Kata bunkai
Lähetetty: touko 16, 2018, 16.31
OK, kartoitetaan mistä ymmärryksen välittämisen ongelma johtuu...
Ensinnäkin, onko tämä asia tuttu että on kahta koulukuntaa?
Jos ei, se näyttää jotajuinkin tältä Wadossa:
Oletan että kaikki on tähän saakka tuttua. Onko epäselvyys siinä että tuo asento kun ei ole täysin neutraali, niin se kohdistaa kiertoa alaraajoihin ja vaikuttaa jopa keskustaan? Jos epäselvyys on tässä, asia saattaa aueta pienellä testailulla. Varsinkin kokenut karateka pystyy saamaan ratsastusasennon muut pointit kohdilleen, jolloin voi olla että vaikka tästä tavasta ei olisi kokemusta, sen anti tuntuu paremmin kuin aloittelijalla. Itse tunsin kyllä vahvasti kaikenlaista jo aloittaessani Wadoa, mutta fudistaustani tutustutti kroppani alaraajakiertoihin jo todella aikaisin. Nykyään fiilis tulee silti enemmän keskustaan ja rakennan asennon muutenkin enemmän keskustalla. Voi olla että tästä jää paljon tuntematta pitkälläkin kokemuksella, jos ei kokemus liity suoraan tähän. Mutta ehkä sillä tapaa löytyy jotakin että tosiaankin laittaa kaiken sen minkä muutenkin osaa ratsastusasennosta kuntoon ja lisäksi yrittää levittää kaikki kierron tunteet paikallisista mahdollisimman laajalle.
Äh, pitää mennä...
Ensinnäkin, onko tämä asia tuttu että on kahta koulukuntaa?
Jos on tai vaikka ei olisikaan, onko sinulla tietoa siitä miltä tuo asento näyttää, jossa varpaat käännetään hieman sisään?Choki Motobu kirjoitti:You may probably already know that there is a kata (Naihanchi), which uses the hachimonji-dachi. There are those who believe that the proper way to perform this stance is by twisting the toes inwards and squeezing the feet together. Hence it is often taught this way. However I believe this to be completely wrong. This way of performing the stance has been handed down through the Itosu lineage. However, disciples of Matsumura and Sakuma just naturally opened their feet up into the eight-shape posture (hachimonji-dachi) without the application of power. I once questioned Matsumura and Sakuma sensei about this point. Matsumura sensei responded by saying, “I think the practicality of Itosu’s method is precarious and someone using it could be easily defeated.” I considered those comments and I agreed with his theory. Using the hachimonji-dachi by twisting the toes inwards and squeezing them together, as prescribed by Itosu, would be unstable. A person could be shoved to the ground even if just lightly pushed from the rear with someone’s fingertips. I just don’t think this is the kind of stance that functions very well when power is applies to it. Kata should be taught in accordance with the practical issues it represents. I don’t believe that it is wise to teach a student how to apply force to the movements if the application of its technique is impractical or misunderstood. This is why I disagree with twisting the toes inward and squeezing the feet together and felt it necessary to clarify my point.
Jos ei, se näyttää jotajuinkin tältä Wadossa:
Oletan että kaikki on tähän saakka tuttua. Onko epäselvyys siinä että tuo asento kun ei ole täysin neutraali, niin se kohdistaa kiertoa alaraajoihin ja vaikuttaa jopa keskustaan? Jos epäselvyys on tässä, asia saattaa aueta pienellä testailulla. Varsinkin kokenut karateka pystyy saamaan ratsastusasennon muut pointit kohdilleen, jolloin voi olla että vaikka tästä tavasta ei olisi kokemusta, sen anti tuntuu paremmin kuin aloittelijalla. Itse tunsin kyllä vahvasti kaikenlaista jo aloittaessani Wadoa, mutta fudistaustani tutustutti kroppani alaraajakiertoihin jo todella aikaisin. Nykyään fiilis tulee silti enemmän keskustaan ja rakennan asennon muutenkin enemmän keskustalla. Voi olla että tästä jää paljon tuntematta pitkälläkin kokemuksella, jos ei kokemus liity suoraan tähän. Mutta ehkä sillä tapaa löytyy jotakin että tosiaankin laittaa kaiken sen minkä muutenkin osaa ratsastusasennosta kuntoon ja lisäksi yrittää levittää kaikki kierron tunteet paikallisista mahdollisimman laajalle.
Äh, pitää mennä...