Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
DaNjA
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1591
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ivalo

Tai-Shin-Mun Kung-Fu

#1

Viesti DaNjA »

Haluaisin tietää kyseisestä lajista jotain..siis jos tiedät kyseisestä lajista kerro minulle, yksikään pieni tieto tuskin menee hukkaan :)
Kerro mielipiteesi lajista ihan mitä vain, tulevia lehtijuttua...kerro...odotan innolla :D
-Tanja Akujärvi-

Ei voittaminen tai häviäminen merkitse, vaan se miten ikuiseen häviämiseen suhtautuu.
Miettikääppä sitä :D
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#2

Viesti keskilinja »

http://kamppailu.net/keskustelu/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... 7&start=20

Tuolla on juttua...
Onnea valitsemallasi tiellä.[/url]
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Jore
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 89
Lauteille: Tammikuu 2005

#3

Viesti Jore »

Voisiko joku tiivistää tuon asian omin sanoin tähän säikeeseen, niin ei tarvitsisi hyppiä?

Kiitos :)
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#4

Viesti keskilinja »

Eli Suomeen Tai Shin Mun tuli yhdeksänkymmentäluvun alussa. Lajin toi Suomeen Sifu Sujit "Num" Wings Saksasta, jossa hän harjoitteli lajia opettajansa Si-Gung Berndt Krieselin johdolla. Si-Gung Berndt Kriesel oli ensimmäisiä länsimaalaisia, joka oppi Tai Shin Munia Suurmestari Si-Chou Aw Kheong Longilta.

Laji on peräisin tällä hetkellä pohjois-Malesiassa asuvalta suurmestari Si-Chou Aw Kheong Longilta, jonka ymmärrän joutuneen muuttamaan tämänhetkiseen asuinpaikkaansa Kiinasta yhdessä entisen Suurmestarin(isoisä) kanssa.

Tai Shin Mun on perhetyyli johon sisältyy hengitys harjoitukset(chi kung jne...),kovetus,terveyspuoli(eli kattaen hieronnan lääkityksen yms...). Lajin on ns. "sotilastaito" eli sääntöjä ei ole ja tekniikoilla pyritään vastustajan välittömään TUHOAMISEEN.

Lajia harjoitetaan Suomessa helsingissä, joka on suomen pääpaikka. Sitten reenipaikkoja on oulussa, ivalossa, tampereella ja rovaniemellä. Eli ensimmäisenä Tai-Shin-Mun rantautui siis Helsinkiin, jossa tällä hetkellä sijaitsee Herttoniemessä Suomen ainoa virallinen Tai-Shin-Mun-koulu. Koulua johtaa tällä hetkellä ainoa suomalainen opettaja-arvoinen henkilö eli Sifu. Helsingin koulu vietti 10-v. syntymäpäiviään vuonna 2003 kesällä.

Eli tuossa noin yleistietoa... Yhteenvetona kamppailunetistä...

http://www.taishinmun.fi" onclick="window.open(this.href);return false;.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Jore
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 89
Lauteille: Tammikuu 2005

#5

Viesti Jore »

Kiitos tuosta Keskilinja :)

Muistankin joskus Budokasta lukeneeni lajista, kuulosti jo silloin mielenkiintoiselta. Täytyy perehtyä enemmänkin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Nyt on vaihdettu iskuja ja potkuja keskilinjan kanssa.

:thumbsup:

Olen varsin tyytyväinen ja nöyrästi kiitollinen siitä, että meillä on yhteistyösopimus Tai Shin Munin kanssa (Tampereen seuran). On varsin pätevä ja mainio laji. Suosittelen lämpimästi tutustumaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
esko.ronimus
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 331
Lauteille: Tammikuu 2018

#7

Viesti esko.ronimus »

Samaa mieltä. Oikein vakavasti otettavaa hommaa, hienoa että noitakin kung fu -tyylejä vielä näkee. :smt041
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#8

Viesti Mika »

Osaako kukaan kertoa lajin historiasta siltä ajalta, kun lajia harjoiteltiin pääasiassa Kiinassa?

Kuinka laajasti lajia silloin opetettiin? Mistä lajeista Tai Shin Mun on saanut vaikutteita? Onko näiden lajien mestareita vielä olemassa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Janne P
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 30
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#9

Viesti Janne P »

Tuota tuota... Käsittääkseni Tai Shin Mun on aina ollut lähinnä perheen sisäinen tyyli eli sen harjoittelu on tapahtunut pääasiassa suvun ja sen lähipiirin toimesta. Toki Tai Shin Munin pitkään historiaan mahtuu erilaisia ajanjaksoja, jolloin koulun näkyvyys kamppailugenressä on vaihdellut paljonkin, mutta tarkkaa tietoa sekä sen sidonnaisuudesta ajanlaskuun että maantieteeseen minulla ei ole.

Tai Shin Mun on käynyt melko perusteellista vaikutteiden vaihtoa ainakin Shaolinin kanssa. Käsittääkseni monet lajissa esiintyvät korkeat potkut ja asetekniikat ovat Shaolinin vaikutusta. Aikaisemmin TSM:ssä oli pääasiassa ainoastaan pitkä keppi, jota vieläkin pidetään aseiden kuninkaana. Vaikutteista vielä sen verran, että TSM- järjestelmään sisältyy muiden tyylien systeemeitä kuten LOHAN FIST(käsittämättömän hienoa mättöä), eagle claw, phoenix-dragon, leopardia ja Bagua palm näin muutamia mainitakseni. Malesian päässä tietääkseni asuu harvinaisen pätevä Shaolin-mestari, joka on Si-Choun erittäin arvostettu kung fu-veli.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mika »

Janne, kun nyt vauhtiin pääsit, ole hyvä ja jatka. Tuohan oli vain pintaraapaisu. Kerro nyt vähän tarkemmin :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
DaNjA
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1591
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ivalo

#11

Viesti DaNjA »

Niinhän se TSM on...perhetyyli...mutta onneksi sitä on opetettu ulkopuolisillekkin ja sitä pitkän matkan kautta se on saapunut tänne Suomeenkin :)
-Tanja Akujärvi-

Ei voittaminen tai häviäminen merkitse, vaan se miten ikuiseen häviämiseen suhtautuu.
Miettikääppä sitä :D
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#12

Viesti KungFuMiäs »

LOHAN FIST(käsittämättömän hienoa mättöä), eagle claw, phoenix-dragon, leopardia ja Bagua palm
Tähän haluaisin laittaa pikku observaation. Tästä bagua palmista päätellen niin TSM on saanu vaikutteita shaolinin budhalaisilta JA taoisteilta, se tarkoittaa että tyyli on matkannut aika isoja matkoja kiinan halki historian kuluessa ja imeny itseensä hyvin monipuolisia vaikutteita. Minun silmissäni erikoista että tälläinen pieni perhe tyyli on imeny itseensä budhalaisuutta JA taolaisuutta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

Kiitos keskilinja ja JanneP! :bow:

Kovaa touhua. Jätkät ei jännitä.

Hieno laji. Olen aiemmin luullut, että Futissa olisi Kung Fu -tyyleistä (ja muutenkin) eniten liikesarjoja ja aseita, mutta nyt en ole enää aivan varma. Jos ette itse ala kertoa, alan kysellä sarjatulella. :p

Oikeasti, koko se järjestelmä (ne eri apinat) olisi mukava saada tänne Potkuun kirjallisena. Ja se yksi ase, kaksi veistä köydellä yhdistettynä, kuulosti todella mielenkiintoiselta. Eikä se lintuhäkkikään ihan tyypillisin ase ole.

Kiitos jätkät harjoittelu- ja menoseurasta! Tuokaa ensi kerralla enemmänkin Apinoita mukananne, niin voitte pärjätäkin. :p

(Oikeasti myllyttivät meitä mennen tullen).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
millhill
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 128
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#14

Viesti millhill »

Mika kirjoitti: Kovaa touhua. Jätkät ei jännitä.
Tai Shin Mun on :thumbsup:
Janne P
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 30
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#15

Viesti Janne P »

Koitanpa saada paljon lisää tietoa ku jätkät imi sitä ku sienet. Mukavahan se on ku pysty oleen hyödyksi, ja teillä ei käynyt aika pitkäksi. Meikähän jaksaa esiintyä rasittavuuteen asti. :lol:

Noita aseita on tosiaan toinen toistaan mystisempiä ja määrältään paljon. Parhaiten edustettuina ovat nuo perinteiset kuten pitkä keppi, lyhyet kepit, kävelykeppi, veitset, lyhyet keihäät(rautaa!!), pitkä keihäs, sateenvarjo, perhosveitset, tonfat(jee!!) kiinalaiset sait ja sapeli näin muutamia mainitakseni. Antavat mielestäni mukavaa lisävivahdetta treeniin ja varsinkin sparrailuun.

Seuraavalla kerralla olisi mukava nähdä sitä teidän Sifuakin.

millhillille ja potku mekosta(??) vielä kiitos vieraanvaraisuudesta!!!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa