Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Perinteinen Karate ja Karaten historia

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Perinteinen Karate

#586

Viesti Riviharrastaja »

Nää parin viimeisen sivun postaukset voisi oikeestaan siirtää johonkin vyöarvo-lankaan. Paljon on tälläkin foorumilla keskusteltu vöiden tarpeellisuudesta ja merkityksestä. Odon ja Floresin kohdalla voi todeta, että ei se tekeminen parane, vaikka minkä värisen vyön ympärilleen kietoo. Injunjackin ja pojan kohdalla puolestaan gi ja vyö olisi tehnyt kommentoinnin tarpeettomaksi. Jos Hiawathan lanteilla olis heilunut vihreä vyö, olis se kertonut asetelmasta enemmän. Toisaalta se klippi oli pikkasen irti asiayhteydestä; ei varmaan ollut tarkoitettu miksikään opetus- tai demovideoksi, vaan tallenne ihan normipäivästä matkan varrelta. :)
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Perinteinen Karate

#587

Viesti injunjack »

sanoisin...hyvin sanottu...ja sellanen huomio noista clipeistä mitä tonne
kanavalle tulee, ne on vaan tilannetuokioita. ei opetusvideoita.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Perinteinen Karate

#588

Viesti Andy »

Onpas erikoinen suhtautuminen. Minä linkitän tänne perinteisen karaten seuran itse julkaiseman videon kommentilla "lisää perinteistä karatea" ja tämä koetaan jonkinlaiseksi hyökkäykseksi.

Minun on vaikea käsittää tällaista.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Perinteinen Karate

#589

Viesti Riviharrastaja »

Andy kirjoitti:Onpas erikoinen suhtautuminen. Minä linkitän tänne perinteisen karaten seuran itse julkaiseman videon kommentilla "lisää perinteistä karatea" ja tämä koetaan jonkinlaiseksi hyökkäykseksi.

Minun on vaikea käsittää tällaista.
Eihän kukaan ole syyttänyt ketään hyökkäämisestä, tai mistään muustakaan. Alkaa mennä myrsky vesilasissa - osastolle. Mä totesin, että muutamat vikat klipit antavat eri vinkkeleitä pohdintaan vyöarvoista ja niiden merkityksestä. Voisi ajatella, että yleisellä tasolla vyöarvo kertoo, missä vaiheessa harjoittelija tallustaa tiellänsä, mutta poikkeuksiakin on. Seibukanin tapauksessa se vyöarvon näkyminen olisi kertonut paljon. Odon tapauksessa herättää kysymyksiä

Totesin myös, sen enempää alleviivaamatta, että niin videoihin kun kaikkeen muuhunkin viestintään liittyy vahvasti sen kontekstuaalisuus ja tulkinta on avainasemassa.

Jos postaisin itsestäni videon ilman mitään kommentteja, jäisi tulkinta kokonaan katsojien tehtäväksi. Jos kommenttina olisi "katsokaa, kuinka hyvä mä oon!", tulisi aika kipakkaa palautetta ja aiheesta. Jos taas pyytäisin vinkkejä ja apua, suhtautuminen olisi toisenlaista.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Perinteinen Karate

#590

Viesti Lasse Candé »

Tuo on hieman hauskaa toimintaa Andylta. Etkö oikeasti tajunnut sitä minkä sata prosenttia muista tajusi, että video ei demoa perinteistä karatea vaan perinteisen karaten seuran johonkin suuntaan soveltavaa harjoittelua? Ja etkö oikeasti tajunnut, että tuo jako nähdään selvästikin passiivisaggressiivisena kritiikkinä, jossa mukamas ei kritisoida vaan "mä nyt vain laitoin"?

Jos et tosiaankaan huomannut ajatella näin, niin pahoittelut omasta puolestani ja lisään että uskon tämän selittävän sitten muita reaktioita tässä tapauksessa sinulle.

Onneksi kaikessa on kuitenkin aina mahdollisuus myös jutteluun ja siinä mielessä jopa hyvä jako. Itselleni ihan mielenkiintoista nähdä erilaisia ratkaisuja perinteen ja soveltavan tai perinteen ja yleisen välillä. Ja kuulla että tuollaista ottelutoimintaa on kyseisissä perinnepiireissä.

Mielestäni tällaisista asioista voi ihan hyvin jatkaa ja laittaa piste tuolle muulle, nyt kun kaikki oletettavasti ymmärtävät toisiaan.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Perinteinen Karate

#591

Viesti Andy »

Itse kun olen kuunnellut seibukanistien juttuja jo noin 15 vuotta, niin olen käsittänyt, että lajiharjoitteluun nimenomaan voi kuulua monenlaista soveltavaa harjoittelua kataamisen ja tarkkojen paritekniikoiden lisäksi. Materiaalia tästä on tosin ollut vähänlaisesti saatavilla ja nyt kun sitä kerrankin oli, niin laitoin sitä tänne.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 233
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Perinteinen Karate

#592

Viesti TimoS »

Alkaa menemään :ot:
Andy kirjoitti:Materiaalia tästä on tosin ollut vähänlaisesti saatavilla ja nyt kun sitä kerrankin oli, niin laitoin sitä tänne.
Me ollaan oltu vähän laiskoja tuon materiaalin tuottamisen suhteen, mutta yritetään petrata pikkuhiljaa.

Nyt kyseessä oli ilmeisesti monimutkainen yhdistelmä väärinkäsitystä, huonoa lukemista, henkilöiden sekoittamista, aikaeroa jne.

Ylipotkija: Ja sitten voidaankin palata itse aiheeseen, eli perinteiseen karateen ja jättää keskustelun keskustelijoista johonkin toiseen ketjuun.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Perinteinen Karate

#593

Viesti Andy »

Noin yleisesti ottaen tuo irtautumisen jälkeinen yläpotku on minusta aika hyvä taktiikka, koska irtautumistilanteen jälkeen vastustaja ei usein ole täysin kamppailuasennossa ja fokuskin voi olla muualla kuin puolustuksessa. Alapotku on toinen, millä saa irtautuessa hyvin osumia etenkin ei ihan huipputason kundeihin, mutta se ei osuessaan ole tietenkään niin tehokas.

WKF-ottelussa olen ainakin nähnyt aika paljon tuon tyyppistä iholle menoa, jossa kai tavoitteena on saada aikaan jonkinlainen pyyhkäisy. Jos se ei onnistu, niin irtautuminen ja potku on ihan hyvä veto.

Taittasohan varsinkaan nuoremmilla kundeilla ei ollut mikään hirveän hyvä, mutta siksi kai ne treenaavat?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Perinteinen Karate

#594

Viesti injunjack »

Andy, taisin lukea sarkasmia siellä missä sitä ei ollut.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Perinteinen Karate

#595

Viesti tohtorismies »

Perinteisestä karatesta puheenollen niin onkos se uechi-ryu jo rantautunut suomeen?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 233
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Perinteinen Karate

#596

Viesti TimoS »

tohtorismies kirjoitti:Perinteisestä karatesta puheenollen niin onkos se uechi-ryu jo rantautunut suomeen?
Jos on, niin eivät ainakaan ole itsestään minkäänlaista ääntä pitäneet. Minun tietääkseni (joka ei tietenkään ole itsessään tae mistään) Suomesta löytyy Seibukanin lisäksi paria eri varianttia okinawalaisesta Goju ryu:stä, eikä mitään muuta. Lähimmät Uechi dojot taitavat olla Saksassa.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä on perinteinen eli okinawalainen karate?

#597

Viesti Andy »

Mitä tuohon lahtelaiseen vs. okinawalaiseen karateen tulee, niin sanoisin, että jos ranskalaiset pelaavat Ranskassa pesäpalloa, niin he pelaavat silloin nimenomaan suomalaista lajia. Sitten on eri asia, jos he muuttavat sitä lajia jotenkin radikaalisti, jolloin siitä tulisi ranskalaista pesäpalloa.

Pesäpallo ei myöskään ole amerikkalainen laji vaikka on saanut vaikutteita amerikkalaisesta baseballista. Tämä johtuu juuri siitä, että Tahko Pihkala teki siihen niin suuria muutoksia, että siitä tuli erillinen suomalainen laji nimeltään pesäpallo.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä on perinteinen eli okinawalainen karate?

#598

Viesti Kari Aittomäki »

Tässä ois ollu paikallaan lainauslaatikko alkuperäisestä lahtelaiskarate-sovelluksesta.

Verrattain käsittämätön viesti.
Vaikka pesäpallo onkin kai aika hieno peli, olen harvoin nauranut makeammin kuin livepelin katsojia katsellessa.
Eikä ollu edes Pohojammaalla, oli Sotkamossa.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Mitä on perinteinen eli okinawalainen karate?

#599

Viesti injunjack »

juu, nyt kaipais selitystä mitä tuo [mention]Andy[/mention] viesti tarkoittaa...ei ymmärrä mitään...
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 233
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Mitä on perinteinen eli okinawalainen karate?

#600

Viesti TimoS »

Tuolla aikaisemmin ketjussa G12 sanoi, että Lahdessa treenattava Seibukan ei ole okinawalaista karatea vaan suomalaista jossa on vaikutteita Okinawalta. Siihen tuossa viitattaneen


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa