen välisissä otteluissa joissa kummaltakin koululta otteli joukkue miehiä. Ensimmäinen tappio tuli jollekin jujutsukoululle (nimeä en nyt muista), jossa nimenomaan mattotekniikat olivat kovassa huudossa ja judokat subitettiin. Tämän jälkeen Kano suunnilleen meni ja osti ko. koulun mestarirullat (ja varmaan opetustakin) itselleen lisätäkseen mattopainin judon tekniikkavalikoimaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#212

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: TimoS: Tarkoitan karaten kehittymisellä nyt nimenomaan karaten kehittymistä Okinawalla ennen lajin tuomista Japaniin. Mutta onko nyt niin että mihinkään okinawalaiseen karateen ei kuulu paini maassa vai onko mahdollisesti olemassa sellaisiakin kouluja, joihin näitä tekniikoita kuuluisi?
Eipä taida kuulua. Okinawalaisessa karatessa on omalla tavallaan tärkeää tietää keneltä opetusta on saatu. Tai ainakin väitetty saadun (mutta ei puututa tähän nyt tässä vaiheessa, keskustelu on rönsyillyt jo muutenkin aika reilusti). Ei kuitenkaan tiedetä ketään mestaria, joka olisi noita juttuja opettanut. Jos sellainen olisi ollut, niin luultavasti nimi olisi tullut jossain vaiheessa vastaan.

edit: tähän vielä sen verran, että tiedetään ainakin pari okinawalaista mestaria, jotka kävivät aina välillä vähän testailemassa taitojaan sikäläisellä punaisten lyhtyjen alueella, Choki Motobu ja Chotoku Kyan. Motobu itse kertoi tapelleensa toista sataa kertaa tuolla, alueella jossa vähintään toinen osapuoli on ollut maistissa ja silti hän ei opettanut maassakamppailua.
Viimeksi muokannut TimoS, heinä 1, 2014, 11.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lisäys
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Karaten rakennemuutos

#213

Viesti Mouhi »

Mika kirjoitti:
Mouhi kirjoitti: Mattokamppailu nyt vain on todellisuutta, ja jos jokin kamppailutyyli sanoo olevansa kokonaisvaltainen, niin sekin pitää jotenkin diilata.
Mikä karateseura mainostaa itseään kokonaisvaltaisena ja miten se kokonaisvaltaisuus on sen seuran sisällä määritelty?
En tiedä seuroista. Mutta tuossa kun kirjoitin kamppailutyylistä:
Viittauksen löytäminen, mistä tuo tuli mieleeni, olikin vaikeampi löytää. Lopulta löysin sen Hakkaraisen-Koposen kirjasta "Karateopas" (1995). Se ei kuitenkaan ollut sisällöllisesti täysin se, mitä tarkoitin ja muistelin. Lainaus:
Tamotsu Isamun perusajatuksena oli yhdistää Kiinassa oppimansa kempo ja Okinawalla omaksumansa shuri-te karate kokonaisvaltaiseksi budoksi.
Eli mitä kokonaisvaltaisuus budossa sitten tarkoittakaan?
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#214

Viesti TimoS »

Ylipotkija: Jatketaan täällä Fusen ryu - keskustelua
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Karaten rakennemuutos

#215

Viesti Alioppilas »

Ile kirjoitti: En tiedä osuvatko juuri nuo Andyn esittämät hypoteesit lainkaan oikeaan, mutta komppaan sillä tasolla, että itse suhtaudun epäilevästi sellaisiin oletuksiin, että "kyllä lajien perustajat ovat varmasti ottaneet kaiken oleellisen huomioon". Ennemmin uskon, että curriculumeissa näkyy monien kulttuuristen, historiallisten ja ihan yksilökohtaisten sattumanvaraisuuksien ja valintojen vaikutus. Mutta tämä on vähän tätä keskustelua yleisluontoisempi pointti.
Näistä kulttuurisista ja historiallisista tekijöistä varmasti pitkälti johtuu se, että muinaisella Okinawalla ei ole tarvinnut pelätä mattopainia siinä määrin, että sitä olisi harjoiteltu paikallisessa itsepuolustuslajissa. Koska nykyinen kamppailukulttuurimme on mitä on (UFC, BJJ etc.) ja elämme yhteiskunnassa, jossa tieto ja tietoisuus näistä asioista on ihan eri tavalla esillä, vaikuttaa se myös modernien itsepuolustuslajiemme sisältöön. Sama vaikutti käänteisesti Okinawalla.

Käsittääkseni Okinawan karatetyylit ovat saaneet vaikutteita kiinalaisista perinteisistä lajeista, joihin ei myöskään kuulu mattopaini, mutta kaikenlainen pystyvääntö kylläkin, ja onhan kiinalaisilla myös oma judonsa, shuai jiao. Jos siis haluaisi lähteä jäljittämään jotain mattopainin puutetta selittävää kulttuurista seikkaa, esimerkiksi "maa on likaista ja epäpyhää joten siellä ei sovi vääntää", sitä pitäisi ehkä etsiä Kiinan puolelta. Itse uskon, että sielläkin tarve on määrittänyt pitkälti lajien sisältöä, ja kun paikalliset perinteiset kamppailutaidot sisältävät usein lyöntien ja pystypainitekniikoiden lisäksi myös erilaisten astaloiden käyttöä, on helppo ymmärtää, että painiminen maassa itsepuolustustilanteessa ei ole tullut kenelläkään edes mieleen. Kuten muut ovat todenneet, painilajit ovat yleisesti ottaen olleet sellaista reipashenkistä urheilua, jossa sitä toista ei ole tarkoitus surmata, vaan ottaa miehestä mittaa joko rituaalisessa kamppailussa tai sitten ihan vaan vääntämisen ilosta vääntämisessä.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Karaten rakennemuutos

#216

Viesti Ile »

Kuulostaa ihan johdonmukaiselta.
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 331
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Karaten rakennemuutos

#217

Viesti JariR »

Andy kirjoitti:
sinappi kirjoitti: Käsittääkseni mattokamppailu sellaisena kuin se nykyään käsitettään oli täysin tuntematonta ennen Kodokan judoa.
Minun käsittääkseni näin ei ole. Olen itseasiassa siinä käsityksessä, että joskus 1800-luvun loppupuolella judokat loistivat eri jujutsukoulujen välisissä otteluissa joissa kummaltakin koululta otteli joukkue miehiä. Ensimmäinen tappio tuli jollekin jujutsukoululle (nimeä en nyt muista), jossa nimenomaan mattotekniikat olivat kovassa huudossa ja judokat subitettiin. Tämän jälkeen Kano suunnilleen meni ja osti ko. koulun mestarirullat (ja varmaan opetustakin) itselleen lisätäkseen mattopainin judon tekniikkavalikoimaan.
Muuten varmaan just niinkuin Andy kuvasi, mutta Kanolla oli tuon muodollisen ja PR- mielessä tärkeän "olen tutkiskellut muinaisen koulun rullia" lähestymistavan lisäksi tehokkaampikin tapa oman koulunsa vahvistamiseksi. Ihan niinkuin nykyään futiksessakin toimitaan, hän värväsi matkan varrella myös toisten koulujen ykköstykkejä omaan joukkueeseensa.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3419
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Karaten rakennemuutos

#218

Viesti Jasse »

JariR kirjoitti:
Andy kirjoitti:
sinappi kirjoitti: Käsittääkseni mattokamppailu sellaisena kuin se nykyään käsitettään oli täysin tuntematonta ennen Kodokan judoa.
Minun käsittääkseni näin ei ole. Olen itseasiassa siinä käsityksessä, että joskus 1800-luvun loppupuolella judokat loistivat eri jujutsukoulujen välisissä otteluissa joissa kummaltakin koululta otteli joukkue miehiä. Ensimmäinen tappio tuli jollekin jujutsukoululle (nimeä en nyt muista), jossa nimenomaan mattotekniikat olivat kovassa huudossa ja judokat subitettiin. Tämän jälkeen Kano suunnilleen meni ja osti ko. koulun mestarirullat (ja varmaan opetustakin) itselleen lisätäkseen mattopainin judon tekniikkavalikoimaan.
Muuten varmaan just niinkuin Andy kuvasi, mutta Kanolla oli tuon muodollisen ja PR- mielessä tärkeän "olen tutkiskellut muinaisen koulun rullia" lähestymistavan lisäksi tehokkaampikin tapa oman koulunsa vahvistamiseksi. Ihan niinkuin nykyään futiksessakin toimitaan, hän värväsi matkan varrella myös toisten koulujen ykköstykkejä omaan joukkueeseensa.
Jep Kano oli ilmeisen hyvä johtaja, sai puolelleen kovia jujutsukoita ja tyylinsä kouluihin yms. Kanon jengi hävisi 1880 luvun alussa Tatsumin Yoshin ryu jengille mutta voittivat pari vuotta myöhemmin. Näissä matseissa voitot ilmesisesti ratkes enimmäkseen kaadoilla ja heitoilla. Fusen (mattomiehet) vs Kodokan tapahtui vasta joskus 1905-09. en musta tarkkaan.

Karatellakin taisi olla jonkinlainen vaikutus Kanoon ja judoon. Oliko se 20-luvulla kun Funakoshi pyydettiin Kodokanille esittelemään karatea?
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#219

Viesti Naked »

Andy kirjoitti: Tämä oli minulle ihan uusi tieto ettei klassiseen jujutsuun sisältyisi painia maassa. Tuota piilotettujen veitsien argumenttia en oikein ymmärrä koska luulisi että silloin olisi erityisen tärkeää treenata sitä ettei tule puukotetuksi kesken painin vaan että saa itse puukotettua vastustajan.
Piilotetut (ja näkyvät) veitset tuntuvat yleisesti saamaan aikaiseksi sen, että nimenomaan ei haluta mennä maahan möngertämään, niinkuin RBSD lajienkin puolelta näkyy. Tästä voi tietysti olla montaa mieltä, mutta vanhoissa japanilaisissa kouluissa tämä veitsien läsnäolo näkyy minusta selkeiten. Heti kun veitsien uhka lähtee pois, niin tekniikat muuttuvat ja paljon uusia tekniikoita tulee mukaan - kuten vaikkapa niinkin yksinkertainen esimerkki kuin ippon seoinage. Tämä taas vaatisi ison kasan esimerkkejä ja perusteluja että tästä saisi hyvän argumentin aikaiseksi.
Andy kirjoitti: Mutta mitenkäs esimerkiksi tämmöinen? Tiedän että Daito-ryun opettajalinjoissa on epäselvyyksiä, mutta tämä ei minusta oikein näytä miltään urheilupainilta ja eikö vastaavia tekniikoita ole muissakin klassisissa tyyleissä? Alkaa noin kohdalta 1:25.
Niin, kyseessä on suwariwaza, tai idori, eli polviltaan tehtävät harjoitteet (joko seizasta tahi muuten). Näitä todellakin löytyy monesta eri koulusta, mutta niitä on oikeastaan paria eri kategoriaa.

Osa polviltaan tehtävistä harjoitteista on tekniikoita jotka on tarkoitettu juurikin tilanteeseen jossa ollaan polvillaan. Eli tulee yllätyshyökkäys (tai itse tehdään yllätyshyökkäys) silloin kun ollaan polvillaan. Näitä löytyy vaikka mitä, mutta valtaosin mukana on joku astalo joka lopettaa tilanteen. Vastustaja voi olla itse joko pystyssä tai myöskin polvillaan ja itse pystyyn pyritään heti jos siitä saadaan jotain apua, mikä on aika usein aika pian.

Osa polviltaan tehtävistä harjoitteista on taas tekniikoita joita ei ole oikein mitään järkeä tehdä polviltaan. Näissä kyse on siitä, että osaa ihan normaaleista pystytekniikoista on hyvä harjoitella polviltaan, koska se hankaloittaa liikkumista ja asennon korjailua ja pakottaa keskittymään siihen että itse tekniikan saa tehtyä tasan oikein.

Ja kun nyt linkkasit pätkän juurikin Daito-ryustä, niin siellä puolella vielä sen lisäksi harjoitellaan tekniikoita pystyssä olevia vastustajia vastaan niin että itse ollaan polvillaan, eikä pystyyn saa nousta. Joku perustelu tälle oli, että keisarin palatsissa ei saanut nousta seisomaan ja silti siellä piti pystyä puolustautumaan - mutta nämä menevät vähän jo sinne kiistanalaisten puolelle historiallisuudessaan.

Itse en laske mitään näistä mattopainiksi, sen enempää kuin normaalia pystyjujutsuakaan, vaikka selkeästi toki melkein kaikki tilanteet päättyvät siihen että vastustaja tai molemmat ovat maassa. (Heitoissakaan ei oikeastaan missään ole ideana heittää ja päästää irti, vaan heittää ja pitää kiinni ja jatkaa siitä.) Mutta tästä voi ihan perustellusti olla montaa mieltä.

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että varsinaisen mattopainin esiintyminen liittyy aina joko kilpailemiseen säännöin, haasteotteluihin tai muuten urheiluun, eikä itsepuolustukseen, tai taistelukenttiin. Paitsi tietysti näin ihan viimeaikoina.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Karaten rakennemuutos

#220

Viesti Jutoka »

Naked kirjoitti: Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että varsinaisen mattopainin esiintyminen liittyy aina joko kilpailemiseen säännöin, haasteotteluihin tai muuten urheiluun, eikä itsepuolustukseen, tai taistelukenttiin. Paitsi tietysti näin ihan viimeaikoina.
Mattopainin puuttuminen itsepuolustuksesta on täysin idioottimaista, vaikka puhuttaisiin vanhoistakin lajeista. Koska sinut on voitu kaataa silloinkin, vaikka et sitä tahtoisikaan. Varsinkin, jos harjoiteltuun menetelmään ei ole kuulunut edes pystypainia. Astaloiden olemassaolo ei muuta tätä mitenkään, päinvastoin. Vai kuinka mielellään olisit maassa samalla kun toinen on pystyssä ja aikoo pilkkoa sinut puukollansa tai miekallansa? Jonkin asteinen matto-osaaminen olisi silloin kova sana.

Pystypainin ja aseiden yhteyttä ei tarvitse varmaan edes selittää?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#221

Viesti Mika »

Maasta ylös nouseminen ja mattopaini käsitetään yleensä kahtena hyvin eri asiana. Koko sana mattopaini on erittäin urheilulatautunut. Alla on animoitu kuva mattopainista.

Kuva

Pystypainista olen samaa mieltä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#222

Viesti Andy »

Mika kirjoitti: Maasta ylös nouseminen ja mattopaini käsitetään yleensä kahtena hyvin eri asiana. Koko sana mattopaini on erittäin urheilulatautunut..
Juuri siksi olen koko ajan puhunut painista maassa, joka taas on melko tärkeä asia osata itsepuolustuksen kannalta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Karaten rakennemuutos

#223

Viesti Jutoka »

Mika kirjoitti: Maasta ylös nouseminen ja mattopaini käsitetään yleensä kahtena hyvin eri asiana. Koko sana mattopaini on erittäin urheilulatautunut. Alla on animoitu kuva mattopainista.
Tosin kun puhutaan itsepuolustuksesta, niin silloin pitää kyllä ymmärtää puhuttavan itsepuolustuksellisesta mattopainista. Aika vaikeaksi menee keskustelu, jos tuollaiset pitää eritellä erikseen.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Karaten rakennemuutos

#224

Viesti DeusVult »

Jutoka kirjoitti: Mattopainin puuttuminen itsepuolustuksesta on täysin idioottimaista, vaikka puhuttaisiin vanhoistakin lajeista.
Ennen oli siis paljon idiootteja. Vai onko todistettavasti jossain Judoa vanhemmassa lajissa nykyisenkaltaista mattopainia?
Vai kuinka mielellään olisit maassa samalla kun toinen on pystyssä ja aikoo pilkkoa sinut puukollansa tai miekallansa? Jonkin asteinen matto-osaaminen olisi silloin kova sana.
Häh? Tuossa skenaariossa minä ainakin yrittäisin nousta mahdollisimman nopeasti ylös, enkä jäädä sinne mattoon hakemaan jotain jujia tai nilkkalukkoa. Sama hyvin todennäköisesti koskee myös sitä kenen kanssa sinne maahan on kaaduttu.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Karaten rakennemuutos

#225

Viesti Mika »

Jutoka kirjoitti:
Mika kirjoitti: Maasta ylös nouseminen ja mattopaini käsitetään yleensä kahtena hyvin eri asiana. Koko sana mattopaini on erittäin urheilulatautunut. Alla on animoitu kuva mattopainista.
Tosin kun puhutaan itsepuolustuksesta, niin silloin pitää kyllä ymmärtää puhuttavan itsepuolustuksellisesta mattopainista. Aika vaikeaksi menee keskustelu, jos tuollaiset pitää eritellä erikseen.
Eihän mene.
Andy kirjoitti:
Mika kirjoitti: Maasta ylös nouseminen ja mattopaini käsitetään yleensä kahtena hyvin eri asiana. Koko sana mattopaini on erittäin urheilulatautunut..
Juuri siksi olen koko ajan puhunut painista maassa, joka taas on melko tärkeä asia osata itsepuolustuksen kannalta.
Huomaat varmaan myös tuosta DeusVultin viestistä, miten hänkin ymmärtää mattopainin. Onhan se nyt selkeästi ihan väärä termi tässä yhteydessä. Totta kai laiskasti sitä voidaan käyttää, mutta se saattaa varsin helposti aiheuttaa sekaannuksia.

Se on aivan se ja se sama, kenen termi on paras. Tärkeintä on se, että keskustelijat puhuvat samasta asiasta. Nyt ei näin ole. Kuten olen niin monasti virkkonut, terminologian määritteleminen on ensisijaisen tärkeää keskustelussa kuin keskustelussa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 69 kurkkijaa