Re: Wado-ryu karate
Lähetetty: kesä 26, 2016, 14.05
Onko kukaan sanonut mitään tuonsuuntaistakaan?Veepee kirjoitti: Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Onko kukaan sanonut mitään tuonsuuntaistakaan?Veepee kirjoitti: Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?TimoS kirjoitti:Onko kukaan sanonut mitään tuonsuuntaistakaan?Veepee kirjoitti: Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Se menee meillä siihen kohtaan koska Zenryo Shimabukuro on sen sinne aikoinaan määritellyt. Sen tarkempaa syytä en tiedä, mutta voin spekuloida, että siellä se hänen mielestään tukee liikkeen bunkaita (ja sovelluksia) parhaiten.JanneM kirjoitti: No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?
Vielä lisättäköön se, että meillä katassa ja kihonissa olevat tekniikat eivät poikkea suoritustavaltaan toisistaan. (pääsääntöisesti)TimoS kirjoitti:Se menee meillä siihen kohtaan koska Zenryo Shimabukuro on sen sinne aikoinaan määritellyt. Sen tarkempaa syytä en tiedä, mutta voin spekuloida, että siellä se hänen mielestään tukee liikkeen bunkaita (ja sovelluksia) parhaiten.JanneM kirjoitti: No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?
Itse olen vuosien varrella huomannut, että kaikissa tyylisuunnissa käden paikka on sitä alempana mitä korkeampi vyöarvo ko. henkilöllä onJanneM kirjoitti:No miksi se käsi menee Seibukanissa juuri tuohon kohtaan mihin se menee jos se joillain muilla menee eri kohtaan?TimoS kirjoitti:Onko kukaan sanonut mitään tuonsuuntaistakaan?Veepee kirjoitti: Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Huomasitteko miten tämä näkyy omassa opetuksessani? Oma ajatukseni on että kun oppii yleiskamppailullisuutta, niin sitten sitä omaa. Kataan nämä periaatteet taltioituvat ja pääasia on tehdä liikkeet oikein ja survoa ne elementit sinne, jolloin omistaa rekisterin ja toistonkeräämismetodin näiden asioiden harjoittelulle.Lasse Candé kirjoitti: Tärkein selitys meillä on soolokatassa se, miten liike tehdään. Aluksi tämä tarkoittaa oikeita karkeita liikeratoja, suorituskorkeuksia sekä oikeita asennonvaihtoja ja asentoja. Myöhemmin fokus siirtyy siihen kuinka tämä tulee saada aikaiseksi, eli lajinomaiseen kehonkäyttöön ja ajattelutapaan. Tässä voi käyttää välineenä simppeleitä selityksiä ja pariharjoitteita.
Jos minulta kysytään, on kymmenen vuotta se katto about tyylille kuin tyylille. Tämä siis sillä edellytyksellä että katson opettajaa silmiin ja sanon että tulen tuon ajan tähän hommaan tosissani efforttia laittamaan. Niin jos tuossa ajassa ei siltikään saa lajin ydintä siirretyksi, on ongelma opetuspuolella.Lasse Cande kirjoitti: ...mikä taas vaihtelee jossain muutaman vuoden ja kymmenen (jos sitäkään... riippuu keneltä kysytään) välillä.
No sopii katsoa tarkemminLasse J kirjoitti: Itse olen vuosien varrella huomannut, että kaikissa tyylisuunnissa käden paikka on sitä alempana mitä korkeampi vyöarvo ko. henkilöllä on
Mulle ja Jussille sun ei kauheesti niitä ihan perusperusjuttuja edes opettakaan, kun meininki oli suht tuttua jo valmiiksi... Mutta kyllä mulle ainakin näkyi, että miten wadossa mitkäkin liikkeet erityisesti tehdään, ja millä perusteella. Viimeisimmässä treenissä tehtiin kyllä selkeästi enemmän tekniikkakohtaisempaa/lineaarisempaa matskua (alku-loppu ja kaikki mitä siinä katassa välillä on) Wado-linssien läpi, kun taas Naihanchisessiossa mietittiin vaan enemmän keholähtöistä liikkeen vaikuttavuuden parantamista.Lasse Candé kirjoitti: Tärkein selitys meillä on soolokatassa se, miten liike tehdään. Aluksi tämä tarkoittaa oikeita karkeita liikeratoja, suorituskorkeuksia sekä oikeita asennonvaihtoja ja asentoja. Myöhemmin fokus siirtyy siihen kuinka tämä tulee saada aikaiseksi, eli lajinomaiseen kehonkäyttöön ja ajattelutapaan. Tässä voi käyttää välineenä simppeleitä selityksiä ja pariharjoitteita.
Käden jättäminen otsalle vaatisi minusta jo aikamoista selittämistä, noin niinkuin bunkain tuntien. Takaraivolle käden vievä taas lienee tehnyt kovetusharjoituksia naamallaan niin paljon, että mikään ei tunnu miltään...Veepee kirjoitti: Ja yksi juttu vielä. Seibukanin Kusankussa käsi ei tule otsalle, juu? Chibanan haarassa tulee, ja KD:ssä käsi menee takaraivolle. Entä sitten? Onko niin, että vain Seibukanissa käden paikka ei tarvitse muka minkäänlaista selittämistä?
Ile kirjoitti:Kyllä, kunhan se alhaalla pitäminen on luonnollista...Lasse Candé kirjoitti: Tärkeä vinkki jos haluaa lisätä luonnollisuutta on pitää kyynärpää alhaalla niin ettei se karkaa sivulle.
Olen päätynyt siihen, että on jossain määrin yksilöllistä - mm. olkapäiden rakenteesta ja "leveydestä" riippuvaa, mikä on luonteva paikka ja liikerata kyynärpäälle.
Olen ehkä aikaisemminkin käyttänyt ilmaisua, että nyrkkeilytyyppistä suoraa lyöntiä lyödessä tyypillinen "alkeiskurssilaisen virhe" on nostaa kyynärpäätä liikaa sivulle, kun taas "jatkokurssilaisen" virhe on painaa kyynärpäätä alas. Kyynärpäätä ei nähdähdekseni pidä tässä suunnassa pakottaa kumpaankaan suunta.
Oma kokemukseni on, että varsinkin takakäden suoraa lyötäessä voiman saa oikeastaan pahiten vuotamaan sillä, että pakottaa kyynärpäätä alaspäin.