Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sisäiset ja ulkoiset lajit

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#31

Viesti KungFuMiäs »

Opettajani kanssa tästä tuli puhe tänään illallisella. Tyylit eivät ole "sisäisiä" tai "ulkoisia", vaan se on harjoittelija joka saa "sisäistä" taitoa, tietenkin opetuksen laadun kautta. Esim. Taijita voi harjoitella koko elämänsä saamatta "sisäistä" taitoa, silloin sen henkilön taiji ei ole "sisäistä".
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

#32

Viesti Aki Korhonen »

KungFuMiäs kirjoitti: Opettajani kanssa tästä tuli puhe tänään illallisella. Tyylit eivät ole "sisäisiä" tai "ulkoisia", vaan se on harjoittelija joka saa "sisäistä" taitoa, tietenkin opetuksen laadun kautta. Esim. Taijita voi harjoitella koko elämänsä saamatta "sisäistä" taitoa, silloin sen henkilön taiji ei ole "sisäistä".
Luonnollisesti näin on. Mutta mitä se sisäinen taito oikein on?

Sehän tämän ketjun kysymyksenä on. Em. kuvaus viittaa lähinnä Neijia-käsitteen toiseen merkitykseen "sisäpiirin" tietoon, sitäkin tietysti on ollut ja on edelleenkin;-)

Esim. määrittelysi:
KungFuMiäs kirjoitti: Suunnilleen kaikki perinteiset kiinalaiset lajit joita opetetaan hyvin niin sisältävät ulkoista ja sisäistä. Ilman sisäistä niin ulkoinen on heikko ja tehoton, mutta ilman ulkoista niin sisäinen ei saa muotoa ja se jää vain hyväksi ajatukseksi. Loppujen lopuksi perinteisien lajien rakenteet ovat samaa, kuten juuri tämä rintakehä, lantio, olkapäät jne. jne. niitä vain painotetaan eri tavoilla. "
ymmärtäminen edellyttää että termit "sisäinen" ja "ulkoinen" ovat selvät. Itse "sisäisestä" tai "ulkoisesta" se ei kerro kovinkaan paljoa?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#33

Viesti KungFuMiäs »

ymmärtäminen edellyttää että termit "sisäinen" ja "ulkoinen" ovat selvät. Itse "sisäisestä" tai "ulkoisesta" se ei kerro kovinkaan paljoa?
No nehän ovat kyllä ihan demonstroitavia asioita juuri iskemisen tai työntelemisen kautta, tosin netin kautta on aika vaikea määritellä tälläistä asiaa, että ehkä tätä kautta ei sitten päästä eteenpäin.
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

#34

Viesti Aki Korhonen »

KungFuMiäs kirjoitti:
ymmärtäminen edellyttää että termit "sisäinen" ja "ulkoinen" ovat selvät. Itse "sisäisestä" tai "ulkoisesta" se ei kerro kovinkaan paljoa?
No nehän ovat kyllä ihan demonstroitavia asioita juuri iskemisen tai työntelemisen kautta, tosin netin kautta on aika vaikea määritellä tälläistä asiaa, että ehkä tätä kautta ei sitten päästä eteenpäin.
Voin ehkä kuulostaa vähän jankkaavalta, ja olen siitä pahoillani, mutta pari asiaa haluan vielä tähän sanoa. Siis mitä se sisäinen on, mitä näytetään lyömällä? Mitä siinä oikein näytetään? Iskun tehoako? ;-) - toisaalta jo sanoit, ettei sitä voi sanoin määritellä? Tapasi lähestyä asiaa on kieltämättä tosi "sisäinen", jopa chan-buddhalainen ;-)

Tuo työnteleminen ja iskeminen, on mielestäni sisäisen lajin ulkoinen puoli, se kohdistuu vastustajaan, jolle sitä "demotaan". Edelleen ollaan kehon (sisäisen) mekaniikan, erilaisten jingien, ja niiden edistyneen käytön parissa. Suuri osa "sisäisyydestä" jää täysin pois - olkoonkin, että ne ovat siellä vaikkapa "edellytyksinä". Mielestäni näitä muita sisäisiä ominaisuuksia, Qi, hengitys, mieli, tan tien, on vielä vaikeampi, jos ei jopa mahdodonta, demota! Miten sitten? Riittävällä oikeanlaisella harjoittelulla, pätevän opettajan johdolla, harrastaja voi ITSE ne kokea! Hyvin yksinkertaista, mutta vaatii tietysti jonkinverran luottamusta metodin toimivuuteen, jotta jaksaa harjoitella riittävän kauan. Tosin monet harrastajat, esim. taijin parissa, kokevat monia sisäisiä vaikutuksia hyvinkin nopeasti, esim. lisääntyneen virkeyden ja hyvinvoinnin muodossa. Lisääntynyt virkeys, jaksaminen ja mahdollinen parantunut terveys (vaikea määritellä) ovat harrastamamme terveyspainotteisen taijin tärkeimmät sisäiset vaikutukset. Ja ne koetaan sisäisesti, omassa itsessään. Ulkoisesti ne näkyvät ehkä vähän valoisampana olemuksena :-)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#35

Viesti KungFuMiäs »

Voin ehkä kuulostaa vähän jankkaavalta, ja olen siitä pahoillani, mutta pari asiaa haluan vielä tähän sanoa. Siis mitä se sisäinen on, mitä näytetään lyömällä? Mitä siinä oikein näytetään? Iskun tehoako? - toisaalta jo sanoit, ettei sitä voi sanoin määritellä? Tapasi lähestyä asiaa on kieltämättä tosi "sisäinen", jopa chan-buddhalainen
Kehonmekaniikan toimivuutta, "sisäistä voimaa", sillä näytetään. Me kuitenkin puhumme nyt taistelulajeista. Sitä että sitä ei sanoin määritellä niin tarkoittaa yksinkertaisesti sitä että se pitää näyttää että sen ymmärtää, en oikeen usko että kukaan ymmärtää mitä sillä sisäisellä voimalla saa aikaan jos yritetään selittää mitä siinä tapahtuu jollakin hienoilla biomekaanisilla termeillä tai sitten kiinalaisittain chillä jne. Nimenomaan se mitä sillä saa aikaan on se tärkeä asia.
Mielestäni näitä muita sisäisiä ominaisuuksia, Qi, hengitys, mieli, tan tien, on vielä vaikeampi, jos ei jopa mahdodonta, demota!
No mutta juuri näitähän siinä demossa käytetään kun sitä sisäistä voimaa tehdään. Taas kerran haluan painottaa sitä että se on tärkeää mitä sillä "sisäisellä" saa aikaan kun puhutaan taistelulajeista.
Riittävällä oikeanlaisella harjoittelulla, pätevän opettajan johdolla, harrastaja voi ITSE ne kokea! Hyvin yksinkertaista, mutta vaatii tietysti jonkinverran luottamusta metodin toimivuuteen, jotta jaksaa harjoitella riittävän kauan.
Itse itsessään voi kokea ihan mitä tahansa jos vaan uskoo asiaan tarpeeksi. Ei siinä välttämättä mitään sisäistä harjoittelua tarvitse ;)
Lisääntynyt virkeys, jaksaminen ja mahdollinen parantunut terveys (vaikea määritellä) ovat harrastamamme terveyspainotteisen taijin tärkeimmät sisäiset vaikutukset. Ja ne koetaan sisäisesti, omassa itsessään.
Kyllähän tämä terveydenki parantuminen on ihan "demottavissa", esim. tässä ikivanhat ukkelit harjoittelee lajiaan vielä vanhoilla päivillä " onclick="window.open(this.href);return false; . Itse olen ymmärtänyt että terveysvaikutuksia taijista saa aika nopeasti, että siihen ei tarvitse mitään hirvittävän korkeaa tasoa "sisäisissä" jutuissa.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#36

Viesti PaavoH »

akikorhonen kirjoitti: Voin ehkä kuulostaa vähän jankkaavalta, ja olen siitä pahoillani, mutta pari asiaa haluan vielä tähän sanoa. Siis mitä se sisäinen on, mitä näytetään lyömällä? Mitä siinä oikein näytetään? Iskun tehoako? ;-)
Luulisin että kaiken sen kokonaisuutta, mikää herää eloon kun järjestellään kaikki hienomotoriikka, -rakenne, -taito, -psyyke jne. sellaiseen järjestykseen ja viritetään tehokkaammaksi systeemiksi. Kapasiteetin hyötykäyttöä, virittelyä, taidon "elävöittämistä".

Aika vertauskuvallista mutta pelkäänpä ainakin itse, että jos tuo "sisäinen taito" väännettäisiin "länsimaalaiseen" muottiin sillä lailla että sen tiedeyhteiskunta hyväksyisi, saisi kerätä hirveästi elementtejä ja vaikuttajia ja kertoimia jne ja sitten tehdä niistä pitkä kaavan. Jota sitten lopulta ei kukaan pystyisi sisäistämään. Eli siksi tuo runomuoto on niin optimaalinen keino oppia ja hakea sitä - sanoja sellasille, mille ei sanoja ole. Tuntemukset uskoakseni näistä viestii erittäin hyvin ja hyvä ohjaaja osaa ohjata oppilaitaan niitä oikeita tuntemuksia löytämään.

Tuo työnteleminen ja iskeminen, on mielestäni sisäisen lajin ulkoinen puoli, se kohdistuu vastustajaan, jolle sitä "demotaan". Edelleen ollaan kehon (sisäisen) mekaniikan, erilaisten jingien, ja niiden edistyneen käytön parissa. Suuri osa "sisäisisyydestä" jää täysin pois - olkoonkin, että ne ovat siellä vaikkapa "edellytyksinä". Mielestäni näitä muita sisäisiä ominaisuuksia, Qi, hengitys, mieli, tan tien, on vielä vaikeampi, jos ei jopa mahdodonta, demota! Miten sitten? Riittävällä oikeanlaisella harjoittelulla, pätevän opettajan johdolla, harrastaja voi ITSE ne kokea! Hyvin yksinkertaista, mutta vaatii tietysti jonkinverran luottamusta metodin toimivuuteen, jotta jaksaa harjoitella riittävän kauan. Tosin monet harrastajat, esim. taijin parissa, kokevat monia sisäisiä vaikutuksia hyvinkin nopeasti, esim. lisääntyneen virkeyden ja hyvinvoinnin muodossa. Lisääntynyt virkeys, jaksaminen ja mahdollinen parantunut terveys (vaikea määritellä) ovat harrastamamme terveyspainotteisen taijin tärkeimmät sisäiset vaikutukset. Ja ne koetaan sisäisesti, omassa itsessään. Ulkoisesti ne näkyvät ehkä vähän valoisampana olemuksena :-)
Puhutko nyt siis siitä, että sisäinen vaikutus tappelutehokkuudessa voidaan kyllä demota ulkoisesti, mutta sisäisen mekaniikan vaikutus terveyteen ja kehon ylläpitoon ei ole demottavissa tai jos on niin miten ?
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#37

Viesti marcus »

akikorhonen kirjoitti: Tuo työnteleminen ja iskeminen, on mielestäni sisäisen lajin ulkoinen puoli, se kohdistuu vastustajaan, jolle sitä "demotaan". Edelleen ollaan kehon (sisäisen) mekaniikan, erilaisten jingien, ja niiden edistyneen käytön parissa. Suuri osa "sisäisyydestä" jää täysin pois - olkoonkin, että ne ovat siellä vaikkapa "edellytyksinä". Mielestäni näitä muita sisäisiä ominaisuuksia, Qi, hengitys, mieli, tan tien, on vielä vaikeampi, jos ei jopa mahdodonta, demota! Miten sitten? Riittävällä oikeanlaisella harjoittelulla, pätevän opettajan johdolla, harrastaja voi ITSE ne kokea! Hyvin yksinkertaista, mutta vaatii tietysti jonkinverran luottamusta metodin toimivuuteen, jotta jaksaa harjoitella riittävän kauan. Tosin monet harrastajat, esim. taijin parissa, kokevat monia sisäisiä vaikutuksia hyvinkin nopeasti, esim. lisääntyneen virkeyden ja hyvinvoinnin muodossa. Lisääntynyt virkeys, jaksaminen ja mahdollinen parantunut terveys (vaikea määritellä) ovat harrastamamme terveyspainotteisen taijin tärkeimmät sisäiset vaikutukset. Ja ne koetaan sisäisesti, omassa itsessään. Ulkoisesti ne näkyvät ehkä vähän valoisampana olemuksena :-)
Kuulostaa minusta kuin näkisit sen "sisäisen" osan lajista lähes metafyysisenä asiana, tai ainakin jonakin jota on vaikea testata luotettavasti.

Aerobic lisää virkeyttä ja terveyttä, mutta ei se siitä tee sisäistä. Meditaatio myös, mutta ei se tee siita nyrkkeilyä (esim. tai ji Quan)
Lyöminen, voiman neutralointi yms ovat tärkeitä, koska ne antavat helposti testattavaa tietoa siitä, onko harjoittelu menossa haluttuun suuntaan (taistelussa hyödyllisen kehonkäytön kehittämiseen).

Mielenrauha, terveys yms. ovat mielestäni kaikki hyviä sivuvaikutuksia, ja varmasti myös tai ji quania voi treenata eri päämääriin pyrittäessä eri tavalla. Mutta jos ei testaa treenaamaansa asiaa eri tavoin, voi olla että tuntee osaavansa jotain, mutta mitä hyötyä siitä on, jos sillä ei ole mitään konkreettisia vaikutuksia edes esim. Tui Shouhun? Testaaminen on mielestäni hyvin tärkeä osa harjoittelua.

Monia mainitsemiasi asioita pystyy demoamaan monin tavoin. Ei niin, että "skaalalla 1-10 miten on?" - vaan taidon tasolla. Dan tien on selkeä, sen tuntee toisen kehosta vaikka kädellä vatsan/selän päältä. Oman mielen hallinta heijastuu vastustajan mielen hallintaan - ja sen kyllä tuntee, kun joku sitä osaa (esim. tuntee itsensä täydeksi idiootiksi kun ei pysy toisen hitaidenkaan liikkeiden perässä :D). Samoin hengitys - sillä voi vaikuttaa monin tavoin sekä omaan että vastustajan kehoon - jälleen ihan demottavia asioita, jos ne osaa. Mutta taas tätä "näyttää vedätykseltä" ennenkuin on itse kokenut. Qi on ainoa mistä en keksi mitään suoraa testiä.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#38

Viesti Mika »

Olen samaa mieltä KFM:n kanssa itsesuggestiosta tai miksi sitä haluaakaan kutsua, ja olen tietenkin ihan sen kannalla, hyväksihän se kaikki on, kunhan sen suhteen ollaan joko rehellisiä - jos jonkinlaista oikeaa ja väärää tietoa on olemassa - tai ainakin kriittisiä. Sen verran olen Qi Gongia harjoitellut joskus aiemmin, että tiedän tuon olevan melko yleistä niissä piireissä. Ja se on ihan OK. :)

Ja kuten marcus jo mainitsi, virkeyttä tulee ihan kaikesta fyysisestä tekemisestä, ei pelkästään ns. sisäisistä kungfu-tyyleistä.

Aki, tule joskus tapaamisiin, niin voit havainnollistaa vähän tarkemmin. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

#39

Viesti Aki Korhonen »

Hienoa! Alkaahan sieltä löytyä pikkuhiljaa niitä alussa määritteleminiäni asioita;-)

Tosin tuo jing-vaihe oli aika pitkään päällä.

Itsesuggestio on sisäisissä lajeissa myös minun mielestäni hyvin todellinen "vaara". Meidän systeemissämme, emme todellakaan rohkaise qi-virtojen tunnusteluun, eikä niistä yleensä edes puhuta. Mutta harjoitusmetodimme tukee ja kehittää alussa mainitsemiani ominaisuuksia itsessään. Myös sisäisten lajien "taistelupuolella" on eräänlainen joukkosuggestio mahdollista, ts. tekniikat toimivat kavereiden kanssa mutta eivät välttämättä esim. muiden lajien harrastajien kanssa otellessa - tästäkin on paljon Potkussa keskusteltu. Keskustelu alkaa mennä hieman väittelyksi siitä kenen laji on sisäisempää kuin toisten ;-) vaikka alkuperäinen kysymys oli mikä tekee sisäisestä lajista sisäisen.

Miten toi Aerobic liittyi asiaan? Painotetaanko siinäkin mainitsemiani viittä asiaa? Nyrkkeilyssä käytetään myös sisäisten lajien kehomekaniikkaa, mutta se ei tee siitä mielestäni sisäistä lajia - ts. ei pelkkä lujaa lyöminen sekään tee lajista sisäistä ;-)

Demoamisesta sen verran, että yleensä meilläpäin ei ole muuta demoamis- tai todistamistarvetta kuin näytöksissä esiintyminen ja satunnainen kilpailu ;-) Ja nekin ihan vapaaehtoisia. Tui Shouta harjoittelemme jonkin verran, harjoitusohjelmamme on tosin niin laaja liikesarjojen osalta, että kaikkea ei voi treenata niin paljon kuin olisi tarvetta, vaikka 6 vuoroa viikossa onkin. Tui Shou:n harjoittelun tarkoitus on juuri saada jonkinlaista käsitystä sovellettavuudesta.
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

#40

Viesti Aki Korhonen »

marcus kirjoitti: Kuulostaa minusta kuin näkisit sen "sisäisen" osan lajista lähes metafyysisenä asiana, tai ainakin jonakin jota on vaikea testata luotettavasti.
Ulkoinen puoli on mahdollista testata ja opettaa. Sisäinen puoli on vaikeampaa. Käytännössä asia ei ole mitenkään metafyysinen, vaikka sekin puoli sisäisissä lajeissa onkin, esim. yin-yang teoria, mutta ei sekoiteta nyt enempää. Tarkoitin sitä, että jos halutaan oikeasti tutkia, tieteellisesti, esim. taijiquanin terveysvaikutuksia, on se työlästä, mutta toki täysin mahdollista. Qi:n olemassaolosta ei käsittääkseni ole länsimaista tieteellistä todistusaineistoa. Tietysti pitäsi määritellä mitä qi on, Yang Dwing Mingin määritelmä qi:stä hermoston (bio)sähköisenä toimintana on mielestäni testattavin hypoteesi. Tuota tan tien:in testaamista kädellä en aivan ymmärtänyt...

Virkeydellä ja kohentuneella olemuksella tarkoitin juuri jotain KFM:n mainitsemia, harvinaisen liikkuvaisia ja vireitä vanhuksia, joita itsekin olen nähnyt Kiinassa! Itsellänikin on ilo ja kunnia ohjata n. 8 v, harrastanutta senioriryhmää, jossa vaikutukset ovat mielestäni selkeästi näkyvillä, esim. wushu-tyyliset verryttelypotkut eivät kenellekään tuota mitään ongelmia. Jos ajatellaan mitä itsepuolustus laajemmin on, on se hengissä pysymistä, voisi siis katsoa minkälaisten kamppailulajien harrastajat ovat pysyneet kauimmin hengissä ;-)

Toivottavasti joskus pääsen johonkin tapaamiseen Mika! Haluaisin mielelläni nähdä myös teidän jingejä!
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#41

Viesti marcus »

akikorhonen kirjoitti: Myös sisäisten lajien "taistelupuolella" on eräänlainen joukkosuggestio mahdollista, ts. tekniikat toimivat kavereiden kanssa mutta eivät välttämättä esim. muiden lajien harrastajien kanssa otellessa - tästäkin on paljon Potkussa keskusteltu.

...

Demoamisesta sen verran, että yleensä meilläpäin ei ole muuta demoamis- tai todistamistarvetta kuin näytöksissä esiintyminen ja satunnainen kilpailu ;-) Ja nekin ihan vapaaehtoisia.
Demoamisella ja testaamisella tarkoitan vaikka omaa ja muita lajeja treenaavien kavereiden kanssa testaamista, jotka eivät osaisi olla "avuliaita" vaikka haluaisivat. Muita asioita esim. toimiiko jos lisätään raakaa voimaa/nopeutta/tms. Testata, että osaako sitä hommaa oikeasti käyttää jollain tavalla vai onko tekniikan hiominen kasvattanut itseluottamusta yli todellisuuden. En mitään julkisia demoja "katso mitä mä osaan"-hengessä. En näe sellaisia (varsinkaan tämän asian suhteen) hyödyllisinä.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#42

Viesti PaavoH »

akikorhonen kirjoitti: Nyrkkeilyssä käytetään myös sisäisten lajien kehomekaniikkaa
Vaikka oonkin n00b niin en usko oikein, että 100% käytetään. Paitsi ehkä mestaruustasolla, kun ne pommit tulee oikeasti selkärangasta. Yksi juttu siinä on tämä voiman muoto eli eikö nyrkkeilijä käytäkin pitkää voimaa (lyönnin voima mudostuu esim 20-40cm radalla koko matkan aikana) kun taas uskoakseni sisäisen voiman, näin varsinkin kiinalais mielessä puhuttaessa, hallitseva henkilö pystyy tuon lyönnin tekemään 2 cm (käden)liikeradalla ?
ts. ei pelkkä lujaa lyöminen sekään tee lajista sisäistä
Ja toinen juttu on että selvästi nuo eri lyönnit tuntuu ihan erilaisilta, vaikka en uskalla puhua mistään nyrkkeilijän mestaruustasoista koska niin korkeatasoiset eivät minua ole lyöneet. Tuskin se mekaniikka silloinkaan dramaattisesti muuttuu ?
Keskustelu alkaa mennä hieman väittelyksi siitä kenen laji on sisäisempää kuin toisten
Itse en ainakaan tällaista ole havainnut tässä keskustelussa. Eihän tässä ole otettu kenenkään lajejakaan pahemmin esille, paitsi tiettyinä esimerkkeinä miten sisäisyys näkyy eri lajeissa ?
Tuota tan tien:in testaamista kädellä en aivan ymmärtänyt...
Tarkoittaa varmaankin sitä, että sen dan tieninkin voi räjähtävissä iskuissa fyysisesti tuntea liikkuvan kuin lihaksen tms, eikö ainakin meillä bajissa KFM ? :p
KungFuMiäs kirjoitti: Kyllähän tämä terveydenki parantuminen on ihan "demottavissa", esim. tässä ikivanhat ukkelit harjoittelee lajiaan vielä vanhoilla päivillä " onclick="window.open(this.href);return false; . Itse olen ymmärtänyt että terveysvaikutuksia taijista saa aika nopeasti, että siihen ei tarvitse mitään hirvittävän korkeaa tasoa "sisäisissä" jutuissa.
Jos haluaa hyvän vertailukuvan sille miten epätavallista on, että tuon ikäinen liikkuu tuolla lailla niin " onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Näissä xingyi demoissa näkee vanhuksessa myös vähän... räväkämpää liikkumistakin " onclick="window.open(this.href);return false;
Aki Korhonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 308
Lauteille: Maaliskuu 2014
Paikkakunta: Oulu

#43

Viesti Aki Korhonen »

...sarjassa vanhat miehet liikkuvat nopeasti, varmaan monelle tuttu klippi, jossa Chen Xiaowang demonstroi fajingiä. Tosin CXW on tuossa varmaankin n. 60 v., eli nuori mies taijiquanin parissa! " onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#44

Viesti Jussi Häkkinen »

akikorhonen kirjoitti: ...sarjassa vanhat miehet liikkuvat nopeasti, varmaan monelle tuttu klippi, jossa Chen Xiaowang demonstroi fajingiä. Tosin CXW on tuossa varmaankin n. 60 v., eli nuori mies taijiquanin parissa! " onclick="window.open(this.href);return false;
Onpas tutunoloista kehonkäyttöä (Mika varmaan arvasi, että toteaisin näin...), joskin hieman jäykähköä - vain hieman, onneksi. :) Kuitenkin, tuntuu olevan niin, että tuon suunnan herrat ovat teknisesti parhaimmillaan tuossa kuudenkymmenen ikävuoden nurkilla.

Liitetäänkö fa jin yleensä jollain erityisellä tavalla "sisäiseen voimaan"?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#45

Viesti KungFuMiäs »

Liitetäänkö fa jin yleensä jollain erityisellä tavalla "sisäiseen voimaan"?
Onko sinulla jokin taka-ajatus tässä kysymyksessä? Kerro ihmeessä :) .
Kyllä liitetään, räjähtävä lyhyt voima on sen ilmenemismuoto, se miltä se sitten tuntuu ja tapahtuu niin voi erota lajien ja ihmisten tason välillä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa