Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karate vapaaottelussa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#76

Viesti S_L »

Jasse kirjoitti: Minusta olisi mielenkiitoista spekuloida mitkä pistekaken tekniikat,taktiikat,ominaisuudet ja harjoitteet ovat siirrettävissä nykyaikaiseen MMAhan. Kuka aloitaa?

Tässä vähän pistekakea: " onclick="window.open(this.href);return false;
AIka paha kysymys. Sanotaan vaikka näin: Minä diggaan Machidan tyylistä ja olen toivonut hänen voitoansa kaikissa tähänastisissa matseista (BJ-matsia lukuunottamatta). Joka kerta olen toivonut, että Lyoto tekee jotain tyypillisiä karataetekniikkoja tyyliin uramawa tai muuten vaan ottelee "karatemaisesti". Syy siihen miksi pidän hänen otteluistaan on se, että hän tekee jotain erilaista kuin muut. Mutta syy taas siihen, miksi Lyoto tekee eritavalla kuin lähes kaikki muut, näkyy tuskaisen selvästi tuolta videolta. Karatesta on vaan NIIIN paljon vaikeampaa tulla vapariin kuin esim painista tai BJJ:stä. Luultavasti jos capoeirasta tai jostain vielä epätodennäköisemmästä lajista tulisi joku huippumyllyttäjä rupeisin fanaamaan sitäkin.

Eli en siis usko, että kakesta olisi hirveästi mitään otettavaa vapariin. Etujalan sviipit on varmaan karaten parhaimmistoa ja räjähtävyys on hyvä ominaisuus, mutta näitä varten tuskin kannattaa karatea sinänsä ruveta harrastamaan.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#77

Viesti Jarppa »

S_L kirjoitti: Eli en siis usko, että kakesta olisi hirveästi mitään otettavaa vapariin. Etujalan sviipit on varmaan karaten parhaimmistoa ja räjähtävyys on hyvä ominaisuus, mutta näitä varten tuskin kannattaa karatea sinänsä ruveta harrastamaan.
Bah, olen eri mieltä, ihan vaikka periaatteesta. Vaikka omista harrastamistani lajeista, tekniikoista ja ottelutyylistä on vain murto-osa otettavissa vapariin, tämä murto-osa on silti niin iso määrä, ettei suurin osa perusharrastajista opi sitä edes lajin parissa.

Lajit on muutakin kuin vain se mitä ihmiset näkevät ulospäin. Näen huomattavia yhtenäisyyksiä tässäkin ketjussa olevilla karate- klipeillä ja Machidan matseilla. Tuntuu että moni ei edes tajua niistä montaakaan. Etujalan sviipit on niitä selkeimpiä, muttei todellakaan ainoita. Selittäisin paremmin jos osaisin karatea.

Sinun tapauksessasi tiedän, että tiedät miten paljon vapari pudottaa puhtaasta sport-BJJ:stä pois. Yritäpä selittää sitä kaikkea, jos et hallitse lajia lainkaan?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#78

Viesti Andy »

Lasse Candé kirjoitti: Et Andy vastannut tähän kysymykseen:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 34#p437434" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisin heittää vastakysymyksen, että mikä on sitä oikein toteutettua perinnelajitreeniä?

Olen ollut mm. Yuji Matsuoin, Rolf Koivumäen, Erik Raittisen, Kaj Westersundin, Motomu Ikubon, Mitsuyuki Kasaban, Timo Hirvosen, Hannu Helmisen, Timo Klemolan, Kaarlo Valkosen, Ilpo Jalamon, Esa-Pekka Oeyn, Kimmo Tenhusen, Risto Väntärin, Jari Seppäsen, Richard Morrisin, Vlado Scmidtin ja Tamotsu Iwaon opissa.

Onko kukaan näistä riittävän hyvä, että hänen voitaisiin katsoa edustavan "oikein toteutettua" perinteistä harjoittelua?

Mitä 90-luvun vapaaotteluun tulee, niin en dissaa sitä vaan kerron totuuden. En lainkaan väheksy silloisten ottelijoiden uskallusta ja pioneerihenkeä. Mutta kyllähän nyt kaikki tietävät, ettei vapaaottelu Suomessa ollut siihen aikaan kovin korkeatasoista teknisesti tai valmennuksellisesti.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#79

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Olen ollut mm. Yuji Matsuoin, Rolf Koivumäen, Erik Raittisen, Kaj Westersundin, Motomu Ikubon, Mitsuyuki Kasaban, Timo Hirvosen, Hannu Helmisen, Timo Klemolan, Kaarlo Valkosen, Ilpo Jalamon, Esa-Pekka Oeyn, Kimmo Tenhusen, Risto Väntärin, Jari Seppäsen, Richard Morrisin, Vlado Scmidtin ja Tamotsu Iwaon opissa.
Tuota noin, minusta (muutaman) leirin perusteella on ehkä hieman haasteellista saada kunnollista kuvaa siitä, mitä kullakin noista opettajista on oikeasti annettavaa (tai ainakin yhdessä tapauksessa muka annettavaa, jos minulta kysyy ;))
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 20861
Lauteille: Joulukuu 2007

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#80

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti: Voisin heittää vastakysymyksen, että mikä on sitä oikein toteutettua perinnelajitreeniä?
Yhtenä lähtökohtana voisi pitää selkeästi yhden perinteen opettelua. Jotkut kovemmat tekijät sitten osaavat myöhemmin ottaa lisää.


Olen ollut mm. Yuji Matsuoin, Rolf Koivumäen, Erik Raittisen, Kaj Westersundin, Motomu Ikubon, Mitsuyuki Kasaban, Timo Hirvosen, Hannu Helmisen, Timo Klemolan, Kaarlo Valkosen, Ilpo Jalamon, Esa-Pekka Oeyn, Kimmo Tenhusen, Risto Väntärin, Jari Seppäsen, Richard Morrisin, Vlado Scmidtin ja Tamotsu Iwaon opissa.

Onko kukaan näistä riittävän hyvä, että hänen voitaisiin katsoa edustavan "oikein toteutettua" perinteistä harjoittelua?
Kuvittelisin että jos pysyttelisi kelkassa pitkään ja harjoittelisi ahkerasti, varmaan muutama.


Siksi kyselin, kun mielestäni tuntui hieman typerältä vastakkainasettelu perinnelajien ja kilpalajien välillä sillä perusteella että jotkut kilpaihmiset ovat kokeneet kilpailun "paremmaksi" tavaksi. Sitä se on varmasti heille ollutkin. Olen itse lukenut joidenkin nähneen asian juuri toisinpäin ja kai meitä on oikeasti moneksi. Muista ketjuista päätellen olet kyllä, Andy, usein mielestäni yksinkertaistanut väkivallan lähtökohtia siinä määrin että en osaa sanoa uskotko oikeasti että on olemassa yksi paras tapa? Yksi paras harrastus?

(Sori... kevyt "henkilöhyökkäys" ja kärjistys, mutta koin nämä asiallisiksi ja hyödyllisiksi.)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#81

Viesti Jussi Häkkinen »

Andy kirjoitti: Olen ollut mm. Yuji Matsuoin, Rolf Koivumäen, Erik Raittisen, Kaj Westersundin, Motomu Ikubon, Mitsuyuki Kasaban, Timo Hirvosen, Hannu Helmisen, Timo Klemolan, Kaarlo Valkosen, Ilpo Jalamon, Esa-Pekka Oeyn, Kimmo Tenhusen, Risto Väntärin, Jari Seppäsen, Richard Morrisin, Vlado Scmidtin ja Tamotsu Iwaon opissa.

Onko kukaan näistä riittävän hyvä, että hänen voitaisiin katsoa edustavan "oikein toteutettua" perinteistä harjoittelua?
Yksi, ehkä. Tosin, hänelläkin on oma tapansa, enkä tiedä, voiko sitä välttämättä pitää kovin perinteisenä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#82

Viesti TimoS »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Yksi, ehkä. Tosin, hänelläkin on oma tapansa, enkä tiedä, voiko sitä välttämättä pitää kovin perinteisenä.
Sinut tuntien, sanoisin, että (nykyään) kaksi :D
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#83

Viesti Kari Aittomäki »

Tuotanuon.
Andy, minkäs verran olet oikeasti seurannut vapaaottelua?
Sinähän olet käsittääkseni kelkkaanhyppääjä? Valmiiseen pöytään asettuja.
Siis lainkaan väheksymättä urheilullisia saavutukiasi..
Mutta et ole käsittääkseni ikinä ollut rakentamassa?

Mä voin jopa tajuta motiivisi räävätä henkilöäni mutta otapa nyt asennetta ja tajua Turun Finnfightersien pioneeeerityön arvo.
Vapaaottelun kulku Suomessamme on tämä: Finnfight ja mitä siitä seurasikaan.

Ota nenä pois pärseestä ja tajua mitä hevonpaskaa tulit kirjoitelleeksi.
Vapaaottelu Suomessa alkoi Turusta, ei Kokkolasta.
Minä muutin tänne jalkaani parantelemaan ja kouluttautumaan vuonna -98, KKK perusti itte ittensä vuonna 1999. Kun aloin pitään pistareita eräälle potkulaiselle. Ja sitte rankkaa jengiä alko tunkeen treeniin mukaan.
Tuolloin oltiin siis oteltu jo kolme Finnfightia, eli homma oli aivan perkeleellisessä nousussa, tietotaitoa haettiin jokasuunnasta ja innostus oli valtavaa.
Me vaan lähettiin skabaan.
Ja kun tykkäät noista titteleistä, Shooton rantauduttua saatiin muistaakseni puolenkymmentä EM-rankinglistausta. Me oltiin vaan jotta kas, tästä lähtee. Ei kehdattu ottaa sen vakavammin.

Koeta nyt hiukan kontrolloida sitä myrkynsylkemistä.
Ei sillä mitään rakenneta.
Niinkun tämäkin ketju uhkaa tukahtua tohon pahansuopaisuuteen, minusta pistekaraten anti vapaaotteluun on iloinen asia.
Eller hur?
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#84

Viesti S_L »

Jarppa kirjoitti:
S_L kirjoitti: Eli en siis usko, että kakesta olisi hirveästi mitään otettavaa vapariin. Etujalan sviipit on varmaan karaten parhaimmistoa ja räjähtävyys on hyvä ominaisuus, mutta näitä varten tuskin kannattaa karatea sinänsä ruveta harrastamaan.
Bah, olen eri mieltä, ihan vaikka periaatteesta. Vaikka omista harrastamistani lajeista, tekniikoista ja ottelutyylistä on vain murto-osa otettavissa vapariin, tämä murto-osa on silti niin iso määrä, ettei suurin osa perusharrastajista opi sitä edes lajin parissa.

Lajit on muutakin kuin vain se mitä ihmiset näkevät ulospäin. Näen huomattavia yhtenäisyyksiä tässäkin ketjussa olevilla karate- klipeillä ja Machidan matseilla. Tuntuu että moni ei edes tajua niistä montaakaan. Etujalan sviipit on niitä selkeimpiä, muttei todellakaan ainoita. Selittäisin paremmin jos osaisin karatea.
Saa sitä erimieltäkin olla. Minä kyllä suvaitsen vääriäkin mielipiteitä ;)

Sehän musta onkin hienoa, että Machida ottelee niin karatemaisesti. Jos joku pistäisi vaparin huipulla jengiä kasaan taidon volttipotkuillan niin se se vasta huikeaa olisikin. Meikä pointti olikin se, että vaikka karaten kilpailutoiminta on isoa eli harrastajapohjaa löytyy, niin aika harvaa vaparimiestä voi mainostaa karatekana. On tietysti varmaan moniakin jotka ovat aikoinaan harrastaneet karatea, mutta eipä se juuri heidän matsauksessa näy.
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#85

Viesti S_L »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mä voin jopa tajuta motiivisi räävätä henkilöäni mutta otapa nyt asennetta ja tajua Turun Finnfightersien pioneeeerityön arvo.
Vapaaottelun kulku Suomessamme on tämä: Finnfight ja mitä siitä seurasikaan.
Mistä sinä oikein puhut? Ei Andy minusta millään tavalla arvostellut Finnfighterssiä. Hänhän nimenomaan sanoi:
Andy kirjoitti: Mitä 90-luvun vapaaotteluun tulee, niin en dissaa sitä vaan kerron totuuden. En lainkaan väheksy silloisten ottelijoiden uskallusta ja pioneerihenkeä. Mutta kyllähän nyt kaikki tietävät, ettei vapaaottelu Suomessa ollut siihen aikaan kovin korkeatasoista teknisesti tai valmennuksellisesti.
Itse olen muuten seuraillut vaparia vuodesta 97 ja vaikka mielelläni vetäisinkin tässä kotiin päin, niin tottahan tuo on. Vapari OLI lapsenkengissään 90-luvulla. Se oli sitä maailmalla ja se oli sitä Suomessa. Nykyään on opetusvideoita ihan eri tavalla kuin ennen. Maailmanluokan ukkoja ramppaa Suomessa ja suomalaisia käy ulkomailla hakemassa oppia. Lisäksi vielä koko laji on mennyt huimaa vauhtia eteenpäin.

Ja mitä tuohon "rääväämiseen" tulee, niin ei ehkä kannattaisi heitellä kivä, jos itse asuu lasitalossa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#86

Viesti Andy »

Minulla on Kari nyt enää yksi asia. Sanoin sinulle tämän jo vuosia sitten ja sanon nyt uudestaan. Jos sinulla mielestäsi on tieto ja viisaus, jolla hyviä ottelijoita tehdään niin tee! Mene salille, valmenna ottelijoita, vie ne kisoihin ja näytä kuinka ne pärjäävät. Kyllä niitä tyyppejä on, jotka ovat valmiita treenaamaan, kun niitä on muillakin saleilla.

Tee ja näytä osaamisesi. Älä vain puhu, puhu ja puhu.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#87

Viesti TimoS »

Ylipotkija: Jospa nyt kuitenkin palattaisiin itse asiaan tässä keskustelussa
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#88

Viesti Nade »

Andy kirjoitti: Minulla on Kari nyt enää yksi asia. Sanoin sinulle tämän jo vuosia sitten ja sanon nyt uudestaan. Jos sinulla mielestäsi on tieto ja viisaus, jolla hyviä ottelijoita tehdään niin tee! Mene salille, valmenna ottelijoita, vie ne kisoihin ja näytä kuinka ne pärjäävät. Kyllä niitä tyyppejä on, jotka ovat valmiita treenaamaan, kun niitä on muillakin saleilla.

Tee ja näytä osaamisesi. Älä vain puhu, puhu ja puhu.
Miksei Kari saisi puhua? Sieltä me muut voimme poimia tietoa. Jos häntä ei enää huvita valmentaa niin ei huvita. Mukava jos hän edes puhuu.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#89

Viesti Jasse »

Mielenkitoista muuten miten Machidan otteita pidetään lähes täysin karatena! Itsekkin syyllistyn tähän. Hänelähän on maassa erinomainen BJJ ja iso aika miehen otteluista käydäänkin matossa. Mutta ilmeisesti brasilialaisen jujutsun taktiikoista ja tekniikoista on vapaaottelussa tullut normi, siitä mitä muuta ottelija osaa on tullut määrittävä elementti. Joten Lyoto olkoon karateka ja Anderson Silva thainyrkkeilijä.

MTstä puheen ollen, Lyotolla on hyvä takajalan polvi. Itse asiassa hän käyttää vain takajalan mavaa ja polvea sekä takakäden suoraa mutta ottelee kumpi vaan jalka edessä ja hämää hyvin. Paitsi kun haistaa veren niin koukkujakin satelee, ihan maton pintaan asti. Machida onkin siitä jännä että ei innostu turhasta vaan napsii yksittäisiä osumia "hit & run" taktiikalla, mutta jos vastustajaa sattuu oikeasti kunnolla niin karateka on kärppänä jakamassa lisää kipua.
Niin ja onhan Machidalla se kake puuhkäisy. En tajua miten se kumoaa sellaisella rääpäisyllä jopa hyviä painioita..

Jos nopeutta, päätä ja bollseja löytyy niin karaten "hit&run" taktiikka on varmasti toimiva vapariin. Toisaalta pistekarate iskostaa päähän todella hyvin sen että selälleen tippunutta vastustajaa lyödään heti eikä kohta.

Tässä hyvä analyysi miehestä youtubessa: " onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

pistekarate vapaaottelussa & Lyoto Machida

#90

Viesti TimoS »

Hyvä Jasse! Juuri tuollaista aiheeseen palaamista peräänkuulutinkin tuossa! Tälläistä kirjoittelua toivon näkevän enemmänkin tässä(kin) ketjussa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 65 kurkkijaa