Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#121

Viesti JanneM »

Mika kirjoitti: Da Sheng Men tarkoittanee samaa kuin Tai Shin Mun. Ovatko nämä tyylit, Hou Quan ja Tai Shin Mun, samasta lähteestä peräisin?

On vaikea löytää hyviä lähteitä, siksi uteliaisuus. :)
taishinmun.fi kirjoitti: Alkuaan tyyli tunnettiin apinanyrkkeilynä (hou chuan). Nimitys Tai Shin Mun (Suuren Viisaan Koulu) otettiin käyttöön vasta myöhemmin buddhalaisuuden levittyä Kiinassa, jolloin koulu nimettiin uudelleen mytologisen apinajumalan nimen mukaisesti Tai Shin Muniksi.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#122

Viesti Mika »

JanneM kirjoitti:
Mika kirjoitti: Da Sheng Men tarkoittanee samaa kuin Tai Shin Mun. Ovatko nämä tyylit, Hou Quan ja Tai Shin Mun, samasta lähteestä peräisin?

On vaikea löytää hyviä lähteitä, siksi uteliaisuus. :)
taishinmun.fi kirjoitti: Alkuaan tyyli tunnettiin apinanyrkkeilynä (hou chuan). Nimitys Tai Shin Mun (Suuren Viisaan Koulu) otettiin käyttöön vasta myöhemmin buddhalaisuuden levittyä Kiinassa, jolloin koulu nimettiin uudelleen mytologisen apinajumalan nimen mukaisesti Tai Shin Muniksi.
Kyllä, mutta tuo ei aivan suoraan vastaa alla olevasta lainauksesta kumpuavaan kysymykseen, johon vastaaminen on tarkemman historian kannalta tärkeä (mihin suuntaan lähtee vai onko suunta tosiaan sama).
The two most famous schools using the monkey style as the sole form are the Da Sheng Men and the Hou Quan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Warrior
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 175
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#123

Viesti Warrior »

Mika kirjoitti:
JanneM kirjoitti:
Mika kirjoitti: Da Sheng Men tarkoittanee samaa kuin Tai Shin Mun. Ovatko nämä tyylit, Hou Quan ja Tai Shin Mun, samasta lähteestä peräisin?

On vaikea löytää hyviä lähteitä, siksi uteliaisuus. :)
taishinmun.fi kirjoitti: Alkuaan tyyli tunnettiin apinanyrkkeilynä (hou chuan). Nimitys Tai Shin Mun (Suuren Viisaan Koulu) otettiin käyttöön vasta myöhemmin buddhalaisuuden levittyä Kiinassa, jolloin koulu nimettiin uudelleen mytologisen apinajumalan nimen mukaisesti Tai Shin Muniksi.
Kyllä, mutta tuo ei aivan suoraan vastaa alla olevasta lainauksesta kumpuavaan kysymykseen, johon vastaaminen on tarkemman historian kannalta tärkeä (mihin suuntaan lähtee vai onko suunta tosiaan sama).
The two most famous schools using the monkey style as the sole form are the Da Sheng Men and the Hou Quan.
Paha sanoa onko suunta ollut sama. Yhtäläisyyksiä löytyy esim. stone/wooden/drunken - monkey. Hou Quan näyttäisi pikaisella googlettamisella liittyä nykyisin enemmän wushuun...
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#124

Viesti keskilinja »

Voisko olla niin, että Hou Quan olisi TSM:n esimuoto ennen muiden tyylien vaikutusta Hou Quaniin. Ennenhän meillä(oisko juurikin Hou Quanin aikoihin)oli melkein pelkästään nyrkkeilyä, mutta myöhemmin tullut mukaan potkut yms, jutut.
taishinmun.fi kirjoitti: Alkuaan tyyli tunnettiin apinanyrkkeilynä (hou chuan). Nimitys Tai Shin Mun (Suuren Viisaan Koulu) otettiin käyttöön vasta myöhemmin buddhalaisuuden levittyä Kiinassa, jolloin koulu nimettiin uudelleen mytologisen apinajumalan nimen mukaisesti Tai Shin Muniksi.

Koulu kehittyi Kiinan historian mukana ja sai vaikutteita mm. taolaisesta ja buddhalaisesta filosofiasta sekä Shaolin-perinteestä.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#125

Viesti Mika »

Voisiko joku nykäistä kaimaani hihasta näiden kysymysten suhteen? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#126

Viesti Mika »

No, vielä ei noihin ole vastattu. Odotamme. :)


Keskilinja esitteli Puolan-vieraillemme Tai Shin Munia. Olimme jo aiemmin valistaneet heitä tästä lajista.

Nähtyään Tai Shin Munia he totesivat lajin todellakin olevan kiinalaista kung fua.

Toki pitää mainita pari seikkaa, jotka ovat kirvoittaneet kysymyksiä täälläkin.

Kung fu voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: perhetyylit ja muut tyylit. Näiden välinen ero on se, että perhetyylejä on yleensä opetettu hyvin pienissä piireissä, usein saman suvun sisällä, kun taas muunlaisia tyylejä on opetettu laajoilla alueilla suuremmille ihmismäärille. Perhetyylit ovat yleensä hyvin pienimuotoisia mm. aseiden ja liikesarjojen suhteen. Muissa tyyleissä aseiden ja liikesarjojen määrät ovat ymmärrettävästi aikojen saatossa kasvaneet. Koska Tai Shin Mun on perhetyyli, siinä opeteltavien aseiden ja liikesarjojen määrä on varsin erikoista perhetyyleille. Nämä kaksi seikkaa jäivät edelleen hieman pohdituttamaan. Näihin yritetään hakea vastausta myöhemmin. Tällä kertaa Suomen Tai Shin Munin pääopettaja oli seurueineen juuri lähtenyt Malesiaan.

Mutta kung fu itsessään on aitoa, siitä ei jäänyt vieraillemme mitään epäselvää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#127

Viesti kamppaaja »

Janne P:n viesti tän ketjun ekalla sivulla kertoo vähän noista muiden tyylien vaikutteista. Hauska olisi tietysti saada lisääkin tietoa jos sitä on olemassa kun olen harkinnut tsm:n aloittamista, vaikkakin se paljasnyrkkimatsaus herättää mielikuvan katkeilevista hampaista
Laredo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 315
Lauteille: Heinäkuu 2006

#128

Viesti Laredo »

Millaista on Tai Shin Munin treenaaminen? Siis ylipäätään. Ja onko joku helsingin salilta?
Kuvake
Ousk
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 452
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#129

Viesti Ousk »

Tai Shin Munin treenaaminen on lyhyesti sanottuna mahtavaa!

Tietynlainen hyvä ja ystävällinen ilmapiiri on ainakin Oulun salilla.
Tiedä häntä johtuuko moinen siitä että TSM on perhetyyli, mutta tietynlainen "omista pidetään huolta" -asenne tuntuu kuuluvan lajin tapoihin ainakin täällä..

Apina kungfuilusta luulisi jokaisen löytävän edes jotain josta itse tykkää. On mistä valita.

Treenaaminen on monipuolista ja aika ajoin rankkaa. (Jos ei ole tämmöinen lusmu kuten allekirjoittanut...)
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

#130

Viesti Lohikäärmepallo »

Tai Shin Munin kotisivuille on skannattu artikkeli, jossa lajin harjoittelusta kerrotaan.

http://www.taishinmun.fi/alkeiskurssi/helsinki.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#131

Viesti Telepath Carbon »

Hieno artikkeli, lisää tällaisia muistakin lajeista niin haihtuu turha mystiikka ja saadaan lisää harrastajia! :thumbsup:
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
Firelake
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 165
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#132

Viesti Firelake »

Hieno oli. Treenipaikkain näyttää olevan hyvä teillä siellä etelässä.

Toivottavasti saadaan täällä päässäkin hyvä juttu aikaiseksi. Parin kuukauden sisään.
Päähyt pyörähti pihalle, miehen kallo kartanolle, kuni nuolen noutaessa puusta koppelo putosi
Iso Rane
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#133

Viesti Iso Rane »

Henkilökohtaisesti olen tykännyt kovasti TSM:n treenaamisesta Rovaniemellä ja Helsingissä, se on ollut oikein hyödyllistä ja mukavaa. :)

Käytän samalla tilaisuutta hyväkseni mainitakseni alkeiskurssin alkamisesta Helsingissä: http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?t=6366
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

#134

Viesti maminglei »

Tai Shin Mun ketju on ollut pitkään unessa, herätellään hieman...
Nemesis kirjoitti: Minun ymmärtääkseni vain normaali pallo ja vedellä täytetty pallo kannatellaan käsissä. Sen sijaan puupallo, kivipallo ja rautapallo harjoitellaan niin että pallon paino lepää pöydän päällä. Suomestakin löytyy jo kivipallo.
Todella kiinnostavaa! (niin kuin kaikki perinteisten lajien harjoitteluvälineet.) Mitä ominaisuuksia näillä palloharjoitteilla pääasiassa kehitetään? Harrastamassani Shuai Jiaossahan on erilaisia harjoitusvälineitä vaikka kuinka, mutta ihan SJ:n ulkopuolella olen käyttänyt palloa shou fa:n harjoitteluun. Jo kuntopalloa käsissä pyöritellessä saa kipparikallelihakset hapoille suht tehokkaasti, joten voisin kuvitella noissa kivi-, puu- ja rautapalloissa olevan ainakin voimatreeni yhtenä tavoitteena.

Minkä kokoisia ne teidän harjoituspallonne ovat (pakko lisätä toi harjoitus-sana tuohon...)? Ja ihan mielenkiinnosta, mistä hankitte kivipallon?
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#135

Viesti PaavoH »

Mulle tollasta pallo-harjotusta bajissa on ainakin demottu rakenteen harjoittamiseen, niitä pidellään sormilla seisomis-harjoituksissa sekä jossain liikkuvissakin. Muut pidempään perehtyneet varmaankin pystyvät kertomaan enemmän :p

Kyseessä oli siis kivipallo, vaikka opettaja sanoi että saman harjoituksen voi tehdä esimerkiksi jollain suljettavalla vesiastialla, esim vesipullolla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa