Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysymyksiä Yi Quanista

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#16

Viesti Andy »

Voisitteko JaniV ja taifuuni hieman kuvailla treenejänne, että mitä siellä näin käytännössä tehdään? Sparraatteko paljon? Entä millaisia muita harjoitteita teette?

Sinänsä minusta kuulostaa kovin oudolta, että joku pystyisi valmentamaan pätevästi tai jopa ylivertaisesti ihmisiä moniin erilaisiin kamppailulajeihin. Ainakin jos ei itsellä ole niistä kokemusta. Kun jokaisessa lajissa on kuitenkin mm. erilaiset taktiikat, jotka pitäisi tuntea läpikotaisin mikäli mielii menestyä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

#17

Viesti taifuuni »

Andy kirjoitti: Voisitteko JaniV ja taifuuni hieman kuvailla treenejänne, että mitä siellä näin käytännössä tehdään? Sparraatteko paljon? Entä millaisia muita harjoitteita teette?

Sinänsä minusta kuulostaa kovin oudolta, että joku pystyisi valmentamaan pätevästi tai jopa ylivertaisesti ihmisiä moniin erilaisiin kamppailulajeihin. Ainakin jos ei itsellä ole niistä kokemusta. Kun jokaisessa lajissa on kuitenkin mm. erilaiset taktiikat, jotka pitäisi tuntea läpikotaisin mikäli mielii menestyä.
Treenaan näitä tässä http://www.tapmax.com/component/option" onclick="window.open(this.href);return false;, ... /Itemid,1/
mainittuja ominaisuuksia, kun rekisteröidyit luit varmaan nämä itsekin, saatoit jopa todeta ne varsin tarpeellisiksi kamppailun kannalta.
Näitä asioita jokainen pystyy parantamaan harjoittamalla Yiquania ja näissä asioissa minä olen Heikkilän opetuksessa, ja olen oppinut harjoittelemaan Yiquania itsenäisesti.
Olen siis käynyt Timon luona aina aika ajoin oppimassa ja saamassa harjoitteita kotiharjoitteluun, koska asun varsin kaukana Hyvinkäältä.
En ole ollut menossa ottelemaan joten en ole varsinainen valmennettava kuin Yiquan taitojen osalta.
Harjoitteet muuttuvat edistymisen mukaan joten niiden kuvailu ei oikein kerro mitään.

Jokainen harjoittelee sparrijuttuja makunsa mukaan, itse sparrailen nyrkkeilyä ja judoa ihan kotikonnuilla normaalisti alan porukoiden kanssa, ja vähän muutakin, mutta käytän Yiquanin kautta parannettuja ominaisuuksia, ja ilman sparria en voisi oikein todeta parannusta tapahtuneen itse kamppailusuoritteeseen.
Yiquan harjoitteita teen joka päivä ja muuta treeniä sitten vaihdellen.
Muuta treeniä on, lenkit, intervallit, kuulailu, normi nyrkkeilytreenit, samoin judotreenit, mutta Yiquanin harjoittelu on näissä kaikissa aina mukana kehonkäytön ja muiden alitajuntaan harjoitettujen ominaisuuksien kautta.

Taktisesti olen omillani koska olen jo muodostanut sen suhteen vahvan näkemyksen ja se alue on mieluisimpia alueitani, luonnollisesti neuvoja otetaan vastaan.

Toivon että kiinnostuksesi on aitoa? Etkä ole vain Hannu Karpoilemassa
maaniseen tahtiin kysymyksiä tehtaillen, käyttääksesi sanojani jossain missiossa tätä asiaa vastaan, edellisessä tapauksessa homma on ok, jälkimmäisestä en sitten oikein ilahtuisi.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#18

Viesti Andy »

Ensin tutkitaan, sitten vasta hutkitaan, jos tarvetta on. Totta kai olen kiinnostunut uudesta tekijästä kamppailu-urheilupiireissä. Jos nämä esitetyt väitteet oppien tehokkuudesta pitävät paikkansa, on vamasti moni muukin pian kiinnostunut Heikkilän opetuksesta.

Minkäs liiton alla ottelijanne aikovat kilpailla tai ovat kilpailleet? Onko Heikkilän seura (?) jonkun liiton jäsen, vai miten edustukset ja vakuutukset hoidetaan?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

#19

Viesti taifuuni »

Andy kirjoitti: Ensin tutkitaan, sitten vasta hutkitaan, jos tarvetta on.
Aika mahtipontiselta kuulostat, nettioikeuden korkein syyttäjä :lol:
Andy kirjoitti: Totta kai olen kiinnostunut uudesta tekijästä kamppailu-urheilupiireissä. Jos nämä esitetyt väitteet oppien tehokkuudesta pitävät paikkansa, on vamasti moni muukin pian kiinnostunut Heikkilän opetuksesta.
Näin ne hommat etenee.
JaniV
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#20

Viesti JaniV »

Andy kirjoitti: Voisitteko JaniV ja taifuuni hieman kuvailla treenejänne, että mitä siellä näin käytännössä tehdään? Sparraatteko paljon? Entä millaisia muita harjoitteita teette?
Kuten taifuuni tuossa jo mainitsikin, harjoitteet muuttuvat edistymisen myötä. Tällä hetkellä treenit omalla kohdallani ovat lähinnä lukkopainiharjoitteita matossa (lukkoja, sidontoja, pakenemisia...) sekä nyrkkeilyharjoitteita parin kanssa (väistöjä, lyöntejä, yhdistelmiä, sovelluksia...) Yksin tehtävät kehon mekaniikkaan liittyvät harjoitteet ovat viime aikoina jääneet vähemmälle, treenaan niitä sitten yksikseni. Täysin vapaata sparria ei ole vielä ollut, vaan tekeminen on ollut ainakin jossakin määrin sovittua.

En treenaa kilpaillakseni, motiivini ovat toiset. Tiedä sitten, kuinka erilaista harjoittelu olisi, jos olisin kilpaurheilija.

Sitten toista asiaa:

Koska säikeen otsikko on Yi quan ja tässä on noussut nyt kovasti esille tämä ns. second course, lienee syytä muistuttaa, että suurin osa yi quania Suomessa harjoittelevista ihmisistä harjoittelee Zhang Chang Wangin opetusten mukaan. Tämän perinteisemmän tavan harjoittelijoita lienee muutama sata. Me Timon Heikkilän oppilaat olemme selkeästi marginaalissa ja opetus on koko lailla erilaista.
Jani Vesanen
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#21

Viesti Jussi Häkkinen »

Kuinka vanha Timo Heikkilä muuten on? Millainen lajitausta hänellä on kamppailulajeista?

Nämä asiat jäivät hänen sivujaan lukiessani hieman epäselviksi.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#22

Viesti Andy »

JaniV kirjoitti: Kuten taifuuni tuossa jo mainitsikin, harjoitteet muuttuvat edistymisen myötä. Tällä hetkellä treenit omalla kohdallani ovat lähinnä lukkopainiharjoitteita matossa (lukkoja, sidontoja, pakenemisia...) sekä nyrkkeilyharjoitteita parin kanssa (väistöjä, lyöntejä, yhdistelmiä, sovelluksia...) Yksin tehtävät kehon mekaniikkaan liittyvät harjoitteet ovat viime aikoina jääneet vähemmälle, treenaan niitä sitten yksikseni. Täysin vapaata sparria ei ole vielä ollut, vaan tekeminen on ollut ainakin jossakin määrin sovittua.
Kiitokset selvityksestä. kuinka kauan/paljon olet siis treenannut tähän mennessä?
Koska säikeen otsikko on Yi quan ja tässä on noussut nyt kovasti esille tämä ns. second course, lienee syytä muistuttaa, että suurin osa yi quania Suomessa harjoittelevista ihmisistä harjoittelee Zhang Chang Wangin opetusten mukaan. Tämän perinteisemmän tavan harjoittelijoita lienee muutama sata. Me Timon Heikkilän oppilaat olemme selkeästi marginaalissa ja opetus on koko lailla erilaista.
Minulle itseasiassa on jäänyt epäselväksi, mitä tämä second course on. voisitko selvittää lyhyesti?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
JaniV
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#23

Viesti JaniV »

JaniV kirjoitti: Yi quanin päivitetyn version, second coursen, kehitti käsittääkseni Timo Heikkilänkin opettajan Han Jingyun isä, eivät Yaon pojat. Hän pani merkille, että ihmiset saattoivat matkia yi quanin muotoja vuosikaudet ilman, että merkittävää kehitystä kuitenkaan tapahtui ja alkoi miettiä uudenlaista lähestymistapaa. Pointti oli siinä, että oppilaan on saatava tuntea kehossaan konkreettisesti ne asiat, joista puhutaan, ettei homma jäisi vain muodon matkimiseksi ja kuvitelmiksi.

Itse treenasin kolmisen vuotta (n.1v. ohjattuna + 3 Zhangin seminaaria + enemmän tai vähemmän omin päin seisoskelua) tuota Suomessa yleisimmin harjoitettavaa yi quania. Vähän ennen viime joulua aloin käydä Timo Heikkilän opissa Hyvinkäällä.
Korjaan samalla asiavirheen: Second coursea ei kehittänyt Han Jingyun isä vaan Han Jingyu itse. Hänen isänsä on Han Xingqiao, eräs yi quanin perustajan suorista oppilaista.

Vähän ennen viime joulua tarkoittaa lainauksessa joulua 2005. Harjoitteluni ei ole kuitenkaan ollut mitään kovin systemaattista, esim. koko viime kesän olin käytännössä treenaamatta. Nyt viimeisen vuoden ajan olen käynyt Hyvinkäällä n. 2 - 4 kertaa kuukaudessa.

Tarkemmin olen kuvaillut second coursen eroja perinteiseen yi quaniin samassa vastauksessa, josta ylläoleva lainaus on. (s.1, tämä keskustelu).
Jani Vesanen
JaniV
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 27
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Järvenpää

#24

Viesti JaniV »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Kuinka vanha Timo Heikkilä muuten on? Millainen lajitausta hänellä on kamppailulajeista?
Hän on syntynyt 1978. Tässä lainaus haastattelusta, joka myös löytyy hänen kotisivuiltaan. Sitä onkin jo mainostettu tässä keskustelussa, linkkikin taisi olla...

TIMO: "I started martial arts with Judo when I was 11, before that I had played football for a few years. During my teens I did both Western combat sports and Oriental martial arts. Soon after finishing senior high school I moved to China, and that's where I started learning Yiquan. Before meeting my teacher Han Jingyu, I travelled around and studied with some of the well-known teachers in Yiquan as well as Taijiquan. As I had a competitive combat sport background and had also had the opportunity to spar with some international level competitors before, so I had some kind of a standard for comparison apart from myself.
Jani Vesanen
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kysymyksiä Yi Quanista

#25

Viesti Andy »

Onkos tuolle kilparyhmälle nyt tullut jotain menestystä tämän 7 vuoden aikana? Tai onko ylipäänsä päästy osallistumaan joihinkin kisoihin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kysymyksiä Yi Quanista

#26

Viesti tohtorismies »

Minä en tiedä.

Ite olen ottanut kuluneen vuoden aikana kaksi nyrkkeilymatsia melkoisen huonoista lähtökohdista ja ihan kuulemma hyviäkin vastustajia vastaan ja siihen nähden ihan ok mennyt, sen lasken aika pitkälti näiden "sc oppien" syyksi.

Tänä vkonloppuna piti matsata myös mutta ottelu peruuntui vastustajan sairastumisen takia, ehkä syksymmällä uudestaan.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa