Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Anti-grappling

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Anti-grappling

#106

Viesti DeusVult »

Kyynikko kirjoitti: Ja mitä tulee kommenttiisi Häkkiselle, niin mm. sellaisessa remolajissa kuin vanha amerikkalainen pahapaini opetetaan törkkämäään silmä oikeassa kulmassa ulos. Sama tekniikka on ollut nähtävissä mm jenkkien lähitaisteluoppaassa toisen maailmansodan ajoilta. Semmosta esoteerista Kamaenhinkkausta. Ymmärrän että krav magassa ja muissa nykyään lähinnä potkitaan munille ja punnerretaan mutta kyllä näitä asioita ihan harjoitellaan. Mm. siksi että ne toimisivat silleen oikeesti, ja muuallakin kuin salilla simuloituna kevyellä kosketuksella sitä Pekka Perusinsinööriä vastaan joka haluaa eroon kaljamahasta :D
Niin no tuollahan toisessa ketjussa puhuttiin jostain 50-luvun suomalaisesta lähitaisteluoppaasta jossa opastetaan lyömään tappavia iskuja kämmensyrjällä. Veikkaan että ne jenkit on kokeilleet sitä silmän uloskaivamista käytännössä ihan yhtä monta kertaa kuin herrat kotimaiset laskuvarjopioneerit ovat tappaneet vihollisia kämmensyrjälyönneillä.

***

Näistä "herkille alueille" hyökkäämisistä saa kyllä potkussa aina parhaat väännöt aikaiseksi. :D Ja vastaväitteet on aina mallia "ei toimi koska UFC" tai "mä kerran potkasin / mua kerran potkastiin munille - ei toiminut." :smt003
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Anti-grappling

#107

Viesti Vanhakankea »

DeusVult kirjoitti: Niin no tuollahan toisessa ketjussa puhuttiin jostain 50-luvun suomalaisesta lähitaisteluoppaasta jossa opastetaan lyömään tappavia iskuja kämmensyrjällä. Veikkaan että ne jenkit on kokeilleet sitä silmän uloskaivamista käytännössä ihan yhtä monta kertaa kuin herrat kotimaiset laskuvarjopioneerit ovat tappaneet vihollisia kämmensyrjälyönneillä.
Oliskohan tässä käynyt niin, että jenkkien osaaminen perustuu tämän osalta samaan materiaaliin kuin mitä osa "äärimmäisyyksien fysiologiaan" liittyvästä osaamisesta elikkä Aatun leireillä kerättyyn dataan siitä kuinka kauan ihminen pysyy henkissä kaulaa myöten vesitynnyriin upotettuna pakkasessa jne.

Kai siellä on voitu piikata silmiäkin irti ihan ihmiskoemielessä...

Elikkäs Jenkeillä saattaa olla yhteys koetuloksiin niin ei ole tarvinnut itse kokeilla.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Anti-grappling

#108

Viesti Kyynikko »

DeusVult kirjoitti:
Kyynikko kirjoitti: Ja mitä tulee kommenttiisi Häkkiselle, niin mm. sellaisessa remolajissa kuin vanha amerikkalainen pahapaini opetetaan törkkämäään silmä oikeassa kulmassa ulos. Sama tekniikka on ollut nähtävissä mm jenkkien lähitaisteluoppaassa toisen maailmansodan ajoilta. Semmosta esoteerista Kamaenhinkkausta. Ymmärrän että krav magassa ja muissa nykyään lähinnä potkitaan munille ja punnerretaan mutta kyllä näitä asioita ihan harjoitellaan. Mm. siksi että ne toimisivat silleen oikeesti, ja muuallakin kuin salilla simuloituna kevyellä kosketuksella sitä Pekka Perusinsinööriä vastaan joka haluaa eroon kaljamahasta :D
Niin no tuollahan toisessa ketjussa puhuttiin jostain 50-luvun suomalaisesta lähitaisteluoppaasta jossa opastetaan lyömään tappavia iskuja kämmensyrjällä. Veikkaan että ne jenkit on kokeilleet sitä silmän uloskaivamista käytännössä ihan yhtä monta kertaa kuin herrat kotimaiset laskuvarjopioneerit ovat tappaneet vihollisia kämmensyrjälyönneillä.

***

Näistä "herkille alueille" hyökkäämisistä saa kyllä potkussa aina parhaat väännöt aikaiseksi. :D Ja vastaväitteet on aina mallia "ei toimi koska UFC" tai "mä kerran potkasin / mua kerran potkastiin munille - ei toiminut." :smt003

Jep - tai mallia "suomalaisessa nönnönnööoppaassa oli karatelyönti niskaan et ihan tårta på tårta kaikki.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Anti-grappling

#109

Viesti Ile »

Kyynikko kirjoitti: Olet eri mieltä tässä ketjussa jo itsesi kanssakin ;) Muistaakseni aikaisemmin sanoit että omien kokemustesi mukaan silmiin, kasvoihin ja kurkkuun tarttuminen muuttaa pelin kokonaan. :D
:D Joo, välillä unohtaa miten tarkkana täällä saa olla kun kirjoittaa... muistelen, että mulla olis jo tuossa kyllä ollut jonkinlainen rajaus ollut niiden tilanteiden osalta, mutta anyway oman kokemukseni perusteella en pidä hirveän vääränä ilmaista asiaa siten, että peli muuttuu kokonaan.
Kyynikko kirjoitti: Ja mitä tulee kommenttiisi Häkkiselle, niin mm. sellaisessa remolajissa kuin vanha amerikkalainen pahapaini opetetaan törkkämäään silmä oikeassa kulmassa ulos. Sama tekniikka on ollut nähtävissä mm jenkkien lähitaisteluoppaassa toisen maailmansodan ajoilta.
Niin no, suht mukavasti remo-osastossahan tuossa vielä liikutaan ;) . Jos nyt luet ajatuksella sen mun remoheiton, niin siinähän pointtina ei ollut esim. se, että ei pitäisi tehdä kovaa tms... vaan se, että perusjampan ongelma silmäotteiden käytössä ei toki ole joku väärä painamiskulma tai pyörittelyn puute vaan tietysti se, että ei ole harjoiteltu kokonaisuutena niitä tilanteita.

En tiedä miten Krav magan nykytilanne tähän liittyy mutta jos tästä haluaa lajien ja curriculumien tasolla puhulla, niin mun mielestä krav maga on aika kärkipäästä lajeja tässä mielessä. Senshidossa taitaa tämän alueen merkitys olla vielä isompi. Defendoa en näiltä osin hyvin tunne. Se on sitten vielä toinen juttu, että mitä ja miten pelimiehet omaehtoisesti treenaa.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Anti-grappling

#110

Viesti Kyynikko »

Niin en missään kohtaa viitannut siihen että kovaa tekeminen olisi se pointti, vaan se että on oikeasti ero siinä jos painaa ...oikeassa kulmassa oikealla tavalla... millä se simmu jopa pullahtaa pois (ja joka vaatii vastustajan erinomaista kontrolloimista muutaman hyvin pitkältä tuntuvan sekunnin ajan) vs paniikkipuristus peukalolla (ei edes kärjellä) keskelle silmää mikä on se tavan sinivöisen tapa hyökätä silmiin ja jota ne kestävät yllättävän hyvin.

Jolloin jäljelle jää se painamisesta tuleva kipureaktio. Joka on todettu aika usein..no, ei aina ihan hopealuodiksi kovaa jätkää vastaan.

Samasta syystä kamppailulajeissa ei seistä vastakkain lyömässä laajakaarisia toisen päähän (ainakaan aina :D ).
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Anti-grappling

#111

Viesti Ile »

No, oppimassahan täällä ollaan. Pitänee avoimin mielin (ja silmin;)) miettiä näitä juttuja, mitä tässäkin on tuotu esiin.

Jotenkin vaan vaikea hahmottaa, että mitä tämä "todettu aika usein kovia jätkiä vastaan" -osasto nyt sitten varsinaisesti sisältää. Näen edelleen asian niin, että silmäjutuilla saa pääsääntöisesti aika hyvin reaktiota aikaiseksi jos on oppinut miten sinne pääsee käsiksi ja siinä onnistuu - ilman että tarvitsee rikkomiseen mennä. Eikä läheskään aina kovin paljon kipuunkaan.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Anti-grappling

#112

Viesti Tapani »

Kyllähän silmiin hyökkäämisellä on muutakin pointtia kuin kivun aiheuttaminen tai silmien pullauttelu. Pystypainissa vastustajan hallinta päästä helpottuu aika lailla, kun sormet on silmissä tai silmät on ihan vaan peitetty. Tämä on ainakin mun kirjoissa ihan peruskurssikamaa.
En ole tätä tosin todentanut yhdelläkään vapaaotteluammattilaisella, mutta ei täällä wuguanin puolella tarvitsekaan...
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Anti-grappling

#113

Viesti Presenter »

Tähän silmäasiaan vielä, että tärkeintä olisi päästä sinne käsiksi ennen kuin kaveri on shootannut. Edes kohtuullisen hyvän shootin liike-energiaa ei ihan pienellä tökkäisyllä pysäytetä ja kovin helposti sinne silmiin ei osu, jos oma reagointi lähtee yhtään myöhässä. Liputan edelleen sprawlin tai muun vastaavan painonsiirron puolesta, niissä ei tarvitse juuri tähtäillä ja ovat melko yksinkertaisia ratkaisuja, ts. helposti opittavissa ja ehdollistettavissa. Kun se alasvienti on pysäytetty, on niiden omien vastatoimenpiteiden tekeminen esim. tästä positiosta paljon helpompaa:

Kuva
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Anti-grappling

#114

Viesti Kyynikko »

Tapani kirjoitti: Kyllähän silmiin hyökkäämisellä on muutakin pointtia kuin kivun aiheuttaminen tai silmien pullauttelu. Pystypainissa vastustajan hallinta päästä helpottuu aika lailla, kun sormet on silmissä tai silmät on ihan vaan peitetty. Tämä on ainakin mun kirjoissa ihan peruskurssikamaa.
En ole tätä tosin todentanut yhdelläkään vapaaotteluammattilaisella, mutta ei täällä wuguanin puolella tarvitsekaan...

Tässä puhutaan anti-grapplingista silmä- , kurkku- ja kasvo-ottein ilman että opetellaan painimaan (koska eihän wuguanin puolella tarvitse :smt003 ). Ettei unohru.

Kyllä minäkin olen töissä silmäkuoppia kahvoina käyttänyt, tällöinhän kohdehenkilön sokeutuminen on mm. työnantajan näkökulmasta vältettävä ja ei-toivottava asia. Huonoa PR:ää. juu saa otteen ja ei puhkee simmut. Siitä ei kuitenkaan ole kysymys tässä ketjussa.

( Vai ajattelitko oikeasti että jos ottaa kipua aiheuttamatta keilapallogripin silmistä niin saa nollattua toisen painitaidot??? ;) )


Mielestäni voisi myös kiinnittää huomiota siihen että myös kurkkuotteet olivat mukana tässä antigrappling työkalupakissa joidenkin kirjoittajien mielestä.

Olisi hauska nähdä miten toisen heittoyritys kadulla nollataan puristamalla sormilla kurkusta, ellei heittäjä ole Punavuorelainen it-amamttilainen slimfit-farkuissa jonka tuoppi kaatui WGB:ssä, ja puristaja subbaripainiva betoniraudoittaja :D :D :D :D (Siis kyllähän vahva kuristus kilpirauhasesta oikeasti tekee gutaa mutta taas kerran vhänä hankalaa saada toimimaan heti aktiivisessa heittovaiehessa kun pitäisi sitä omaa tasapainoakin suojella.)

Presenter todistaa vahvasti. Jos toinen ei ole ehtinyt saamaan shoottia aikaiseksi niin en tiedä onko se enää anti-grapplingia mutta hdottomasti paras aika tehdä silmäntökkimisiä. Sprawli on edelleen paras puolustus jo alaknutta kunnollista shoottia avstaan
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Anti-grappling

#115

Viesti Tapani »

Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että toi Presenterin kuvan mukainen sprawl ei ole katutilanteessa paras mahdollinen vaihtoehto. Toi on toki parempi kuin sen shootin ottaminen vastaan selälleen lentämällä, mutta itse käyttäisin mieluummin liikkumista alta pois ja käsillä työntämistä. Tossa on se ongelma, että jalkojen heittäminen taakse ja päälle painaminen sitouttaa aika vahvasti siihen yhteen vastustajaan. Tietysti pienessä tilassa toi voi olla se käytännössä syntyvä vaihtoehto.
Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että ei silmiin hyökkääminen ei ole mikään hyvä shoottipuolustus. Mun kokemuksen mukaan tehokkainta silmiin hyökkääminen on silloin, kun vastustaja on pystyssä.

Kyynikko: Enemmän ajattelin silmien peittämistä tai sormia silmissä tilanteessa, jossa hallitsen päätä muutenkin. Pään kääntäminen sivuun ja taakse helpottuu, jos sormet on silmissä, vaikkei siitä hirveetä kipua aiheutusikaan.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Anti-grappling

#116

Viesti Kyynikko »

Niin joo helpottuuhan se. Tosin se pää ei välttämättä pysy pitkään siinä kohdassa jossa siihen voi painaa sormilla ellei ole kontrolli ja sormet tosiaan kunnolla siellä..

Samalla tavoin kuin shoottia tehdessä ei juosta eteenpäin härkänä silmät kiinni, ei myöskään pystypainija anna väännellä simmuistaan vaan omaa otettaan rikkomatta pyrkii välttämään niitä sormia pitäen samalla oman otteensa (ellei kyseessä ole täysi noobie).

Siksi olen skeptinen noita shoottien väistöjä kohtaankin. Aika usein se shoottaaja on silmät auki :D

Mutta useampaa vastustajaa vastaan ylipäätään toimitaan eri parametrein kuin yhtä vastustajaa, toki... Sanotaan vaikka niin että harjoiteltavana asiana sprawli on tärkein, sillä sen jälkeen kun hyökkääjä on saanut kontaktin jäävät muut vaihtoehdot kauas taakse, riippumatta siitä oliko muita vastustajia..Näinollen sprawli on AINAKIN osattava.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Anti-grappling

#117

Viesti Presenter »

Joo, siis tokihan alasvientien estämiseksi on muitakin vaihtoehtoja kuin "puhdas" sprawl. Jos haluaa nähdä miten näitä yhdistetään pystymatsailuun, niin kannattaa katsoa vapaaottelua. Joo, häkki ei ole katu ja silleen - tuo siis vain esimerkkinä, jos aihe kiinnostaa. Ratkaisut ovat pääosin kuitenkin vahvasti painipohjaisia siinä vaiheessa kun kaveri sinne alasvientietäisyydelle ja -tilanteeseen pääsee. Tärkeää on saada se liike eli hyökkäys pysäytettyä.
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

Anti-grappling

#118

Viesti maminglei »

Presenter kirjoitti: Joo, siis tokihan alasvientien estämiseksi on muitakin vaihtoehtoja kuin "puhdas" sprawl. Jos haluaa nähdä miten näitä yhdistetään pystymatsailuun, niin kannattaa katsoa vapaaottelua. Joo, häkki ei ole katu ja silleen - tuo siis vain esimerkkinä, jos aihe kiinnostaa. Ratkaisut ovat pääosin kuitenkin vahvasti painipohjaisia siinä vaiheessa kun kaveri sinne alasvientietäisyydelle ja -tilanteeseen pääsee. Tärkeää on saada se liike eli hyökkäys pysäytettyä.
Sanoisin että alasvientietäisyydellä on vielä paljon tehtävissä ilman varsinaista painitaitoa, esim. taiji-tyylinen kontrollointi. Sitten kun jamppa on jalassa kiinni, kääntyy toimivien vastatekniikoiden vaakakuppi vahvasti sinne painin puolelle.

Vaparimatsien ratkaisujen painipainotteisuus selittynee osaltaan myös sillä että suurimmalla osalla ottelijoista on vahva painitausta.

Tässä videossa kohdassa 3:35 alkavassa nopeassa tilanteessa esimerkki miten jalkoihin kurottavan vastustajan voi blokata liikettä pysäyttämättä :badgrin: " onclick="window.open(this.href);return false;
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
Kuvake
Nico
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 831
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Anti-grappling

#119

Viesti Nico »

Kyynikko kirjoitti: Presenter todistaa vahvasti. Jos toinen ei ole ehtinyt saamaan shoottia aikaiseksi niin en tiedä onko se enää anti-grapplingia mutta hdottomasti paras aika tehdä silmäntökkimisiä. Sprawli on edelleen paras puolustus jo alaknutta kunnollista shoottia avstaan
En ole itse tätä koittanut mutta kun teet sprawlia, otat päästä/niskasta kiinni ja sitten sormet silmiin?
Tai jos ei sprawl onnistu ja otat sitten automaattisesti guardin + guillotinin, sitten taas sormet silmiin ja ylös.
Life is like a penis: simple, relaxed and hanging freely. It's women who make it hard.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Anti-grappling

#120

Viesti Mjölnir »

Vanhakankea kirjoitti: Molempien treenamisessa lienee rajoittava tekijä se, että treenikaveria ei voi vetää "täysillä" millään killerillä vaan kuten Jasse totesi, homma pitää tehdä oikean parin kanssa leikitellen. Ei varmaan kovin moni suostu siihen, että "Painas nyt mun silmistä täysilllä, niin saadaan tähän vähän realismia" tai "Pure mua nenästä".
Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa