Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yi Quan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Yi Quan

#256

Viesti Taijin harjoittaja »

Mika kirjoitti: Onko tuo Jianwu liikesarja? Harjoitellaanko tuolla videolla itsepuolustustekniikoita?
Minä hain tuota Jianwu:ta hakukoneella ja paras linkki tulee takaisin Potkuun.
Taolu — historiaa ja nykypäivää
Potku | 21.12.2014 | Kirjasto |

Erilaiset taisteluesitykset, paljain käsin tai asein, olivat lavastettuja, ja näihin esityksiin kuului myös pitkitettyä “varjonyrkkeilyä”, joka oli usein improvisoitua. Tällaiset improvisoidut ”liikesarjat” eivät olleet mitään varsinaisia harjoittelumetodeja, vaan eräänlainen todiste esittäjän taidoista. Kuvauksia improvisoiduista miekkasarjoista (jianwu) voi lukea Tang-dynastian aikaisesta runoudesta.

Teksti: tri Sławomir Milczarek
Käännös: Mika Perkiömäki
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#257

Viesti Jonkid »

Taijin harjoittaja kirjoitti:
Mika kirjoitti: Onko tuo Jianwu liikesarja? Harjoitellaanko tuolla videolla itsepuolustustekniikoita?
Minä hain tuota Jianwu:ta hakukoneella ja paras linkki tulee takaisin Potkuun.
Taolu — historiaa ja nykypäivää
Potku | 21.12.2014 | Kirjasto |

Erilaiset taisteluesitykset, paljain käsin tai asein, olivat lavastettuja, ja näihin esityksiin kuului myös pitkitettyä “varjonyrkkeilyä”, joka oli usein improvisoitua. Tällaiset improvisoidut ”liikesarjat” eivät olleet mitään varsinaisia harjoittelumetodeja, vaan eräänlainen todiste esittäjän taidoista. Kuvauksia improvisoiduista miekkasarjoista (jianwu) voi lukea Tang-dynastian aikaisesta runoudesta.

Teksti: tri Sławomir Milczarek
Käännös: Mika Perkiömäki
Musta tää kuvaus ei vastaa hirveen hyvin Yiquanin Jianwuta. Edellä aiemmin ketjusta lainaamani vastaa omasta mielestäni paremmin esitettyyn kysymykseen.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yi Quan

#258

Viesti Lasse Candé »

Onko tuo Yi Quanin jianwu ulkoisilta liikkeiltään (liikejärjestys, "tekniikat", "askelmerkit") improvisoitua? Vai viittaako improvisaatio ja tuo ilmaisupointti siihen miten tiettyä ulkoista muotoa tehdään "fiilistä ilmentäen"?
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Yi Quan

#259

Viesti Taijin harjoittaja »

Jonkid kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:
Mika kirjoitti: Onko tuo Jianwu liikesarja? Harjoitellaanko tuolla videolla itsepuolustustekniikoita?
Minä hain tuota Jianwu:ta hakukoneella ja paras linkki tulee takaisin Potkuun.
Taolu — historiaa ja nykypäivää
Potku | 21.12.2014 | Kirjasto |

Erilaiset taisteluesitykset, paljain käsin tai asein, olivat lavastettuja, ja näihin esityksiin kuului myös pitkitettyä “varjonyrkkeilyä”, joka oli usein improvisoitua. Tällaiset improvisoidut ”liikesarjat” eivät olleet mitään varsinaisia harjoittelumetodeja, vaan eräänlainen todiste esittäjän taidoista. Kuvauksia improvisoiduista miekkasarjoista (jianwu) voi lukea Tang-dynastian aikaisesta runoudesta.

Teksti: tri Sławomir Milczarek
Käännös: Mika Perkiömäki
Musta tää kuvaus ei vastaa hirveen hyvin Yiquanin Jianwuta. Edellä aiemmin ketjusta lainaamani vastaa omasta mielestäni paremmin esitettyyn kysymykseen.
Tuossa Taolu-tekstissä kerrotaan, että Kungfu jakaantuu taisteluharjoitteluun ja muodon harjoitteluun. Ja varoittaa pelkästä muodon harjoittelusta. Tuo video on selvää pelkän muodon harjoittelua eikä edes pelkkää muodon harjoittelua vaan muodon improvisointia. Ne tyypit, jotka käyttivät Kungfua taisteluun, olisivat käyttäneet tuota tanssijaa jousiammunnan harjoitusmaalina.

No joo, rentoutumisella ja terveydellä on suuri merkitys mutta ne eivät ole lajin runko.
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#260

Viesti Jonkid »

Lasse Candé kirjoitti: Onko tuo Yi Quanin jianwu ulkoisilta liikkeiltään (liikejärjestys, "tekniikat", "askelmerkit") improvisoitua? Vai viittaako improvisaatio ja tuo ilmaisupointti siihen miten tiettyä ulkoista muotoa tehdään "fiilistä ilmentäen"?
Riippuu siitä, millä linjalla tai minkä opettajan alaisuudessa Yiquania harjoittelee. Se onkin sitten mielipidekysymys kenen vastaus ja Jianwu on oikeanlaista.. Mutta yhtä kaikki, ideana ei ole kellään se, että Jianwussa toteutaan ennalta käsikirjotettua liikesarjaa.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#261

Viesti Jonkid »

Taijin harjoittaja kirjoitti:
Jonkid kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:
Mika kirjoitti: Onko tuo Jianwu liikesarja? Harjoitellaanko tuolla videolla itsepuolustustekniikoita?
Minä hain tuota Jianwu:ta hakukoneella ja paras linkki tulee takaisin Potkuun.
Taolu — historiaa ja nykypäivää
Potku | 21.12.2014 | Kirjasto |

Erilaiset taisteluesitykset, paljain käsin tai asein, olivat lavastettuja, ja näihin esityksiin kuului myös pitkitettyä “varjonyrkkeilyä”, joka oli usein improvisoitua. Tällaiset improvisoidut ”liikesarjat” eivät olleet mitään varsinaisia harjoittelumetodeja, vaan eräänlainen todiste esittäjän taidoista. Kuvauksia improvisoiduista miekkasarjoista (jianwu) voi lukea Tang-dynastian aikaisesta runoudesta.

Teksti: tri Sławomir Milczarek
Käännös: Mika Perkiömäki
Musta tää kuvaus ei vastaa hirveen hyvin Yiquanin Jianwuta. Edellä aiemmin ketjusta lainaamani vastaa omasta mielestäni paremmin esitettyyn kysymykseen.
Tuossa Taolu-tekstissä kerrotaan, että Kungfu jakaantuu taisteluharjoitteluun ja muodon harjoitteluun. Ja varoittaa pelkästä muodon harjoittelusta. Tuo video on selvää pelkän muodon harjoittelua eikä edes pelkkää muodon harjoittelua vaan muodon improvisointia. Ne tyypit, jotka käyttivät Kungfua taisteluun, olisivat käyttäneet tuota tanssijaa jousiammunnan harjoitusmaalina.

No joo, rentoutumisella ja terveydellä on suuri merkitys mutta ne eivät ole lajin runko.
Aika moni noista tanssijoista anto niille jousiampujoille tukkaan. Fakta on se, että Jianwuta ei voi ymmärtää ellei ole henkilökohtaista kokemusta Yiquanin harjoittelusta. Homma ei aukee pelkästään katselemalla sitä miltä se näyttää.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yi Quan

#262

Viesti Lasse Candé »

Taijin harjoittaja kirjoitti: Tuossa Taolu-tekstissä kerrotaan, että Kungfu jakaantuu taisteluharjoitteluun ja muodon harjoitteluun. Ja varoittaa pelkästä muodon harjoittelusta. Tuo video on selvää pelkän muodon harjoittelua eikä edes pelkkää muodon harjoittelua vaan muodon improvisointia. Ne tyypit, jotka käyttivät Kungfua taisteluun, olisivat käyttäneet tuota tanssijaa jousiammunnan harjoitusmaalina.
Siis tä? :D
Miten mielestäsi muotoja sitten pitäisi harjoitella, jos kritisoit sitä seikkaa että muotoa demoavalla videolla pelkästään demottiin muotoa? :D

Tulisiko esim haastaa koko kylä ja jotenkin yhdistää muodon tekeminen siihen että siinä vähän ns ohimennen sipaisee vihulaisia oikeasti? Niinku Karate Kid kolmosen loppumatsissa? :smt003

Ymmärsitkö sinä nyt sen tekstin johon viittaat vähän väärin vai puhuitko ajattelematta ihan loppuun saakka vaiko ymmärränkö minä nyt jotain tässä ihan pieleen? :)
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Yi Quan

#263

Viesti Taijin harjoittaja »

Lasse Candé kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti: Tuossa Taolu-tekstissä kerrotaan, että Kungfu jakaantuu taisteluharjoitteluun ja muodon harjoitteluun. Ja varoittaa pelkästä muodon harjoittelusta. Tuo video on muodon improvisointia.
Miten mielestäsi muotoja sitten pitäisi harjoitella, jos kritisoit sitä seikkaa että muotoa demoavalla videolla pelkästään demottiin muotoa? :D
Ensiksikin minä en ole harjoitellut yiquania joten en ymmärrä siitä mitään. Niiden kuvausten mukaan, joita olen siitä lukenut, se on minulle liian sisäinen laji.

Toiseksikin tuo Taolu-teksti, jonka lainasin, sanoi että miekka-jianwu oli alun perin työttömien sotilaiden markkinoilla esittämä demo heidän omista taidoistaan, jotta joku palkkaisi heidät henkivartijaksi tai opettajaksi tai jotain. Käsitän, että silloin halutaan näyttää dynaamisilta ja tehokkailta.
Tuo Timo Klemolan video ei ollut dynaamista eikä tehokasta. Liikeet olivat suppeita, askeleet pääasiassa taaksepäin, ei temponmuutoksia. Se oli lähinnä hyvin suppeaa Yangia yksin tehtynä.
Katsoin pari videota Jianwusta:
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuo ovat dynaamisia, laajat liikkeet, temponmuutoksia, hyvä pienen lattiatilan käyttö, Cheniä yksin tehtynä, myyviä esityksiä Jianwun perinteisessä mielessä.

Kysyt "miten muotoa pitää harjoitella". Muotoa pitää harjoitella hyvän opettajan johdolla ja määrämuotoisena ja muistaen sen, että kyseessä on perinteisesti taistelulaji. Jos taistelu-osa unohdetaan, jäljellä on vain akrobatiaa ja silloin ihminen ja hänen tekemisensä on vain tyhjä ulkokuori vailla käyttötarkoitusta. Tästä tämä Taolu-kirjoitus puhui.

"jos en hyväksy sitä että muotoa demoavalla videolla demotaan muotoa". Minusta tuossa ei demottu muotoa, siinä rentouduttiin. Improvisointi ja rentoutuminen ovat hyviä juttuja mutta niihin ei pidä käyttää koko harjoitusaikaa. Niihin voi käyttää ehkä 10 minuuttia tuntia kohti.
Tulisiko esim haastaa koko kylä ja jotenkin yhdistää muodon tekeminen siihen että siinä vähän ns ohimennen sipaisee vihulaisia oikeasti? Niinku Karate Kid kolmosen loppumatsissa? :smt003
No ei.
Ymmärsitkö sinä nyt sen tekstin johon viittaat vähän väärin vai puhuitko ajattelematta ihan loppuun saakka vaiko ymmärränkö minä nyt jotain tässä ihan pieleen? :)
Luultavasti minä ymmärrän sen eri tavalla kuin sinä. Ja kun puhun, perustan puheeni omaan harjoitteluuni ja siihen miten olen katsellut muita harjoittelijoita. Joskus näkee loistavia esityksiä ja joskus jotain vähemmän loisteliasta. On rehellistä sanoa hyvää esitystä hyväksi ja keskinkertaista esitystä keskinkertaiseksi.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yi Quan

#264

Viesti Lasse Candé »

Taijin harjoittaja kirjoitti: Ensiksikin minä en ole harjoitellut yiquania joten en ymmärrä siitä mitään. Niiden kuvausten mukaan, joita olen siitä lukenut, se on minulle liian sisäinen laji.
Olisiko tässä tämän juonteen peruslähtökohta...
En minäkään Yi Quanista mitään ymmärrä, mutta puolella kymmenellä leiri-/minileirikohtaamisella ja moninaisilla tekniikan vastaanottajan kokemuksillani voin sanoa että kyseisen herrasmiehen treenimenetelmät tuottavat tuloksia hänen lähestymiseensä. Ja nyt pitää muistaa että kyseessä on lähinnä terveysliikuntaan, keho-mieli-yhteyteen ja rentoon oheisharjoitteluun erikoistuneempi kamppailulajiosaaja, joka toki ymmärtää voimantuotosta yhtä sun toista. (Huom, omaa tulkintaani ja toivottavasti menee riittävän oikein, kun ei huvita leimata väärin. Että ei sitten oteta minään totuuksina.)


Tuo Timo Klemolan video ei ollut dynaamista eikä tehokasta. Liikeet olivat suppeita, askeleet pääasiassa taaksepäin, ei temponmuutoksia. Se oli lähinnä hyvin suppeaa Yangia yksin tehtynä.
"Dynaaminen" on melkeinpä sana joka tulisi kieltää lailla. Kyllä se siinä liikkui, joten dynaamistahan tuo. Joudut valitsemaan sellaisen sanan jossa ei tarvitse olla valmiiksi kanssasi samalla aaltopituudella ymmärtääkseen, mikäli tarkoitus on viestiä toimivasti.

Tehokasta? Tehokasta mihin? Tanssiin?
Miten hyvin tunnet tuon harjoitteen tarkoituksen?

Mainitsit myöhemmin Chenin ja tässä Yangin. Mikä pointti sinulla on tuossa? Pitäisikö tuosta leimasta saada muutakin irti kuin että nyt on leimattu suppeaksi yksin tehtäväksi Yangiksi ja siinä se? Koska jos se on siinä, jää se oletus mikä lukijalle tästä tulee, että asiassa olisi jotakin vikaa, hieman mystiseksi. Toisin sanoen, näetkö tässä Yang-jutussa jotain vikaa ja jos, niin mitä? Jos et, mikä on pointtisi tuossa?


Kysyt "miten muotoa pitää harjoitella". Muotoa pitää harjoitella hyvän opettajan johdolla ja määrämuotoisena ja muistaen sen, että kyseessä on perinteisesti taistelulaji. Jos taistelu-osa unohdetaan, jäljellä on vain akrobatiaa ja silloin ihminen ja hänen tekemisensä on vain tyhjä ulkokuori vailla käyttötarkoitusta. Tästä tämä Taolu-kirjoitus puhui.
En kysynyt miten muotoa pitää harjoitella siksi että vastaisit siihen tavoitteiden puolesta vaan ainoastaan siihen pointtiin liittyen että sanoit suht rumasti:
Tuossa Taolu-tekstissä kerrotaan, että Kungfu jakaantuu taisteluharjoitteluun ja muodon harjoitteluun. Ja varoittaa pelkästä muodon harjoittelusta. Tuo video on selvää pelkän muodon harjoittelua eikä edes pelkkää muodon harjoittelua vaan muodon improvisointia. Ne tyypit, jotka käyttivät Kungfua taisteluun, olisivat käyttäneet tuota tanssijaa jousiammunnan harjoitusmaalina.
Itse tulkitsen tekstin siten että muotoharjoittelu osana tappelemaan opettelua pitää tehdä siten että myös tekee sitä kovaa taisteluharjoitusta parien kanssa otellen jne. Tulkitsin että teksti silti tarkoittaa sitä että kun sitä muotoa väsätään ilmaan, niin tällöin ei tapella vaan väsätään sitä muotoa ilmaan ja tämän lisäksi tehdään kontaktiharjoittelua sitten eri aikaan. Olen nähnyt videoita joissa taolutekstin kirjoittajan lajin muotoja tehdään ihan yksin ilmaan. Näillä videoilla ei tehdä sitä taisteluharjoittelua siinä mielessä mitä minä oletan sillä tarkoitetun. Oletettavasti se tehdään muualla.

Toisekseen tarkoitus on tärkeä kysymys. Jokin yksi teksti siitä miten tulee harjoitella kertonee enemmän siitä miten tulee harjoitella kirjoittajan mielestä tämän tarkoittamiin tavoitteisiin nähden eikä ehkä niinkään siitä, miten tulee tulkita jonkun ihan toisiin tavoitteisiin treenaavan yksittäistä videota.

Jaa, niin että ilman taisteluosaa muotoharjoittelu on akrobatiaa... Onko esim jooga akrobatiaa? Pidätkö sinä tuota videota akrobatiana? Nyt täytyy muistaa että sinä itse sanot ettet edes ymmärrä koko lajia.


"jos en hyväksy sitä että muotoa demoavalla videolla demotaan muotoa". Minusta tuossa ei demottu muotoa, siinä rentouduttiin. Improvisointi ja rentoutuminen ovat hyviä juttuja mutta niihin ei pidä käyttää koko harjoitusaikaa. Niihin voi käyttää ehkä 10 minuuttia tuntia kohti.
Minä missasin tuolta videolta sen kohdan missä sanottiin miten ison osan kenenkin harjoittelusta tulisi olla videon tekemisen mukaista mihinkin tarkoitukseen. Näyttäisi nyt siltä että teet tässä jotakin sellaista olkiukkoa että "tämän videon tavalla kun harjoittelee pelkästään, niin tulee kovaksi tappelijaksi". Jos jotain tuollaista ajat takaa, täytyy huomata että kukaan ei kai missään ole väittänyt mitään tuollaista.


Joskus näkee loistavia esityksiä ja joskus jotain vähemmän loisteliasta. On rehellistä sanoa hyvää esitystä hyväksi ja keskinkertaista esitystä keskinkertaiseksi.
Ei ole pelkästään näin. Vain havaitun hyvän olemassaolosta voi olla joskus varma, mutta jos pitää jotakin keskinkertaisena tai huonona eikä ymmärrä lajia, kuten sanot olevan, on aika kaukana rehellisyydestä jaella mitään keskinkertaisuuden leimoja. Pääset korkeintaan siihen että et näe videolla jotakin asiaa, joka ehkä on siellä, ehkä ei tai ehkä sen ei ole tarkoituskaan olla siellä.
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#265

Viesti V. R. »

Taijin harjoittaja kirjoitti: Ensiksikin minä en ole harjoitellut yiquania joten en ymmärrä siitä mitään. Niiden kuvausten mukaan, joita olen siitä lukenut, se on minulle liian sisäinen laji.
Hyvä, että ilmoitat keskustelun lähtökohdat.
Taijin harjoittaja kirjoitti: Toiseksikin tuo Taolu-teksti, jonka lainasin, sanoi että miekka-jianwu oli alun perin työttömien sotilaiden markkinoilla esittämä demo heidän omista taidoistaan, jotta joku palkkaisi heidät henkivartijaksi tai opettajaksi tai jotain. Käsitän, että silloin halutaan näyttää dynaamisilta ja tehokkailta.
Tuo Timo Klemolan video ei ollut dynaamista eikä tehokasta. Liikeet olivat suppeita, askeleet pääasiassa taaksepäin, ei temponmuutoksia. Se oli lähinnä hyvin suppeaa Yangia yksin tehtynä.
Katsoin pari videota Jianwusta:
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuo ovat dynaamisia, laajat liikkeet, temponmuutoksia, hyvä pienen lattiatilan käyttö, Cheniä yksin tehtynä, myyviä esityksiä Jianwun perinteisessä mielessä.
Väitteesi ovat vääriä.

Video oli dynaamista eikä staattista.

Liikkeet ovat tuossa sellaisia kuin ne ovat. Ne ovat pääosin suppeita linkkaamiisi videoihin verrattuna, mutten ymmärrä, miksi eivät saisi olla.

Askeleita videolla tehdään sekä taakse- että eteenpäin yhtä paljon, koska videolla päädytään samaan paikkaan kuin lähdettiin.

Tempomuutoksia on alun rauhallisemman fiilistelyn jälkeen enemmän.

Linkkaamasi videot ovat opettajamme Zhang Changwangin opettajan Yao Chengguangin poikien koulukuntaa. Askeltamistapa ja liike niissä on erilaista siihen verrattuna, mitä Zhang opettaa. Zhang painottaa lyhyitä askelia, ja paino pidetään päkiöillä. Olen muistaakseni tästä joskus aiemminkin tänne kirjoitellut. Askellustavalla haetaan ikään kuin juurtumista liikkeeseen, eli liikkumalla pyritään aina pitämään keho hyvässä linjassa tilanteen mukaan. Tuossa tanssissa siis fiilistellään eri suunnista kohdistuvia voimia ja tuotetaan itse voimaa eri suuntiin. Lyhyet askeleet myös poistavat kuolleet hetket liikkeestä, eli sellaiset, jolloin ei pysty halutessaan vaihtamaan suuntaa. Pitkissä askeleissa on tapana juurtua enemmän niihin asentoihin, joita askeltamalla otetaan, jolloin liikkuvuus ja suuntien vaihdot ovat väkisin hitaampia (vähemmän dynaamisia?).
Taijin harjoittaja kirjoitti: Kysyt "miten muotoa pitää harjoitella". Muotoa pitää harjoitella hyvän opettajan johdolla ja määrämuotoisena ja muistaen sen, että kyseessä on perinteisesti taistelulaji. Jos taistelu-osa unohdetaan, jäljellä on vain akrobatiaa ja silloin ihminen ja hänen tekemisensä on vain tyhjä ulkokuori vailla käyttötarkoitusta. Tästä tämä Taolu-kirjoitus puhui.

"jos en hyväksy sitä että muotoa demoavalla videolla demotaan muotoa". Minusta tuossa ei demottu muotoa, siinä rentouduttiin. Improvisointi ja rentoutuminen ovat hyviä juttuja mutta niihin ei pidä käyttää koko harjoitusaikaa. Niihin voi käyttää ehkä 10 minuuttia tuntia kohti.
Palautapa tässä kohtaa mieleesi nuo omat lähtökohtasi tähän keskusteluun.

Meillä ei harjoitella liikesarjoja, vaan liikkeiden yhdistely toisiinsa on aina improvisointia. Tuossa jianwussa siis tunnustellaan eri suunnista tulevia voimia ja tuotetaan itse voimaa eri suuntiin. Improvisointi on meillä tärkeä osa treeniä, koska kamppailua ja itsepuolustustakin ajatellen tilanteita ei voi ennakoida, vaan voimantuotto pitäisi tulla tilanteen mukaan improvisoiden. Yksittäisissä liikkeissä meillä on siis tietty muoto, koska jotain muotoa tarvitsee, että voimantuoton periaatteita voidaan tutkia.
Taijin harjoittaja kirjoitti: Ja kun puhun, perustan puheeni omaan harjoitteluuni ja siihen miten olen katsellut muita harjoittelijoita. Joskus näkee loistavia esityksiä ja joskus jotain vähemmän loisteliasta. On rehellistä sanoa hyvää esitystä hyväksi ja keskinkertaista esitystä keskinkertaiseksi.
Ja viisasta ymmärtää oma rajoittuneisuutensa sekä osaamisensa että ymmärryskykynsä suhteen.

Jännä kyllä huomata, että harvempi näkee tuossa Klemolan videossa tuota liikkeen laatua. Klemola painottaa hyvin paljon tuota rentoutta ja hänen osaamisensa siinä on ilmiömäistä. Hän pystyy tuottamaan voimaa todella rennon näköisesti, mutta luulisi, että joku onnistuu jotain muutakin näkemään tuossa videon loppupuolella (1:20 -->).
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Yi Quan

#266

Viesti Andy »

Jonkid kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:Ne tyypit, jotka käyttivät Kungfua taisteluun, olisivat käyttäneet tuota tanssijaa jousiammunnan harjoitusmaalina.
Aika moni noista tanssijoista anto niille jousiampujoille tukkaan. Fakta on se, että Jianwuta ei voi ymmärtää ellei ole henkilökohtaista kokemusta Yiquanin harjoittelusta. Homma ei aukee pelkästään katselemalla sitä miltä se näyttää.
Ketkä nimenomaiset tanssijat ovat "antaneet tukkaan" ja keille jousiampujille? Milloin tämä tapahtui ja miten se on dokumentoitu?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yi Quan

#267

Viesti Lasse Candé »

Andy kirjoitti:
Jonkid kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:Ne tyypit, jotka käyttivät Kungfua taisteluun, olisivat käyttäneet tuota tanssijaa jousiammunnan harjoitusmaalina.
Aika moni noista tanssijoista anto niille jousiampujoille tukkaan. Fakta on se, että Jianwuta ei voi ymmärtää ellei ole henkilökohtaista kokemusta Yiquanin harjoittelusta. Homma ei aukee pelkästään katselemalla sitä miltä se näyttää.
Ketkä nimenomaiset tanssijat ovat "antaneet tukkaan" ja keille jousiampujille? Milloin tämä tapahtui ja miten se on dokumentoitu?
Tämä kysymys oli suorastaan kohtaloa. :D
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#268

Viesti Jonkid »

Andy kirjoitti:
Jonkid kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:Ne tyypit, jotka käyttivät Kungfua taisteluun, olisivat käyttäneet tuota tanssijaa jousiammunnan harjoitusmaalina.
Aika moni noista tanssijoista anto niille jousiampujoille tukkaan. Fakta on se, että Jianwuta ei voi ymmärtää ellei ole henkilökohtaista kokemusta Yiquanin harjoittelusta. Homma ei aukee pelkästään katselemalla sitä miltä se näyttää.
Ketkä nimenomaiset tanssijat ovat "antaneet tukkaan" ja keille jousiampujille? Milloin tämä tapahtui ja miten se on dokumentoitu?
Kommenttini oli tarkoituksella muotoiltu kärkevästi ja puolittain tuulesta temmatuksi. Tahdoin osoittaa Taijin harjoittelijalle, kuinka typerältä hänen vastauksensa minusta tuntui vastaamalla takaisin yhtä provosoivasti. Tiesin jo vastatessani syyllistyneeni epäasialliseen käytökseen. Pyydän kaikilta anteeksi lapsellista lähestymistapaani, olisi pitänyt laittaa vastaukseen samalla tavoin eforttia kuin Lasse tai Ville.

Mutta oli siinä kai jotain totuuden (?) siemeniäkin. Jos sinua todella kiinnostaa, ketä vastaan Yiquanistit kiinassa ovat otelleet/ tapelleet niin saat sen selville googlaamalla (työtä pitää ehkä jonkin verran tehdä). Nämä kohtaamiset on dokumentoitu varmaan suurimmilta osin oraalisesti ja välitetty eteenpäin ns. "perimätietona" tai kirjoitettu ylös jonnekin. Tapahtumavälinä n. 1930- nykypäivä. Toki kaikissa näissä tapauksissa kannattanee käyttää tervettä lähdekritiikkiä.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#269

Viesti Jonkid »

http://benotdefeatedbytherain.blogspot. ... an-wu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon linkin takaa löytyy taas yksi varsin erilainen kuvaus siitä, mitä Jianwu on. En kaikilta osin ole samaa mieltä myöskään tämän tekstin kanssa. Niinkuin aiemmin sanoin niin asian määrittely on hyvin pitkälti linja/opettajariippuvainen. Se on myöskin nykyään Yiquanin harrastajien suurin ongelma; kaikki katsoo harjoittelun eri osa-alueita aivan eri lähtökohdista ja näkökulmista, jolloin syntyvä keskustelukin menee jossain kohdin a) joko väittelyksi b) ei tuota minkäänlaista hyötyä kenellekään. Omasta mielestäni Yiquan on nykyisellään vesittynyt ja menettänyt uskottavuuttaan osittain juurikin tästä syystä. Toinen syy on se, että harjoitusmenetelmistä (zhan zhuang, shili, fali, shisheng, zoubu, tuishou, jianwu) on tullut harjoituksen päämääriä sen sijaan, mitä niillä tulisi saada aikaiseksi (ja tämä on varmaan suurin synti minkä tahansa kamppailulajin kohdalla). Yiquania voi harrastaa ja tehdä monilla eri tavoitteilla mutta harva sen avulla enää saavuttaa huomattavia taitoja terveyden tai kamppailun saralla.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Yi Quan

#270

Viesti Taijin harjoittaja »

Klemola on kuuluisa ja olen lukenut pari hänen kirjoistaan. Hän osaa varmasti paljon terveysliikunnasta ja eri kiinalaisten lajien historiasta. En yritä vähätellä häntä. Mutta kun katson jotain taijin kilpailuesityksiä, niin minusta ne ovat parempia kuin tänne liitetty Klemolan video. En ala sen enempää selittää. Oli kiinnostavaa oppia, että Jianwu on olemassa. Luultavasti katselen siitä videoita joskus vastaisuudessakin.
Wiki: Timo Klemola on kangasalainen filosofi ja Tampereen yliopiston dosentti, joka on tutkinut terveysliikuntaa, filosofiaa ja itämaisia liikuntakulttuureja.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa