Viikon kung fu -tyyli

Kiinalaiset lajit
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#31

Viesti Mika » elo 5, 2006, 10.57

Sanhuang Paochui 三皇炮捶拳 (Three-Emperor Cannon Boxing)


Sanhuang Paochui, joka tunnetaan myös nimellä Cannon Boxing, on vanha tyyli, jonka kerrotaan kehittyneen kolmen legendaarisen esihistoriallisen keisarin käsissä: Fuxi, Shennong ja Gonggong. Jotkut uskovat lajin kehittäneiden kolmen keisarin olleen Taivaan keisari, Maan keisari ja ihmisten keisari. Joka tapauksessa tyylin alkuperä on vanha. Tyyli on suosittu Pekingissä, Hebeissä, Shanxissa, Shandongissa, Liaoningissa, Henanissa ja Jilinissä. Tyylin nimi viittaa nopeisiin ja voimakkaisiin iskuihin, joita on verrattu kanuunankuulien ampumiseen.

Vanhojen kirjoitusten mukaan Ming-dynastian vaihtuessa Qing-dynastiaksi munkki Puzhao kierteli Emei-vuorella ja sen lähistöllä Sichuanin maakunnassa. Siellä hän tapasi taolaispapin, jolta oppi Paochui-tyyliä. Kun hän oli oppinut koko tyylin, hän opetti sen edelleen Qiao Sanxiulle ja Gan Fengchille. Tämä tapahtui Qing-keisari Kangxin ja Qing-keisari Yongzhengin hallintojen aikana (1622-1735). Nämä kaksi oppilasta keräsivät omalla opetuksellaan paljon seuraajia.

Keisari Qianlongin aikana (1736-1795) Qiao Sanxiu siirsi tyylin Qiao Helingille, joka siirsi tyylin Song Mailunille (1810-1893) ja Yu Liandengille. Yu opetti tyyliä sen alkuperäisessä muodossa, kun Song yhdisteli siihen yli kahtatoista eri tyyliä. Song perusti myös henkivartijayrityksen (Hui You Armed Escort Agency) Pekingiin.

Takasuorat ovat tyylin tunnetuin ase. Tyypillinen asento Paochuissa on pyöreähkö kyykkyasento. Kovissa iskuissa käytetään räjähtävää voimaa (Fa Jing), kuten tykin suusta ammuttuna. Lajin teoriaan kuuluu keskeisenä Yin & Yang -teoria sekä Gang Ruon pehmeä-kova -teoria, jossa kovaa ja pehmeää tekniikkaa käytetään yhdessä. Tyypillisin isku on nimeltään Shi Zi Chui (takakäden suora) ja tyypillisin liikkumistapa Yuen Dang Bu. Hyökkäykset kohdistuvat usein keskivartaloon käyttäen sekä pitkiä että lyhyitä iskuja.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#32

Viesti Mika » elo 6, 2006, 22.05

Choy Gar Kuen 蔡家拳 (Choy Family Fist, Ca Jia Quan)


Choy Gar -tyylin perusti Ming-dynastian loppuvaiheilla kantonilainen mestari Choy Gau Yi. Hänen opettajansa oli munkki Yi Guan.

Choy Gar on yksi viidestä suuresta Etelän tyylistä, mutta se on jäänyt Choy Lee Futin varjoon, jossa on yhdistetty mm. Choy Garia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#33

Viesti Mika » elo 6, 2006, 22.24

Li Gar Kuen 李家拳 (Li Family Fist, Li Jia Quan)


Li Gar on yksi viidestä suuresta Etelän tyylistä. Sen synnystä on kaksi eri tarinaa, joissa molemmissa lajin perustajaksi mainitaan Li Yau Shan. Toisen tarinan mukaan mestari Li oppi taitonsa munkki Li Seuk Hoylta, joka oikeastaan perusti Li Gar -tyylin. Toisessa tarinassa sanotaan Li Yau Shanin olleen viiden eläintyylin mestari, joka edelleen harjoitteli munkki Lo Fau Shanin alaisuudessa.

Li Gar ja Choy Gar yhdistettiin myöhemmin Choy Lee Futissa, joka on yksi suosituimpia kung fu -tyylejä Kiinan ulkopuolella.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#34

Viesti Mika » elo 13, 2006, 18.16

Kong Men Quan 空門拳 (Empty Gate Fist tai Kong Family Gate Fist)


Tämän tyylin nimi on kokenut samantapaisia muutoksia kuin Karate-termi. Alunperin Kiinan kättä tarkoittanut Karate muutettiin myöhemmin tarkoittamaan tyhjää kättä. Kong Men Quanin Kong-sana tarkoitti alunperin tyhjää.

Tyyli perusti Yen Fu Ming-dynastian vaihtuessa Qing-dynastiaksi. Hän siirsi tyylin kahdelle pojalleen, Yen Longille (long=lohikäärme) ja Yen Hulle (hu=tiikeri). Pojat siirsivät tyylin Kong Zhou Tingille, joka siirsi sen Min En Shenille. Jossakin vaiheessa tyhjä (kong) muuttui tarkoittamaan Kong-perhettä. Kyseessä on sama sukunimi kuin Kungfutsella (孔門拳).

Kong Men Quanissa yhdistyvät lohikäärme ja tiikeri, joiden mukaan lajin perustajan pojatkin nimettiin. Lajiin on myös sisällytetty Long Fistin jalkatekniikoita painottaen hyppyjä ja potkuja. Tyyli on suosittu Hubein ja Wuhanin maakunnissa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#35

Viesti Mika » elo 20, 2006, 22.43

Lanshou Men 攔手门


Lanshou Men (Blocking-hand Boxing) on suosittu tyyli Yangtse-joen molemmin puolin.

Ming-dynastian vaihtuessa Qing-dynastiaksi Zheng Tianxing Henanin maakunnasta meni Tianiin, jossa hän asui Dawang-temppelissä Dazhigussa. Hän harjoitteli taistelutaitoja joka päivä. Pian huhut hänen taidoistaan levisivät ja useat nuoret miehet pyysivät päästä hänen oppilaakseen.

Kun Zheng Tianxingin tyyli siirrettiin kuudennelle sukupolvelle, Liu Changhai ja Chen Lianfeng lisäsivät Cannon Boxingia Cao Quaniin, Lanshou Quaniin ja Fanzi Quaniin. Tästä tyylistä tuli Pao Quan (Cannon Boxing), jonka aseita ovat voima ja nopeus. Nämä neljä tyyliä ovat Lanshou Menin pohja. Seitsemännen sukupolven mestari Liu Naifu yhdisti nämä neljä tyyliä yhdeksi tyyliksi, jossa oli 36 harjoiteltavaa tekniikkaa. Samassa hän yksinkertaisti tyyliä tehdäkseen siitä toimivamman.

Lanshou Men oli erittäin suosittu tyyli Tianjinissa Tasavallan aikana (1911-1949), ja tyyli levisi Sichuaniin ja Shanghaihin 1930-luvulla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#36

Viesti Mika » elo 27, 2006, 13.40

Praying Mantis 螳螂拳 (Tanglang Quan)


Tanglang Quan eli rukoilijasirkkatyyli (engl. Praying Mantis) on tyyli, jossa imitoidaan rukoilijasirkan liikkeitä. Tanglangista on olemassa sekä pohjoisia että eteläisiä koulukuntia.

Pohjoisen Tanglangin kehittäjäksi mainitaan Wang Lang, joka asui Jimon kunnassa Shandongin maakunnassa Ming-dynastian lopulla. Legendan mukaan taistelulajeille omistautunut Wang Lang meni Shaolin-temppeliin syventääkseen tietojaan ja taitojaan. Kun keisarillinen armeija poltti temppelin, Wang Lang palasi Jimon alueelle. Eräs häntä isompi ja kokeneempi mestari voitti hänet kamppailussa joka kerta, ja kun Wang Lang päätti harjoitella todella kovaa kolme vuotta, pettymyksekseen hän hävisi taas. Eräänä päivänä metsässä kävellessään hän huomasi rukoilijasirkan ja laulukaskaan (engl. cicada) välisen mittelön puussa. Rukoilijasirkka tappoi itseään selvästi isomman laulukaskaan. Wang havaitsi, että rukoilijasirkalla oli selvä rytmi taistelussaan ja se kontrolloi vastustajaansa otteilla ja liikkumisella. Rukoilijasirkan etäisyyden hallinta ja pehmeämpien täsmäosumien sekä kovempien tyrmäysiskujen vaihtelu toivat Wangille mieleen korkeatasoisen kamppailemisen ihmisten välillä. Pian Wang keräsi muutaman rukoilijasirkan ja vei ne kotiinsa. Siellä hän seurasi niiden keskinäisiä voimankoitoksia, joiden perusteella hän loi pohjan Tanglang Quanille käyttäen myös hyväksi tietouttaan Shaolin kungfusta.

Tanglang jakaantuu moneen eri koulukuntaan. Alla on lueteltu muutama yleisin.

Seven-Star Mantis 七星螳螂拳
Kutsutaan myös nimellä Arhat Mantis Boxing. Iskut ovat kovia ja liikkeet nopeita. Tämä koulukunta on lähempänä kovaa kuin pehmeää ja asennot ovat pitkiä. Lantion, jalkojen ja olkapäiden käyttäminen sekä vahvat asennot ja iskupainotteisuus ovat Seven-Starin tunnusmerkkejä.

Plum Blossom Mantis 梅花螳螂拳
Kutsutaan myös nimellä Taiji Plum Blossom Mantis Boxing. Askeleet ovat lyhyitä ja liikkeet ovat jatkuvia ja nopeita. Muistuttaa paljolti rukoilijasirkkaa ja sen liikkeitä. Käyttää enemmän sivuttaisliikettä ja -voimaa kuin suoraan eteenpäin menevää liikettä ja voimaa.

Six-Combinations Mantis 六合螳螂拳
Tunnetaan myös nimellä Monkey Mantis Boxing. Käyttää kolmea sisäistä ja kolmea ulkoista kombinaatiota, joista tulee yhteensä kuusi kombinaatiota. Voima on sisäistä ja piilotettua.

Hand-Wringing Mantis
Kutsutaan myös nimellä Plum Blossom Hand-Wringing Mantis. Tämä on Plum Blossom Mantiksesta kehitetty tyyli, jossa painotetaan käsien käyttämistä tarttumiseen ja lukottamiseen.

Twin Mantis Boxing
Tämäkin on saanut syntynsä Plum Blossom Mantiksesta. Liikkeissä on tietty symmetria, josta tulee nimi Twins.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#37

Viesti Mika » syys 3, 2006, 15.34

Xingyi Quan 形意拳


Xingyi Quan eli Mind Form tai Form and Meaning Boxing on tyyli, jonka kehitti Ji Jike (1620-1680), joka tunnettiin myös nimellä Ji Longfeng. Hän asui Shanxin maakunnassa Yongjin kunnassa olevassa kylässä nimeltä Zuencun. Ji matkusteli mm. Shaolin-temppeliin, Henan maakunnan Luoyangiin sekä Anhuin maakunnan Qiupuhun. Matkatessaan etelään Henanin maakunnan läpi hän tapasi Zeng Jiwun, jolle siirsi tyylinsä.

Qing-dynastian aikana Xingyi Quan levisi nopeasti Henanin, Hebein ja Shanxin maakunnissa, ja vuosisatojen kuluessa Xingyistä syntyi monia eri koulukuntia. Ma Xueli Henanissa, Dai Longbang Shanxissa ja Li Luoneng Hebeissä levittivät tyyliä voimakkaasti.

Xingyi Quanilla on kaksi tarkoitusta: Käytä mieltäsi keskittääksesi aikomuksesi (Use your mind to focus your intention); Kehon ja mielen tulee olla yhtä (Body and mind should be unified). Xing Yissä käytetään paljon sisäistä energiaa, mutta se on nopeampi kuin muut sisäiset tyylit, ja kaikki iskut ja potkut on kehitetty taistelua varten. Monet alkuaikojen Xingyi-harrastajat olivatkin henkivartijoita ja arvolastien vartijoita. Xingyin periaatteiden mukaan mieli ohjaa kehoa, ja mielen, tahdon, hengityksen, voiman sekä kehonosien tulee olla harmoniassa keskenään.

Shanxin ja Hebein koulukunnat keskittyvät 12 eläimeen: lohikäärme, tiikeri, apina, hevonen, kilpikonna, kana, haukka, pääskynen, käärme, pöllö, kotka ja karhu. Henanin koulukunnissa harjoitellaan usein 10 eläintä: lohikäärme, tiikeri, kana, kotka, käärme, hevonen, kissa, apina, haukka ja pääskynen.
Shanxin koulukuntaa pidetään yleensä alkuperäisimpänä, sillä Li Luoneng (1808-1890) opetti siellä (vaikka sitten levittikin tyyliä Hebeissä). Tässä koulukunnassa painotettiin yhtä paljon 12 eläintä ja Viiden elementin teoriaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#38

Viesti Mika » syys 10, 2006, 20.23

Si Tong Chui 四通捶 (Four Through Hammer)


Tämän tyylin perustajana pidetään Shandongin maakunnassa asunutta Huang Xiania. Aikakaudeksi mainitaan Qing-dynastia. Vaikka tyylin juurien alkuperä onkin tuntematon, teksteissä mainitaan henkilö nimeltä Feng Li Wang. Pian Shang Ting kehitti tyyliä ja teki sitä tunnetuksi, ja siksi tyyliä joskus kutsutaankin Pian Jia Quaniksi.

Si Tong Chuissa painotetaan repimistä, tarttumista, pistoja ja painavia iskuja, ja asennot ovat vakaita. Harjoittelu aloitetaan visualisoimalla energian tuottamista. Voima perustuu selvään periaatteeseen: tämän periaatteen hallitseminen lisää qi:tä, ja qi:n lisääminen lisää voimaa.

Taistelutekniikat perustuvat neljään kohtaan.

1) Hyökkää ensin
2) Kun hyökkäät, hyökkää täysillä, älä pidättele
3) Pysy vastustajasi lähellä ja käytä lähitaistelutekniikoita; "jopa aaveet pelkäävät"
4) Ei hienoja liikkeitä, vaan hyökkää suoraan ja kovaa
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#39

Viesti Mika » syys 17, 2006, 20.51

Hua Quan 花拳


Hua Quan eli Flower-Style Boxing on lähietäisyyden iskupainotteinen laji, jonka kehittäjäksi joissakin lähteissä mainitaan Qing-dynastian alkuaikoina elänyt Gan Fengchi, joka opetti sekä Jiangsun ja Zheijiangin maakunnissa. Toisen tarinan mukaan Hua Qaunin isänä pidetään Shandongin maakunnassa elänyttä Hau Jen Quania.
Hua Quan sekoitetaan usein toiseen samannimiseen tyyliin, joka tarkoittaa 'Kiinan tyyliä' (华拳).

Hua Quanissa on 120 liikesarjaa, 72 pystypaini- ja kuristusotetta, 36 jalkatekniikkaa, 24 asentoa ja 88 erilaista kaatumistekniikkaa.
Tyyli on suosittu Hebeissä, Shandongissa, Gansussa ja Shanxissa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#40

Viesti Mika » syys 24, 2006, 20.08

Chen Taijiquan 陳氏太极拳


Vaikka Chen Taijiquanin historiasta käydäänkin vilkasta keskustelua, monet lähteet kertovat tyylin syntysijaksi Chenin suvun kylän (Chen Jia Gou) Henanissa. Tyylin kehittäjänä mainitaan Chen Wanting, joka eli 1600-luvulla. Chen Jia Gou sijaitsee Wenxianin kaupungista itään, lähellä Keltaista jokea. Chen Bu, suvun patriarkka, tuli tähän kylään Shanxin maakunnasta Hong Tongin alueelta Ming-dynastian keisari Taizun hallinnon aikana. Shanxi tunnettiin taistelutaidoistaan jo tuolloin, ja Chen Bu toikin mukanaan oman perheensä taistelutaitoja, jotka hän sitten siirsi edelleen sukunsa sisällä Chen Jia Goussa. Tämän tiedon pohjalle Chen Wanting (1600-1680; 9. sukupolven edustaja) lisäsi kiinalaista filosofiaa, perinteistä kiinalaista lääketiedettä sekä osia lähellä sijaitsevan Shaolin-temppelin taistelutaidoista. Tästä kaikesta syntyi Chen Taijiquan.

Qing-dynastian alkuaikojen levottomuuksien aikana Chen Wanting pakeni kylästään, ja palattuaan hän alkoi koostaa Taiji-tyyliä yhdistellen taistelutaitoja, Qigongia, lääketiedettä ja filosofiaa. Hän opiskeli vanhoja tekstejä, meditaatiota, hengitystekniikoita ja meridiaaneja. Hän lisäsi perheensä tyyliin muita taistelutaitoja, ja yhdisteli taolaista ja Zen-filosofiaa. Taolaisuudesta hän otti dualismin (Yin & Yang), jonka merkki usein yhdistetäänkin Taijiquaniin. Chen Wanting pohti ihmisen liikkumista ja vastustajan liike-energian käyttämistä tätä vastaan. Taijiquanin terveysvaikutukset olivat tärkeitä, mutta Chen kehitti tyylin pääasiassa taistelemista varten.

Chen Changxing (1771-1853; 14. sukupolvi) kehitti alkuperäisen tyylin liikkeistä nykyään vanhoina liikesarjoina (sarja) tunnetut liikesarjat. Toinen saman sukupolven mestari, Chen Youben, teki pieniä muutoksia ja loi uuden (tai pienen) liikesarjan jättämällä pois muutamia vaikeampia liikkeitä. Vuonna 1928 Chen Fake (17. sukupolvi) työsti uuden liikesarjan isosta sarjasta yhdessä Chen Zhaopein (18. sukupolvi) kanssa. Chen Fake opetti tyyliä Pekingissä ja Chen Zhaopei Nanjingissa. Nykyään tyyliä opetetaan kautta koko maailman.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#41

Viesti Mika » loka 1, 2006, 17.49

Bagua Zhang 八卦掌


Bagua Zhang eli Eight-Trigram Palm on Kiinan yksi suosituimpia kung fu -tyylejä.
Tarinat tyylin synnystä vaihtelevat. Joidenkin mukaan Qing-dynastiaa vastustavat kapinalliset kehittivät tyylin, jotkut taas väittävät Baguan kehittäjiksi Sichuanin maakunnan Emei-vuorella Ming-dynastian loppupuolella asuneita taolaispappeja Bi Yunia ja Jing Yunia, joiden taidot on nyt siirretty jo yhdeksännelle sukupolvelle.

Baguasta on useita eri koulukuntia kuten Youshen Bagua, Longxing Bagua ja Yinyang Bagua.
Alkuperäistä Baguan tekniikkakokoelmaa kutsutaan nimellä Xian Tian Bagua Zhang tai "Old Bagua". Aikojen saatossa tästä on kehitetty erilaisia variaatioita.

Hebein maakunta on Baguan sydänaluetta, ja Hebeissä onkin monia eri koulukuntia, mm. Dong-Haichuan Bagua Zhang, Li Zhengqing Bagua Zhang ja Tian Ruhong Bagya Zhang.

Bagua Zhangin filosofia perustuu vanhaan kiinalaiseen filosofiaan, joka tunnetaan myös nimellä Bagua (esim. http://tinyurl.com/nr6ad).
Baguassa on 8 pääasiallista käsitekniikkaa ja 64 näiden muunnosta. Yksinharjoittelun lisäksi lajissa harjoitellaan pareittain, ja pariharjoittelu kattaa myös aseharjoittelun. Baguan aseita ovat esimerkiksi sapeli, suora miekka ja keppi.

Baguasta sanotaan, että liikkeessä se on kuin vaeltava lohikäärme, istuessaan kuin kyykistelevä tiikeri, katsoessaan ympärilleen kuin vartioiva apina ja kulkiessaan kuin liitelevä kotka.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#42

Viesti Mika » loka 9, 2006, 13.47

Yue Men Quan 魚門拳 (Fish Gate Fist)


Yue Men Quan on suosittu tyyli Hubein maakunnassa.

Erään tarinan mukaan kuusi soturia pakeni joen varrella olevaan solaan Hubein maakunnassa Ming-dynastian luhistuttua. Siellä he seurasivat kalastajia ja varsinkin heidän verkonheittoaan. Näiden havaintojen perusteella he perustivat uuden tyylin, Yue Men Quanin (Fish Gate Six Men Art).

Qing-dynastian lopulla mestari Chen Guang Zhou toi tyylin Hubein pääkaupunkiin Wuhaniin, ja tyyli sai nopeasti paljon suosiota.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#43

Viesti Mika » loka 15, 2006, 19.52

Gong Li Quan 功力拳 (Power Training Fist)


Gong Li Quanin perustaja Chao Lian (1657-1748) eli Shanxin maakunnassa.

Gong Li Quania käytetään joissakin muissa tyyleissä (esim. Tantuissa) harjoittelun alkumetrien oppimismuotona.

Harjoittelun alkuvaiheissa kaikki tehdään hyvin hitaasti ja syviä hevosasentoja hiotaan paljon kestävyyden parantamiseksi. Koska Gong Li äännetään melkein kuten Bow and Arrow, jousiammunta-asento (eli sivuhevonen) on tärkeässä osassa harjoitelua, ja jännitetyn jousen periaate onkin tyylin harjoittelun kulmakiviä. Kuten jousiammunnassa, jännitystä kasvatetaan hitaasti ja se laukaistaan salamannopeasti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#44

Viesti Mika » loka 22, 2006, 16.58

He Quan 鹤拳


Termi He Quan eli kurkityyli kattaa viisi erilaista tyyliä, ja niiden jokaisen historiaa ulottuu 1600-luvulle asti. Kaikki viisi tyyliä perustettiin Qing-dynastian loppuvaiheilla, ja jokaista tyyliä harjoitellaan enimmäkseen eteläisessä Kiinassa.

1. Zonghe Quan 縱鶴拳 - Jumping Crane Boxing (Hyppivän kurjen tyyli)
Fang Shipei, joka asui Fuqingin kunnassa Fujianin maakunnassa, meni Tianzhun temppeliin Chashan-vuorelle keisari Tongzhin valtakaudella (1862-1874). Kymmenen vuoden ahkeran harjoittelun jälkeen häntä arvostettiin taitavana kamppailijana.
Eräänä päivänä hän havaitsi peltopyyn ääntelevän puussa ja huomasi puun liikkuvan tästä ääntelystä. Tämä energiailmiö herätti hänessä ajatuksia. Kun hän näki katkarapujen hyppivän vedestä ilmaan, ja kun hän seurasi koiran ravistavan vedet turkistaan uinnin jälkeen, hän rupesi ajattelemaan värähtelyenergiaa. Fang Shipei kokosi näistä ajatuksista uuden tyylin, jota kutsutaan nimellä Zonghe Quan.
Hänen pääoppilaisiin kuuluivat Lin Qinnan sekä Fujianin viisi kenraalia: Fang Yongchua, Chen Yihe, Xiao Kongpei, Chen Daotian ja Wang Lin.

2. Minghe Quan 鳴鶴拳 - Crying Crane Boxing (Huutavan kurjen tyyli)
Qing-dynastian loppuvaiheilla Lin Shixian, joka oli Yongchun White Crane Boxing -tyylin mestari, meni Fuzhouhun opettamaan taitojaan. Hän siirsi oppinsa Pan Yuballe, joka jatkoi tyylin levittämistä.

3. Suhe Quan 宿鶴拳 - Sleeping Crane Boxing (Nukkuvan kurjen tyyli)
Lin Chuanwu, joka asui Fuzhoun maakunnan Chengmenin alueella, meni Shimen-temppeliin oppimaan Suhe Quania. Lin opiskeli munkki Jue Qingin johdolla viisi vuotta, jonka jälkeen hän avasi oman Suhe Quan -koulunsa.

4. Shihe Quan 食鶴拳 - Eating Crane Boxing (Syövän kurjen tyyli)
Qing-dynastian loppuvaiheilla ja Kiinan tasavallan alkuhetkinä Fang Suiguan, joka oli kotoisin Beilingistä, siirsi Shihe Quanin Ye Shaotaolle, joka jatkoi tyylin opettamista.

5. Feihe Quan 飛鶴拳 - Flying Crane Boxing (Lentävän kurjen tyyli)
Qing-dynastia keskivaiheilla Zheng Ji, yksi kolmannen sukupolven Yongchun White Crane Boxing -mestareista, kiinnostui Feihe Quanista ja oppi tyylin perusteet Zheng Liltä.
Tässä tyylissä harjoittelijat liikkuvat ympyröissä keho ja kädet rentoina. He keräävät voimaa koko kehoonsa ennen kuin iskevät suorilla käsillä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 102
Viestit: 86932
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

#45

Viesti Mika » loka 29, 2006, 21.07

Zi Men Quan 字門拳; (Word Gate Fist)


Zi Men Quan on eteläinen tyyli, josta on kahta koulukuntaa. Toinen on lähinnä Jiangsun maakunnassa harjoiteltava sisäinen tyylisuunta, jossa yritetään voittaa kova pehmeällä. Tämä koulukunta on yli kolmesataa vuotta vanha, ja liikesarjoja tunnetaan viitisentoista. Toinen koulukunta tulee Sichuanista, ja sen synnystä kerrotaan kahta tarinaa. Toinen tarina sijoittuu Qing-dynastian loppuaikoihin, ja tarinan mukaan Shaolin-munkki Pan Qing Hua opetti tämän tyylin tyttärelleen Pan Tsai Yunille. Toisen tarinan mukaan tyylin kehitti salaperäinen mestari Wu, joka oli kotoisin Hunanista.

Zi Men Quan on siitä erikoinen kiinalainen kung fu -tyyli, että siinä ei ole lainkaan tarkkaan määrättyjä liikesarjoja. Tekniikat on yhdistetty kiinalaisiin kirjoitusmerkkeihin, joista jokainen tarkoittaa jotakin itsepuolustustekniikkaa. Näitä tekniikoita voi sitten yhdistellä vapaasti, aivan kuten kirjoitusmerkkejäkin.

Harjoittelijoiden tulee keskittyä tyhjentämällä mielensä ja keskittämällä ajatuksensa Dantianiin, ja harjoittelun tulee muistuttaa kirjoitusmerkkien kirjoittamista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!



Palaa sivulle Wu Guan

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija