Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shaolin kung-fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#61

Viesti KungFuMiäs »

JanneM kirjoitti: Olis toi kung-fu nyt hyvää vai nöy?
Se on ihan jees. Liikkuu ihan kivasti
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#62

Viesti Mika »

Toihan on tuollaista höntsäilyä, jossa vähän esitellään lajin taktiikoita ja tekniikoita. Siinä mielessä se on ihan hyvä. Varsinaista tappelua tuon ei ole tarkoituskaan olla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#63

Viesti Shaolinsi »

oskar kirjoitti: No laitetaan nyt tähän kun en löytänyt parempaakaan keskustelua Shaolinista.

Ihan hyvä artikkeli Shaolinista National Geographic-lehdessä:

Battle for the Soul of Kung Fu

In the shadow of China’s legendary Shaolin Temple, a kung fu master’s disciples confront the changing world of martial arts.

By Peter Gwin
Photograph by Fritz Hoffmann

http://ngm.nationalgeographic.com/2011/" onclick="window.open(this.href);return false; ... /gwin-text

Jatketaan hieman vanhasta aiheesta.

Halusin tavata Shi De Jianin, joten viikko sitten lähdin häntä etsimään Henanin vuoristosta. Löysin usean tunnin kiipeämisen jälkeen artikkelissa mainitun temppelin, mutta Shi De Jiania ei näkynyt missään. Temppeli oli täynnä työmiehiä, joista kukaan ei tuntunut tietävän Shi De Jianin olinpaikkaa.

Tämän kerron siksi, ettei kukaan matkusta turhaan häntä tapaamaan. Suosittelen odottamaan pari vuotta temppelin valmistumiseen asti, jos joku potkulaisista haluaa käydä Shi De Jianin luona tekniikkavaihdossa.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#64

Viesti DeusVult »

Siinä romantiikka kohtasi todellisuuden aika dramaattisesti... :smt003 Eeppinen matka jonnekin kaukaisille vuorille, tuntikausien kapuaminen vaaroja väistellen kohti jotain vanhaa temppeliä - mutta mitä perillä odottikaan? Ei valkohapsista mestaria vaan nippu jotain arsettaan raapivia raksaäijiä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#65

Viesti Shaolinsi »

oskar kirjoitti:
Shaolinsi kirjoitti:Sama opettaja Shifullani ja Dejianilla on ollut, joten samaa juttua tulee. Samankaltainen kehonkäyttö on näillä molemmilla kavereilla. Puhuin tänään parisen tuntia Dejianista ja Xinyibasta shifuni kanssa. Sen verran persoonallista juttua, että tänne en voi niitä kertoa. Kerron ne sitten kasvokkain tilaisuuden tullen.
Oliko tämä opettajasi opettaja sama josta muistaakseni oli juttua siinä National Geographic artikkelissa?

Pahoittelen, että unohdin vastata tähän viime vuonna. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Joo, sama opettaja oli siis molemmilla herroilla eli artikkelissakin mainittu Yan Guiwu.

Nykyisen Shifuni toinen opettaja oli myös jo edesmennyt legendaarinen Shaolin-temppelin entinen apotti - Shi Suxi. Eli asian lähteillä tässä ollaan.


Kuva

Shi Suxi
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#66

Viesti KungFuMiäs »

DeusVult kirjoitti: Siinä romantiikka kohtasi todellisuuden aika dramaattisesti... :smt003 Eeppinen matka jonnekin kaukaisille vuorille, tuntikausien kapuaminen vaaroja väistellen kohti jotain vanhaa temppeliä - mutta mitä perillä odottikaan? Ei valkohapsista mestaria vaan nippu jotain arsettaan raapivia raksaäijiä.
:lol: :D

Oon sanonu tätä monta kertaa ja sanon uudestaan että sinne Kiinaan ei kannata mennä harhailemaan ilman hyviä kontakteja. Se maa on täynnä huijareita jotka rakastavat länkkäreitä joilla on romattisia kuvia idän mystiikasta ja kamppailulajeista. Sielä puhuu raha, inhimilliset tai perinteiset arvot eivät ole kovin isossa huudossa. Sielä kuka tahansa voi väittää mitä tahansa.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#67

Viesti Aihki »

KungFuMiäs kirjoitti: Oon sanonu tätä monta kertaa ja sanon uudestaan että sinne Kiinaan ei kannata mennä harhailemaan ilman hyviä kontakteja. Se maa on täynnä huijareita jotka rakastavat länkkäreitä joilla on romattisia kuvia idän mystiikasta ja kamppailulajeista. Sielä puhuu raha, inhimilliset tai perinteiset arvot eivät ole kovin isossa huudossa. Sielä kuka tahansa voi väittää mitä tahansa.
Ei tarvitse edes mennä niin kauas, venäjä riittää.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#68

Viesti KungFuMiäs »

Kiinassa on muuten jännä ilmiö kamppailulajien hinnoittelun suhteen. Jenkeillä on pitkään ollut tapana "maksaa ulos" muita oppilaita. Eli käytännössä he tarjoavat mestareille isoja määriä rahaa, enemmän kuin muut oppilaat. Tämä aiheuttaa sen että mestari huomaa länkkäreillä olevan paljon rahaa -> nostaa hintoja. Monet ulkomaalaiset oppilaat joilla ei tälläisiä rahoja ole niin putoaa pois, heillä joilla sitä rahaa on jäävät ja saavat enemmän opetusta. En tiedä onko tämä tahallista, ei varmaankaan. Mutta tämän seurauksena sielä saa kuulla aivan älyttömiä hintoja opetuksesta, kyllä niille hinnoille aina maksaja löytyy. Eli jos sinne Kiinaan haluaa mennä oppimaan niin paras ensin tienata ison kasan rahaa, muuten jää mestari fantasiat toteutumatta :) .
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#69

Viesti Shaolinsi »

KungFuMiäs kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Siinä romantiikka kohtasi todellisuuden aika dramaattisesti... :smt003 Eeppinen matka jonnekin kaukaisille vuorille, tuntikausien kapuaminen vaaroja väistellen kohti jotain vanhaa temppeliä - mutta mitä perillä odottikaan? Ei valkohapsista mestaria vaan nippu jotain arsettaan raapivia raksaäijiä.
:lol: :D

Oon sanonu tätä monta kertaa ja sanon uudestaan että sinne Kiinaan ei kannata mennä harhailemaan ilman hyviä kontakteja. Se maa on täynnä huijareita jotka rakastavat länkkäreitä joilla on romattisia kuvia idän mystiikasta ja kamppailulajeista. Sielä puhuu raha, inhimilliset tai perinteiset arvot eivät ole kovin isossa huudossa. Sielä kuka tahansa voi väittää mitä tahansa.

En voisi olla enempää eri mieltä! :) Minä suosittelen lähtemistä Kiinaan ilman kontakteja. Se, jos mikä lisää motivaatiota hommaan! Tämähän on aitoa löytöretkeilyä! Tästä voisin puhua useita tunteja huurteisen äärellä. Tällä tavoin oppii kaikista parhaiten huomaamaan huijarit ja rahastajat. Tämä Shi De Jianin tapaus on yksi harvoista isoista pettymyksistä shaolin kung fu -urallani, mutta se ansaitsi kyllä mainintansa.

Näiden viiden Kiina-vuoden aikana olen saanut koottua täysin tyhjästä itselleni valtavan kontaktiverkoston Kiinan kung fu -piireissä. Tunnen käytännössä kaikki perinteisen Shaolin Quanin opettajat Kiinassa jotakin kautta. Shi De Jian on nykyisin ainoa, jota en ole vielä tavannut. Shifuni on hänen vanhempi kung fu -veljensä, joten luulen tapaamisen järjestyvän parin vuoden sisällä.

Haaveissani on kirjoittaa vielä joskus Shaolin-vuosistani kirja. 8-)
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#70

Viesti Shaolinsi »

...niin ja olen siis maksanut kaikki kung fu -matkani opintotuesta säästämällä. Eli käytännössä olen Kiinassa aina lähes nollabudjetilla.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#71

Viesti KungFuMiäs »

Nojuu jos tykkää extreme matkailusta. Mua henkilökohtaisesti alkoi vaan v*tuttamaan se jatkuva kusetus meininki, vaikka en ole tarvinnut niihin sekaantua sen enempää koska olen opettajani kanssa sielä pyörinyt. Ja sitä kusetusta on niin monella tasolla, näkyvää ja räikeää mutta myös sellasta vaikeammin tajuttavaa, historian vääristelyä ja hienon nimen luomista itselleen. Opettajani on useasti sanonut että Kiina ei ole enää sama paikka kuin missä hän kasvoi. Se meno on oikeasti törkeää. Hyvää kung futa on helpomminkin löydettävissä
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viikon tyyli: Shaolin kung fu

#72

Viesti Shaolinsi »

KungFuMiäs kirjoitti: Mua henkilökohtaisesti alkoi vaan v*tuttamaan se jatkuva kusetus meininki, vaikka en ole tarvinnut niihin sekaantua sen enempää koska olen opettajani kanssa sielä pyörinyt. Ja sitä kusetusta on niin monella tasolla, näkyvää ja räikeää mutta myös sellasta vaikeammin tajuttavaa, historian vääristelyä ja hienon nimen luomista itselleen. Opettajani on useasti sanonut että Kiina ei ole enää sama paikka kuin missä hän kasvoi. Se meno on oikeasti törkeää.
Tämä on hyvin totta. Voisin luetella pitkän listan kung fu -kouluista, joiden osaamaton pääopettaja on hyvissä väleissä puolueen kanssa. Tämän takia sitten koulu on perustettu parhaalle paikalle kaupunkia ja huono kung fu leviää. Se on oikeasti hyvin surullista ja pöyristyttävää. Muistan vielä elävästi kuinka silloin ensimmäisiä matkoja Kiinaan minuakin huijattiin monesti ollessani alaikäinen. Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä oli silloin mottona.

Siinä mielessä olemme kuitenkin vähän erilaisia, että minua ei ole koskaan v*tuttanut se meininki. Otan huijarit vieläkin vastaan huumorilla. Olenhan minä itsekin vitsi koko kaveri. :lol:
KungFuMiäs kirjoitti: Hyvää kung futa on helpomminkin löydettävissä
Juuri näin. Esimerkiksi jo pelkästään Suomessa kung fussa on huipputaso. Olen vieraillut muutamien viime vuosien aikoina muutamissa Suomen kung fu -kouluissa, niin voin sanoa, että tietyt koulut Suomessa etsivät vertaistaan jopa Kiinassa. Minulla meni rehellisesti sanoen vuosia löytääkseni jotakin samantasoista Kiinassa.

Olen opettanut shaolin kung futa ilmaiseksi oppilaille omassa kotonani jonkin aikaa ja itseasiassa olen ohjannut lähes kaikki oppilaani muihin kouluihin ympäri Suomea. Opetus on sen verran taitavaa täällä Suomessa. Tämä sen takia, että oppilaani ovat etsineet jotain sellaista, jota en ole voinut tarjota. Nytkin minulla on vain tasan yksi oppilas, jolle olen opettamassa shaolin kung fun 32:ta lukkoa.

Toisaalta on Suomessakin vähän kehnompiakin kung fu -kouluja. Ei huonon kung fun perässä tarvitse ulkomaille lähteä. Ongelma niin Kiinassa kuin Suomessa on se, että perusharrastaja ei huomaa eroa hyvän ja huonon välillä.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Suomen eri Shaolin Kung Fu -lajit listattuna

#73

Viesti Shaolinsi »

Minulle on tullut paljon kyselyitä siitä, missä kaikkialle voi Shaolin Kung Futa harrastaa Suomessa. Kysymykseen ei ole helppo vastata, koska Suomessa on ainakin viisi täysin erilaista Shaolin Kung Futa. Nämä lajit ovat keskenään täysin erilaisia treenitavoiltaan, liikkeiltään ja lajin historialtaan. Joissakin seuroissa harjoitellaan vain liikesarjoja ja toisissa seuroissa harjoitellaan kamppailua laajemmin mm. sparrauksen merkeissä. Nimi on ainoa seuroja yhdistävä tekijä. Seurojen välillä ei ole myöskään minkäänlaista yhteistyötä.

Olen koonnut tähän listaan kaikki minulla tiedossa olevat Suomessa treenaavat Shaolin Kung Fu -nimiset lajit. Lista on mielestäni hyödyllinen, koska pelkästään Potku.netissä on Shaolin-viestiketjuja jo puolisen tusinaa ja Kamppailulajit.net-sivustolla listaus on mielestäni hieman sekava ja puutteellinen.

Helsinki

Shaolin Wahnam[/linkki] Suomen Shaolin Kung Fu[/linkki]

Espoo

Suomen Shaolin Kung Fu[/linkki]

Turku

Turun Wushu Kungfu Seura ry[/linkki] Shaolin Dojo[/linkki] (Nimestään huolimatta tässä Shaolin Dojo -kamppailulajikeskuksessa ei harjoitella Shaolin Kung Futa. Laitoin kuitenkin tämän tähän listaan, koska tästäkin paikasta on tullut minulle kyselyitä.)

Vaasa, Seinäjoki, Laihia, Isokyrö, Mustasaari, Pietarsaari

Shaolinkick[/linkki]

Muu Suomi

Näiden seurojen lisäksi Suomessa on/oli myös Shaolin Wing Chun[/linkki] -niminen laji.

Eri puolilla Suomea on myös pienempiä Shaolin Kung Fu -treeniryhmiä, jotka treenaavat pienessä porukassa keskenään. Näistä pienemmistä treeniporukoista voi ilmoittaa myös tässä ketjussa.

Keskustelua eri seuroista Potku.netissä:

Shaolinkick[/linkki]

Suomen Shaolin Kung Fu[/linkki]

Shaolin Wahnam[/linkki]

Shaolin Wing Chun[/linkki]


Listaa voi täydentää, jos minulla unohtui mainita joku Shaolin Kung Fu -seura.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Suomen eri Shaolin Kung Fu -lajit listattuna

#74

Viesti KungFuMiäs »

Henkilökohtaisesti näen "shaolinin" enemmän käsitteenä kuin jonakin tiettynä lajina. Monet lajit kutsuvat itseään "shaoliniksi", vaikka juuret olisi todellisuudessa jossain muualla. Joillakin lajeilla voi olla joku hetkellinen kosketus shaoliniin historiassaan ja valitsevat painottaa tätä asiaa. Jopa Bajilla on kait jonkinlainen kosketus ollut Shaolinin kanssa, jotkut mestaris-/myyntimiehet ovat sitten keksineet painottaa tätä heidän myyntipuheissaan. Tietyt salaseurat sanovat tulevansa alunperin shaolinista, koska shaolin käsitteessä on paljon kansallisromantiikkaa. Kiinan kamppailulajihistoria on kuitenkin suht vaikeaselkoinen kun niin paljon tietoa on hävinnyt, kun nykyään melkein kaikki voivat sanoa olevansa shaolinia. Shaolin on mielestäni käsite jolla haetaan sitä kansallisromantikkaa ja meillä länsimaissa tietenkin mystiikkaa. Joka on mielestäni ok, en millään negatiivisella mielellä puhu. Kunhan historian faktat pysyisivät elossa, ne kun tuppaa vääristymään ja häviämään nykyajan Kiinan menossa.....

Eli yhteenvetona mielestäni Shaolin termiä voi käytellä ihan vapaasti erilaisiin tarkoituksiin. Sen lipun alla voi seilata vaikka mitä. Eihän se ole ollut yhtenäinen terminä pitkään aikaan.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Suomen eri Shaolin Kung Fu -lajit listattuna

#75

Viesti Shaolinsi »

KungFuMiäs kirjoitti: Eli yhteenvetona mielestäni Shaolin termiä voi käytellä ihan vapaasti erilaisiin tarkoituksiin. Sen lipun alla voi seilata vaikka mitä. Eihän se ole ollut yhtenäinen terminä pitkään aikaan.
Kyllähän Shaolin-lipun alla seilaa vaikka mitä, mutta minusta se ei silti oikeuta sen käyttämistä ihan vapaasti erilaisiin tarkoituksiin. Vaikka jonkin lajin juuret ovatkin Shaolinissa, ei se tee lajista Shaolin Kung Futa. Tässä on nyt hyvin tärkeää erotella legendat historiallisesta faktasta. Minulle Shaolin Kung Fu on sellaista, joilla on historiallisesti jäljitettävät suhteet Shaolin-temppeliin. Muut lajit ovat sellaisia, joilla saattaa olla mahdollisesti jokin pieni yhteys Shaolin-temppeliin.

Alla on lyhyt oppimäärä Shaolin-temppelin todistettavissa olevasta historiasta:

Shaolin-temppelin todistettavissa oleva historia voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri vaiheeseen:

Sotilastaidon alkulähteet (500-900)
Systemaattinen kamppailutaitojen harjoittelu (900- 1600)
Aseeton kamppailu ja kamppailun yhdistyminen henkiseen kasvuun (1600 -)


Sotilastaidon alkulähteet (500-900):


Shaolin-temppeli sijaitsi entisen Kiinan pääkaupungin Luoyangin läheisyydessä. Tämä teki Shaolin-temppelin sijainnista strategisesti merkittävän. Vuonna 621 Shaolin-munkit osallistuivat keisari Li Shiminin sotaan Wang Shichongia vastaan. Näiden taisteluiden johdosta Shaolin palkittiin Tang-dynastian johdosta suurella vauraudella ja samalla he saivat keisarillisen koskemattomuuden. Nämä uroteot on kaiverrettu vuoden 728 Shaolin-temppelin kivitauluun, joten ne ovat nykyajan tietojen mukaan historiallisesti paikkaansa pitäviä.

Tässä asiassa on kuitenkin yksi iso ongelma. Ei ole minkäänlaista tietoa siitä, että Shaolin-munkit olisivat tällöin kehittäneet oman taistelutyylin. Historiankirjoissa lukee vain, että munkit osallistuivat taisteluihin. Sehän voi olla mitä tahansa kepeillä lyömisestä miekkailuun. Se ei kerro mitään omasta taistelutyylistä. Voi siis olla, että Shaolin Kung Futa ei olisi ollut olemassakaan tuolloin vielä. Tämän takia Shaolin Kung Fu ei todennäköisesti ole niin vanha kuin yleisesti väitetään.


Systemaattinen kamppailutaidon harjoittelu (900-1600):


Ming-dynastian lopulla ympäri Kiinaa oli löydettävissä useita eri soturimunkkien järjestöjä: Shaolin, Mount Emei, Mount Wutai, Mount Funiu ja Wudang. Soturimunkit kukoistivat Ming-dynastian armeijan huonon tilan vuoksi. Tämä oli Shaolinin kulta-aikaa. Shaolin-munkkeja käytettiin muun muassa keisarin toimesta paikallisten rosvojoukkojen kukistamiseen ja taisteluissa merirosvoja vastaan.

Vasta näihin aikoihin voidaan historiallisesti todistaa, että Shaolin munkit kehittivät oman taistelutyylin. Ensimmäinen historiallinen todiste Shaolinin omasta kung fusta on vuodelta 1610 Cheng Zhongyoun kirja Exposition of the Original Shaolin Staff Method.


Aseeton kamppailu ja kamppailun yhdistyminen henkiseen kasvuun (1600-):


Ensimmäinen historiallinen maininta Shaolinin aseettomasta kamppailusta on Tang Shunzin (1507-1560) runossa Song of the Emei Monk's fist. Runo mainitsee Emei-luostarin lisäksi Shaolinin aseettoman kamppailun. Vasta näihin aikoihin voidaan siis jäljentää Shaolinin aseeton kamppailu. Tämän jälkeen kuluu useita vuosikymmeniä seuraavaan mainintaan Shaolinin aseettomasta kamppailusta. Tämä saattaa omalta osaltaan merkitä sitä, että vielä tähän aikaan Shaolinissa harjoiteltiin pääasiassa aseellista kamppailua gun-sauvalla.

Ensimmäiset kattava kirjalliset todisteet Shaolinin aseettomasta kamppailusta on Qing-dynastian (1644-1911) kirjat The Hand Combat Classic ja Xuanji's Acupuncture Points. Kirjojen sotilastekniikoiden sanotaan pohjautuvan Shaolin-temppelin oppeihin.

Perusta nykyaikaisella Shaolin Kung Fulle, jossa henkinen kasvu on osana fyysisiä kamppailutaitoja, syntyi Ming-kauden lopun ja Qing-kauden alun aikana. Tänä aikana vanhat taolaisuuden Daoyin-voimisteluperiaatteet yhdistyivät kiinalaiseen kamppailutaitoihin. Vasta siis näihin aikoihin (1600-luvun alkuihin) voidaan varmaksi sanoa, että "qi-energia" tuli osaksi Shaolin Kung Futa. Ennen sitä Shaolin keskittyi pääasiassa sotataitoihin. Voi kuitenkin olla mahdollista, että henkinen kasvu oli osana Shaolin Kung Futa myös aiemmin, mutta siitä ei ole luotettavia todisteita. Vuoden 1624 kirja Sinews Transformation Classic oli ensimmäinen kirja, jossa sotataidot, terapeuttiset ja uskonnolliset tavoitteet nitoutuvat yhteen.

Lähteet: The Department of East Asian Studies, Tel Aviv University (Shahar M. The Shaolin Monastry - History, Religion and the Chinese Martial Arts)

____________________________________________

Yhteenveto: Jos joku väittää Shaolin Kung Fun yli tuhat vuotta vanhaa, häneen kannattaa suhtauta terveellä epäluulolla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa