Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokemuksia eri tyyleistä?

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

Kokemuksia eri tyyleistä?

#1

Viesti Manki »

Tämmöinen kevyt aihe tämän keskustelualueen alkuun:
mitä eri kung fu -tyylejä olet harrastanut ja miten ne mielestäsi eroavat toisistaan?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lajeja

#2

Viesti Mika »

Choy Lee Fut on erittäin monipuolinen tyyli, ja siinä sen vaikeus piileekin. On liian paljon opeteltavaa, jotta ainakaan kohtuullisessa ajassa voisi kokea osaavansa mitään todella hyvin. Nämä lajin joskus epäarvostetut yhdysvaltalaiset haarat saattavat yksinkertaisuutensa takia olla melko tehokkaitakin. Tätä en silti tiedä, en ole koskaan livenä nähnyt jenkkien CLF:ää.

Laji siis sinänsä on aivan mainio, mutta opetustyyli ei sovi kaikille.

Tanglang eli rukoilijasirkkatyyli on myös monipuolinen, mutta ei läheskään yhtä laaja-alainen kuin CLF. Tanglangissa on myös paljon eri haaroja, mutta varsinaista valtataistelua "alkuperäisestä" tyylistä ei käydä, niin monta niitä haaroja ja oikeastaan tyylejä on.

Tietyissä koulukunnissa nimenomaan käytännöllisyys on se varsinainen päämäärä. Tämä viehättää minua.

Olen valintani tehnyt, joten mielipiteeni lienee selvä :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Tang Lang

#3

Viesti Veka »

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että onko suomessa mahd. "harrastaa"
tuota ed. mainittua Tang Lang(rukoilijasirkka-tyyliä)?
Jos on niin missä ja onko kysymyksessä pohjoinen vaiko eteläinen suuntaus, eroavat tietääkseni aika ratkaisevasti toisistaan. :wink: :?:
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tanglang

#4

Viesti Mika »

Veka, WT-miehenä varmaankin se eteläinen rukoilijasirkka olisi se, mitä haet...;)

Olet nimittäin oikeassa, tyylit ovat toisistaan täysin poikkeavia. Muuta yhteistä ei taida olla kuin nimi...:D

Ëteläistä: http://www.maui.net/~mantis/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pohjoista: http://www.mantismartialart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
(sieltä Using, klippi oikealta ylhäältä ja äänet pois [hirveätä rätinää])

Eteläistä sirkkaa kai myös Jow Ga(r) - tai Chow Gar -nimellä kutsutaan.

Pohjoisia rukoilijasirkkatyylejä onkin sitten paljon enemmän: http://www.geocities.com/mantiscave/frame.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiinan ulkopuolella tietääkseni Qixing eli 7 tähden tyyli on se yleisin.

Ja jotta ei menis liian helpoksi, 7 tähden tyylistäkin on olemassa oma eteläinen versionsa (Hong Kongissa; aina kun näkee Tong Long -nimen Tanglangin [Tang Lang] sijaan, on kyseessä tämä eteläinen versio): http://www.seven-star.de/leekamwing/frame1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Pohjoiset (huomaa monikko) ja eteläinen 7-tähti eroavat toisistaan melko lailla. Pohjoiset tyylit eivät sitten enää merkittävästi eroa toisistaan, erot lienevät lähinnä kosmeettisia ainakin lajin perinnealueella Shandongin maakunnassa, varsinkin Yantain ja Qingdaon kaupungeissa ( http://www.travelchinaguide.com/citygui" onclick="window.open(this.href);return false; ... ng/yantai/ ). Sieltä muualle siirryttäessä suurempiakin eroja ilmenee (laji on mm. Shanghaissa erittäin suosittu), mutta siltikin pohjoiset 7 tähden koulukunnat ovat keskenään melko samanlaisia verrattuna Hong Kongin koulukuntaan.

Tai näin olen ymmärtänyt...:rolleyes:

Suomeen Qixing Tanglang on jo rantautunut, mutta varsinainen opetustoiminta alkaa syksyllä 2005. Sitä ennen tarjoutuu potku.netin kautta mahdollisuus tutustua siihen ja moneen muuhunkin lajiin. Tästä lisää ensi vuoden puolella...;)

Ja Veka, tervetuloa palstalle! :smt109
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#5

Viesti KungFuMiäs »

Eteläistä sirkkaa kai myös Jow Ga(r) - tai Chow Gar -nimellä kutsutaan.
Chow Gar on ihan eri juttu, chow gar on perhe tyyli yhden triadi perheen sisällä. Gangstereiden käyttämä tyyli. Tämä on kylläkin nyt levinnyt tehokkaasti perheenkin ulkopuolelle esim. Englantiin, mutta mitä minä olen siitä tyylistä nähnyt niin Kiinalaiset jotka ovat tätä opettaneet niin pitää meitä gweiloja pilkkanaan.

Minä aloitin aikanaan Shaolin tyylin parissa, tästä en halua puhua sen enempää. Sitten olen treenannut hieman taijita, yang ja chen, päätyylini mitä nyt teen ovat xingyi ja baji. Xingyitä suosittelen vain todellisille internal faneille, sen treenaminen on hyvin tylsää ja monotoonista. Xingyi sisältää hyvin yksinkertaisia harjoituksia joilla kehitetään koko kehon iskuvoimaa ja xingyi tapaista liikkumista. Pääharjoitus joka rakentaa koko tyylin pohjan on san ti seisonta harjoitus, sen jälkeen aletaan tekemään 5 element formia jotka ovat lyhyitä 2-3 liikkeen liikesarjoja joita toistetaan loputtomiin. Xingyi sisältää myös 12 eläin formia, pari harjoituksia ja joitakin pitempiä liikesarjoja, mutta pääpaino on san tissa ja 5 elementin formeissa. Xingyi on kuuluisa iskuvoimastaan. Baji on sitten hieman vauhdikkaampi tyyli jossa on harjoitellaan useita yksittäisiä liikkeitä, formeja ja pariharjoituksia. Bajissa mennään nopeammin eteenpäin asioiden läpi koska siinä ei keskitytä sisäisiin periaatteiseen yhtä paljon kuin xingyissä. Myös baji on kuuluisa iskuvoimastaan, mutta bajin voima on erilainen kuin xingyin, näin yleistettynä niin baji käyttää enemmän lihasvoimaa ja rotaatio voimia, xingyissä puolestaan luotetaan kehon rakenteseen ja käytetään kehon massaa iskemisessä. Xingyitä oppii käyttämään nopeimmin kaikista internaleista, bajia oppii myös suhteellisen nopeasti käyttämään. Molemmissa lajeissa täytyy alussa vain opetella kehon käyttöä (oikeastaan näin on suuressa osassa kiinalaisista lajeista), bajissa opitaan olemaan tukeva ja käyttämään lantiota ja kehoa räjähtävästi iskuissa, xingyissä opitaan liikuttamaan kehon rakennetta (jota vahvistetaan san tissa) yhtenäisesti liikkeissä.

Kiinalaisien lajien sivussa olen hankkinut perspektiiviä harjoitusmetodeihin thai nyrkkeilystä ja tällä hetkellä MMAsta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

KungFuMiäs kirjoitti:
Eteläistä sirkkaa kai myös Jow Ga(r) - tai Chow Gar -nimellä kutsutaan.
Chow Gar on ihan eri juttu, chow gar on perhe tyyli yhden triadi perheen sisällä. Gangstereiden käyttämä tyyli. Tämä on kylläkin nyt levinnyt tehokkaasti perheenkin ulkopuolelle esim. Englantiin, mutta mitä minä olen siitä tyylistä nähnyt niin Kiinalaiset jotka ovat tätä opettaneet niin pitää meitä gweiloja pilkkanaan.
Tätä en tiennytkään, kiitos tiedosta! :)

Ja mielenkiintoinen viesti muutenkin, noi sisäiset tyylit on jotenkin niin...öö..."sisäisiä" ( :lol: ) että niistä on aina mukava kuulla jotakin. Tai sitten en vain osaa etsiä...:D

Eipä silti, olenhan mä siellä EmptyFlowerissakin käynyt lukemassa ja joskus jopa kirjoittelemassa. Hyvä sivustohan se tosiaan on.

Ja KungFuMiäs, tervetuloa palstalle! :smt109
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#7

Viesti KungFuMiäs »

No ei ne sisäiset lajit niin mystisiä ole kuin jotkut haluavat uskotella :) . Ihan tavallista kiinalaista kamppailua nekin ovat, ollaan kaikki yhtä perhettä.

Hei miksi tämä forumi muuten perustettiin? Eikö se kamppailu.net ole ihan hyvä?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sivuston perustaminen

#8

Viesti Mika »

Kyllä kamppailu.net on hyvä sivusto. Kuten olen sähköpostitse eräälle heidän moderaattorilleenkin sanonut, toivomme kaikkea hyvää heille :)

Tämä sivusto voi päällisin puolin vaikuttaa samalta, mutta eroavaisuuksia on. Nämä ilmenevät paremmin myöhemmin, kun sivusto kehittyy ja saamme aikaa toteuttaa sivuston filosofiaa (vrt. etusivu).

Tälle sivustolle ja tietyille foorumeille oli tilaus. Meitä lähestyttiin asian tiimoilta ja päätimme ensin kysellä asiasta laajemminkin. Vastausten perusteella oli hyvin selvää, että kiinnostusta on. Kyselyjen perusteella myöskin erään sivuston tekniset ongelmat olivat herätteet kiinnostusta uuteen sivustoon.

Suomessahan on monella lajilla omat keskustelusivunsa, ja sitten on olemassa vielä muita sivustoja ja foorumeja, jotka ovat kaikille avoimia: http://koti.mbnet.fi/budo/" onclick="window.open(this.href);return false; (Linkit).

Uskomme tilaa olevan niille kaikille :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mystisyys

#9

Viesti Mika »

Joo, kyllä ne mystiset jutut on ihan mielenkiintoisia, mutta lähinnä tarkoitin sitä, että sisäisistä lajeista ei ainakaan Suomessa kovin usein kuule mitään. Kai siksi kun ne ovat niin "sisäisiä"...:lol:

Hyvä että ne ovet alkavat avautua. Sitähän me potku.netiltä toivommekin :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#10

Viesti KungFuMiäs »

harkitsen jäseneksi liittymistä. Mihin se 10 euron jäsenmaksu menee? En halua että ylläpito menee ryyppämään rahalla kuitenkaan..

*edit* no nih, laitoin 10 euron maksun. Toivottavasti meni hyvään tarkoitukseen :)
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Lajeista

#11

Viesti Elina »

Choy Lee Futia paarustin 7 vuotta, sitä ennen harrastin judoa 12-vuotiaasta johonkin 19-v. asti (tosin tuohon 17-vuotiaaseen asti enämpi aktiivisesti - 18-v. ja 19-v. en tainnut käydä treeneissä kuin jotain kerran vuodessa :lol:...). Jossain vaiheessa on tarkoitus siirtyä Tang Langiin, kunhan saan CLF:n pois systeemistä - milloin tämä tapahtuu, en tiedä.

Mitä nyt olen Tang Langia kokeillut, niin CLF:n verrattuna liikeradat ovat nopeampia (ts. pienempiä). Koko tyyli vaikuttaa ottelupainotteiselta, mikä on jännää, koska CLF:kin on ollut kuuluisa käytännön tyylinä. Voisikin oikeastaan todeta, että Tang Langissa on varmaan mahdollisuus päästä hyväksi ottelijaksi helpommin kuin CLF:ssä, jossa taas on niin paljon harjoiteltavaa, että jokin osa-alue kärsii vähän liiankin helposti.

Oikeastaan on ihan sama, mitä tyyliä harrastaa, kunhan siitä tykkää! :)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#12

Viesti KungFuMiäs »

Elina:
UUuu siinä on aika vaikuttava treenitausta, grapplingii nuorena ja sit siirtyny kiinalaiseen. Oon kateellinen sulle, mä väänsin junnuna shotokan karatea ja en saanu siitä muuta irti ku värikkäitä vöitä. Miksi mun vanhemmat ei laittanu mua kersana jonnekki painiryhmään tai judoon :(
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#13

Viesti keskilinja »

niin tuohon alkuperäiseen kysymykseen... ainoa tyyli mitä olen reenannut on tai shin mun...
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#14

Viesti Elina »

KungFuMiäs kirjoitti: Elina:
UUuu siinä on aika vaikuttava treenitausta, grapplingii nuorena ja sit siirtyny kiinalaiseen. Oon kateellinen sulle, mä väänsin junnuna shotokan karatea ja en saanu siitä muuta irti ku värikkäitä vöitä. Miksi mun vanhemmat ei laittanu mua kersana jonnekki painiryhmään tai judoon :(
No, tiedä sitten siitä vakuuttavuudesta... :lol: Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut tosi hienoa harrastaa pentuna vaikka jotain voimisteluakin - olisi paljon notkeampi ja ketterämpi. Nyt sitä on vain lyhyt ja leveä. :lol:
heppu
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Tammikuu 2005

#15

Viesti heppu »

Riippunee ohjaajasta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa