Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yi Quan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#346

Viesti Jonkid »

Ihan sama mitä tuolla ajetaan takaa niin mun mielestä se ei ilmennä oikein minkäänlaista taitoa. Kyseisestä videosta käytiin yhdessä facebookryhmässä varsin värikäs keskustelu, ja tässä yksi vastaus, jonka sain kritisoituani videolla esiintyvän henkilön tekemistä ja taitotasoa:

"Jean Luc is a very good fighter, and this is the crucial point for a martial art. So, my advice is : look very well at Jean Luc Jian Wu : you can only learn."

Siis mitä ihmettä? Andy jossakin ketjussa totesi, että kykenee erottamaan uudella salilla ulkoisesta habituksesta varsin luotettavasti sellaiset kaverit, jotka on "tekijämiehiä". Tää kyky on varmaan varmaan jokasella, joka on kamppailua harrastanu vähän pidempään. Joten kertokaa kokeneemmat nyt mulle, että näkyykö tuossa jotakin kamppailullisesti arvokasta? Minä en näe. Ja Yiquanin näkökulmastakin tuon ukon liikehdintä on korkeintaan keskinkertaista, jos oikein ruusunpunaisilla laseilla katselee.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yi Quan

#347

Viesti Mika »

Omaan silmääni tuo video näytti freestyle-höntsäilyltä, joten vaikea siitä on sen enempää päätellä.

Nopealla haulla en löytänyt varsinaisia sparrivideoita mieheltä, mutta Shuai Jiao -esityksiä on useampia.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#348

Viesti Jonkid »

Joo googlasin samat videot sillon kun tuo keskustelu alkoi. Ja en niistä huolimatta pysty mitenkään näkemään Jean-Lucissa kovaa kamppailijaa. Ja oppimateriaaliksi tuosta Jianwu-videosta ei ole oikein missään mielessä.

Jianwussa tulisi näkyä kaikki se, mitä henkilö osaa ja on oppinut. Vähän samalla tavalla kuin varjonyrkkeily; vaikka senkin tekisi "höntsäillen" niin teknisesti sen tulisi silti olla varsin puhdasta (ja tämän voi nähdä ulospäin).

示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Yi Quan

#349

Viesti Veepee »

Kyllähän tui video näytti ainakin mun silmään siltä, että ranskalainen on nähnyt Timo Klemolan jianwu-videon ja yrittänyt matkia sitä...
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
joeljohan
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 9
Lauteille: Elokuu 2014
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#350

Viesti joeljohan »

Hatsuo Royama, the chief of Kyokushin-kan practicing Yiquan (Iken in japanese)





En ole 100varma onko julkisia, mutta videolla: Hatsuo Royama, the chief of Kyokushin-kan practicing Yiquan (Iken in japanese).
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yi Quan

#351

Viesti Lasse Candé »

Timo Klemolalta on tullut kolmekymppiä maksava kirja lajista.

Varmaan käytännöllisintä tällä kertaa laittaa koko lainaus...

https://www.asahi.pro/tuotteet.html?id=65964/1023651
"Yiquan - liikettä liikkumattomuudessa" on perusteellinen kuvaus yiquanin ("mielen nyrkkeilyn") harjoitusmenetelmistä. Yiquan sisältää sen perustajan Wang Xiangzhain mukaan kiinalaisten kamppailutaitojen ydinharjoitukset ja niiden periaatteet. Jos haluaa ymmärtää nk. sisäisten kamppailutaitojen menetelmiä, yiquan on siihen erinomainen tie. Olen pyrkinyt ymmärtämään näitä menetelmiä 80-luvulta lähtien ja olen myös kirjoittanut niistä kattavasti aiemminkin.
Olen koonnut tähän kirjaan tämän hetkisen ymmärrykseni siitä, miten kiinalaisia sisäisiä taitoja mielestäni voidaan ymmärtää länsimaisen ajattelun ja tieteen valossa. Kiinalaiset selittävät taitojaan perinteisin kiinalaisin käsittein, mikä tekee oppimisesta joskus hyvin vaikeaa. Olen kääntänyt tässä kirjassa näitä käsitteitä länsimaiselle kielelle, jolloin puhutaan "kehon linjauksesta", "rakenteen voimasta", "jännityksen ja rentouden vaihtelusta", "kineettisestä ketjusta", "kehotietoisuudesta" jne. Kirja on tavallaan oman opettajani mestari Zhang Zhanwangin opetukseen perustuva kuvaus yiquanista ja sen harjoitusmenetelmistä, mutta länsimaisesta näkökulmasta. Kerron kirjassa samalla myös omaa tarinaani ja yiquanin tarinaa Suomessa.
Luulen, että kirjasta voivat hyötyä kaikki kamppailutaitojen harrastajat, joita kiinnostavat kamppailutaitojen juuret ja niiden voimanhankinnan ja räjähtävyyden perinteiset harjoitusmenetelmät, jotka osottautuvat myös hyvin moderneiksi. Ne voidaan kaikki ymmärtää nykyaikaisen tieteen valossa. Kirjasta on hyötyä myös asahin ohjaajille, jotka haluavat syvemmin ymmärtää asahin periaatteita. Asahissa on paljon vaikutteita yiquanista. Asahin koko kehon liike, rakenne, voiman tuoton periaatteet jne. ovat kaikki samoja kuin mitä yiquanissa toteutetaan.
Kirja on pehmeäkantinen, kooltaan A5 ja siinä on 225 sivua. ISBN: 978-952-94-4713-8
Kirjan hinta on 29.90 + postikulut paketin painosta riippuen (yksi kirja 4,90).
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Yi Quan

#352

Viesti halmehe »

Hyvä kirja. Hyviä ajatuksia yli laji rajojen.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Yi Quan

#353

Viesti Valvoja »

Keskustelu aiheesta Kadun todellisuus on siirretty Saunan ketjuun Tositilanteet.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa