Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sanda

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#46

Viesti Polvi »

Killuminati kirjoitti: Itseasiassa Sanda on kaikkea muuta kun saanut turpaansa :P http://crane.50megs.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; siellä on pari artikkelia Sandan voitoista thai nykkeilijöitä, kickboxereita, karatekoja jne vastaan,
Jee! Mä hapetin yhden vapariäijän, joka oli käynyt kolme kertaa alkeiskurssin reeneissä! Thainyrkkeily on ihan t3h ultimalte 1337 laji!!!!11

Eli suomeksi: pistäkää ne äijät oikeasti kovia thaikkuja vastaan, niin voidaan alkaa tekemään jotain vertailuja.. :roll:

EDIT: Andy ehti (taas) ensin..
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#47

Viesti KungFuMiäs »

nämä tyypit keskittyvät puhtaisiin heittoihin ja ulos työntämiseen,
Siitä saa entien pisteitä ja sillä voittaa.
Eli suomeksi: pistäkää ne äijät oikeasti kovia thaikkuja vastaan, niin voidaan alkaa tekemään jotain vertailuja
Lue kaikki raportit sieltä sivulta niin löydät tämän vertailun. Näiden turnauksien alkuaikoina oli aika kovia ottelemassa. Mutta kai se on niin että thaille isot rahat on muualla.
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#48

Viesti PaavoH »

KungFuMiäs kirjoitti:
nämä tyypit keskittyvät puhtaisiin heittoihin ja ulos työntämiseen,
Siitä saa entien pisteitä ja sillä voittaa.
Niin eikös heitot juuri muutettu kolmesta kahteen pisteeseen ? (potkuista kaksi pistettä myös) Ulos työntäminen kyllä on vielä suotavaa mutta sen voihoitaa potkuillakin :D
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#49

Viesti Jopo »

Polvi kirjoitti:
Killuminati kirjoitti:Itseasiassa Sanda on kaikkea muuta kun saanut turpaansa :P http://crane.50megs.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; siellä on pari artikkelia Sandan voitoista thai nykkeilijöitä, kickboxereita, karatekoja jne vastaan,
Jee! Mä hapetin yhden vapariäijän, joka oli käynyt kolme kertaa alkeiskurssin reeneissä! Thainyrkkeily on ihan t3h ultimalte 1337 laji!!!!11

Eli suomeksi: pistäkää ne äijät oikeasti kovia thaikkuja vastaan, niin voidaan alkaa tekemään jotain vertailuja.. :roll:

EDIT: Andy ehti (taas) ensin..
Juu, vois kyyti olla kohtalaisen kylmää jos vastassa ois Buakaw tai joku ees lähes tasoinen thaikku. En tunne thai-ottelijoita, jote en lähe nimiä heittelemään :oops:

Eiköhän tuolta sport sanda puolelta ala parin vuoden päästä tulemaan ihan varteenotettavia haastajia.

Edit: liian silmiin pistävä kirjoitusvirhe.
Viimeksi muokannut Jopo, marras 21, 2005, 13.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#50

Viesti mronkain »

Andy kirjoitti: Ei mikä tahansa huitominen, jossa on hanskat kädessä ja saa potkia näytä potkunyrkkeilyltä, vaikka niin jotkut kuvittelevatkin.
No, mun mielestä nyt kuitenkin näytti. Enkä edes väitä olevani mikään asiantuntija.

- Marko
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

#51

Viesti Abe Simpson »

Hei, mua on mietityttänyt sellainen juttu, että miksi noissa kungfu-matseissa viedään vastapuoli tonttiin siten, että itse mennään perässä. Kyseessä on kai pisteytyksen mukaan otteleminen, mutta kuuluuko tuo maahanvienti muutoin lajien doktriiniin missä määrin?

moderaattori: siirretty lankakorista keskustelua
"Pallomerimies on erimies"
Kuvake
remo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 647
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#52

Viesti remo »

Abe Simpson kirjoitti: Hei, mua on mietityttänyt sellainen juttu, että miksi noissa kungfu-matseissa viedään vastapuoli tonttiin siten, että itse mennään perässä. Kyseessä on kai pisteytyksen mukaan otteleminen, mutta kuuluuko tuo maahanvienti muutoin lajien doktriiniin missä määrin?

hyvä kysymys. en ole todellakaan mikään asiantuntija tässä hommassa mutta itse näkisin ainakin yhden syyn:

Tuomari viheltää pelin poikki kun päästään mattoon eli ei tarvitse niin välittää positiosta. Voi siis ikäänkuin uhrautua.


Tang Lang- kiikareilla katseltuna (ja ilmeisesti monen muunkin kiinalaisen lajin) tavoite on saada kaveri tonttiin nopeasti ja mahdollisimman paljon tuhoa aikaansaaden ilman että itse joutuu maahan.
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

#53

Viesti Abe Simpson »

Jatkokysymys vielä, tuossa oli viisi vaihtelevaa maahanvientiyritystä kahden minuutin sisään - oman tulkintani mukaan yksi yrityksistä päättyi siten, että suorittava ottelija päätyi lopulta päällimmäiseksi. Miten noissa menee arvostelu, saako vastapuoli onnistuneesta sprawlauksesta pisteitä vai annetaanko niitä vain onnistuneesta hyökkäyksestä?
"Pallomerimies on erimies"
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#54

Viesti joksanen »

Mä en myöskään oikein ymmärtänyt noiden alasvientien pisteytyksiä, enkä edes sitä kuinka nopeasti peli niistä poikki vihellettiin.

Kilpailujen ulkopuolella pitäisin parempana taktiikkana vastustajan kaksinkerroin kääntämistä kuin varsinaisesti tonttiin asti saattamista. Helpompi lyödäkin kun se vielä ei ole ruohonjuuritasolla. Tonttiin vienti ilman että itse joutuu sinne, on paikoitellen utopistista.
Kuvake
ollih
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1278
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#55

Viesti ollih »

Jos nyt puhutaan ihan sanshou-matseista, kuten edell. clipissä oli, niin se itse perässä meno on varmaankin pääosin vahinko. Sanshou-matsissa saa enemmän pointseja (2 pistettä muistaakseni) siitä, että vain vastustaja joutuu maahan. Jos itse joutuu perässä, saa yhden pisteen. Tämä silloin, kun on selvää, että sinä olet sen kaverin sinne maahan vienyt.

Molemminpuolista kaatuilua tapahtuu paljon varsinkin vähemmän aikaa treenanneilla.

Sprawlauksella tarkoitat ilmeisesti jonkinmoista countteria?

Sääntökirjaa en nyt ehdi selaamaan, mutta muistaakseni meni niin, että jos vastustaja yrittää esim. heittää sinut, ja sinä onnistut kääntämään tilanteen ympäri ja päädytkin itse päälle, piste on sinun.

Voin myöhemmin kurkkia niitä sääntöjä ja varmistaa asian, mutta pääasiallisesti sinne tonttiin ei ainakaan sanshou-matsissa itse haluta mukaan.
Sanshou, vapaaottelu, Sin Moo Hapkido ja Wushukin taas mukana kuvioissa.

"Sanda is the ultimate evolution of kung fu."
Mörkömies
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 55
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Sanshou vs. Muay Thai

#56

Viesti Mörkömies »

Vähän minäkin tiedän, mutta sen mitä on muutamassa Sanshou kisassa tullut käytyä niin kyllä jätkät treenaa ristiin kaikkia lajeja. Eli on ollut mukana thainyrkkeilijöitä, nyrkkeilijöitä, painijoita, potkunyrkkeilyjöitä ym. Itse en vastakkainasetteluista pidä (on varmaan noiden "lajistaan" ylpeiden kiinalaisten keksintö). Laji vs. laji vertailu on minusta typerää ja ainahan saa analysoida, mutta yksilöthän ne matsaavat eivät lajit. No mitäpä minä tässä elvistelemään kannanotoillani... Hauskaahan tuo keskustelu aina on. ;)
Jani Ranta
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Sanda

#57

Viesti Shaolinsi »

Ajattelin laittaa nämä videot ensin Lankakoriin, mutta laitetaan nyt suoraan tänne kiinalaisten lajien puolelle.

[youtube][/youtube]

Brasiliaan on tullut lyhyen ajan sisällä iso Shaolin Kung Fu -koulu, joka julkaisee paljon videoita Youtubessa. Koulussa on tietääkseni jo lähes sata oppilasta. Yllä on koulusta videokuvaa hieman Sanshouta (Sport Sandaa) nyrkkeilyhansikkailla.

[youtube][/youtube]

Alemmassa videossa on sitten hieman Shaolin-treeniä, jota on myös koulussa. Koulun pääopettajana on sympaattisen oloinen mies, Shifu Luis Mello. Huomaa hyvin, miten hän on oppinut käyttämään valtavaa massaansa hyödykseen tekniikoissa. Meillä on eri opettajalinja ja sitä kautta tekeminen on erilaista, mutta meillä on paljon myös samoja tekniikoita.

[youtube][/youtube]

Tuossa on vielä yksi video.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Sanda

#58

Viesti Taijin harjoittaja »

Hyvin tehtyjä videoita - kuvaaminen on tapahtunut jalustalla olevalla kameralla eikä kännykällä. 1. video oli mäiskimistä, 2. video hyvä opetusvideo jossa liikkeet toistettiin niin monta kertaa että ne voi oppia tuota katselemalla ja harjoittelemalla ja 3. video myös opetusvideo mutta ei yhtä perusteellinen. Opettajalla on valtavasti energiaa. Ihmettelin tuota opettajan päällystakkia - en ole koskaan nähnyt sellaista harjoituksissa enkä nettivideoissa.
Kiitos. 8-)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Sanda

#59

Viesti Andy »

Shaolinsi kirjoitti: [youtube][/youtube]

Brasiliaan on tullut lyhyen ajan sisällä iso Shaolin Kung Fu -koulu, joka julkaisee paljon videoita Youtubessa. Koulussa on tietääkseni jo lähes sata oppilasta. Yllä on koulusta videokuvaa hieman Sanshouta (Sport Sandaa) nyrkkeilyhansikkailla.
Sata oppilasta ei kai ole Brasilian mittapuulla mikään ihan kauhean iso koulu?

Miksiköhän tuo valmentaja aina välillä hyppää selälleen kilpparista? Mitä siinä on tarkoitus treenata?

Saako Sandassa muuten nykyään potkaista polvella? Kun minusta nuo videon loppupuolella hakevat välillä polvia. Tosin välillä polven avopaikoissa ollaan pitkät ajat ilman että niitä tehdään.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Sanda

#60

Viesti Shaolinsi »

Andy kirjoitti: Sata oppilasta ei kai ole Brasilian mittapuulla mikään ihan kauhean iso koulu?
Jos puhutaan Shaolin Kung Fusta, niin kyseessä on iso koulu myös Brasilian mittapuulla. Tietääkseni on maansa isoin koulu kyseisestä lajista. Voin muistaa kyllä väärin, mutta mainittu koulu on kyllä yksi isoimmista ja nopeiten kasvavista ehdottomasti.
Andy kirjoitti: Miksiköhän tuo valmentaja aina välillä hyppää selälleen kilpparista? Mitä siinä on tarkoitus treenata?

Saako Sandassa muuten nykyään potkaista polvella? Kun minusta nuo videon loppupuolella hakevat välillä polvia. Tosin välillä polven avopaikoissa ollaan pitkät ajat ilman että niitä tehdään.
Kahteen ensimmäiseen kysymykseen en osaa vastata.

Joissakin Sport Sanda -säännöissä saa käyttää myös polvia. Voi olla myös niin, että ovat tuohon Sport Sandaan ottaneet tekniikoita myös tuosta koulun toisesta lajista (Shaolin Kung Fu), jossa saa potkia polvilla. Vaikea sanoa, koska en tunne ketään koulusta henkilökohtaisesti.

Alla on yksi tiivistelmä Sport Sandan säännöistä. Näitä käytetään IKF:n turnauksissa mielestäni:
IKF San Shou "GENERAL" Rules

1. Kicks are allowed to the inside and outside of the legs as well as the upper body.
2. Knee and elbow strikes are not allowed. (In some cases, knees may be allowed)
3. All types of Judo & Wrestling Throws are Legal In San Shou.
4. Fighters have 5 seconds after clinch to execute a takedown, throw or sweep or they are separated by the center referee.
5. The bout may take place on either a raised platform with no ropes or in a boxing ring with ropes.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa