Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä Karate on?

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Mitä Karate on?

#76

Viesti Rahanpesijä »

Lasse Candé kirjoitti:
Rahanpesijä kirjoitti: Heitänpä jopa ilkeän kommentin: suoritustaso on käänteisesti verrannollinen traditionaalisen hifistelyn kanssa.
P@skaa taas voi aina jauhaa, mutta se ei ole sama asia.
Lisäksi, jos on oikein huono, ei saa ihan samanlaista opetusta kuin jos jotenkuten jutut onnistuvat ja on tahtoa tehdä vielä paremmin. Ne ketkä yrittävät, saavat enemmän ja parempia neuvoja kavereilta ja opettajilta. Yrittävä oppii koko ajan.


Tavallaan ymmärrän pointtisi tyhjistä kattiloista, mutta edelleen ihmettelen mentaliteettia, että jotenkin mystisesti tyhmyydessä pysytteleminen on tehokkuuden kannalta hyve.
On tässä ketjussa saanut hämmästellä muitakin asioita mitä ihmiset kirjoittavat näkyviin. :lol:
Hyvä kommentti ja palautti mut maan pinnalle. Tai ainakin johonkin todellisuuteen. Humalatasoni alkaa lähestyä ääretöntä ja (vastaukseni sitä myötä lähestyvät äärihumalan singulariteettia), mutta kuitenkin ruikuttaisin: on karatea ja Karatea. Ja ilman pienintäkään epäilyä väitän olevan mustan vyön karatekoja, jotka ottavat pataan minulta ja muilta luusereilta. Samaa en voi vaikkapa judosta sanoa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mitä Karate on?

#77

Viesti Kari Aittomäki »

Ale, hyviä pointteja mutta mä näen vain suoran jatkumon finnkaratesta.
Kun pyritään tekemään vähemmällä tehokkaammin.
Melko huvittavasti, vai mitä?

Eikä ne treenituntimäärät urheilullisuuteen korreloi, mä olen kertonut näistä omista määristäni..
Urheilullisesti on erittäin tyhmää kakskutosen-> jätkän hinkata perusmetodeja 3-5 tuntia/päivä..
Vaikka peruskunto ois kuinka kohdallaan.
Muttaku himotti.
Silloin himotti hiukan vähemmän kun tuli takkiin jossain SM-semifinaalissa ja tiesi jotta herkistelyllä ois tuoki matsi viety kyllä.
Mutta ne prioriteetit.

Mutta lopetan ittestäni puhumisen, vanhojen mielipuuhaa nääs..
Ei harrastustoimintaa voi verratakkaan päämäärähakuiseen urheiluun.
Se on aivan sama kuinka pöhkeä ikitammi kukin kuvittelee olevansa, herkkä kilpaveikko nakuttaa osumat veks eikä edes hikoile.
Oli kyse sitte karatesta tai voimapainista tai mistä pelistä tahansa.
Erikoismiehet vie ja muut pitelee riekaleistaan kiinni.
Selittelyt ottaa monia muotoja, totuus se vain hymyilee.

Mutta kamppailukontekstissa, totuus ei lopulta hymyäkään sielä ulkoisten tunnusmerkkien alttareilla. Siellä salamavaloissa.
Se totuus hymyilee sielä missä liha itkee verta. Kadun varjoisammalla puolella.

Ja sillä hymyllä on pitkät ja terävät hampaat.
Combat karate.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Mitä Karate on?

#78

Viesti AriJ »

Jorge kirjoitti:
Alioppilas kirjoitti: Jos harrastaisin potkunyrkkeilyä, en minä ainakaan haluaisi valmennusta joltain BJJ:n sinivyöltä vaikka se väkisinmakaisi minut kuinka.

Tämä kuka hakkaa kenetkin -keskustelu lajien nimiin liittyen on kyllä kanssa jotenkin todella tarpeetonta.
Eikä ole.

Joka lajissa pitäisi olla niin, että kovin myllyttäjä olisi korkeimmalla vyöasteella. Eli jos piekset ylempivöisen, niin sinun pitää saada vähintään yhtä korkea vyöaste - tai voisihan sen ylempivöisen tietysti alentaakin.
Ja jos pesee kouloukunnan päämiehen niin voittajasta tulisi koulukunnan uusi päämies? Hmm.... :smt017
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 106
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Mitä Karate on?

#79

Viesti TimoS »

Rahanpesijä kirjoitti: Ja ilman pienintäkään epäilyä väitän olevan mustan vyön karatekoja, jotka ottavat pataan minulta ja muilta luusereilta
Jep, ja mitä tämä kertoo itse järjestelmästä? Vai olisiko niin, että se kertoo enemmän yksilöstä?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)
Täytän tänään vuosia

Mitä Karate on?

#80

Viesti Ale »

TimoS kirjoitti:
Rahanpesijä kirjoitti: Ja ilman pienintäkään epäilyä väitän olevan mustan vyön karatekoja, jotka ottavat pataan minulta ja muilta luusereilta
Jep, ja mitä tämä kertoo itse järjestelmästä? Vai olisiko niin, että se kertoo enemmän yksilöstä?
Se kertoo, että suurimmassa osassa karatetyyleistä vyö ei suoraan kerro myllytystehoa, vaan sitä miten hyvin vyön kantaja tuntee tyylinsä opetusmetodin.

Lisäys:

Kilpakaratepuolella tulee tosin vastaan hemmoja, jotka eivät tunne oman tyylisuuntansa perusteita lainkaan vaan ovat saaneet vyönsä kisamenestyksensä vuoksi. Käytäntö, jota en ole ikinä oppinut ymmärtämään.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 106
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Mitä Karate on?

#81

Viesti TimoS »

Rahanpesijä kirjoitti: Heitänpä jopa ilkeän kommentin: suoritustaso on käänteisesti verrannollinen traditionaalisen hifistelyn kanssa
Heitänpä minäkin vastaan yhtä typerän yleistyksen: perinteisten lajien/niitä treenaavien surkeutta kommentoivien oma suoritustaso on kääntäen verrannollinen valituksen määrään. Molempien lausuntojen totuusarvo on yhtä suuri: nolla. Kummallakaan meistä ei ole tarpeeksi kokemuspohjaa, että voisimme tehdä päteviä yleistyksiä.
Minulla ei ole mitään tarvetta korostaa olevani kulmakunnan kovin kundi. Jos saan turpaani joltain, se ei kerro mistään muusta kuin siitä, että minä en ole treenannut tarpeeksi. En tosin näe mitään erityistä syytä edes hakeutua tilanteisiin, joissa saattaisin saada turpaani, joten minun on helppo elää omaa fantasiaelämääni.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 29

Mitä Karate on?

#82

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Fight, fight fight! :snack:
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Mitä Karate on?

#83

Viesti DeusVult »

TimoS kirjoitti:
Rahanpesijä kirjoitti: Ja ilman pienintäkään epäilyä väitän olevan mustan vyön karatekoja, jotka ottavat pataan minulta ja muilta luusereilta
Jep, ja mitä tämä kertoo itse järjestelmästä? Vai olisiko niin, että se kertoo enemmän yksilöstä?
Onko järjestelmä yksilöistä täysin irrallaan oleva instanssi? Eikö ennemminkin järjestelmän pitäisi tuottaa tietynlaisia yksilöitä?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 106
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Mitä Karate on?

#84

Viesti TimoS »

DeusVult kirjoitti: Onko järjestelmä yksilöistä täysin irrallaan oleva instanssi? Eikö ennemminkin järjestelmän pitäisi tuottaa tietynlaisia yksilöitä?
Eiköhän se ole ihan yksilöstä kiinni, miten paljon hän kykenee omaksumaan ja miten paljon hän treenaa. Vai onko siis niin, että kaikki yhtä kauan (siis ajallisesti, ei määrällisesti), jopa samassa seurassa, treenanneet ovat yhtä taitavia? Minun kokemuksieni mukaan asia ei ole näin.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Mitä Karate on?

#85

Viesti DeusVult »

TimoS kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Onko järjestelmä yksilöistä täysin irrallaan oleva instanssi? Eikö ennemminkin järjestelmän pitäisi tuottaa tietynlaisia yksilöitä?
Eiköhän se ole ihan yksilöstä kiinni, miten paljon hän kykenee omaksumaan ja miten paljon hän treenaa. Vai onko siis niin, että kaikki yhtä kauan (siis ajallisesti, ei määrällisesti), jopa samassa seurassa, treenanneet ovat yhtä taitavia? Minun kokemuksieni mukaan asia ei ole näin.
Ei olekaan, mutta eipä niitä vöitäkään yleensä myönnetä sen harjoitteluajan perusteella, vaan nimenomaan sen omaksutun tiedon ja saavutetun taidon perusteella. Näin ollen siis mitä korkeammalla henkilö on järjestelmän "arvoasteikossa", sitä lähempänä hänen kai tiedoiltaan, taidoiltaan ja suorituskyvyltään pitäisi olla sitä järjestelmän ihannetuotetta?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 29

Mitä Karate on?

#86

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

TimoS kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Onko järjestelmä yksilöistä täysin irrallaan oleva instanssi? Eikö ennemminkin järjestelmän pitäisi tuottaa tietynlaisia yksilöitä?
Eiköhän se ole ihan yksilöstä kiinni, miten paljon hän kykenee omaksumaan ja miten paljon hän treenaa. Vai onko siis niin, että kaikki yhtä kauan (siis ajallisesti, ei määrällisesti), jopa samassa seurassa, treenanneet ovat yhtä taitavia? Minun kokemuksieni mukaan asia ei ole näin.
Mun havaintojen mukaan tämä on suurempi ongelma järjestelmissä jotka pyrkii puristamaan kaikki yksilöt samaan muottiin, eroista huolimatta. Mutta silloin kun järjestelmä venyy hyödyntämään yksilöllisiä etuja, on sen mahdollista tuottaa huomattavasti helpommin 'yhtä taitavia' treenaajia. Vieläpä jos taitoa mitataan yleisesti tehosta eikä kiveenhakattujen konseptien hanskaamisesta.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Mitä Karate on?

#87

Viesti MarkkuT »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mutta OLETAN että painopiste on tekniikassa, sen sisäisessä ajoituksessa ja puhtaassa suorittamistavassa.
Kyse on taasen prioriteeteistä.
Minun mielestä tuo oletus on kyllä aika lailla osuva. Meidänkin lajista löytyy sitä ja tätä -vertailut eivät oikeastaan kerro yhtään mitään, kun oikeat erot löytyvät painotuksista ja varsinkin treenauskulttuurista.
Ain't no one.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Mitä Karate on?

#88

Viesti Rahanpesijä »

TimoS kirjoitti: Heitänpä minäkin vastaan yhtä typerän yleistyksen: perinteisten lajien/niitä treenaavien surkeutta kommentoivien oma suoritustaso on kääntäen verrannollinen valituksen määrään. Molempien lausuntojen totuusarvo on yhtä suuri: nolla.
Sanoisin, että olet väärässä tässä, sillä minuun toi ainakin pätee. :smt003

Mutta mutta. Haluaisin selventää sen verran, että tarkoitukseni ei ole mollata karatea sinänsä. Se on mukavaa touhua ja tuottaa helvetin kovia jätkiä. Eli metodissa ei mun nähdäkseni ole mitään vikaa. Oman näkemäni perusteella vaan olen sitä mieltä, että mustia vöitä jaetaan ehkäpä hiukan liian helposti. Sehän ei ole metodin vika. Potkulaisista en myöskään puhu vaan reaalimaailman tuttavuuksista. No se siitä. Pyydän anteeksi provosoivaa kielen käyttöäni. Johtui siitä, että tiesin ja osasin viime yönä kaiken. Nyt olen taas selvin päin.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 106
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Mitä Karate on?

#89

Viesti TimoS »

Rahanpesijä kirjoitti: Oman näkemäni perusteella vaan olen sitä mieltä, että mustia vöitä jaetaan ehkäpä hiukan liian helposti.
No niin, löytyihän sieltä asia, josta olemme täysin yksimielisiä. Tämä on valitettavan totta. Olen myös nähnyt sen, että niitä vyökriteerejä "löysetetään" eli jos katsoo sitä, millä tasolla (omasta subjektiivisesta näkökulmastani) joissain seuroissa/tyyleissä jotkut "vanhemmat" mustat vyöt ovat ja vertaa sitä samalla tai äärimmäisissä tapauksissa jopa ylemmällä asteella ovat, niin ei voi kuin ihmetellä menoa. Edelleen omasta, erittäin subjektiivisesta näkökulmastani katsottuna tälläistä vyöarvojen inflaatiota ei ole nähtävissä meidän porukoissa.
Sehän ei ole metodin vika
Ei niin, se on opettajan vika.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Mitä Karate on?

#90

Viesti PDC »

TimoS kirjoitti:
Rahanpesijä kirjoitti: Oman näkemäni perusteella vaan olen sitä mieltä, että mustia vöitä jaetaan ehkäpä hiukan liian helposti.
No niin, löytyihän sieltä asia, josta olemme täysin yksimielisiä. Tämä on valitettavan totta. Olen myös nähnyt sen, että niitä vyökriteerejä "löysetetään" eli jos katsoo sitä, millä tasolla (omasta subjektiivisesta näkökulmastani) joissain seuroissa/tyyleissä jotkut "vanhemmat" mustat vyöt ovat ja vertaa sitä samalla tai äärimmäisissä tapauksissa jopa ylemmällä asteella ovat, niin ei voi kuin ihmetellä menoa. Edelleen omasta, erittäin subjektiivisesta näkökulmastani katsottuna tälläistä vyöarvojen inflaatiota ei ole nähtävissä meidän porukoissa.
Kuinka paljon voi olla kyseessä esim. joku lajiliitto asia? (tai joku muu, en tiedä kuka niistä asioista lopulta päättää, sama mikä laji) Eli jos seura A on niin sanotusti suosittu, on vaikka junioritoimintaa paljon ja muuta, niin nähdäänkö se, no, suoraan sanoen rahallisesti hyvänä asiana, että seuralla on mustavöinen?

En siis tässä ketään syytä tai oleta, tuli vain mieleen kun kuitenkin aika paljonhan tuo raha pyörittää maailmaa, joten miksi ei kamppailulajejakin...
Viestiketju lukittu

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa