Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yi Quan

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yi Quan

#121

Viesti Mika »

Urkki kirjoitti: Ok, sitten ollaan vain eri mieltä.
Eikä vain tästä asiasta :D

Mutta se on OK. Kunhan asiallinen keskustelu jatkuu.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#122

Viesti marcus »

Mika kirjoitti: En yhtään ymmärrä, mistä tuon lajikritiikin tähän tempaisit.
Tästä (ylempää lainattu):
Mika kirjoitti: On hieman kummallista, ettet viime aikoina ole lainkaan osannut suhtautua kiinalaisia lajeja koskevaan kritiikkiin kovinkaan ymmärtäväisesti.
En tiedä miten muuten tuon nyt sitten lukisi.
Epäasiallisuudesta olen eri mieltä kanssasi. Ihmettelen ettet nähdäkseni edes yritä ymmärtää minua, vaikka tässäkin tapauksessa pyrin selittämään kantani, koska sinut tavanneena ja kutakuinkin kaikki viestisi täältä lukeneena tiedän sinut järkeväksi kaveriksi. Tyydyn siis olemaan eri mieltä.
Kuvittelin (enkä sano, että ajattelit näin), että sinusta teksti oli yliampuvasti kirjoitettu, ja teki negatiivisia "blanket statementtejä" turhaan, koskien liikesarjojen harjoittelua ja kyseenalaistettiin ennakolta "muiden" kyky nähdä mistä on kyse - tämäkin tarpeettomasti. Näytit myös huvittuvan näistä. Onko suunnilleen näin?

Uudelleen: yritin tuoda keskusteluun jotain materiaalia, mielestäni ihan laadukastakin sellaista. Kyllä, tekstin tyyli on vähän yliampuvaa, ja sisältää tarpeettomia kommentteja. Silti siinä on mielestäni paljon asiaa. Näin epäasiallisena sen, että kommentoit vain siinä olevaa negatiivista osaa, et kokonaisuutta. En näe sellaista tapaa mitenkään rakentavana keskustelulle. Ei tämä tarkoita, että sanoisin että olet jotenkin "epärakentava tyyppi" - tuo postauksesi vain oli mielestäni harkitsematon ja epärakentava. Sen lisäksi en ollenkaan ymmärrä tuota ylempää lainaamaani lausettasi - varsinkin kun en ole mielestäni puuttunut pitkiin aikoihin mihinkään lajikritiikkiin.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yi Quan

#123

Viesti Mika »

marcus kirjoitti:
Mika kirjoitti: En yhtään ymmärrä, mistä tuon lajikritiikin tähän tempaisit.
Tästä (ylempää lainattu):
Mika kirjoitti: On hieman kummallista, ettet viime aikoina ole lainkaan osannut suhtautua kiinalaisia lajeja koskevaan kritiikkiin kovinkaan ymmärtäväisesti.
En tiedä miten muuten tuon nyt sitten lukisi.
Siis tuota... Nythän lainasit tuossa viestisi alussa vain osan koko kappaleesta. Sehän kokonaisuudessaan kuului näin:
En yhtään ymmärrä, mistä tuon lajikritiikin tähän tempaisit. Missä ja ketkä sitä ovat täällä tehneet? Nimenomaan yksittäistapauksista täällä on puhuttu, kuten tuossa aiemmassa mainitsemassasi tapauksessa sekä tämän ketjun viime käänteissä.
marcus kirjoitti: Kuvittelin (enkä sano, että ajattelit näin), että sinusta teksti oli yliampuvasti kirjoitettu, ja teki negatiivisia "blanket statementtejä" turhaan, koskien liikesarjojen harjoittelua ja kyseenalaistettiin ennakolta "muiden" kyky nähdä mistä on kyse - tämäkin tarpeettomasti. Näytit myös huvittuvan näistä. Onko suunnilleen näin?
Kyllä, näin on.
marcus kirjoitti: Uudelleen: yritin tuoda keskusteluun jotain materiaalia, mielestäni ihan laadukastakin sellaista. Kyllä, tekstin tyyli on vähän yliampuvaa, ja sisältää tarpeettomia kommentteja. Silti siinä on mielestäni paljon asiaa. Näin epäasiallisena sen, että kommentoit vain siinä olevaa negatiivista osaa, et kokonaisuutta. En näe sellaista tapaa mitenkään rakentavana keskustelulle. Ei tämä tarkoita, että sanoisin että olet jotenkin "epärakentava tyyppi" - tuo postauksesi vain oli mielestäni harkitsematon ja epärakentava. Sen lisäksi en ollenkaan ymmärrä tuota ylempää lainaamaani lausettasi - varsinkin kun en ole mielestäni puuttunut pitkiin aikoihin mihinkään lajikritiikkiin.
Uudelleen: kommentoin tuon tekstin sävyä niiltä osin kuin sitä lainasin.

Ja uudelleen:
Minulla ei ole minkäänlaista asiantuntemusta kommentoida ns. sisäisten lajien hienouksia. Olen tämän kyllä monasti tuonut Potkussa esille. Meistä ylipotkijoista KFM valvoo sitä tonttia.
Ja tämäkin:
Tuntuu ettet(te) aivan ymmärrä, millä laseilla me ylipotkijat näitä omia alueitamme katsomme ja minkälaista vastuuta yritämme kantaa. Jos minä alueen ylipotkijana suhtautuisin tuollaiseen kirjoittelutyyliin neutraalisti, se ei mielestäni antaisi lainkaan hyvää kuvaa lajeistamme tai tämän alueen ylipotkijoista. Teillä muilla on tottakai vapaammat kädet asian suhteen.
Jos me kiinalaisten lajien harrastajat emme lajeissamme esiintyviä puutteita tai epäkohtia kritisoi, kuka sen sitten tekee? Me olemme paras lähde siihen, ja se antaa meistä hyvän kuvan muille. Emme ole lajisokeita. Tämä on oikeasti hyvin tärkeä asia (ja fakta, jota Jussi Häkkinen on rummuttanut jo vuosia, mistä olen häntä aiemminkin kehunut).

Tuollaista (Taifuunin?) tyylistä ylimielistä ja negatiivista kirjoitussävyä ei kannata sivuuttaa noin vain. Jos kukaan ei sanoisi siitä mitään, sehän olisi hiljaista hyväksyntää. Se kertoisi muille, että meidän mielestämme muita ihmisiä voidaan aliarvioida ja asioista voidaan kirjoittaa tuolla tyylillä.

Väitän muuten että aika monikaan ei arvosta tuollaista sävyä, vaikkei se nyt maailman vakavin asia olekaan. Katsoin sen kuitenkin puuttumisen arvoiseksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#124

Viesti KungFuMiäs »

Asiasta hieman. Tuli tälläinen ajatus viedosta, en tiedä olenko hakoteillä. Meillä perinteisellä puolella yhdistetään nämä taidot suoraan tekniikkoihin tai vähintään jonkin tyyppiseen "tekemiseen". Yiquan puolella tälläiset taidot olisivat sitten enemmän pilkottuna, joka sitten yhdistetään/sovelletaan tappeluliikkeisiin/tekniikkoihin kun taito on saavutettu. Esim tuon Shi lin vastine Xingyissä olisi ymmärtääkseni "taikinan vaivaaminen" Santi seisonnassa, eli dan tienin pumppaus liike joka vetää ja työntää energiaa kämmeniin ja jalanpohjiin asti ja tämä aiheuttaa tälläistä "taikinan vaivaamis" liikettä. Eli Xingyissä aktiivisesti tehdään jotain työtä, ei erikseen mietitä sitä taitoa. Bajissa ollaan sitten paljon yksinkertaisemmalla linjalla että lyönti on lyönti ja sisäiset taidot liitetään suoraan siihen tappeluliikkeseen/tekniikkaan. En siitä tiedä onko kumpikaan tapa parempi, uusi vai vanha. Wanghan kritisoi perinteisien lajien tekniikkoihin kiinni jäämistä, kai hän siksi loi tälläisen mallin että ei hankita niitä taitoja tekniikkojen vaan yksinkertaistettujen liikkeiden kautta. Toki täytyy pitää mielessä että hyvin opetettu tekniikka on ns. "perusliike" joka muodostaa useita sovelluksia kun sitä alkaa oikeasti käyttämään, että Wangin kritiikki mielestäni osuu niihin heikkolaatuisiin linjoihin joissa ei olla tapeltu sukupolveen tai pariin. Aunkai on näkemäni perusteella myös tälläinen "tekniikaton" malli, taidot hankitaan ensin ja sitten sovelletaan niitä tekniikkoihin.

Tai ehkä olen vain tälläinen liikesarjauskovainen :D
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#125

Viesti tohtorismies »

Mika, mitä ylimielistä ja negatiivista tuossa kirjoituksessa oli? Tai tuossa blogissa ylöjään?


Pitäisikö kaiken olla amerikkalaisen markkinamiehen valmiiksi oksennettua suklaata?

Joo, ja kfm:ltä hyvää settiä vaihteeksi.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yi Quan

#126

Viesti Mika »

tohtorismies kirjoitti: Mika, mitä ylimielistä ja negatiivista tuossa kirjoituksessa oli? Tai tuossa blogissa ylöjään?
Jos et noista lainaamistani kohdista sitä havainnut, et varmasti mitenkään ikinä olisi asiasta samaa mieltä, vaikka kuinka sitä selittäisin.
Pitäisikö kaiken olla amerikkalaisen markkinamiehen valmiiksi oksennettua suklaata?
Pitääkö kaikkien kysymysten olla olkinukkeja?

Jos oikeasti haluatte jatkaa tätä keskustelua, vastaan kyllä minulle esitettyihin kysymyksiin. Mitään järkeähän tässä ei silti enää ole.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 38
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Yi Quan

#127

Viesti tohtorismies »

En havainnut. Havaitsin ainoastaan blogin kirjoittajan tympääntymisen turhaan asioitten vääristelyyn.
Epäolennaiseen huomion kiinnittäminen vie hänen mielestään sen huomion itse asiasta toisaalle.

Amerikkalaisen markkinamiehen valmiiksi oksennettu suklaa on Jouko Turkan käyttämä lausahdus ja meinaa sitä valmiiksi purekeltua äärimmäisen poliittisesti korrektia liiba laabaa. Olkoon olkinukkeja,variksenpelättejä tai mitä hyvänsä. Mutta jätetään tämä tähän.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Hollow
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 535
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Yi Quan

#128

Viesti Hollow »

Tuossa videossa näkyy hyvin tuo eri ominaisuuksien pilkkominen paloihin ja niiden treenaminen erikseen, jotka sitten liitetään käsitykseni mukaan yhteen myöhemmin (eikö?). Tuo treenimetodi on mielestäni kyllä hyvin mielenkiintoinen noin muutenkin ainakin sen vähän pohjalta mitä olen kuullut ja nähnyt. Samoin videossa näkyi hyvin liikkeen räjähtävä lähtö ilman sähkötystä, mikä on ainakin itselläni hyvin vaikeaa.
Video tosin oli valitettavan lyhyt sen isompaan arvioimiseen, mutta kyllä tuossa minusta ihan hyvää settiä oli. Toivottavasti jatkossa tulee taas lisää ja pitempiä klippejä.

Kolme hyi-pistettä tekstin kirjoittajan ennakkoluuloista yleisöään kohtaan. Vaikka pointti hänellä tietenkin oli, mutta sen esille tuominen tuon videon yhteydessä ei ehkä nyt niin tarpeellista ollut.

Mielenkiintoista tavaraa. Kyseinen metodi on lähtökohdiltaan aika erilainen kuin ns. mainstream ainakin näin ulkoisesti. Tämä siis mutua.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yi Quan

#129

Viesti marcus »

KungFuMiäs kirjoitti: Asiasta hieman. Tuli tälläinen ajatus viedosta, en tiedä olenko hakoteillä. Meillä perinteisellä puolella yhdistetään nämä taidot suoraan tekniikkoihin tai vähintään jonkin tyyppiseen "tekemiseen". Yiquan puolella tälläiset taidot olisivat sitten enemmän pilkottuna, joka sitten yhdistetään/sovelletaan tappeluliikkeisiin/tekniikkoihin kun taito on saavutettu. Esim tuon Shi lin vastine Xingyissä olisi ymmärtääkseni "taikinan vaivaaminen" Santi seisonnassa, eli dan tienin pumppaus liike joka vetää ja työntää energiaa kämmeniin ja jalanpohjiin asti ja tämä aiheuttaa tälläistä "taikinan vaivaamis" liikettä. Eli Xingyissä aktiivisesti tehdään jotain työtä, ei erikseen mietitä sitä taitoa. Bajissa ollaan sitten paljon yksinkertaisemmalla linjalla että lyönti on lyönti ja sisäiset taidot liitetään suoraan siihen tappeluliikkeseen/tekniikkaan. En siitä tiedä onko kumpikaan tapa parempi, uusi vai vanha. Wanghan kritisoi perinteisien lajien tekniikkoihin kiinni jäämistä, kai hän siksi loi tälläisen mallin että ei hankita niitä taitoja tekniikkojen vaan yksinkertaistettujen liikkeiden kautta. Toki täytyy pitää mielessä että hyvin opetettu tekniikka on ns. "perusliike" joka muodostaa useita sovelluksia kun sitä alkaa oikeasti käyttämään, että Wangin kritiikki mielestäni osuu niihin heikkolaatuisiin linjoihin joissa ei olla tapeltu sukupolveen tai pariin. Aunkai on näkemäni perusteella myös tälläinen "tekniikaton" malli, taidot hankitaan ensin ja sitten sovelletaan niitä tekniikkoihin.

Tai ehkä olen vain tälläinen liikesarjauskovainen :D
:D..

Olen kellannut jotain saman suuntaista, mutta vähän eri mallilla. Oma tulkintani on, että yi quanissa treenataan lähinnä eri asioita kehoon, progressiivisesti edeten, ja perusasioiden ollessa kunnossa lähdetään kontekstualisoimaan yhä kamppailullisempiin harjoitteisiin.

Kehonkäytön keskeisyys on mielestäni yksinkertainen asia - jos pystyy tuottamaan voimaa rennosti, nopeasti ja vaikeasti luettavasti (esim. lyhyesti), ei ulkoisella tekniikalla ole mitään väliä. Lyönti ei ole kovin tehokas väline, jos jokin näistä asioista on huonolla tolalla - eli tekniikka on hidas, heikko tai näkyy liian aikaisin. Kärjistäen, jos henkilö ei osaa pitää kättä rentona "lepoasennossa" tai suhteellisen rentona otteluasennossa (oli se sitten mikä hyvänsä) on epärealisista odottaa lyönnin olevan kovin rento. Sitten kyse on siitä, että mistä kohtaa lähetään ratkaisemaan ongelmaa.

Karkeasti voisi sanoa, että perinteisessä yi quanissa tulkintani mukaan treenataan pääasiassa ominaisuuksia. "Tekniikat" syntyvät näiden ominaisuuksien käyttämisestä. Tietyillä tavoilla, kuten tui shou, sparri, ... niitä kontekstualisoidaan kamppailuun.

Xing Yissä mun mielestä ollaan tän ja "tekniikkaharjoittelun" välimaastossa. Eli harjoitellaan muutaman tekniikan kautta erisuuntaista kropan/voiman käyttöä. Harjoittelutapa on sellainen, että se mahdollistaa tähän liikkeeseen liittyvän linjaamisen yms tehokkaasti. Sitten on joitain harjoituksia, jotka menevät tekniikoista askelen puhtaammin kehonkäytölliseen suuntaan, kuten toi esimerkkisi "taikinan vaivaaminen".

Eroja on ainakin siinä mistä pisteestä lähdetään rakentamaan asioita, miten paljon harjoituksia muokataan lennossa, minkäkokoisia steppejä on harjoitusten välillä, ja miten niitä skaalataan jne.

En ole kauhean kiinnostunut siitä "tämä laji sitä tuo tätä"-osasta, mutta nuo metodit ja käsitykset tehokkaasta oppimisesta ja kehityksestä kiinnostavat. Jos käydään joskus kisiksellä, voin näyttää noita konkreettisemminkin. Mun mielestä on muutamia tosi nokkelia tapoja, joilla tota ominaisuus-treenausta pystyy tehostamaan paljon, mihin en ole törmännyt XY:ssä.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#130

Viesti V. R. »

Kiinnostavaa keskustelua.

Blogiin on näköjään päivitelty lisää pätkiä. Nyt noita katseltuani ja tekstiä luettuani aloin miettimään, mikä on mielikuvaharjoittelun rooli second coursessa? Tuosta blogista saa helposti sellaisen käsityksen, että enemmän painotetaan kehon tuntemusten aistimista ja tämän käyttöä kehonkäytön oppimisessa mielikuvien sijaan?
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Yi Quan

#131

Viesti Urkki »

Second coursessa ei käytetä mielikuvia ollenkaan.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Yi Quan

#132

Viesti KungFuMiäs »

marcus kirjoitti: :D..

Olen kellannut jotain saman suuntaista, mutta vähän eri mallilla. Oma tulkintani on, että yi quanissa treenataan lähinnä eri asioita kehoon, progressiivisesti edeten, ja perusasioiden ollessa kunnossa lähdetään kontekstualisoimaan yhä kamppailullisempiin harjoitteisiin.

Kehonkäytön keskeisyys on mielestäni yksinkertainen asia - jos pystyy tuottamaan voimaa rennosti, nopeasti ja vaikeasti luettavasti (esim. lyhyesti), ei ulkoisella tekniikalla ole mitään väliä. Lyönti ei ole kovin tehokas väline, jos jokin näistä asioista on huonolla tolalla - eli tekniikka on hidas, heikko tai näkyy liian aikaisin. Kärjistäen, jos henkilö ei osaa pitää kättä rentona "lepoasennossa" tai suhteellisen rentona otteluasennossa (oli se sitten mikä hyvänsä) on epärealisista odottaa lyönnin olevan kovin rento. Sitten kyse on siitä, että mistä kohtaa lähetään ratkaisemaan ongelmaa.

Karkeasti voisi sanoa, että perinteisessä yi quanissa tulkintani mukaan treenataan pääasiassa ominaisuuksia. "Tekniikat" syntyvät näiden ominaisuuksien käyttämisestä. Tietyillä tavoilla, kuten tui shou, sparri, ... niitä kontekstualisoidaan kamppailuun.

Xing Yissä mun mielestä ollaan tän ja "tekniikkaharjoittelun" välimaastossa. Eli harjoitellaan muutaman tekniikan kautta erisuuntaista kropan/voiman käyttöä. Harjoittelutapa on sellainen, että se mahdollistaa tähän liikkeeseen liittyvän linjaamisen yms tehokkaasti. Sitten on joitain harjoituksia, jotka menevät tekniikoista askelen puhtaammin kehonkäytölliseen suuntaan, kuten toi esimerkkisi "taikinan vaivaaminen".

Eroja on ainakin siinä mistä pisteestä lähdetään rakentamaan asioita, miten paljon harjoituksia muokataan lennossa, minkäkokoisia steppejä on harjoitusten välillä, ja miten niitä skaalataan jne.

En ole kauhean kiinnostunut siitä "tämä laji sitä tuo tätä"-osasta, mutta nuo metodit ja käsitykset tehokkaasta oppimisesta ja kehityksestä kiinnostavat. Jos käydään joskus kisiksellä, voin näyttää noita konkreettisemminkin. Mun mielestä on muutamia tosi nokkelia tapoja, joilla tota ominaisuus-treenausta pystyy tehostamaan paljon, mihin en ole törmännyt XY:ssä.
Minun piti tavata viime Hong Kong reissullani yksi "valon nähnyt" Liuhebafa treenaaja :boxing2: . Hänen harjoittelu perustuu täysin täydelliseen kehomekaniikkaan, keho kaikissa liikkeissä "täysi" ja voimakas kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Hän pystyy todella hyvin perustelemaan keho mekaniikkaan vedoten miksi esim. Santi on heikkolaatuinen harjoitus kehon harjoittamiseen tai että Piguan tekniikoissa ei ole mitään järkeä. Mutta se mitä hän kehomekaniikassa voittaa niin perus kamppailullisuudessa hän menettää, minun mielestä (harmittaa kun ei päästy ristimään käsiä). Kehoa ei voi pitää täysin linjassa koko ajan, tai pitää energiaa täysinäisenä jatkuvalla syötöllä joka puolella, hyvin useasti näistä täytyy kompromissoida käytännössä. Olen huomannut että tälläisellä tasolla missä useimmat pyörimme niin se on tasapainottelua käytännön ja hyvän mekaniikan välillä, jos näitä lajeja siis haluaa käyttää. Toki kun ollaan sielä huipulla niin muulla kuin gong fulla ei ole väliä, mutta jos haluaa tapella tehokkaasti ennen sitä niin joutuu tekemään kompromisseja (jos sitä nyt sinne huipulle luulee pääsevänsä :D ). Hirveästi näkee sitä että lajien liikkeitä ja harjoituksia arvostellaan kehomekaanisin perustein, "tuo olisi tehokkaampi näin tehtynä". Kuullostaa vakuuttavalta, mutta kun se käytäntö on yleensä eri asia.

Lajien konteksti/metodi on olennainen asia harjoituksille, niitä on vaikea irroittaa sieltä. Ja jos ne irroitetaan niin luultavasti löytyy jokin "sitä voisi tehdä paremmin näin" juttu, mutta sitten yleensä siirrytään kauemmaksi sieltä kadulta koska lajin metodi hajoaa.

Joo kisikselle. Oon sielä huomenna klo 12 aikaan, mutta se me ollaan sovittu Baji hemmojen kanssa pariharjoittelupäiväksi, että silloin ei luultavasti ole aikaa. Maanantaisin olen sielä nykyään aina ennen Kampin Pigua treenejä jos ei mene töissä pitkäksi. Eli ensi maanataina olen sielä siinä klo 17.30-19.30, jos sulla ei ole muuta niin jokin maanatai. Muita kisispäiviä en ole vielä sovittanut aikatauluun.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Yi Quan

#133

Viesti Elina »

(Bio)mekaanisesti ajateltuna on vain yksi ainoa optimaalinen tapa tehdä jokin liike. Mutta jos harjoittelet tietyllä tapaa, kehosi oppii tuottamaan parhaiten liikkeet juuri niin kuin ne harjoittelet (esim. nilvelkulman osalta). Loppujen lopuksi sillä, onko harjoittelu sen "kehomekaniikan" kannalta optimaalisinta ei ole kauheasti väliä, jos kyse ei ole kilpalajista ja jos harjoittelumäärät ovat kohtuupieniä. Ongelmia kun taitaa tulla lähinnä vain silloin, kun harjoittelu kuormittaa kehoa väärin ja aikaansaa rasitusvammoja sun muuta tai jos vastaansa saa jotain vastustajia, joiden harjoittelu on suoritusten kannalta hyvinkin pitkällevietyä ja optimoitua...
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Yi Quan

#134

Viesti V. R. »

Urkki kirjoitti: Second coursessa ei käytetä mielikuvia ollenkaan.
Ok. Joitenkin olin aiemmin antanut itseni olettaa, että sellainen yhtäläisyys olisi vielä perinteisen Yiquanin kanssa. Nuo videot ja kuvatekstit saivat epäilemään oletustani, ja näköjään ihan syystä.

Saanko kysyä, että mitä te teette Zhan Zhuangissa, jos ette käytä mielikuvia? Seisotte vain ja keskitytte eri kehonosien rentouteen?
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Yi Quan

#135

Viesti Urkki »

Itse treenailen kummallakin tavalla.
Mielikuvien kanssa treenailu on kuitenkin enemmän sellaista tutkimista kehon ja mielen suhteesta.
Toimivaa yhtä kaikki.

Rentous, rakenteen linjaaminen ja kehon sisäisten rakenteiden "aukaiseminen" ja venyttäminen
on sc:n zhan zhuangissa takana.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa