Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Katanaa hankkimassa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Katanaa hankkimassa

#31

Viesti Kyynikko »

Hei laittakaas jotain linkkiä oikein huippuvehkeiden myyntipaikkoihin! Olis hauska katsella..
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6230
Lauteille: Joulukuu 2010

Katanaa hankkimassa

#32

Viesti Aihki »

Perinteisiä tekee kansallisaarteet yhden kuukaudessa, eikä niitä ilmeisesti myydä netissä :badgrin: , itse asiassa ne taitavat kaikki olla vuosiksi varattu.

Hyvä "moderni" on sitten eri asia, tuo Chen on kaiketi yksi huipuista, mutta sama osaaminen ilmeisesti löytyy muiltakin. Olikohan Howard Clark yksi näistä.

Aihki
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 817
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Katanaa hankkimassa

#33

Viesti Ikkyu »

Aihki kirjoitti: Perinteisiä tekee kansallisaarteet yhden kuukaudessa, eikä niitä ilmeisesti myydä netissä :badgrin: , itse asiassa ne taitavat kaikki olla vuosiksi varattu.
Nopealla vilkuilulla saa tilattua ainakin tällaisista paikoista:
http://www.tozandoshop.com/Shinsakuto_Sword_s/41.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.budo-aoi.com/index.php?main_ ... cts_id=101" onclick="window.open(this.href);return false;

Valmiita uusia ja vanhoja miekkoja myydään myös:
http://www.japanesesword.net/antique_ja ... d_s/39.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nihonto.ca/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aoi-art.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jne.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Katanaa hankkimassa

#34

Viesti Kyynikko »

Tack.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Katanaa hankkimassa

#35

Viesti Jussi*M »

Vaimo haaveilee bokkenista. Mistä kotimaan markkinoilta saa hyvän hinta/laatu -suhteen omaavia. Linkkejä kiitos.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Katanaa hankkimassa

#36

Viesti Jussi Häkkinen »

Jussi*M kirjoitti: Vaimo haaveilee bokkenista. Mistä kotimaan markkinoilta saa hyvän hinta/laatu -suhteen omaavia. Linkkejä kiitos.
Kendoshopista, valkotammisina.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Katanaa hankkimassa

#37

Viesti Mänzy »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Jussi*M kirjoitti: Vaimo haaveilee bokkenista. Mistä kotimaan markkinoilta saa hyvän hinta/laatu -suhteen omaavia. Linkkejä kiitos.
Kendoshopista, valkotammisina.
... ja jos Google ei taivu tai vain ehdin ensin :) : täsää
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Katanaa hankkimassa

#38

Viesti jkk »

Mikähän sen kaupan nimi oli siellä herttoniemen suunnalla olikaan? Pirhana kun en saa päähäni. siellä oli joka tapauksessa edukkaita astaloita. Saattavat olla Kendoshopissa laadukkaampia, mutta silti hinta/laatu oli mielestäni hertsikassa kohdallaan.

E. Muistinpas: http://www.budoliike.fi/kauppa/aseet/aseet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Katanaa hankkimassa

#39

Viesti Jussi Ekholm »

Anteeksi myöhäinen vastaus, sitä kun pitkän tauon jälkeen tänne vasta nyt palaa, niin ei aikaisemmin ole voinut vastata...

Todellakin, Teräasekeskus taitaa olla yksi harvoista firmoista Suomessa, jolla on teräviä sarjatuotantomiekkoja myynnissä.

Tulikos Jussi M jo sitä miekkaa ostettua? Minäkin voin kyllä auttavan käden ojentaa, mikäli vielä katana on haussa. En ole nyt muutamaan viime vuoteen aivan kauhean tarkalla silmällä enää tuotantomiekkamarkkinoita seurannut, mutta tarpeeksi kuitenkin. N.200-300€ budjetilla kun löytää paljon parempia leikkureita kuin tuo Böker.

Kun kysyit aiemmin mikä huonoa, niin tässä muutama sana tuosta Bökeristä ja saman tyylin halpakatanoista yleensä (toivon mukaan se ei sinulle mukaan tarttunut...). Bökerin katanat tehdään Kiinassa. Totuus on, että lähes kaikki tuotantokatanat tehdään nykyään Kiinassa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Melkein kaikki tuotantokatanat siellä tehdään Paul Chenin,Fred Chenin tai Huanuon tehtailla, tai näistä irtautuneissa tehtaissa. Nyt muutaman viime vuoden aikana on tullut minulle uusi Kaneie, jota ilmeisesti pidetään myös hyvälaatuisena. Sitten paha uutinen, tuota Bökeriä ei ole tehty millään näistä "hyvistä" tehtaista. Se tulee samoilta tehtailta, joissa tehdään Masahirot, Musashit ym. "katanan näköiset esineet". Tuo laatikko on ensimmäinen varoitusmerkki näistä tehtaista. Olen itse omistanut vuosia sitten yhden tälläisen halpatuotanto kiinakatanan ja olen seurannut miekkamarkkinoita useita vuosia, joten minulla on hieman tarkastelupohjaa.

Näiden halpojen kiinakatanoiden terä on usein 1045 hiiliterästä, "paremmissa" tapauksissa 1060 tai 1065. Kun totta puhutaan en usko teräslaadulla olevan kovinkaan isoa merkitystä tuotteen leikkuutehon kannalta, näillä kun yleensä pääasiassa pätkitään vesipulloja/maitopurkkeja yms. Ja kun totta puhutaan niitä leikatakseen miekan ei tarvitse olla kovinkaan kummallinen, riittää että leikkuureuna kestää nämä esineet. Kun siirrytään haastavampiin kohteisiin, nämä miekat on syytä jättää pois. Ongelmat näissä miekoissa alkavat kokoamisvaiheessa. Terä saattaa joissain tapauksissa olla aivan kelvollinen, mutta huono kokoonpano aiheuttaa kaikki ongelmat.

Habaki on todella tärkeä osa kokoonpanon kannalta. Näissä halpamiekoissa habaki vain lätkäistään paikoilleen valmiista pinosta, eikä sitä soviteta miekkaan. Halpamiekoissa habaki saattaa olla myös huonosti juotettu mikä helposti aiheuttaa sen halkeamisen. Sille on syynsä miksi ammattilaisten tekemät habakit ovat arvokkaita...

Tsuka, tässä on kamalin osa näissä miekoissa. Myös tsukat otetaan näissä miekoissa valmiista pinosta ja survotaan vain päälle. Näistä on löytynyt netistä mitä kauheampia kuvia, milloin on tilkitty väljyyttä syömäpuikoilla tai milloin tsuka on haljennut jo sitä miekkaan laitettaessa, mutta se on silti survottu siihen. Sitten tsukamaki, itsekin tätä hiukan räpeltäneenä tiedän kuinka huonoa tämä puoli on näissä. Maki on näissä tehty aina ilman hishigameja, mikä aiheuttaa nopean löystymisen. Tuossa Bökerin miekassa on kuvien perusteella yllättävänkin hyvännäköinen maki, mutta kun se on menty aloittamaan väärältä puolelta... (myönnetään olen nykyään liian tarkka tälläisissä). Mutta totuus on että näiden miekkojen maki löystyy jo muutamien lyöntien jälkeen, kun taas vertaa esim. ammattilaisten tekemään iaiton makiin, joka kestää ja kestää käyttöä.

Sitten koshirae, tässä kyseisessä tapauksessa, kuten monessa muussakin ne on tehty metalliseoksesta, joka on "kullattu". Kultaus lähtee näistä todella nopeaan pois, ja metalliosien laatu on yleensä melko huonoa. Tässä kyseisessä mallissa on heitetty markkinointikikkana 2 erillistä tsubaa mukaan, mikä saattaa houkutella ostajia. Nuo muotoon valetut tsubat kun ovat tehtaalle puoli-ilmaisia, mutta nostavat lopputuotteen hintaa.

Saya on samalla tavalla valmiista pinosta kuin tsukakin. Sayan sopivuus saattaa vaihdella hyvinkin paljon, jotkut sopivat todella hyvin ja toiset eivät lainkaan.

Tuohon miekkojen laatu keskusteluun en aio koskea pitkällä tikullakaan. Totean vain että läpi historian on ollut hyviä ja huonoja miekkoja. Nykyteknologian avulla on vain helpompi tehdä hyviä miekkoja, mutta ei kannata luulla etteivät niin eurooppalaiset, japanilaiset ja huippusepät maasta riippumatta ole osanneet tehdä loistavia miekkoja jo omana elinaikanaan, aivan kuten myös tämän päivän sepät osaavat.

Tulipahan jaariteltua, mutta tätä se vuosien poissaolo täältä teettää... Jospa vaikka huomenna menisin sitten itse asiaan eli niihin 200-300€ tuotantokatanoihin.
Jussi Ekholm
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Katanaa hankkimassa

#40

Viesti Jussi*M »

Ei ole tullut mitään katanaa hankittua, enkä itseasiassa ollut hankkimassakaan. Kyselin asiaa toisen henkilön puolesta alunperin, mutta kun katselin Teräasekeskuksen sivuilta noita niin kiinnostuin kyllä itsekin. Asia kuitenkin unohtui nopeasti enkä nykyisessä taloudellisessa tilanteessani olisi halukas investoimaan esineeseen joka käytännössä jää seinäkoristeeksi ja jolle ei ole nyt mitään todellista tarvetta.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Katanaa hankkimassa

#41

Viesti Jussi Ekholm »

Olipahan kiva pitkästä aikaa suomeksi kirjoitella miekoista, joten taisin innostua vähän liikaa, täytyi jo lyödä jarrua päälle... Mietein olisiko Asehuone ollut tällä 200-350€ katanaviestille parempi paikka, mutta kun tässä ketjussa asiaa on puitu. Olisi ihan kiva kuulla ihmisten mielipiteitä valmistajia ja miekkoja koskien. Tässä siis tulee hieman vinkkiä tulevia tuotantokatanaostoksia varten.

Hinnat ovat suunnilleen tullien ja postikulujen jälkeen. En nyt ihan sentin päälle jaksanut alkaa noita laskemaan. Nyt jo tuli niin pitkä lista, etten kyllä ala miekkakohtaisia tietoja kirjoittelemaan, ne kun löytyy parilla klikkauksella. Listasta varmaan jäi puuttumaan tämän hintaluokan valmistajia, joten saa lisäillä.

Cheness:

Chenessin ongelmana on ainakin vuosia sitten ollut tsukat, ne kun on samanlaisia valmiin muotin mukaan tehtyjä. Sitten kun niitä valmiita lyödään pinosta miekkoihin, ei yhtälö ole mikään paras mahdollinen. Leikkuukykynsä puolesta miekat ovat kuitenkin hintaansa nähden hyviä (1060 ja 9260). Chenessiä valmistavasta tehtaasta minulla ei suoraan sanoen kovin vahvaa tietoa. Kannattaa vilkaista Youtubesta leikkuuvideoita Chenessillä, saa vähän kuvaa.

1045-sarja: n.170€ Karu koshirae, läpikarkaistu (hamon etsattu), saatavilla sekä bo-hi versioita että ilman hi:tä, kevyeen leikkaukseen (vesipullot yms.)

1060-sarja: n.220€ Hieman siistimpi koshirae, mutta edelleen melko samaa vaatimatonta tasoa. Läpikarkaistu öljyyn, kestää mattojakin. Saatavilla sekä bo-hi versioita että ilman hi:tä.

9260-sarja: n.320€ Chenessin paras linja, osa läpikarkaistuja osa lämpökäsitelty (oikea hamon). Koshirae edelleen melko vaatimatonta, mutta eipä näitä miekkoja ulkonäön takia ostetakaan. Saatavilla sekä bo-hi versioita että ilman hi:tä.

Cold Steel:

Warrior katana: n.320-400€ riippuen ostopaikasta. Läpikarkaistu 1050 teräs, tästä on itsellä hieman leikkauskokemusta, ja muistelen että aika vaivattomasti leikkasi omotea, vaikka aivan aloittelija olen/olin. Yllättävän hyvännäköinen ja tukevan tuntuinen. Voin kyllä suositella, ja kannattaa katsoa Cold Steelin oma testausvideo (minua vain aina hirvittää kuinka ne kohtelevat miekkoja…). Miekassa on hi. Cold Steelejä tekee kai Fred Chen spinoff tehdas.

Dynasty Forge:

Musha-sarja: n.250€ Läpikarkaistua 1060, saatavilla sekä hi:llä että ilman versioita. Koshirae on pelkistetty tyyliltään ja melko hyvä laatuinen. Ulkomuistista heitän että DF on Fred Chen kytköksellä. Laatu on hintaan nähden hyvä. Taaskin Musha-sarjasta löytyy videoita, joita voi vilkaista. Musha on DF halvin sarja, laatu on tuolla 1095 Daimyossa jo aika korkeaa.

Kris Cutlery:

Kris Cutleryn tuotteilla on hyvä maine leikkureilla, ja sitä voi netistä katsella/lueskella.
26/29: n.320€ 5160 teräs, lämpökäsitelty? kai sieltä jostain hamonkin löytyy. Kris Cutlery on ihan hyvä valinta kun ulkonäöllä ei ole väliä, koshirae ainakin ollut vaatimaton, uusissa kuvissa näytti ihan ok. Maine on kova, ja miekat ovat kovia. Sopii leikkuuseen erittäin hyvin.

Yagyu: n. 260€ 1060 folded, miekan terä näyttää siis siltä kuin tällä tekotavalla yleensäkin, tässä on jo ihan ok näköinen koshirae.

Kambun: n. 200€ 1060 lämpökäsitelty kai siellä taas hamon on? KC kun ei ole ikinä niitä esiin niin tarkoituksella tuonut, mutta muutamat ovat niistä aika näyttäviä kiillottaneet ja esiin etsanneet. Koshirae on aika karunnäköinen.

Last Legend:

Last Legend ei ikävä kyllä enää valmista miekkoja. Minulla oli onnea kun ehdein saamaan heiltä omien valintojen mukaan 3 shakun Kumoryu Odachin. Last legendin katanoita saa kyllä käytettynä ihan kohtuu hintoihin, kunhan onnistuu löytämään. Tuo minun Kumoryuni on aivan peto leikkaamaan. Se oli LL Pro cutter sarjaa, ja tuon kokoisena se suorastaan tuhoaa omotea. Uskomatonta kuinka vähän voimaa sen kanssa tarvitsee vaativiinkin leikkauksiin. Suosittelen Last Legendin miekkoja todella isolla peukulla, jos vain onnistuu sellaisen löytämään.

Paul Chen:

Paul Chen, Practical-sarja
Practical: n. 160-200€ Itsellä ollut joskus kauan sitten yksi. Ihan ok leikkuri, en koskaan leikannut tällä mattoja, mutta kyllä tämä niihinkin olisi ihan soveltunut. Muistaakseni hamon on vain etsattu, koshirae on aika vaatimaton. Nyt on tullut nuo uudet, Elite, XL ja Light-mallit, jotka ilmeisesti paranneltuja leikkausta ajatellen

Practical Plus: n.230-290€ Itsellä oli tällainen melko pitkään. Tsukan lyhennyksen ja kiillotuksen jälkeen oli aika kiva leikkuuväline. Koshirae on ihan mukava, vaikka itse silloin ne vaihdoinkin. Hamon on oikea ja kiilotuksen jälkeen oli aika komea. Alkuperäinen keinonahka tsukamaki ei kuitenkaan ollut kiva. Tämä leikkasi minun käsissäni omotea paremmin kuin CS Warrior, mutta tosiasiassa se johtui vain siitä että olin leikannut tällä niin paljon kaikkea. Voin kuitenkin suositella tätä miekkaa, minusta vain alkuperäinen tsuka on liian pitkän miekan pituuteen nähden. Tästäkin on nykyään kai nuo XL, Light ja Elite-mallit.

Practical Pro: n.250-340€, tästä tulee heti mielikuva jättitsukasta… Pidempi mukava 30” terä, mutta valtava 14,5” tsuka. Muuten kaikki aikalailla kuten PPK:ssa. Tästäkin on nykyään kai nuo XL, Light ja Elite-mallit.

Paul Chen, Raptor-sarja
Uusi Raptor-sarja, n.250-380€ Tässä onkin valinnan varaa terätyyleissä, Shinogi, Shobu, Unokubi, Nambokucho ja Moroha. Morohan ja Nambokuchon tuotanto ilmeisesti loppui (mm. tulipalon seurauksena?). Tässä saa sitten valita mieluisan terägeometrian itselleen. Shobu, Unokubi ja Nambokucho ovat katatemakilla, Shinogi ja Moroha ovat hinerillä. Läpikarkaistua 5160 terästä.

Kaikista Paul Chen tuotteista löytyy paljon kuvia ja videoita netistä.

Roninkatana:

Dojo ja Dojo Pro: n.220-350€ Uusi valmistaja, minulla ei ole yhtään tietoa, mutta hinta/laatusuhde näyttää ihan hyvältä. Läpikarkaistuja ja Dojo Prot ovat ihan kivoilla koshirae-vaihtoehdoilla.
Leikkuuvideoita pääasiassa kai SBG:n tekeminä.

WKC:

Practical: n.300€ Saksalaisvalmistajakin on hypännyt katana kelkkaan joitain vuosia sitten. Fred Chen, laatu on hintaan nähden näissä halvemmissa tuotteissa ihan hyvää, mutta kalliimmat WKC tuotteet eivät minusta ole hintansa arvoisia.

Sekalaisia: Näistä en tiedä oikeastaan mitään, osa uusia osa vanhoja valmistajia…

Zhisword: n.200-350€ Valmistajalla on halvempaakin tavaraa, ja myös kalliimpaa. Vaikea sanoa kun en ole pahemmin perehtynyt, muistan jonkun suomalaisen tilanneen teräsiaiton tuolta ja se ainakin kuvissa näytti ihan hyvältä, ja kuuleman mukaan oli myös hyvä.

Oni Forge/Kensei: Minä muistan Oni Forgena, mutta ilmeisesti nykyään Kensei… Oni Forge aikaan laatu oli ihan kohtuullista.

Ryumon: Toyota->Lexus, Masahiro->Ryumon, en tiedä onko yhteys, mutta muistan lukeneeni jostain, ja Ryumonin miekat eivät mielestäni ole hintansa arvoisia.

Munetoshi: Uusi valmistaja, josta minulla ei aavistustakaan.

Global Gear: Uusi valmistaja, ilmeisesti myydään Australiasta käsin, terät kuulemma hyviä, muuten ainakin näkemäni mukaan tsuka ym. kauheita.

Darksword: Muistan vain näiden tehneen länsimaisia, mutta näköjään on katanaakin nyt.

Valiant Armory: Taaskin muistan vain länsimaiset tuotteet, mutta nytpä on katanakin.

Konron: Taas joku uusi valmistaja josta minulla ei aavistustakaan…

SBG: Sword buyers guidellakin on nykyään oma katana.

Musashi: Viime viestissä lyttäsin tämän ja Masahiron, mutta olin yllättynyt kun luin että Chris Zhou on ollut osallisena, hän kun on hieman paremman luokan mallejen kanssa yleensä tekemisissä. Ehkeivät nämä nyt olekaan aivan perus halpakatanoita sittenkään. Mutta silti hieman varauksella suhtautuisin 50-150$ katananoita tekevään yritykseen.

Sitten kun taas siirrytään ylempään hintakategoriaan tulee taas lisää uusia valmistajia, ja osa näistä tippuu pois. Tämä on kuitenkin keskittynyt tuohon 200 ja 350€ väliin, tuo kun on monelle sen ensimmäisen hieman paremman japanilaistyylisen miekan hintaluokka. Nämä tässä kun ovat vain minun mielipiteitäni, ja kun enpä ole edes kaikkien mainitsemieni valmistajien tuotteita kädessäni pidellyt niin ei tätä tosiaan kannata ehdottomana totena pitää… Sitten kun miekkaa hommaamaan alkaa tässä luokassa, niin täytyy hieman suunnitella valintaa ulkonäön-suorituskyvyn kompromissilla ja miettiä mitä ominaisuuksia miekalta haluaa.
Jussi Ekholm
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa