Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ashihara karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 12

Ashihara karate

#181

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Lasse Candé kirjoitti: Ashihara on noin yleisilmeeltään sellaista vakaata joustavaa jatkuvaa yhdistelmäliikettä.
Olenkohan mä ymmärtänyt jotain väärin, kun mun mielestä se ashihara on sangen suoraviivaista turpaan ruttaamista. Omalla kohdalla mielenkiinto heräsi nimenomaan lajiin upotettujen tappelullisten koiruuksien ja ilkeyksien takia.

Lajiomainen asemoituminen, tietty tahmeus ja fluiditeetti (sanalla sanoen sabaki) ovat keino päästä tekemään todome (lopetus), eivät itsetarkoitus. Pehmeästi alasimeen jne.

Esimerkiksi tartutaan oikealla kädellä vastapuolen vasempaan hihaan, kierretään otteen puolelle, hyödynnetään liikettä horjuttamalla vastapuoli pois tasapainosta, kolautetaan samanaikaisesti vasemman käden shutolla epäkäslihaksen kiinnityskohtaan ja ohjataan kaverin pää kohti nousevaa polvea.

Viimeisenä solvauksena luonnollisesti tiputetaan kumarassa ja sekaisin olevalle vastustajalle kyynärpää takaviistosta niskaan. (10krt helpompaa kuin miltä kuulostaa).

Tosin jos otat hyökkäyksen vastaan liukumalla eteenpäin (rikot vastapuolen ajoituksen) ja lyöt takakäden suoralla naamaan (kamppailuburana), niin siihenkin löytyy työkalut ashiharasta.
;)

Lasse Candé kirjoitti: Jos taustat ovat sitä sorttia, esim erinäiset täyskontaktikilpalajit tai vaikka koripallo, niin silloin ristiriitoja voi tulla about vain ajatuksissa siitä miten hyökkääviin puolustuksiin on tottunut tai miten hyökätessä suojaudutaan. Jos taas laji korostaa räjähtäviä suoria hyökkäyksiä mainitsemallani tavalla jatkuvan liikkeen sijaan, tulee ristiriitoja helposti jo ihan liikkumisen tavassa.
En mä näe tuossa mitään ristiriitaa.
Lasse Candé kirjoitti: Itse en näe kovin hedelmällisenä vain opetella sisältöä ulkoa. Hedelmällistä sisällöstä tulee vasta sen oppimisen jälkeen, kun tajuaa ettei osaa käyttää vielä vaikka osaa tehdä harjoitteet. Sittenhän se harjoittelu vasta alkaa. Sillä tasolla ristiriidat ovat enemmän kuin mahdollisia jos treenaa kahta lajia.
Mielestäni sisältö nimenomaan on se laji! Toki iso osa kamppailuharjoittelusta saatavasta hyödystä tulee ihan universaalien kamppailuelementtien muodossa, mutta jos ne ovat jotakuinkin hallussa, niin sisällön oppiminen/omaksuminen on se juttu.

Jos se juttu ei aukea sisällön oppimisen myötä, niin jotain on mennyt pieleen.

Reaalikamppailullisessa mielessä tapa millä lajia treenataan, on vähintään yhtä tärkeää kuin se mitä treenataan. IMHO "pehmeitä" juttuja pitää treenata korostetun "kovaa", jotta sitä "pehmeyttä" voi soveltaa myös lihapiirakan arvonnassa.

Ashiharassa paketti on tältä osin enemmän kuin kunnossa.


Lasse Candé kirjoitti: Jo pallopelit osoittavat että suoraviivaisin toiminta tapahtuu monesti niiden toimesta jotka eivät ole niin monipuolisen luovia. Toki poikkeuksia on ja pää- game plan:in alla on kerros laajaa monipuolisuutta kaikilla hyvillä tekijöillä. Suoraviivaisillakin. Osaaminen on sekä laajaa että fokusoitua / laaja osaaminen on organisoitu toimivaksi paketiksi. Tyyleissä on vain se juttu että ne tyypillisesti ovat juuri tällaisia paketteja tai ainakin maalaavat vahvaa kuvaa siitä minkäsuuntaisia paketteja harrastajat rakentavat.
Mä olen aina pitänyt sellaista suoraviivaista ja määrätietoista overkill hyökkäystä optimaalisena lähestymistapana reaalikamppailussa. IMHO idea ei ole puolustautua vaan laittaa se toinen osapuoli mahdollisimman nopeasti puolustuskannalle.
;)

Pallopeleistä en tunne kun yhden, mutta siinä suoraviivainen pelitapa (ei tarvi olla luova jos osaa peruspelin) on monasti häpäissyt luovan ja moniulotteisen (Kts. Giants v Patriots super bowlit)...

:smt003 :smt003

Edit: ...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Ashihara karate

#182

Viesti Lasse Candé »

Et ole varmastikaan ymmärtänyt väärin mitään suoraviivaisuus-yhdistelevyys -jutussa. Kyse on vain siitä mihin vertaa ja minkätyyppisiä asioita noilla jutuilla oikeastaan tarkoittaa. Sanojen tasollahan kaikki mitä toin esiin sopii kaikkiin lajeihin. Kaikki ovat räjähtäviä ja toisaalta myös jatkuvia.

Samaten Ashiharan ajoitus- ja linjausajattelu on tekstin tasolla melkein identtistä Wadon kanssa. Etäisyysajattelumalli on monimutkaisempi teillä, mutta sekin universaali. Kaikkihan näistä on oikeastaan universaalia. Kyse on vain siitä miten nämä muotoillaan sanallisesti.

Käytännössä kuitenkin tekemisessä on eroja. Joskus muistaakseni Wadoketjussa tuli esiin tyylien samankaltaisuus, koska tekstit sanovat sitä ja tätä. Tekstit eivät kuitenkaan tavoita sitä miten se mättö toteutetaan treeneissä käytännössä. Kun sitä treenaamista sitten testaa, tekstit avautuvat uudella tavalla. Sitä ennen tekstit liitetään siihen omaan kokemuspohjaan tai mielikuvitukseen, mikä voi käytännössä olla ihan eri settiä.



Kun näin tyylin ulkopuolelta kirjoittelen niin lukijoille tiedoksi, en kritisoi tässä Ashiharaa tai mitään tyyliä. (Keskusteluhan liittyy alunperin siihen miten Ashiharaan tullaan muista tyyleistä.) Aktiivikirjoittajat varmasti jo sen tajusivatkin, mutta joku vähemmän aktiivinen foorumin lukija saattaisi nähdä tilanteen väärin. Päinvastoin, tyyli vaikuttaa todella hyvältä paketilta.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ashihara karate

#183

Viesti MarkkuT »

Suomen Ashihara karaten uudet webbisivut ovat linjoilla. Sisältöön on vielä päivityksiä luvassa, mutta muuten näillä mennään toistaiseksi:

http://www.ashihara.fi
Ain't no one.
Piglet
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2
Lauteille: Helmikuu 2012

Ashihara karate

#184

Viesti Piglet »

Eelo kirjoitti: Jooo ei hemmetti varastan kaikilta yhden sukan jos ei tuu vähintään ruskeeta. :naka:
Vanhan siniseni saatat saadakin,jos kelpaa. Jätä sukkani rauhaan. Onnittelut Eelo!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ashihara karate

#185

Viesti MarkkuT »

Nostellaas tätäkin ketjua välillä. Avoin kesäleiri pidettiin kesäkuun alkupuolella Nishi dojolla. Mukana oli omien treenaajien lisäksi ainakin kiukkareita kaapelilta ja wadokoita:

https://picasaweb.google.com/1070931938 ... 12Helsinki
Ain't no one.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

Ashihara karate

#186

Viesti Lasse Candé »

Lisätään joukkoon ainakin Shotokai ja Koryu Uchinadi.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ashihara karate

#187

Viesti MarkkuT »

Nojuu, kävihän sunnuntaina Brännbackakin ja pari tyyppiä em. tyyleistä laskin omiksi treenaajiksi jo.

Kiva leiri oli, 9 tuntia treeniä viikonlopulle. Hauskoja päättäväisyysharjoitteita lauantaina loppupäivästä. Esim. tuo, jossa kolmen kaverin estelystä välittämättä piti yrittää hakata mitsiä.

https://picasaweb.google.com/1070931938 ... 1325216002

Käytännön sovelluksen miettiminen siinä pistää allekirjoittaneen suuta virneeseen. :D
Ain't no one.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Ashihara karate

#188

Viesti Jussi*M »

Lasse Candé kirjoitti: Lisätään joukkoon ainakin Shotokai ja Koryu Uchinadi.
No katos katos.... tuttuja kasvoja omilta SKDS:n Shotokain ajoilta tuossa Markun linkissä ;)
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 12

Kysymyksiä Hontai Yoshinryu Jujutsu:sta

#189

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mika Väyrynen kirjoitti: Sekin syy miksi Sami Sallinen siirtyi myöhemmin Ashiharaan oli omien sanojensa mukaan selvä: selkä päsähti eikä enää kestänyt alastuloja sun muuta.
Niinkö?
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kysymyksiä Hontai Yoshinryu Jujutsu:sta

#190

Viesti Mika Väyrynen »

Niin. Näin mies itse minulle sanoi, kun salillaan avoimella Ashihara-leirillä treenamassa kävin. Ja ymmärrän asian hyvin, koska kahden välilevyn hajoamisen jälkeen olen itsekin joutunut etsimään lajia jota voisi jotenkuten treenata edellisen runsaasti heittoja ja kaatoja sisältävän päälajini tilalla. Olen tuntenut molemmat Salliset aika pitkään ja uskon kyllä kun Sami S. itse kertoo vanhalle tutulle treenitaipaleensa tapahtumia, syitä ja seurauksia.

Mika V
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 12

Kysymyksiä Hontai Yoshinryu Jujutsu:sta

#191

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mika Väyrynen kirjoitti: Niin. Näin mies itse minulle sanoi, kun salillaan avoimella Ashihara-leirillä treenamassa kävin.
Ja minä ja moni muu lajia treenanneet olemme kuulleet hieman eri version.
Mika Väyrynen kirjoitti: Ja ymmärrän asian hyvin, koska kahden välilevyn hajoamisen jälkeen olen itsekin joutunut etsimään lajia jota voisi jotenkuten treenata edellisen runsaasti heittoja ja kaatoja sisältävän päälajini tilalla.
Minäkin ymmärrän kahden tårta på tårta olevan välilevyn kanssa että kukaan ei aloita ashiharan harjoittelua leputtaakseen glesana olevaa selkää.
Mika Väyrynen kirjoitti: Olen tuntenut molemmat Salliset aika pitkään ja uskon kyllä kun Sami S. itse kertoo vanhalle tutulle treenitaipaleensa tapahtumia, syitä ja seurauksia.
Vau! Itse olen taipuvainen uskomaan että hän tekee saman lajia useamman vuoden treenanneille. Ihan niitä ylempiä vöitä myöden…ehkä joku on käsittänyt väärin tai tarkoituksenhakuisesti.


Luupää X
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Ashihara karate

#192

Viesti AriJ »

Tuotu muutama viesti Hontai Yôshin-ryûta koskevasta ketjusta

http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 37#p717037" onclick="window.open(this.href);return false;
______________________
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ashihara karate

#193

Viesti Mika Väyrynen »

Näköjään mun vastausviesti katosi, kun ketjua muokattiin Referoin lyhyesti toisen kerran:

Sami S kertoi, että selkä ei kestänyt Jujutsua. Alkoi etsiä toista lajia, sitten löytyi Ashihara. Se siitä. Mulla on tapana uskoa mitä aikuiset ihmiset mulle nenäkkäin sanoo.

Selkävaivoista voisin puhua paljonkin, ja siitä mitä pystyy/ei pysty tekemään akuutissa vaiheessa, kuntoutuksesta ja ajan merkityksestä paranemiseen. Liki totaalisen liikuntakyvytön mies monta kuukautta, kuntoutus (muutaman vuoden) ja nyt taas mennään. Ihan potkitaankin. Ei heitellä, eikä oteta heittoja- ainakaan kovin korkeita sellaisia. Kaadot menee, pyllähtäen ja selkää suojaten.

Mika V.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Ashihara karate

#194

Viesti AriJ »

Mika Väyrynen kirjoitti: Näköjään mun vastausviesti katosi, kun ketjua muokattiin
Sorge, oisko osunut sitten jsut smaaan aikaan, siirsin mielestäni kaikki viestit jotka Ashiharaa ko. koetjussa koskivat.
______________________
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kysymyksiä Hontai Yoshinryu Jujutsu:sta

#195

Viesti Eelo »

luupää kirjoitti:
Mika Väyrynen kirjoitti: Ja ymmärrän asian hyvin, koska kahden välilevyn hajoamisen jälkeen olen itsekin joutunut etsimään lajia jota voisi jotenkuten treenata edellisen runsaasti heittoja ja kaatoja sisältävän päälajini tilalla.
Minäkin ymmärrän kahden tårta på tårta olevan välilevyn kanssa että kukaan ei aloita ashiharan harjoittelua leputtaakseen glesana olevaa selkää.

Luupää X
Itsehän koitin tätä ja nytten olen menossa leikkaukseen välilevyjen kanssa :lol:
Eelis Mikkola
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 69 kurkkijaa