Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bagua Zhang

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Bagua Zhang

#16

Viesti oskar »

Selailin tässä tätä Wuguania ja tuli tämmöinen vanha ketju vastaan...

Tosta Lu Zijianista vähän. Joitakin kuukausia sitten yritin vähän löytää juttua tästä kyseisestä vanhasta herrasta. Joidenkin mukaan hänen pitäisi olla jo Kiinan ja varmaan maailmankin vanhin mies, mutta kuten arvata saattaa hänen todellinen ikänsä on varsin kyseenalainen.

Tässä muutama linkki:
http://combatbaguazhang.com/LuZijian.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://combatbaguazhang.com/HuoYuanJia.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jälkimmäisessä kerrotaan hänen ystävyydestään Huo Yuanjiaon kanssa. (Eli siis tämä kuuluisa mestari josta esim Jet Liin elokuva Fearless kertoo...)

Hänen nimi löytyi myös täältä wikipedian Longevity Claims -artikkelista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Longevity_ ... ent_claims" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon mukaan hän on syntynyt 15.10.1893, Qing-dynastian aikaan, ja on nyt siis 116 vuotias. :)

No joka tapauksessa virkeä kungfupappa. :D

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

(huomatkaa tupakan poltto...) ;)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#17

Viesti KungFuMiäs »

http://www.8gua.info/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kattavimpia Bagua sivustoja mitä oon lukenu, ainakin tuo oppilas ja linja info osio: http://www.8gua.info/html/kun.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Enemmän Yin puolen infoa, mutta myös muista linjoista kiinnostavaa tavaraa.
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Bagua Zhang

#18

Viesti oskar »

Kiitti linkistä. Paljon hyvää matskuu. :)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#19

Viesti KungFuMiäs »

Meidän Ruotsin ryhmästä Rikard on muuten tavannut tuon Lu Zijianing hänen Bagua opettajan kautta. Kuullema todella old-school Bagua tyyppi, eli ei mitään formeja tai systeemejä, vapaata omaa tekemistä vaan. Tämä Lun 9 palace stepping metodi on kuullema hyvin sekavaa katottavaa :D , ei mitään kuvioita, yhtä puuroa vaan kaikki. Hän myös kuullema harjoittelee vaan tekniikoita oikealla puolella, vaikka Bagua on nimenomaan mainostettu erittäin kaksikätisenä tyylinä, se on vaan hänen oma tyylinsä. Tällei Dong Hai Chuan kai tarkoitti Baguata harjoiteltavan, eikä sillai että on kaikki asiat ja harjoitukset nimetty ja järjestetty systemaattisesti.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#20

Viesti KungFuMiäs »

Bagua tuntuu olevan jonkinlainen kiinalaisten taistelulajien kehityksen huippu. Lajihan ei ole kovin vanha, kehittäjä Dong Hai Chuan, eli 1800 luvulla. Silloin kun Dong Hai Chuan ja ensimmäiset sukupolvet elivät niin he niittivät mainetta yksinkertaisesti voittamalla kaikki muut. Sisäiset lajit yleisesti tuotti taistelijoita joilla oli kehittyneempi gong fu kuin muiden lajien edustajilla, sen takia Bagua onkin niin levinnyt ja suosittu nykypäivänä (sama koskee Xingyitä). Baguan ensimmäisen sukupolven mestarit jotka oppivat Dong Hai Chuanilta olivat kaikki jo jonkun lajin mestareita, Bagua sitten vei heidän gong funsa uudelle tasolle. Lajin ulkoinen sisältö oli aika pitkälti harjoittelijasta kiinni, periaatteet ja ideat ovat sitten se joka tekee Baguan. Senhän vuoksi meillä on nykypäivänä hyvin erinäköisiä Bagua linjoja. Lajin sisäinen kehitys on todella syvää, vahvasti taolaista. Harvat sitä ymmärrystä oikeastaan saavuttavat, se joka on se itse Bagua. Tämän takia sanotaankin että Bagua on vaikein sisäisistä tyyleistä ja että se on jo suunnilleen kuollut sukupuuttoon. Tarvittaisiin varmaankin kourallinen kamppailullisia neroja jotka voisivat lajin elvyyttää :) .
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#21

Viesti KungFuMiäs »

Vähän vanhempia Liang tyylin Bagua videoita.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#22

Viesti tohtorismies »

Mikä on baguan askelharjoitusten idea? Ilmeisesti ainakin askellus harjoite, etäisyyden mittaus ja kenties voimantuotto?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Bagua Zhang

#23

Viesti oskar »

tohtorismies kirjoitti: Mikä on baguan askelharjoitusten idea? Ilmeisesti ainakin askellus harjoite, etäisyyden mittaus ja kenties voimantuotto?
Juu noitakin ja liikkuvuutta, nopeaa jalkatyöskentelyä josta bagua on ollut kuuluisa. Mutta tärkeinpänä noi kehon sisäisten juttujen kehittäminen, vähän samaan tapaan kuin xingyissä näitä kehitetään santi-seisontaharjoituksella tai taijissa pitkillä liikesarjoilla. Itse olen vasta aloittanut tänä vuonna tämän bagua-kävelyn, joten en osaa vielä sen tarkemmin sanoa noista sisäisistä jutuista. Nyt ensimmäisenä yritän saada sisäistä rakennetta kehoon ja pidettyä sen kasassa ja siitä sitten lähetään kehittämään eteenpäin. Täytyy kyllä sanoa että on todella intensiivinen ja tehokkaan oloinen harjoitus. Tuntuu että olen kehittynyt ja saanut jo todella paljon ideoita tässä parissa kuukaudessa. Tällä hetkellä pyrin kävelemään ympyrää n. 45 minuuttia joka päivä, mieluiten yhteen putkeen. Hyvää treeniä! :)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#24

Viesti KungFuMiäs »

Kaikki tapahtuu liikkeessä Baguassa. Jatkuva askelien ottaminen tulee luonnolliseksi Baguassa.

Ympyräkävelyhän ei ole kävelemistä, vaan se on kääntymistä :)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#25

Viesti tohtorismies »

Ahaa, kiitos vain oskarille ja kfm:lle. Onko se muto ennalta määrätty vai vedetäänkö hatusta?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

Bagua Zhang

#26

Viesti oskar »

Perustana on kahdeksan "peruskämmentä", Laobazhang 老八掌 "eight old palms" tai "eight mother palms" (nimitykset vähän vaihtelee). Jokaisessa näistä kahdeksasta kämmenmuodosta on jokin määrätty tapa pitää käsiä kävellessä. Eli käsiä pidetään tavallaan "staattisesti" jossain tietyssä asennossa (vähän kuin seisontaharjoituksissa) kun kävellään ympyrää. Sitten kun vaihdetaan suuntaa tehdään kyseiseen kämmenmuotoon liittyvä käännöstekniikka, josta voidaan sitten ottaa sovelluksia kamppailuun. Näiden lisäksi on sitten x määrä liikesarjoja (tyylisuunnasta riippuen).

Itse olen oppinut oikeastaan vasta kolme noista peruskämmenistä ja sitten kävellessä vaihtelen niitä aikalailla fiiliksen mukaan.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

Bagua Zhang

#27

Viesti PaavoH »

oskar kirjoitti: Perustana on kahdeksan "peruskämmentä", Laobazhang 老八掌 "eight old palms" tai "eight mother palms" (nimitykset vähän vaihtelee). Jokaisessa näistä kahdeksasta kämmenmuodosta on jokin määrätty tapa pitää käsiä kävellessä. Eli käsiä pidetään tavallaan "staattisesti" jossain tietyssä asennossa (vähän kuin seisontaharjoituksissa) kun kävellään ympyrää. Sitten kun vaihdetaan suuntaa tehdään kyseiseen kämmenmuotoon liittyvä käännöstekniikka, josta voidaan sitten ottaa sovelluksia kamppailuun. Näiden lisäksi on sitten x määrä liikesarjoja (tyylisuunnasta riippuen).

Itse olen oppinut oikeastaan vasta kolme noista peruskämmenistä ja sitten kävellessä vaihtelen niitä aikalailla fiiliksen mukaan.
Lisäyksenä tähän vielä, että suunnanvaihdot ovat sitten myös tekniikoita, joita harjoitellaan enemmän tietyssä vaiheessa eli jossain vaiheessa ei välttämättä kävellä hirveästi ymmärtääkseni yhteen suuntaan vaan vaihdellaan suuntaa kyseisiä tekniikoita samalla hioen. :)
Kuvake
Hakkyouken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 275
Lauteille: Syyskuu 2007

Bagua Zhang

#28

Viesti Hakkyouken »

[youtube][/youtube]
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Bagua Zhang

#29

Viesti KungFuMiäs »

Onko se muto ennalta määrätty vai vedetäänkö hatusta?
Yleensä aloitetaan ennalta määrätyillä käännöksillä. Mutta kuten kaikissa kiinalaisissa lajeissa myöhemmin voi sitten freestylata näillä, se on merkki siitä että on tajunnut liikkeen. Ja sitten voikin palata perusmuotoihin taas.

Sittenhän on myös olemassa tämä nine palace stepping, joka on täysin "freestyle" kävelyä. Mutta se on hyvin erikoinen harjoitus, jonka yksi linja on ottanut jostain taolais järjestelmästä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Bagua Zhang

#30

Viesti tohtorismies »

Kiitos kiitos, vekkuleja pappoja. Näyttääpi lähtevän sellaisena aaltomaisena tuo voimantuotto vanhoilla herroilla, jaloista ylöspäin, näenkö oikein?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa