Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wado-ryu karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1261

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti:Takashi Ogatahan poistui autuaammille tatameille joku vuosi sitten. Poikansa Takeshi Ogata vaikuttaa nykyään Hämeenlinnan Kushin-Kanin potkunyrkkeilyjaoksessa. Olen jollain leirillä treenannutkin hänen kanssaan.
Olen itsekin tavannut pari kertaa ja ehkä ohimennen joidenkin leirien yhteydessä. Nämä pari kertaa olivat Toby Threadgillin Takamura-ha Shindo Yoshinryu -leirejä Hämeenlinnassa lähinnä wadokoille. Hämeenlinnan wadoka-hokutoryuka senseit pyysivät Hokutoryusta paikallisia mukaan ja Ogata oli molemmilla kerroilla mukana. Mukavanoloinen mies. Sitä en tiennyt että Hokutoryun lisäksi harrastaa myös potkunyrkkeilyä, mutta se kombo taitaa olla Kushin-kanissa yleinen.

En yleensä tykkää jutella henkilöistä, mutta ajattelin että tämä positiivinen setti sopii tähän tilanteeseen ja tähän ketjuun paristakin syystä.



Laitan kohta sopivan Chinton videon missä toivon näkyvän selkeästi liikkeen jolla on vahvempi yhteys tuohon Otsukan paridemoon. Tuolle kahden käden vastaanotolle ei ole mitään sen kummempaa nimeä. Sitä ei ole ns kiinteissä paritekniikoissa, vaan enemmänkin juuri tuollaisissa sovelluksissa, mitä Otsuka demoaa erittäin monia. Kihon kumite 7 on taisabakin ja oikean käden käytön kannalta lähimpänä. Siinä väistetään maegeri ja hyökätään shutolla kaulaan/rintaan. Vasen käsi vastaanottaa potkua, eikä siis tuota käsien symmetriaa ole. Meillä kuitenkin taisabaki on yksi määrittävimmistä seikoista.

(Taisabaki on vartalon säätelyä, eli liikkumista, eli väistö-hyökkäys-liikkuminen järkevään sijaintiin ja järkevään asentoon. Lajimme luultavasti tärkein asia.)
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Wado-ryu karate

#1262

Viesti Riviharrastaja »

Riviharrastaja kirjoitti:Olitko mukana Linköpingin pääsiäisleirillä, vissiin 78?
Sori, mainitsikin, että aloitit 80.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1263

Viesti Lasse Candé »

Tällä videolla kohdassa 0:28.

https://m.youtube.com/watch?v=hOAIr1kY24A

Nämä Arakawa sensein katademot ovat kyllä lajimme harrastajalle about parasta herkkua.

Liike tulee kahden alaristitorjunnan jälkeisen kahden kameraa kohti tehdyn gedanbarain jälkeen. Tekniikassa Arakawa sensei astuu oikealla jalalla kameraa kohti etuseisontaan ja tekee kaksi samanaikaista yläshutoa.

Kuten edellä sanottu, meillä tulkinta kahteen samanaikaiseen torjuntaan on yleisesti ottaen se, että yksi torjunta pidetään ennallaan ja toinen vaihdetaan muuksi, eli tyypillisesti hyökkäykseksi. Tämän takia tuossa torjunnassa kädet menevät melko laajasti ristiin naaman edessä. Molempien käsien tulisi peittää naama, sillä yksittäisen käden tulisi tehdä tämä torjunta.

Itse liikkeessä ei ole tuollaisenaan kovin paljoa järkeä, kuten ei monissa muissakaan kahden käden torjunnassa, joita tuossa on enemmänkin. Suhteessa moniin muihin tyyleihin, ristitorjunnoissamme kädet menevät enemmän/syvemmälle ristiin, eli nyrkit tai kämmenet eivät jää loppuasennossa kovin lähelle toisiaan. Toivottavasti edellä sanomani avaa syytä tähän.

Hyviä sovelluksia tuolle mainitsemalleni kaksoisshutolle on esim meidän Kihon kumite 10, jossa mennään sisään ja samalla torjutaan. Se näkyy myös tuossa aiemmin linkittämässäni, kun Otsuka sensei menee vastustajan kättä hipoen sisään kyynärpää edellä. Opetteleva Naka (jos hän on Naka) näyttää purkaen osiin, ikäänkuin järkeistääkseen itselleen, eli ensin torjuu ja sitten astuu kyynärpää edellä sisään.

En tiedä, mutta oletan alkuperäisen tulkinnan olevan käsien pujottaminen tarttuneen käsien väliin ja avaaminen sekä mahdollinen sisäänmeno. Kyseinen avaus löytyy varmaan yli puolista maailman kokonaisvaltaisista lajeista.

Meillä suurin hyöty on omasta mielestäni symmetrian käyttö harjoitusmenetelmänä: Tekniikoita voi treenata paremmiksi tekemällä molemmilla käsillä samaan aikaan. Koulunyrkkeilyssä tehdään samaan aikaan molemmilla käsillä. Oletan idean olevan sama voimantuotollinen. Opettaa ylävartaloa toimimaan symmetrian kautta oikein sekä ala- ja yläkerran yhteistyötä. Tärkeä tuki tekniikalle on vastapuolen yläraajan asemointi ja toiminta ja symmetrialla tätä saa treenautettua hyvällä perusmuodolla ja keskivartalo saa treeniä tekniikan tukemisessa. Nyrkkeilijät voivat korjata jos olen hakoteillä, mutta paljon symmetriaa treenissä käyttäneenä, nämä hyödyt ovat tuntuvat.

Ja nyt tullaan siihen, että "jos muuttaa vain vähän, niin..." sillä Otsuka sensei kyllä menee kahdella shutolla sisään. Johtava jalka on oikea, mutta vasen kulmaa hieman parempaan asentoon. Kädet eivät mene ristiin ja liike kohdistuu enemmän työntäen eteen kuin sivuille. Pelkän torjunnan sijaan hänen torjuntansa muuttuvat eri liikesuuntia hyödyntäväksi pehmeäksi vastustajan manipulaatioksi. Kannattaa katsoa tarkkaan mitä hän tekee.

Tuosta sivusuuntaisuudesta vs eteen suuntautumisesta, meillä saa monia tekniikoita parannettua siten, että suuntaa niitä enemmän eteen. Henkilökohtaisesti suosittelen tätä esim Pinan shodanin shutoukeihin ja about kaikkiin sotoukeihin ja gedanbaraihin. Ja myös noihin kahteen samanaikaiseen shutoukeen. Jos joku suosittelee muuta, en tokikaan väitä vastaan. Vain osassa tämä neuvo on eksplisiittisesti annettu ja eri ihmiset tekevät eri tavoilla. Ajatus on suuntien lisäämisessä, torjuvan kohdan muuttamisessa torjunnan aikana ja siinä että työntö vartalosta poispäin on vahvin työntö.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Wado-ryu karate

#1264

Viesti magamies »

Riviharrastaja kirjoitti:
Riviharrastaja kirjoitti:Olitko mukana Linköpingin pääsiäisleirillä, vissiin 78?
Sori, mainitsikin, että aloitit 80.
Joo, -78 olin karatessa, ruotsalaisten leirillä olin vuonna -80 ja paikka oli töölön kisahalli varmaan 100 henkeä oli painimatolla joten tiukkaa teki, vetäjät oli Ingemar Sköld ja Björn Hornwalla teknisesti taitavia ja kovaa jumppaa vetäviä ohjaajia, ruotsalaisten tyyli oli erilainen kuin suomessa harjoiteltu kovempi Juko-Ryu jujutsu.
Urheilutalolla kävi-81-82 vetämässä englantilainen mestari Robert Clark 8 dan kävi ja kuritti kuuluilla kovilla otteillaan.
Magamies
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Wado-ryu karate

#1265

Viesti Riviharrastaja »

Itse asiassa Suomessa treenattiin eka ruotsalaisen Hans Gregerin oppien mukaan, sitten Juko-ryuta. Teloin edellisenä iltana ennen sitä vuoden 80 leiriä treeneissä sääreni, kyynärpää sääreen niin että luukalvon alle joku verenpurkauma tms. Clarkin mukana oli Richard Morris ja oliko tämän tytär Debbie. Kun kuulivat, että Kaisaniemen puisto on vaarallinen paikka, naureskelivat et lähetetään Debbie sinne!
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Wado-ryu karate

#1266

Viesti magamies »

Juu, Hans Gregerin mukaan oli alussa kun Ave oli ruotsista ottanut alkuopin, mutta silloin kun aloitin -80 oli jo siirrytty Juko-Ryuhun vaikka vielä Ruotsin leireilläkin kävivät.
Deppie oli kova mimmi ei ollut Morriksen tyttö vaan puhuivat että tyttöystävä, tiedä häntä mikä totuus....
Magamies
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 105
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#1267

Viesti TimoS »

Ylipotkija: Jospa sitten palattaisiin ihan aiheeseen, joka on Wado ryu, ei jujutsun historia Suomessa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1268

Viesti Lasse Candé »

Meinasin jo eilisessä olutmiitissä näyttää kuinka meidän Kushankun liike ja Otsuka sensein liike videolla poikkeavat toisistaan, mutta en viitsinyt siinä kapakkaympäristössä, koska en ole Congi tai Mänzy. :D

Onko selitykseni "ratin kääntämisestä" Kushankussa vs Otsuka sensein symmetrisestä ylätyönnöstä ymmärrettävä? Jos ei, saa tehtäväksi suorittaa Kushankun liikkeen ja kiinnittää huomiota siihen, että oikea käsi lähtee korvan viereltä ja torjunnan kohde on solar plexuksen korkeudella ja sivusuuntainen taso loppuasennossa suoraan vasemmasta kyljestä eteenpäin, eli jos katsoisi vasemman kyljen edestä, käsi ja kylki olisivat samassa linjassa. Miltä tuntuu vartalossa? Miltä Otsuka sensein liike tuntuu vartalossa?

Chinton liikettä ehdotin lähinnä ehdottaakseni parempaa kandidaattia, mutten väitä sitäkään kaikin puolin hyväksi. Hyvä se on kuitenkin yläkerran symmetrian kannalta ja sen, kuinka joutuu kiinnittämään huomiota ryhtiin voimantuotossa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1269

Viesti Lasse Candé »

Voisin kirjoitella tästä aiheesta hieman enemmänkin, kun ajatuksia tulee, koska ajattelin nyt ottaa pienimuotoiseksi projektiksi Wadon ns lisäkatat. Nimitys on omani ja selitän sen kohta.



Wadossa on yhdeksän pääkataa:

Pinan 1-5 (shodan, nidan, sandan, yodan/yondan ja godan)
Kushanku
Naihanchi
Seishan
Chinto

Pinan nidan (2.) opetellaan usein ensimmäisenä ja se onkin järkevää tyylin kannalta. Monissa muissa japanilaisissa tyyleissä se on luultavasti melko vastaavista syistä ihan numeroitu ensimmäiseksi (Heian shodan on sama kuin meidän ja okinawalaisten Pinan nidan).



Wadossa on kuitenkin tietyssä mielessä kuusi muuta kataa:

Bassai
Niseishi
Wanshu
Jion
Jitte
Rohai

Näille en ainakaan itse tiedä mitään opetusjärjestystä ja organisaatiosta riippuen näillä ei oikein ole välttämättä juuri minkäänlaista statusta. Lisäksi on aikoinaan listattu Suparinpei, mutta jos joku väittää osaavansa Wadon Suparinpein, hän on luultavammin vain ottanut jonkin muun tyylin version.



Otsuka oppi karatea Funakoshilta 20-luvun alulta 30-luvun puoliväliin ja otti vaikutteita myös Mabunilta ja Motobulta. Otsuka perusti oman koulunsa 1934 ja tyyli ja systeemin sisältö rekisteröitiin Butokukaille yhdeksällä katalla 1939, ja muutaman vuoden päästä sitten loput katat (myös Suparinpei) lisättiin listaan. Listalla ei välttämättä ole suurta historiallista relevanssia katojen merkityksen hahmotteluun, mutta ainakin se näyttää nämä faktat ihan sitten sellaisinaan.

On luultavaa, että Otsuka osasi joitain muitakin katoja kuin mitä Wadossa harjoitellaan. Yleensä esiin nousee mm Naihanchin (Tekkin) toinen ja kolmas, joita meillä ei ole, Jiin, tietenkin Suparinpei ja Unsu. En osaa itse arvailla mitä Otsuka on näistä osannut, mutta jos Funakoshi opetti näitä alkuaikoinaan sen reilun kymmenen vuotta, niin siitä voinee vetää johtopäätöksiä, kun Otsuka oli yksi ehdottomasti parhaista oppilaistaan alkuaikoina.



Mutta nämä katat, joita minä kutsun lisäkatoiksi, ovat olleet mukana Wadon opetuksessa melko selvästikin. Tatsuo Suzuki sensei käytännössä toi Wadon Eurooppaan ja hän muutti Englantiin 60-luvun puolessa välissä. 1965 Otsuka demosi videolle, joka julkaistiin 90-luvulla kaikki katat, ml nämä kuusi lisäkataa. 1970 Otsukalta kuitenkin tuli kirja, jossa on aiemman kirjansa sisältö kuulemma käytännössä muuttumattomana ja siinä Otsuka puhuu vahvasti yhdeksän katan puolesta. Suzuki ja koko Eurooppa taas jatkoi kaikkien katojen harjoittelua, koska Suzuki oli oppinut Wado-runkonsa jo ennen Otsukan minimalistisempaa linjaa. Aikalaiskertomukset Japanista kertovat, että 70-luvulla Otsuka saattoi jopa suuttua jos joku pyysi häntä opettamaan jonkin lisäkatoista. Ilmeisesti kuitenkin jotkut harjoittelivat ikäänkuin salaa, mitä olivat oppineet Otsukan mielenmuutokseen mennessä, joka varmaankin tapahtui 60-luvun loppupuolella lopullisesti.

Euroopassa kuitenkin sitten treenailtiin näitä katoja kaiken aikaa ihan osana systeemiä, mutta ylemmillä vyöarvoilla. Varmaan paljolti muiden tyylien takia ja koska Japanissa ei ollut yhtenäistä opetuslinjaa näille katoille pariin vuosikymmeneen, Euroopassa alkoi näkyä erikoisia versioita näistä katoista. Luen ja kuulen itse tästä opettajaltani, mutta asian uskomisesta tekee helppoa se, että olen itse nähnyt näitä muista tyyleistä vaikutteita ottaneita versioita/kohtia vielä sinä aikana kun video ja tieto on ollut jo pitkään olemassa.



Lopulta päädyttiin tilanteeseen, jossa jokaisella tyylin kolmesta suurimmasta haarasta on oma versionsa kaikista katoista ja nämä kaikki ovat tänä päivänä jopa youtubessa. Näissä on eroja. Lisäksi Otsukan 1965 videon katademot ovat tuubissa.

Wadokaissa on vähän kahdenlaista suhtautumista. Toisaalta lisäkatat eivät ole kovassa huudossa eivätkä juuri missään virallisessa statuksessa, mutta toisaalta jotkut tykkäävät opettaa ja Niseishi osataan laajalti. Tämä johtuu siitä, että vaikka se oli yhdeksän ulkopuolinen, siitä tehtiin Wadolle ns shiteigata, eli sellainen kata jota sai tehdä kilpailuissa. (Oli toisen aallon shiteigata, eli shiteigata dai ni. En tiedä mitä tarkoitti kilpasäännöissä, mutta tämä status lisäsi katan levinneisyyttä Wadopiireissä huomattavasti.) Wadokain pari vuotta vanhassa kirjassa on yhdeksän katan lisäksi nyt myös Niseishi (vaikka koko shitei-järjestelmä käsittääkseni kuopattiin kilpakatassa), eli jonkinlaisen virallisen statuksen katalla voi ajatella olevan. Sitä ennen se lienee näkynyt monissa kilpakatakirjoissa ja -videoilla, myös kovan luokan Wadokoiden esittämänä.



Elikkäs...
Jotakuinkin tällä tavalla nämä katat sekä ovat että eivät ole Wado-katoja. Itse ajattelen että kannattaa uskoa vähän molempia ajatustapoja ja otan tietyssä mielessä Otsukan toteamuksen vakavissaan. Yhdeksässä on jo paljon treenattavaa ja jos katoista hakee hyötyä omaan liikkumiseen jo yhdeksänkin alkaa olla liikaa jatkuvana pyöriteltävänä. Lisäksi yhdeksän anti on selvä ja lisäkatojen anti taas oikeastikin pitkälti toistoa, eli ei ole kehollisen tiedon rungon osana lähellekään yhtä merkittävää settiä. Itse pyrin pitämään Pinanit kasassa, koska jos ne eivät ole, on kaikki muu pakosti surkeaa. Ja neljä muuta kataamme ovat erittäin vaikeita. Harvassa harjoitusrutiinissa on oikein aikaa kuudelle katalle lisää, joiden hyöty on rajallinen.

Silti, nyt otin nuo katat hyllyltä ja ajattelin treenata ne kohtuulliseen kuntoon ja hieman varmemmalle muistipohjalle. Toissapäivänä oli puolissa aukkoja, mutta tänään muistan kaikkien kaikki liikkeet. Olen tietysti treenannut suurta osaa monia kertoja mutta paria vain aika vähäisen määrän toistoja.



Tämän postauksen tärkein idea on, että Wadokat eivät aina tiedä mitä ajatella näistä katoista, niin on hyvä saada vähän historiallista perspektiiviä. Historiasta ja nykypäivästä löytyy selvästi tukea sekä myönteiselle että kielteiselle kannalle, niin tuosta pääsee valitsemaan. Mutta yhdeksän ensimmäistä ovat melko kiistattomasti tärkeämpiä katoja systeemin kannalta. Muita voi ehkä kannattaa treenata.

Toinen idea oli, että jotakuta muutakin voi kiinnostaa turinat näistä. Eihän täällä muutenkaan liikaa liikennettä ole.

Olen jo kirjoitellut tästä hieman päivyriini, mutta voisin ehkä ottaa tänne yksittäisiä katoja käsittelyyn. Esim että mitä hyötyä harjoittelusta on suhteessa tyyliin muuten, mitä versioeroavaisuuksia on, tärkeitä versioita videoituina ja ehkä jopa videoita kilpailuista jne. Osa tuosta setistä saattaisi houkutella myös muiden tyylien jengiä keskusteluun.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 72
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Wado-ryu karate

#1270

Viesti airakti »

Hyvää wado kata settiä Lasselta. Zwartjes veti leireillään Rohaita, Wanshua olen tehnyt niissä parissa kata kilpailussa johon olen joskus osallistunut. Chinto on tullut uutuutena nyt kun palasin Wadokaniin, olisi kiva nähdä miten joku onnistuisi siinä viimeisessä 180 asteen käännöksessä missä lyödään samalla uraken, tai tietää mikä sen tekniikan käyttötarkoitus on.. Jotenkin Seibukanin jälkeen Wadon katat tuntuu mielestäni turhilta ja ajan hukkaamiselta, jos miettii miten sen ajan voisi muuten käyttää kamppailun oppimiseen. Tykkään tehdä kataa, mutta mielestäni se sopii parhaiten alkulämmittelyksi, Wado kontektsissa mielestäni siitä ei ole juuri muuhun. Mun mietteitä.....
TimppaA
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Wado-ryu karate

#1271

Viesti Lasse Candé »

Kaksi vinkkiä kyseiseen käännökseen:

Lyö oikealla liikeradalla. Tämä tarkoittaa että uraken käsi menee laajalla kaarella vain eteen-taakse -pystytasossa. Ei siis missään pyörähdyksen vaiheessa sivuilta, eikä kuten osa tekee snäppinä ja palautuksella, vaan reippaasti ja isosti läpi.

Laita vasen käsi rinnalle meidän peruskamaeen (sama kuin esim shutoukessa). Liian moni lähtee vispaamaan jollakin kahden toisiinsa sidotun käden liikkeellä, missä on kolme ongelmaa:
Ensinnäkin se on väärin. Toinen käsi rinnalla on oikea muoto. Toisekseen se on wadon periaatteiden vastaista. Meillä pitäisi käsien olla aina mahdollisimman itsenäiset. Kolmannekseen liike helpottuu huomattavasti siitä kun sen tekee oikein ja antaa vain oikean käden tehdä urakenin.

Videon lopulla on liikkeen tarkoitus:


:lol:

Itse näen liikkeessä tiettyjä kehonkäytöllisiä hyötyjä. Hyvä liikerataharjoite, voimantuotossa on omanlaisensa periaate ylöspäin suuntautuvasta riuhtaisusta. Tiettyä universaalista hyvää. Kannattaisi välillä tehdä myös toisinpäin. Sitten kyseessä on yksi testimuoto sille kuinka hyvin kestää paketti kasassa potkuissa.

Mutta ei kokonaisuutena mitenkään erityisen järkevä liike tietenkään. Itse ajattelen asian vain niin, että kyseessä on yksi tehtävä, minkä parissa voi yrittää noudattaa mahdollisimman montaa Wadon liikeperiaatetta, joiden harjoitteluun on järkevämpiäkin tapoja. Vähän niinkuin että tehdään koska on pakko. :D

Wadokaissa on muuten pikkuhiljaa liikkeen suoritustapa muuttumassa. Arakawa veteli vuosikymmeniä maegerin niin nopeasti kuin pystyy ja tämänkaltainen suoritus on nyt Wadokain katakirjassa. Alkuperäinen tapa on, että pyöritään sivuttaiseen asentoon saakka ja potkaistaan "maegeri" sivulle, eli melko yleisellä terminologiallamme yokogeri. (Meillä siis päkiäpotku, ei sama kuin sokutogeri...)

Oma mielipiteeni on, ettei katoja kuulu noin vain muutella (myös urakeniksi vaihto ipponkenista on muutos shiteigatan takia). Mutta kivahan tuota on tehdä noinkin, vaikka en oikein osaa. Isompi pyörähdys on itselleni helpompi, koska olen sen sillä tavalla opetellut.

Chintossa on kyllä paljon kivempiakin ja keskeisempiä kohtia ja sellaisia joita voi jopa treenata ilman että tulee känniin. :D
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Kata bunkai

#1272

Viesti Riviharrastaja »

Lasse Candé kirjoitti: touko 11, 2018, 12.47 raajaväännön periaate
Lasse, tarkoitatko tällä sitä, miten reisiluiden päät kiertyvät lonkkamaljassa Naihanchissa ja Seisanissa? Vai onko tää jotain wadon jujutsuperimän vääntelyä? :D

Ylipotkija: Tästä alkanut keskustelu on siirretty Kata bunkai -ketjusta.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#1273

Viesti injunjack »

Riviharrastaja kirjoitti: touko 15, 2018, 14.16
Lasse Candé kirjoitti: touko 11, 2018, 12.47 raajaväännön periaate
Lasse, tarkoitatko tällä sitä, miten reisiluiden päät kiertyvät lonkkamaljassa Naihanchissa ja Seisanissa? Vai onko tää jotain wadon jujutsuperimän vääntelyä? :D
Saisko tälle vähän selvennystä? Kun ei tajua.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 386
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kata bunkai

#1274

Viesti Lasse Candé »

En suoraan sanottuna ymmärrä raajavääntöä. Oikeastaan raajakierto tai -kiertymä olisi varmaan parempi termi. Meillä Wadossahan on sikäli hauska juttu, että Otsuka otti okinawalaisista taidoista lyönnin, jossa nyrkki kiertyy, mutta totesi kirjassaan että ei ole fyysikko eikä tiedä miksi näin tehdään. Arveli että periaate on vastaava kuin ruuvaamisessa.

Vastaavasti Wadossa on sisäänpäin osoittavat varpaat joissain asennoissa oletettavasti Itosun vaikutuksesta. Choki Motobu sanoi että Naifanchin sisään päin osoittavat varpaat ovat Itosun käsialaa. Meillä on tämä ja muutama tästä jalostunut asento (ainakin kaksi seishandachia ja naname heikodachi, joka tarkoittaa meillä muuta kuin saman niminen asento esim Seibukanissa). Lyhyt vastaus on että raajakierron periaate tarkoittaa tätä, mikä periaate siellä sitten ikinä takana onkaan.

Kiinalaisissa lajeissa on välillä samaa periaatetta ja oletan että yksi Baguan ympyräkävelyn pointeista on avata ja sulkea näitä kiertoja dynaamisesti toistaen niin että astuessa sisemmällä jalalla molemmat raajat ovat auki ja astuessa ulommalla jalalla molemmat ovat suljettuna. Jokaisella askeleella tulee tällöin kiertoa raajoihin ja lonkkaan, minkä voi yhdistää keskustan kautta koko kehoon. Kiinalaisharrastajat korjatkoon, sillä totuuden nimissä en tiedä yhtään mistä kävelyssä on kyse.

Pak meissä ja wing chunissa on ainakin asentoja jossa varpaat ovat samassa mielessä suljetut. Moni nyrkkeilijä sulkee etujalkaa.

Periaatteita tässä on muutama. Yksi on konkreettinen, eli että halutaan polven olevan siellä missä se on, esim tarjoten munukkasuojaa tai ollen ase vaikkapa horjutuksissa.

Yksi liittyy liikkumiseen. Jos jalat eivät ole täysin samansuuntaiset, voi toisella jalalla tuottaa voimaa liikkumiseen hieman eri suuntaan kuin toisella. Uskon että esim nyrkkeilyssä monet tahtovat tällä etujalan käännöllä vaikuttaa sivuliikkeensä mahdollisuuksiin positiivisesti.

Näkisin kuitenkin varsinkin meidän näkökulmasta sen itse kierron, eli sen mitä tapahtuu vartalon sisällä kaikkein tärkeimpänä, mutten tiedä oikein miksi. Tiedän vain että harjoitusmenetelmä tuottaa tuloksia, koska kaikki voimantuotto paranee, kun treenaa omat raajakierrot kuntoon. Varsinkin horjutukset ja väännöt, kuten kotegaeshit (kaato rannetta vääntämällä) löytävät moottorin tällöin paljon kauempana kontaktipisteestä kuin mitä aiemmin. Ja tämä ottaa löysiä pois kehosta, jolloin myös lyöntien voimantuotto nopeutuu. Uskoisin että jotkut nyrkkeilijät tuntevat kehossaan tämän löysät pois -efektin, mutta tahtoisin kysyä onko näin?

Mutta meillä siis pedagogiikka sellainen, että Naihanchissa aluksi väännöt ovat seurausta liikkeestä ja asentoon pakottamisesta ja yhteys keskustaan alkaa löytyä. Myöhemmin paketti käännetään toisinpäin ja kierrolla tuotetaan liikettä ja voimaa, sen sijaan että tuotettaisiin liikkeellä ja asennoilla kiertoja vartaloon. Tästä syystä Naihanchiamme voi pitää opettajana ja aika hyvänä sellaisena. Riittää noudattaa muutamaa yksinkertaista ohjetta, niin se alkaa opettamaan itsestään asioita.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Kata bunkai

#1275

Viesti injunjack »

No, nyt mä en tajunnu edelleenkään mitä raajankierrosa tapahtuu, mut ei se mitään. Saa joku joskus demota, josko ymmäräisin.

(mulla on omat epäilykseni mistä on kyse, mut en voi olla varma, ni pidän suuni kiinni)
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Huu ja 33 kurkkijaa