Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yi Quan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#211

Viesti KungFuMiäs »

Itse olen aikoinaan myös tehnyt pitkiä seisontoja, mielestäni niillä on paikkansa pohjan rakentamisessa ja kehon valmistamiseen varsinaiseen asioiden kehittämiseen. Seisonta ei tietenkään voi olla tyhjää, mutta alussa ideat eivät ole niin vahvasti toimivia niin pystyy seisomaan pidempään. Siinä fyysiset muutokset kehittyvät ja luovat edellytykset tulevien asioiden tekemiseen. Myöhemmin kehon prosessit ja ideat voi olla paljon intensiivisempiä ja raskaampia niin myös tehokas seisonta-aika lyhenee. Nykyään teen seisontaa sen mukaan jos on jotain ideaa mitä treenata, itselleni seisonnasta on tullut "platform" jossa tehdä asioita, jollain muulla voi sopia paremmin esim. ympyräkävely, säkki, liikesarja, varjonyrkkeily ym. ym. Tietenkin ideat täytyy sitten siirtää muuhun tekemiseen, mutta seisonta on miellyttävä tapa treenata asiaa ennen sen varsinaista käyttämistä.

Minun second course treeni on melko epästrukturellia. Otan ideoita ja hääräilen niiden kanssa eri tavoilla ja harjoituksilla, välillä voi mieleen ilmaantua jokin täysin uusi tapa tehdä sitä, mutta kuitenkin aina palaten annettuihin "pääharjoituksiin". Koko ajan tutkin idean toteutumista, välillä pääsee mukaviin floweihin ja asiat vaan virtaavat, välillä täytyy vain jäädä perusharjoituksiin ja yrittää saada ideaa kehittymään niissä. Yleensä ideat jotka ovat kehittyneet sopivan pitkälle pysyvät tekemisessä kun siirryn muihin asioihin treenissä
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#212

Viesti Jonkid »

KungFuMiäs kirjoitti: Minun second course treeni on melko epästrukturellia. Otan ideoita ja hääräilen niiden kanssa eri tavoilla ja harjoituksilla, välillä voi mieleen ilmaantua jokin täysin uusi tapa tehdä sitä, mutta kuitenkin aina palaten annettuihin "pääharjoituksiin". Koko ajan tutkin idean toteutumista, välillä pääsee mukaviin floweihin ja asiat vaan virtaavat, välillä täytyy vain jäädä perusharjoituksiin ja yrittää saada ideaa kehittymään niissä. Yleensä ideat jotka ovat kehittyneet sopivan pitkälle pysyvät tekemisessä kun siirryn muihin asioihin treenissä
Itse näen asian juuri näin, eli kun harjoitteen mahdollistavan periaatteen tai ominaisuuden oivaltaa, sitä osaa ja PITÄÄ etsiä myös muualta kuin pääharjoitteista. Näin varmistutaan myös siitä, että tavoiteltuja ominaisuuksia opitaan käyttämään muuallakin kuin vain tietyissä määrätyissä harjoitteissa tai ainoastaan silloin kun puen sen coolin silkkipuvun päälleni ;)
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#213

Viesti tohtorismies »

joeljohan kirjoitti: Noniin, heräsihän tämä ketju eloon!

Tosiaan Yiquanin terveysharjoitteita voi suhtkoht helposti tehdä yksin, mutta kamppailuseisonnassa on jo paljon enemmän miinoja joita on vaikea väistellä ilman aktiivista ohjausta. Tunne kehossa on heti intensiivisempi ja helposti luulee tekevänsä asiat oikein vaikka kasvaakin salakavalasti kieroon tai jäpittää huomaamattaan.

Kertoisiko joku vähän treenimäärästään ja millä suhteella mitäkin tehdään, erityisesti second coursesta minulla ei ole kuin tiedonmurusia.

Itse seison esimerkiksi tunnin treenatessani noin 45 minuuttia paikallaan ja loppuaika menee voimankoitossa ja askelharjoituksissa. Tämä oppi on Zhang Changwangilta lähtöisin.
Treenataanko Zhangin oppien mukana nykyään miten paljon lihas rentous/jännitys hommaa?

Tuolla Turun yi quan porukan sivuilla oli mainintaa siitä että viimevuoden leirillä oli opettanut sitä. Ilmeisesti on koko yi quanin "taika" tässä jutussa kun vaikuttaa olevan todella monien opettajien curriculumissa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Yi Quan

#214

Viesti Tapani »

Turun yiquan?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#215

Viesti tohtorismies »

http://yiquanturku.wordpress.com/2013/0 ... onloppu-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

ELi tämähän on nyt sitä "ekaa kurssia".

Itehän minä yritän näitä juttuja opetella Heikkilän oppien mukaan.

Sikäli ei ihme että homma tuntuu purevan niihin jotka siihen paneutuvat. Eli juurikin tämä rentous jännitys syklin treenaaminen on sc oppienkin yksi kantavista tekijöistä, mukava nähdä että samaa hommaa treenataan muidenkin toimesta.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#216

Viesti Jonkid »

Yu Yong Nian oli myös ehdoton rentous<-->jännitys opin kannattaja "perinteisessä" Yiquanissa. Hän oli Wang Xiangzhain myöhäsemmän ajan oppilas ja sai käsittääkseni opetusta nk. terveysyiquanista, mitä WX opetti lähes pääsääntöisesti ennen kuolemaansa. Yu piti PCR-oppia (pure contraction/relaxation) niin tärkeänä, että nimesi sen Second Kinetics of Physical exercise:ksi. First Kineticsillä hän viittaa "normaaliin" liikuntaan, joka on "tehottomampaa" kuin jännitysharjoittelu. Suosittelen Yun kirjaa Zhan Zhuang & Search of Wu kaikille Yiquanin harjoittelijoille riippumatta siitä, harjoitteleeko ensimmäisen vai toisen kurssin oppien mukaisesti. Erityisesti Yun näkemykset seisontaharjoittelun fyysisen rasittavuuden lisäämisestä harjoittelun edetessä on aika arvokasta settiä.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#217

Viesti tohtorismies »

Mistä tuon kirjan saa?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#218

Viesti Jonkid »

Ennen sen sai ladattua maksua vastaan yiquan.chinamartialarts.net sivustolta, joka näyttäisi nykyään olevan kyykyssä. Kaipa sen googlettamalla jostain saa esille
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 62
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Yi Quan

#219

Viesti Jonkid »

http://www.yiquan.me/Yu-YN-ebook.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuollainen linkki löytyi ja tuolta kirjan saa näemmä ostettuakin.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#220

Viesti tohtorismies »

Kiitokset.

Näistä yi quan jutuista kun on tässä höpötelty niinkuin yi quan ketjussa pitääkin ja kysymyksiä kun on tullut niin selvennetään vielä sen verran että sc hommiinhan kuuluu esimerkiksi "oma" nyrkkeily systeemi.

Sellaista Gennady Golovkin/venäläisnyrkkeilyn tyylistä tekemistä jossa pyritään pistämään kaikki mahdollinen voima mahdollisimman vähällä ulkoisella liikkeellä peliin.

Eli hyödynnetään näitä dempseyn "power line" ajatuksia viimeisen päälle biomekaanisesti "oikein"(selkärangan oikea oppinen suhde käsiin,lonkkiin ja sen kautta päkiään sekä hartialinjan synkronoitu kääntö ym ym) timpraten ja minkäänlaisen turhan energian hukkaamista vältellen, sekä tätä aiemmin käsiteltyä rentous-jännitys sykliä hyödyntäen.


Vanhoja tapoja kun on niin ei vielä ihan irtoa kuin toinen luonto sparratessa :smt003 mutta jokatapauksessa lyöntivoiman kasvu on ollut aivan hämmentävää toukokuusta lähtien vaikken sitä ennenkään mitenkään erityisen onnettomaksi lyöjäksi tunnustaudu.

Erittäin hyvää juttua itsensäpuolusteluun tai kehäkamppailuun, tai mihin tahansa jos nyt vain haluvaa lyyvä kovvoo.

Viime keväällä pääsin hommaan vasta kunnolla käsiksi ja aika vaikea on ollut muuttaa tapojaan kun mielestään on tehnyt asiat aiemmin "oikein".
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
JKOO
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 147
Lauteille: Elokuu 2010

Yi Quan

#221

Viesti JKOO »

tohtorismies kirjoitti: Eli hyödynnetään näitä dempseyn "power line" ajatuksia viimeisen päälle biomekaanisesti "oikein"(selkärangan oikea oppinen suhde käsiin,lonkkiin ja sen kautta päkiään sekä hartialinjan synkronoitu kääntö ym ym) timpraten ja minkäänlaisen turhan energian hukkaamista vältellen, sekä tätä aiemmin käsiteltyä rentous-jännitys sykliä hyödyntäen.
Mites painopisteen pudotus?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#222

Viesti tohtorismies »

JKOO kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Eli hyödynnetään näitä dempseyn "power line" ajatuksia viimeisen päälle biomekaanisesti "oikein"(selkärangan oikea oppinen suhde käsiin,lonkkiin ja sen kautta päkiään sekä hartialinjan synkronoitu kääntö ym ym) timpraten ja minkäänlaisen turhan energian hukkaamista vältellen, sekä tätä aiemmin käsiteltyä rentous-jännitys sykliä hyödyntäen.
Mites painopisteen pudotus?
You`re the kayo kid.

Hyvin pitkälti kuin Dempseyn kirjassa.

Kaikki tilanteen mukaan.

Antagonistien käyttö onpi myös suuressa osassa, eli että varsinaisesti se lyövä käsi ei tee sitä työtä vaan vastapuolen lihakset. Siitä vapautuu aivan valtavasti voimaa asennosta kuin asennosta lyömiseen, ylävartalo ei tavallaan pyörähdä "ympyrää" vaan toisenpuolen olkapää ikäänkuin sisäänpäin samaan linjaan kuin oma selkäranka.

Nyrkki linjautuu, alhaalla olevan olkapään kautta selkarankaan, selkaranka on "kaareutunut", lonkat on "alla" ja täten se voima tulee melkeinpä ilman turhaa jäkitystä suoraan päkiästä nyrkin kärkeen.

Vaikea selittää mutta helppo näyttää.

Jeesasko?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
JKOO
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 147
Lauteille: Elokuu 2010

Yi Quan

#223

Viesti JKOO »

Juu, tuttu juttu.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#224

Viesti tohtorismies »

[video][/video]

Tässähän ehkä yksi maailman kovalyöntisimmistä miekkosista toteuttaa "yi quan nyrkkeilyä". Kannattaa katsoa 0.25 nopeudella niin hartialinjan käännön synkroni näkyy erittäin hyvin.

Olkapää pysyy "rennosti naulittuna" alas ja kiinni hartiassa sekä kaikki voima räjäytetään hetkessä mahdollisimman suoraan haluttuun kohteeseen.

Monella hartialinja kyllä kääntyy noin nyrkkeeily lyöntejä tehdessä paljon paremmin kuin mulla mutta olkapäät on "irti ja edistää" niin voima karkaa impakti hetkellä ihan sinne olkaniveleen.

Kreko äijät on kyllä valtavan hyviä tuossa "luonnostaan" ja siinä miten tehdään "lyhyttä voimaa". Koska mitään muuta ne ei treenatessa tee.. Jos moista herkkua olisi täällä tarjolla niin mukava olisi kyllä treenata, mutta täällä nyt mikään muu kukoista kuin hirvikärpäset ja puolukat. Juhannuksenakin pitää lingota 15kilometriä traktorilla ekana että saa pajeron suunnattua "mualikyliä" kohti ja pääsee nahuamaan.

Mutta summa summarum tätä se yi quan oli jo Wang Xiangzhain aikana, yritetään purkaa se "juttu" miksi toisen tekniikka on niin vahvaa verrattuna toisen tekniikkaan vaikka melkein identtiseltä se tekeminen näyttäisikin.

Ajelehan JKOO meille jumpalle joskus mukava olisi sinunkin näkemyksiäsi nähdä kun niin mahdottoman pitkään olet vängännyt treenata.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#225

Viesti tohtorismies »

[video][/video]

Propagandaministeriö tiedottaa.

Yi quan vs muay thai. Matsit alkaa kohdasta 22min30sek.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa