Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kung Fu ja maassakamppailu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#46

Viesti Mika »

Paavon kanssa puhuttiin tosta viikonloppuna. Äh, mä luulin että Pave olis vastannut, Pave kai luuli että mä olisin. :D

Mutta joo. Paavo sanoi, että se on Wushu-koulu. Ihan hyvä jos tekevät muutakin. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

#47

Viesti Lohikäärmepallo »

Tulen sivusta huutelemaan, mutta perinteiset sotataidothan ovat kai periaatteessa niitä lajeja, jotka ovat syntyneet sotakenttiä varten. Olisivatko muinaiset kiinalaiset, sun muut mongolit, olleet niin amatöörejä, että eivät ole osanneet arvostaa hienoja guardeja ja mountteja tai jaksaneet odottaa että puolisen tuntia painittuaan soturit ratkaisevat kumpi vääntää paremmin? Sen sijaan ovat saattaneet päästää ilmat pihalle maassa pyörivästä vihollisesta.

Toisin sanoen perinteisessä kiinalaisessa kungfussa ei juurikaan mennä maahan samasta syystä kuin moderneissa realismiin pyrkivissä itsepuolustuslajeissa. Maassa on altavastaajana, jos painikaverilla on yhtään taustatukea mukanaan.

Itsekin olen jonkin verran paininut, niin salilla kuin (valitettavasti) salin ulkopuolellakin. Maassa on v-mäistä tapella, vaikka painia harjoittelemattoman päihittääkin aika nopeasti.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#48

Viesti jussip »

Olen joskus kuullut selityksen että kiinalaisessa kulttuurissa maassapyörimistä pidettäisiin jotenkin "likaisena" touhuna (siis muutenkin kuin että vaatteet likaantuvat) ja että pelkkä ajatuskin esimerkiksi mattopainista herättää heti vahvan negatiivisen reaktion.

Onkohan tässä yhtään perää?

Tietysti nykyään Kiinasta löytyy esimerkiksi BJJ-seuroja ja varmasti esim. painia on maassa harrastettu pitkään. Toisaalta Kiina länsimaistuu muutenkin nopeata vauhtia ja vanhat kulttuurisäännöt murtuvat..
Kuvake
TimiN
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 92
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Hki

#49

Viesti TimiN »

Mika kirjoitti: Paavon kanssa puhuttiin tosta viikonloppuna. Äh, mä luulin että Pave olis vastannut, Pave kai luuli että mä olisin. :D

Mutta joo. Paavo sanoi, että se on Wushu-koulu. Ihan hyvä jos tekevät muutakin. :)

Paavo vastasi - ja sain hänen mielipiteensä :) Mulle tää on vaan näppärin tapa aloittaa treenaaminen täällä ja Yu Yan Kai on mukava heppu - todella motivoiva. Raportoin lisää jahka pääsen pitemmälle ja näen enemmän.
Tang Lang Helsinki

That's gonna leave a mark - next time do the OTHER left.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#50

Viesti Alioppilas »

TimiN kirjoitti: Paavo vastasi - ja sain hänen mielipiteensä :) Mulle tää on vaan näppärin tapa aloittaa treenaaminen täällä ja Yu Yan Kai on mukava heppu - todella motivoiva. Raportoin lisää jahka pääsen pitemmälle ja näen enemmän.
Eihän tuosta nyt haittaakaan luulisi olevan. Väännät sitten palatessasi meidät kaikki matossa solmuun (ja minun vähän nopeammin kuin viimeksi) ja näytät mallia hyppypotkuissa.
Kuvake
TimiN
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 92
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Hki

#51

Viesti TimiN »

Alioppilas kirjoitti: Eihän tuosta nyt haittaakaan luulisi olevan. Väännät sitten palatessasi meidät kaikki matossa solmuun (ja minun vähän nopeammin kuin viimeksi) ja näytät mallia hyppypotkuissa.
No katotaan nyt... Ei täällä nyt ihan BJJ-tasoista vääntöä olla hankkimassa. ;)
Tang Lang Helsinki

That's gonna leave a mark - next time do the OTHER left.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#52

Viesti Alioppilas »

TimiN kirjoitti:
Alioppilas kirjoitti:
Eihän tuosta nyt haittaakaan luulisi olevan. Väännät sitten palatessasi meidät kaikki matossa solmuun (ja minun vähän nopeammin kuin viimeksi) ja näytät mallia hyppypotkuissa.
No katotaan nyt... Ei täällä nyt ihan BJJ-tasoista vääntöä olla hankkimassa. ;)
Ei täälläkään.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#53

Viesti Kuhmu »

Tiedä sitten oikeista ja vääristä tavoista (minulla ei näkynyt tuo klippi), mutta Jos sifu olisi paininut jonkun vuosikymmenen, niin sen näkisi tekemisessä eräänlaisena harjaantumisena.
Hyvin harva laji muuten tuskin periytyy mistään mongolialaisten ja kiinalaisten sotien ajoilta sellaisenaan.
”You must enjoy this”.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

#54

Viesti Lohikäärmepallo »

On varmaan ihan luonnollista, että tuhansia vuosia sitten opettaneet mestarit eivät enää ole keskuudessamme (kaikkihan tietävät, että kuolemattomat ovat piiloutuneet maailmalta).

Paini kuuluu mielestäni enemmän urheilun puolelle ja vähemmän vakavaan välien selvittelyyn. Sotatantereilla sitä on tuskin koskaan nähty ensisijaisena tapana taistella.

Tässäkin jollakin voi olla parempi tieto.
Kalevi K.

Ikuinen harrastelija
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#55

Viesti Mika »

Minäkään en tätä tiedä, mutta voisin kuvitella painitilanteita syntyneen aika ajoin käsikähmissä ainakin silloin, kun molemmat osapuolet ovat menettäneet aseensa eikä kummankaan taistelutovereita ole vielä ehtinyt rynnätä apuun.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#56

Viesti Jutoka »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Paini kuuluu mielestäni enemmän urheilun puolelle ja vähemmän vakavaan välien selvittelyyn. Sotatantereilla sitä on tuskin koskaan nähty ensisijaisena tapana taistella.
Itsestäni ainakin tuntuu, että painiminen olisi huomattavasti fiksumpi idea kuin lyöminen ja potkiminen siinä vaiheessa, kun vastustajalla on esimerkiksi miekka tai keihäs. Eli etäisyys kiinni, jottei vastustaja kykene käyttämään omia aseitaan. Tämä tietysti ainoastaan pystypainin osalta. Maahan saatu vihulainen on sitten voitu lopettaa hänen omilla aseilla. :)
Kuvake
Boozehound
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 883
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#57

Viesti Boozehound »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Paini kuuluu mielestäni enemmän urheilun puolelle ja vähemmän vakavaan välien selvittelyyn. Sotatantereilla sitä on tuskin koskaan nähty ensisijaisena tapana taistella.
Itse olen ymmärtänyt monien jiu-jitsu tyylien keskittyneen painiin/lukko ja hallinta otteisiin lyönitien tai potkujen sijaan juuri sotatantereen vaatimusten takia.
Haarniskoitua vastustajaa ei kannata lyödä, paitsi aseella. Aseen menettäneen pitää juurikin päästä vastusjaan kiinni ettei tämä voisi käyttää omaa asettaan. Maahan saadulle vastusjalle voidaan aiheuttaa vakavia vammoja lukoilla tai pahempaa esim.kuristamalla/niskalukolla. Myös ns.vara-aseen tikarin tai vastaavan käyttö hallinta-otteessa olevan vastusjan panssaroimattomaan kohtaan voisi tulla kyseeseen.
Koskaan aseetontaistelu ei ole ensisijainen vaihtoehto vaan ns.epätoivoinen vaihtoehto. Paini kuitenkin mielestäni tärkeämpi, koska jos vastustajalla on ase(mikä tahansa ase) voidaan sen vaikutus minimoida vain ottamalla etäisyys kiinni, eli pääsemmällä etäisyydelle jossa ase voidaan riistää.
Mielestäni säännöt jotka kieltävät kovasti turpaan ottanutta ottelijaa viemästä vastustajaansa mattoon saadaksen hiukan suojaa lyönneiltä, ovat selkeämmin ns.urheilun/yleisön tarpeeseen syntyneitä. Näkisin siis painin juurikin sotilaan aseettoman taistelun laji valintana. Näin oli ainakin kreikassa ja Japanissa.
It's like a game of chess, but your ass is in the line...
Pönttö
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 132
Lauteille: Tammikuu 2007

#58

Viesti Pönttö »

Entäs tää joku niin sanottu Dog Boxing tai Góuquán josta olikin joku hassu clippi täälä jossain.
Siis käsittääkseni kung fu tyyli joka on keskittynyt maassa möyrimiseen.

Kuulemma tyylin kamaissa tai mikskä niitä kiinaksi kutsutaankaan on yleensä ainakin toinen käsi maassa.

Joskus jossain näinkin jotain kuvasarjoja näistä mutten nyt löydä tähän hätään.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dog_Kung_Fu" onclick="window.open(this.href);return false;

Siis pistinpähän vaan sivistämään.
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

Di Ji Shu

#59

Viesti maminglei »

Gongfun maassakamppailu (地技术di ji shu) on ollut minullekin melko epäselvä aihe. Olen aiemmin nähnyt maasta pystyvastustajaa vastaan tehtäviä tekniikoita ja sitten jonkinlaista qin na tekniikoiden soveltamista matossa, mutta varsinaiseen mattopainiin en ole ennen törmännyt. Kysyin Shuai Jiao Shifultani, onko kiinalaisissa lajeissa ollenkaan maassakamppailua. On kuulemma monessa eri tyylissä, joista hän esimerkkinä luetteli kourallisen. Niistä jäi minulle mieleen vain Di Tang Tang Lang. Tietävätkö Suomen sirkat tästä mitään? No tänään aamutreeneissä sitten lähdin hakemaan tarkennusta aiheeseen, että löytyykö sitä itteään, eli mattopainia. Vastauksena Shifu heitti minut maahan, tuli itse perässä ja väänsi minut pariin otteeseen kunnolla solmuun. Ja tämä oli kuulemma Shuai Jiaota, jonka olen tähän saakka luullut olevan pelkästään pystypainia! Perinteisessä SJ:ssä siis on mattopainia ja lukkovääntöä, mutta nykyaikaiset kilpailusäännöt ovat jostain syystä pelkästään pystypainia (kilpailujen lukottomuuden ymmärrän kyllä). Ehkä tämän rajoituksen tarkoituksena on pitää kiinni lajin ajattelutavasta, että maahan ei mennä ehdon tahdon. Opettajani mukaan muissakin gongfu-tyyleissä on puhdasta mattopainia, mutta sitä ei yleisesti harjoiteta paljon (edes SJ-piireissä).

En osaa judoa, lukkopainia, bjj:a tai muuta (nähnyt toki olen), joten en voi tämänaamuisten Shuai Jiao näytteiden perusteella vertailla eroja tai yhteneväisyyksiä. Selkeää mattopainia se joka tapauksessa oli ja ikäviin solmuihin minut väännettiin. Nyt vaan odotellaan, että nämä hommat tulevat osaksi treeniohjelmaamme!

BTW, olen parista kiinalaisesta shuai jiao -opuksesta lukenut, että lajin alkuhistorian aikoina se oli nimenomaan armeijan suosima harjoitusmuoto ja että kesäteloilla lepäävä armeija järjesti isoja painikilpailuja

Ps. Katsoin juutuupista pari Gou Quan (狗拳, koiratyyli) klippiä. Oli minun mielestäni todella onnettoman ja epäkäytännöllisen näköistä touhua. Nämä olivat siis matosta pystyvastustajaa vastaan tehtäviä jippoja.
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
Pönttö
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 132
Lauteille: Tammikuu 2007

#60

Viesti Pönttö »

Juu taisin nähdä saman videon Gou Quanista youtubessa.
Vähän tuli sellanen olo että siinä yritettiin tehdä paritekniikkaa jotenkin wushumaisesti ja toisaaltu tuli mieleen myös taido...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 15 kurkkijaa