Sivu 18/27

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 25, 2018, 18.57
Lasse Candé
Hyvä lainaus ja vastaa aika paljoon tässä. Sanoisin että tuo pointti simppeleimmästä bunkaista, mikäli ymmärrän sen oikein, osuu suhteessa keskusteluun kohdilleen. Kun itse totesin ettei sillä ole niin väliä mitä vastaan jonkin tekniikan tekee, tarkoitin nähdäkseni samaa asiaa.

(Mitä tulee lämpöohjautuvaan nyrkkiin ja ohilyömisiin, aiheelle on loistava ketju jossa halukkaat voivat jatkaa niiltä osin miltä setti ei liity karateen:
"Lyötkö kohti vai valmiiksi ohi?"
https://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=19587 )

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 25, 2018, 20.20
Aihki
Olikohan tuo samainen Alen lainaama haastattelu, jossa oli myös mainintoja kihonista?

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 25, 2018, 20.25
Ale

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 26, 2018, 11.27
Ale
Tuon videon loppu sisältää kyseisen mawashiuke tekniikan bunkaita Goju-ryun puolelta.

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 26, 2018, 20.23
Kari Aittomäki
Noniin, siinä se treenikulttuuri nyt sitte konkretisoituu.
Esittely(opettelu)vaiheessa tekniikan vajaus sallii korrektin muodon pysyvyyden, eli saadaan toistoja ja teknistä täsmällisyyttä. Kuten Lasse tuolla aiemmin kertoili.
Varsinainen hyökkäys on korrektilta etäisyydeltä ja vastaus sulava ja ilmeisen toimiva.
Tosin nämä bunkait ovat lievästi peruspullaisempia kuin ne Masaji Tairan versioinnit.

Morio Higaonna on valtavan kehuttu miesi, itse Donn Draeger (kannattaa googlettaa) kertoi kyseessä olevan Japanin pahin niska kohdata oikeassa tappeluksessa.
Ehkä. Tekniikan sisäinen ajoitus on optimia, noissa määrätyissä hyökkäyksissäkään ei virheitä ole.

Karaten järeä täsmällisyys on edelleen kohdallani se paras anti, vaikka kenttä ja monet veivaamani metodit pakkaa sekoittavatkin.
Olen tottatosiaan vilpittömän kateellinen nykyveikkosille, tietoa on saatavilla siihan mittaan että jos intomielisimpinä aikoinani olisin tällaseen karkkikauppaan päässyt.. olisin tuskin malttanut edes nukkua.

Kiitoksia informaatiosta ja näkemyksistä.

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 27, 2018, 01.04
Kari Aittomäki
Niin, se piti vielä..
Halmehe, mites katsoisit tuon Masa Tairan clipin muistuttavan tutustumasi Lü Baochun oppeja?

Mulla henkilökohtaisesti nuo kiinanmiesten sovellusherkemmät metodit täyttää sen tyhjän tilan minkä lopultakin ahdas karatepökkelöinti jättää.
Resonoi koeponnituksiin, kokemiin.

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 28, 2018, 14.57
Lasse Candé
Pitäisin mahdollisena että mawashiukella on vähän erilaisia rooleja. Pitäisin liikettä itsessään vain yhtenä perustavanlaatuisena tapana liikuttaa raajoja, toisten ollessa esim symmetriset molempien käsien kauhaisut sisään tai "avaaminen" ulos. Näiden tapauksessa käyttötapoja on monia. Mawashiukessa on ainakin
1. Kahden käden torjunta ylhäällä (aloitetaan sisätorjunnalla ja toisella kädellä voimistetaan ja siirretään ulos (samaan suuntaan siis))
2. Yksi käsi ylös, yksi alas
3. Yhden käden avaus alhaalla, toisen samaanaikaan ylhäällä
4. Työntö molemmilla käsillä.

Liikehän voi tietenkin olla sellainen "yleisavain"-tyyppinen, että sovelluksessa ei tarvitse kaikkien elementtien näkyä, eikä taidakaan näkyä yhdessäkään. Ja Seibukanin Kusankussa lataus ei ole yhteensopiva kahden käden ylätorjunnan kanssa.

Tähän saakka on näkynyt sovelluksina ainakin Tairan ylä-ala-avaus ja työntö suoraan edestä. Suomalaisten seibukanistien torjunta ja kämmenlyönti, uechiryun vastaava, mutta torjunta kahden käden torjuntana ja vastahyökkäys molemmin käsin. (Tämän jälkeen Alen suoritus, jossa about samat. Mutta onko tietoinen ratkaisu tehdä uechiryun kahden käden torjunnat yhden käden torjuntoina? Koska mitä minä olen katsonut uechiryun videoita, näyttäisi että kahden käden torjunta on tyylille todella tyypillinen tapa tehdä, jopa siinä määrin että voisi sanoa sen olevan ihan tyylin ytimessä. Onko siinä jotakin Seibukanin kanssa ristiriitaista ja siksi suoritukset niiltä osin muutettu?)

Sen jälkeen Higaonna näyttää saman kuin uechiryu ja Ale, mutta taas kahden käden torjuntana. Ja lopulta tietyssä mielessä toisena tulkintana vähän eksoottisenkin solmuun laiton.

Ihmettelen silti sitä että missään näistä sovelluksista ei olla menty ulkopuolelle. Paitsi tietyllä tapaa tietenkin Higaonnan solmu jättää suorittajan ulkopuolelle, jos asian tahtoo nähdä näin. :)
Ihmettelen myös sitä, että ylä-ala-manipulaatio näkyy vain Tairalla.

Mutta onko havaintoja sisältönsä osaavista karatekoista, jotka käyttävät mawashiukea ulkopuolelta, eli että alku vie sinne ulkopuolelle ja loppu on vastahyökkäys enemmän kylkisuunnasta? Tai enemmän ylä-ala-esimerkkejä? Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 28, 2018, 16.45
halmehe
Kari Aittomäki kirjoitti:
huhti 27, 2018, 01.04
Niin, se piti vielä..
Halmehe, mites katsoisit tuon Masa Tairan clipin muistuttavan tutustumasi Lü Baochun oppeja?

Mulla henkilökohtaisesti nuo kiinanmiesten sovellusherkemmät metodit täyttää sen tyhjän tilan minkä lopultakin ahdas karatepökkelöinti jättää.
Resonoi koeponnituksiin, kokemiin.
Ei oikein arvaa sanoa mitään. Pitäis tuntea itse. Mulla on mennyt muutenkin kaikki uusiksi Lu:n tapaamisen jälkeen. Ihan suosiolla olen kyseenalaistanut kaiken aiemman. En tarkoita, että kaikki on ollut pielessä, mutta on korjattavaa asenteessa ja tekemisessä. Tosin linkittyvät vahvasti toisiinsa. Mulla toi prosessi on vaan silleen hankalampi, kun tuntui koskettavan aikidoa, judoa ja karatea. Meni vuosia sitten se sun oivallus aikidon ja wadonkin osalta vähän ohi. Nyt Lu:n myötä moni juttu ruvennut näyttään toiselta. Sanchin tuntuu nykyisin tuishoilta. Tarkoitan rakenne ja hengitys puolta. Yks hänen lause mulle osoitettuna uppos syvälle. - Et sä voi torjua ja lyödä. Olet aina myöhässä.

Ja sehän on niin totta. Oletko muuten Kari tuon Adamin pätkiä katsonut...

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 30, 2018, 10.08
MarkkuT
Lasse Candé kirjoitti:
huhti 28, 2018, 14.57
Ihmettelen silti sitä että missään näistä sovelluksista ei olla menty ulkopuolelle. Paitsi tietyllä tapaa tietenkin Higaonnan solmu jättää suorittajan ulkopuolelle, jos asian tahtoo nähdä näin. :)
Ihmettelen myös sitä, että ylä-ala-manipulaatio näkyy vain Tairalla.

Mutta onko havaintoja sisältönsä osaavista karatekoista, jotka käyttävät mawashiukea ulkopuolelta, eli että alku vie sinne ulkopuolelle ja loppu on vastahyökkäys enemmän kylkisuunnasta? Tai enemmän ylä-ala-esimerkkejä? Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D
Ulkopuolelle tehty on se ihan perus mawashi uke Ashihara karatessa. Se kahden käden torjunta aloituksena tulee oikeastaan ihan luonnostaan, kun kädet ovat ylhäällä nyrkkeilytyylisessä otteluasennossa ja väistetään ulkopuolelle ylävartalolla ja jalkatyöllä. Alakautta kiertävä käsi vie mukanaan vastustajan käden ja yläkautta kiertävä käsi hakee otteen vastustajan niskasta.

Tuossa mawashi uke katassa:


Ja tuossa ottelutilanteessa:


Kihonissa tehdään sanchin-asennossa. Tästä en nyt äkkiseltään löytänyt pätkää.

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 30, 2018, 13.40
TimoS
Lasse Candé kirjoitti:
huhti 28, 2018, 14.57
Seibukanin Kusankun osalta olisi kiva kuulla onko ylä-ala-liike keskeinen, kun Shimabukuro aivan selvästi tuottaa voimaa näin. Saako kukaan fuskattua sen verran jo ennen nelosdania, että saa jostain päin tietoa? :D
Tässä meidän "sukulaistyylin" virallinen Kusanku-bunkai

En ota kantaa onko Seibukan bunkai kuinka samanlainen, koska en ole sitä nähnyt kuin joitain yksittäisiä tekniikkoj. Lisäksi Isshin ryun Kusankussa on joitain aika erikoisia tekniikkoja. En tiedä miksi Tatsuo Shimabukuro on siitä muokannut tuollaisen
Tässä taas lisää sovelluksia tuolle mawashiukelle (tunnetaan myös nimellä toraguchi)

Kata bunkai

Lähetetty: huhti 30, 2018, 19.03
Kari Aittomäki
Huomatkaa taisabaki.
Kiitos, oikein hyviä clippejä.
Tuo Isshinryu-pätkä sisälsi joitain outouksia (siis mun kiikareihin), onko joku joskus nähnyt tai kokenut vatsapeitteen lätkimisen gyakutsukeilla tai johdannaisilla tekevän jotain damagea? Nipistystä kummempata.

Mä olen käyttänyt noita variantteja verrattain usein, kerran ihan kentällä onnistu nappisuoritus, kun vihu (pitkä jätkä joka koki pelotella) nojautu eteenpäin tasajalka-asennosta ja veti käden taakke.
Kun massansa liikku, otin lyönnin ylätorjunnalla, tartuin ja astuin taakke samalla kun alakäsi kouhaisi lisävauhtia.
Jätkä teki spittarit vinkuen kärrynpyörän ja pääty täydelliseen kuristuspositioon.
Rakensin melko täydellisen kuljetuspaketin.

Tää oli ovella, jengi taputti. Hyvä muisto.

Ja perkeles että tuo ashihara-knockdown on miehekästä nujuamista.

ps. kiitos tuosta joogipupusta, kiintoisa laiskuri. Mystistä kehonkäyttöä joka houkuttaa kyllä kokeiluihin.

Re: Kata bunkai

Lähetetty: huhti 30, 2018, 22.19
TimoS
Kari Aittomäki kirjoitti:onko joku joskus nähnyt tai kokenut vatsapeitteen lätkimisen gyakutsukeilla tai johdannaisilla tekevän jotain damagea? Nipistystä kummempata.
Damagea ei oikeastaan, mutta tuossa jokin aika sitten oltiin Tukholmassa leirillä ja siellä oli yksi Isshin ryu opettaja. Diego sensei demosi mm. minulle miten sellainen rennosti lähtevä gyakuzuki lähtee. Löi minua vatsaan ja vaikka kuinka tiesin mitä sieltä on tulossa ja osasin jännittää (ne vähäiset) vatsalihakset mitä minulla on, niin silti piti ottaa muutama askel taakse. Lyönti oli lähinnä sellainen pintakosketus, mutta tunsi, että siellä on potentiaalia takana


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Kata bunkai

Lähetetty: touko 1, 2018, 01.13
Kari Aittomäki
Kyllä.
Se liikkumattomaan maaliin gkz:n täräyttäminen on melko suosittu demo. Shukokai-senseit varsinkin mielellään esittävät, esittivät väkevyyttään niilläteoin.
Mä en ole kuitenkaan nähnyt tai kokenut varsinaista tehokasta osumaa syntyvän tilanteessa jossa lyöty tekee vastatoimia.
Lujia vetoja olen kyllä ottanut.
Ja nyt täytyy muistaa että mä sparrasin ja ottelinkin varsin kovaa harjoittelevien urheilukaratekojen kanssa. Suurella intohimolla.

Tämä sanottuna, en kuitenkaan väitä etteikö tällissä momenttia olisi.
Mulle itselleni kävi aikanaan Shaolintemppelissä vieraillessani tää kertomani tapaus että nuoret munkit piti paraillaan demoa ja ne muutamat turistit ketä sielä silloin kuikuili sai täräyttää vaparin jonkumunkin pyttyyn.
Mut haettiin framille, vaikka koitin ujoilla sielä takana ja näytettiin jotta anna palaa. Kolkytkolmevuotiaana olin aikas fyysisessä kunnossa...
Haluttomasti katselin poikaa ja aloin hakeen asentoa, vetelin liikkuvia taakke ja funtsasin antaa sellasen keskikovan pusun..
Kun sieltä jostain liihotti vanhempi munkki posmottamaan jotain, viittoi mun jalkoihin ja veti mut syrjään.
Olin että mitätä..

Ja sain yhden elämäni vaikuttavimmista demoista, koski resonanssilyöntejä. Tai opetuksen, koska sain kokeillakin.
Se tilanne johti (käsittääkseni) siihen että pääsin näkemään armeijasällien treenejä ja sain yksityistunnin Hsing-I:stä.
Jota sulattelemalla tajusin kunnolla mm. ton mawashiuken potentin.
Armeijaveikkojen katasta ja sen yhteneväisyydestä kaspiniin olenkin kertoillut.

Nää on hienoja metodeja. Hiffaaminen on vänkää sano tuomarinurmio.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 2, 2018, 00.07
halmehe
Ale kirjoitti:
huhti 25, 2018, 20.25
Tuossahan tuo koko haastattelu
http://www.dragon-tsunami.org/Dtimes/Pa ... icle27.htm
Eli bunkai kuuluu alusta asti katan opiskeluun rakenteen testaajana. Aika järkeenkäypää. Välttyy tekemästä pelkää kuvaa väärin kehoa käyttämällä miten ainakin itselle on käynyt.

Kata bunkai

Lähetetty: touko 2, 2018, 08.16
injunjack
halmehe kirjoitti:
touko 2, 2018, 00.07
Ale kirjoitti:
huhti 25, 2018, 20.25
Tuossahan tuo koko haastattelu
http://www.dragon-tsunami.org/Dtimes/Pa ... icle27.htm
Eli bunkai kuuluu alusta asti katan opiskeluun rakenteen testaajana. Aika järkeenkäypää. Välttyy tekemästä pelkää kuvaa väärin kehoa käyttämällä miten ainakin itselle on käynyt.
Jep. Juuri tuohon pyrimme, ja koko harjoittelu rakentuu katan ympärille, sen tekniikohin ja mahdollisiin taktiikoihin.
Muodollinen kata on sitten aina kumminkin se muodollinen. Testaamisessa mm. asennot saattavat olla muuta kuin muodossa, ainakin edistyneemmillä.