Andy kirjoitti: [video][/video]
(Kysymykset eivät pelkästään Jussille osoitettuja. Hänen viestissään on vain eniten koko keskustelua kuvastaneita avainvirkkeitä.)Jussi Häkkinen kirjoitti:Shuto-uke -varianttejahan löytyy. Hauskana sivujuonteena pääsaarilla yleisintä mallia, jossa takakäsi liikkuu taaksepäin ja pysähtyy kyynärpään kohdalle (sanotaan vaikka "puoli-hikite" -mallia), ei löydy okinawalaisista klassisista tyyleistä lainkaan. Tapa on siellä yleisimmin "sui-te" eli molemmat kädet liikkuvat takaa eteen tai sitten täysi hiki-te, jossa taempi käsi liikkuu kylkiluille asti taakse normaalin hikiten tapaan.fudo kirjoitti: P.S. Omaan shotokan-silmääni nuo shuto uke -torjunnat näyttivät enemmänkin tate shuto uke -torjunnoilta. Voi toki olla, että Koryu uchinadissa ne ovat yksi ja sama asia.
Koryu Uchinadin versio näyttäisi olevan tuossa suhteessa otetun "pääsaarten juuresta", se toki tarjoaakin vapaassa sovelluksessa kenties enemmän tartunta-lyönti -sovelluksia, irrottaen shuto-uken alkuperäisestä vastaanottomerkityksestään ja tehden siitä suoran hyökkäystekniikan (kakeuke - shutouchi).
Onko alkuperäisen kahden käden samaan suuntaan viemisen tarkoitus, että toinen käsi voi tarvittaessa osallistua torjuntaan? Onko tässä myös sitä ideaa, että toinen käsi päätyy näin valmiuteen tehdä shutouken vastustajan toiseen käteen? Vai onko ideana vastaanottaa molempia käsiä tai esimerkiksi jonkinnäköinen vastahyökkäys?
Tuo onkin mielenkiintoinen juttu, että jos vastaanottaa torjunnan kämmensyrjällä ja jatkaa siitä tarttumiseen, niin tällöin kyseessä on kakeuke. Selittää erinäisiä näkemiäni koukun suoritustapoja, joista taas puuttuu esim meidän wado-versiolle melko oleellinen koukkaamisen tapa. Ei siinä, hyvin monet wado-opettajat tekevät sekä shutouken että kakeuken (tai jomman kumman) ilman käsivarren kiertoa. Kiertäminen taas on tapa johon olen itse päätynyt. Mutta meillä poikkeaa myös koukun kulma monesta karatessa näkyvästä.
Tuosta pääsaarten puolihikitestä, Otsuka muutti jossain vaiheessa 60-lukua ainakin pinan yondanin toisen käden liikettä kolmessa loppupuolen sotoukeissa. Mahdollisesti samassa yhteydessä hän muutti shutoukea. Jotkut kuitenkin sanovat että hän ei muuttanut omaa tekotapaansa koskaan. Paha sanoa, kun hänen viimeiset ainakaan yleisessä jakelussa olevat videonsa ovat about samalta ajalta, jolloin hän teki ainakin pinan yondaniin muutoksen.
Sanottakoon silti, että esim Wadon parissa on valitettavan yleistä, ettei oikein ymmärretä sen puolihikiten näköisen kamaen dynamiikkaa ja tehdään turhaan hikiteä (käden vetoa). Kaikkein rajuiten tämä väärinkäsitys tulee esiin meidän tobikomizukissa, jossa liike on enemmänkin hikiten vastakohta. Shutoukessa tämä sitten vaihtelee opettajasta toiseen. Itse pidän käden paikallaan ja kävelen itse eteenpäin, jolloin liike ei ole hikite. Se, että esim kämmensyrjän pitäisi tulla solar plexusta peittämään on yksinkertaisesti väärinkäsitys. Käden pitää olla sitä edempänä. Itselläni näkyisi selkäni takaa (eli suoraan toiselta sivulta suhteessa etenemissuuntaan) vähintään vartalon takaa pilkottavat kokonaiset sormet, ellei jopa pikkusormen rystynen. Ei siinä sormenpäät jää kovin montaa kymmentä senttiä kyynärpään taakse ja torjunnan ollessa meillä jodan-korkeuteen, se on melko edessä.
Uskon että Otsukan tarkoitus oli ihan normaalin kehityssuuntansa mukaisesti poistaa turhia liikkeitä (siirtyä suoraviivaisempiin suoritustapoihin). Jos tekee liian isoa hikiteä, voi kyseenalaistaa toteutuuko tämä yhtään sen enempää. Sinänsä meillä ei ole paritekniikoissa juurikaan shutoukeja, joten liikkeen päätarkoitukseksi voinee kai hyvin sanoa meillä kehonkäytön harjoittelun.
Tässä tällaisia hajanaisia huomioita ainakin meidän shutoukesta. Tärkeämmät kyssärit tuolla alkupuolella.