Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#1

Viesti Snake-Master »

Hei!
Joo eli nyt kerron, mitä Kung-Fu on nimenomaan minulle. Kung-fu on minulle vähänkuin taidetta, taidetta on monenlaisia, jotkut tykkää, jotkut ei. On vaikeata löytää se oma juttu. Minulle Kung-Fu tarjoaa todella hyvää liikuntamuotoa, mutta myös aseetonta lähitaistelutaitoa. Se tarjoaa myös tietynlaista vapautta, kun tekee jotain liikesarjaa, tuntee osaavansa myös jotain. Mutta myös löytyy päiviä, että kun treenaa, samalla sitä myös miettii, miski sitä oikeasti treenaa, ja että näyttääkö se typerältä. Sitä kyseenalaistaa omaa tekemistään, tein sitä harjoitusta sitten yksin tai porukassa. Mitä se Kung-Fu siis on; Harrastus, elämäntapa? Minusta se on minulle molempia. Kouluaikoina treenasin joskus 1-3 tuntia päivittäin, kunnes kyllästyin, sitten taas treenit jatkui. Välillä on myös kuukausia, että saatan treenata 3-8 tuntia, mutta ne on harvassa.
No miksi sitten juuri käärmetyyli? No, käärmetyylin Kung-Fu poikkeaa useasta muusta Kung-Fun tyylisuunnasta siinä että käärmetyyli ei käytä "kovaa" lävistyshyökkäystä. Käärmetyylissä nimeomaan pyritään hyökkäämään kehon haavoittuviin alueisiin: Kurkku, silmät, nivuset. Siinä myös pyritään oikeanlaiseen hengitysharjoitukseen.
Jotkut kysyy, mihin kaikkiin käärmetyyleihin sitten olen perehtynyt. Vastaus: Pytonkäärme, se sisältää muista tyyleistä poiketen lukkoja ja heittoja. Seuraava on vesikäärme, jossa tekniikka on aika käänteinen, ei niin "suoraviivainen". Vesikäärme iskee paineella, eli tässä tapauksessa voimalla. Sitten on Etelä-tyyli, joka on hieman muita avoimempi. Siinä sormien asennot voivat muistuttaa esimerkiksi käärmeen kieltä. Sitten on Nopea käärme, jossa on mukana enemmän potkuja, jotka pyritään tekemään "ruoskamaisesti". Lyönnit ja potkut koitetaan tehdä niin nopeaa kuin vaan voi. Jalat tosiaan pyrkii liikkumaan käärmeen hännän tavalla.
Näitä tyylejä yhdistelen ja koitan muokata niistä itselle sopivan tavan.
No, ketkä on minun sifuja? Totuus on, että ei ole ketään virallista sifua opettamassa. Saan oppia Hailuodossa asuviltani tutuilta ja myös Lozhouissa asuvaltani tutulta. Mutta en siis kuulu mihinkään viralliseen jäsenseuraan tällä hetkellä, että ihan kaveriporukan kanssa treenataan sitä, mitä osataan, niillä opeilla, mitä olemme saaneet. Olen myös käynyt Ainolan puistossa Oulun Taiji-treeneissä, kun heillä vieraili käärmetyylin edustaja nimeltä Wang Yuing (kirjoitusasusta en ole nyt täysin varma) Lisäksi treenaamme välillä Virpiniemessä. Ja koska kyseessä on tämmöinen kaveriporukka jolla on yhteinen mielenkiinnon kohde, treennaamme aina ulkona, ja treeneihin saa osallistua ihan kuka tahansa, ilmaiseksi. Kesäisin pyrimme siis Hailuodon Marjaniemessä ilisella porukalla treenaamaan, avoimesti. Halutaan tuoda Suomeenkin käärmetyylin Kung-Fu:ta tutuksi enemmän, kunhan sille annetaan vain mahdollisuus.
No mihin muihin Kung-Fun tyylisuuntiin olen elämän aikana perehtynyt? Pintapuolisesti, eli videoiden ja kavereiden kautta Wing Chuniin. (Eikös siinäkin muuten ole sormilyönnit vähän kuin käärmetyyleissä?)
Mistä meidät sitten tunnistaa kesällä? Siitä, että meitä on pieni porukka, leikitään käärmeitä ja mustat housut matsurun housut ja valkoinen-paita, yleensä Hailuodossa treenataan. Talvisin treenataan missä milloinkin, mutta ulkona. Ja tosiaan, meinasi jo unohtua kertoa: Ensimmäisen kerran treenasin Kung-Fu:ta vuonna 2003, nyt en enään muista että missä se oli.
Ja niin, vielä se että miksi ei treenata missään olemassa olevasta seurassa jo? Siksi, koska kaveriporukassakin voi treenata, ja rahatilanne ei aina oikeen ole kovin hyvä minkään seuran toimintaan liittyen. Ollaan kavereiden kanssa siis puhuttu tästä ja kaikki haluaa treenata ainakin vielä tällä hetkellä näin.
Kiitos, jos jaksoit lukea tämän kokonaan alusta loppuun. Toivon vielä asiallista keskustelua jatkossa aiheesta!
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#2

Viesti Lasse Candé »

Hyviä ajatuksia ja mielenkiintoista luettavaa!

Kun huomasin että sinulla on myös treenipäivyri, jota väylää esim allekirjoittanut käyttää välillä näihin (yksittäisten siellä täällä olevien näkemyksien lisäksi), täytyy kysyä, onko tässä ketjussa tarkoitus jutella juuri sinun tiestäsi vai voivatko muut kiinalaislajiharrastajat kuvailla myös omaa tietänsä?

Lajialue huomioiden jälkimmäinen olisi varmaan parempi. Lisäksi uskoisin, että sillä tavalla myös ihan sinun tiestäsi tulisi enemmän keskustelua.

Huomasin, että osa setistäsi löytyy She Quan -ketjusta ja täytyykin kysyä kattaako se nimi kaikki nuo mainitsemasi käärmetyylit vai olisiko aiheellista avata uusi ketju käärmetyyleistä? Toivottavaa olisi että tuontyyppinen lajikuvailu tulisi lajin omaan ketjuun, kun on aina hienoa huomata että Suomen lajiskene onkin isompi kuin mitä on luullut! :thumbsup:



Vaikka en itse harrastakaan kiinalaislajia, niin tuossa pohdinnassasi Kungfusta ja sinusta, itseeni kolahti parhaiten pohdinta lajista taiteena ja pohdinta harrastuksesta vs elämäntavasta. Omassa pohdinnassani on myös hienoa huomata kuinka näin 35-vuotiaana näen nuo asiat eri tavalla kuin 25-vuotiaana, johtuen siitä että ajattelutapa ja ennen kaikkea treenaaminen on muuttunut. Samaan jokeen ei voi astua kahdesti ja silleen...
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#3

Viesti Kyynikko »

Mistä nämä Hailuodossa asuvat kaverisi ovat saaneet oppinsa käärmetyylissä? Suomessa kun sitä lienee kovin vähän, ainakin minun käsitykseni mukaan.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#4

Viesti Snake-Master »

Lasse Candé kirjoitti:Hyviä ajatuksia ja mielenkiintoista luettavaa!

Kun huomasin että sinulla on myös treenipäivyri, jota väylää esim allekirjoittanut käyttää välillä näihin (yksittäisten siellä täällä olevien näkemyksien lisäksi), täytyy kysyä, onko tässä ketjussa tarkoitus jutella juuri sinun tiestäsi vai voivatko muut kiinalaislajiharrastajat kuvailla myös omaa tietänsä?

Lajialue huomioiden jälkimmäinen olisi varmaan parempi. Lisäksi uskoisin, että sillä tavalla myös ihan sinun tiestäsi tulisi enemmän keskustelua.

Huomasin, että osa setistäsi löytyy She Quan -ketjusta ja täytyykin kysyä kattaako se nimi kaikki nuo mainitsemasi käärmetyylit vai olisiko aiheellista avata uusi ketju käärmetyyleistä? Toivottavaa olisi että tuontyyppinen lajikuvailu tulisi lajin omaan ketjuun, kun on aina hienoa huomata että Suomen lajiskene onkin isompi kuin mitä on luullut! :thumbsup:



Vaikka en itse harrastakaan kiinalaislajia, niin tuossa pohdinnassasi Kungfusta ja sinusta, itseeni kolahti parhaiten pohdinta lajista taiteena ja pohdinta harrastuksesta vs elämäntavasta. Omassa pohdinnassani on myös hienoa huomata kuinka näin 35-vuotiaana näen nuo asiat eri tavalla kuin 25-vuotiaana, johtuen siitä että ajattelutapa ja ennen kaikkea treenaaminen on muuttunut. Samaan jokeen ei voi astua kahdesti ja silleen...
Joo, vaikka otsikon nimi kuvastaa minun tietäni Kung-Fun jännässä maailmassa, kaikki saa kommentoida ja tuoda ajatuksiaan esille, eritoten toivon, että kiinalaisen lajien harrastajat toisivat ajatuksiaan esille.
Shen Quan-kyllä kattaa joitain käärmetyylejä, mutta käärmetyyleillä on omat nimityksensä. Kirjoitan eri käärmetyyleistä oman ketjun, kun olen vielä varmistanut niiden kirjoitusasun oikeaksi.
Kiva kuulla, että kirjoitukseni herätti ajatuksia, se on aina hyväksi. Itsellänikin ajatusmaailma muuttunut tässä elämänaikana, lapsena treenasin siinä mielessä, että halusin olla Suomen Bruce Lee, nykyisin treenaan ihan itseäni varten, heheh!
Mitä tulee Suomen lajiskeneen, niin näin pienessä maassa kuin Suomi, lajivalikoima on yllättävän iso, ja s eon vain hyvä minun mielestäni. Kaikille jotakin!
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#5

Viesti Snake-Master »

Kyynikko kirjoitti:Mistä nämä Hailuodossa asuvat kaverisi ovat saaneet oppinsa käärmetyylissä? Suomessa kun sitä lienee kovin vähän, ainakin minun käsitykseni mukaan.
Heillä on suvussaan käärmetyylin taitajia, he ovat siis muuttaneet Kiinasta Suomeen aikoinaan ja nyt heidän lapsenlapset harrastaa käärmetyyliä, ja opettaa minulle ja minun kavereille. Alunperinhän tutustuin näihin kavereihin ihan sattuman kautta, kun Hailuoto on minulle rakas paikka ja treenasin siellä yksin ja sitten he huomasivat, että tutun näköistä treenaamista. Siitä se ystävyys lähti aikoinaan.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#6

Viesti Lasse Candé »

Hieno homma, että jossain vaiheessa tulee käärmetyyliketjua noin laajemmin...
Eipä niitä nimiä tarvitse odotella, jos ketjun nimi on vaikka "Eri käärmetyylit" tms. Sinnehän niitä nimiä sitten putkahtelee luontevasti sitä mukaa kun tulee mieleen. Ja tuon arvokkaan keskustelun käärmetyyleistä Suomessa saa heti jo alkuun oikeaan paikkaan.


(Off-topicina täytyy mainita lainauksista sen verran, että täällä on viime aikoina kulttuuri ja osin säännötkin siirtyneet lyhyitä tehokkaita lainauksia suosiviksi. Omasta mielestäni onneksi. Ihan henkilökohtaisesti vältän niitäkin nykyään, ellei todellakin ole tarkoitus, että ketjun seuraajat lukevat laatikon koko sisällön toiseen kertaan, sen lisäksi että ketjua seuraavina ovat tietenkin jo lukeneet sen aiemminkin jo kerran. Mutta ei tästä enempää tässä... Niksinurkkauksessa on ketju aihepiiristä (joskin painottuen muualta lainaamiseen) missä asiasta voi tarvittaessa jatkaa:
https://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=43&t=21574
)
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#7

Viesti Snake-Master »

[quote="Lasse Candé"]Hieno homma, että jossain vaiheessa tulee käärmetyyliketjua noin laajemmin...
Eipä niitä nimiä tarvitse odotella, jos ketjun nimi on vaikka "Eri käärmetyylit" tms. Sinnehän niitä nimiä sitten putkahtelee luontevasti sitä mukaa kun tulee mieleen. Ja tuon arvokkaan keskustelun käärmetyyleistä Suomessa saa heti jo alkuun oikeaan paikkaan.

Mm, nyt laitoinkin sen ylös tuonne. Hyviä lukuhetkiä!
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#8

Viesti Snake-Master »

Mietin tässä vielä tätä minun Kung-Fu:ta, niin minulle Kung-Fu on vähänkuin myös villi-länsi, eli romantisoitua tarua, osaksi kuitenki totta. Kung-Fusta kerrotaan hienoja tarinoita, niistä haaveilee, niitä koittaa harjoitella. Eli sitä ihannoi.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#9

Viesti jonne.härkänen »

Snake-Master kirjoitti:Hei!
No mihin muihin Kung-Fun tyylisuuntiin olen elämän aikana perehtynyt? Pintapuolisesti, eli videoiden ja kavereiden kautta Wing Chuniin. (Eikös siinäkin muuten ole sormilyönnit vähän kuin käärmetyyleissä?)
Kyllä WT/WC sisältää sormilyöntejä. Omasta mielestä ne on ehkä yksi hienoimmista asioista lajissa kämmensyrjälyöntien ohella.

WT:n kolmas ja viimeinen aseeton liikesarja (jossei dummyformia lasketa) on nimeltää Biu Tze (kirjoitusasuja on monenlaisia) tämän käännös on jotakuinkin "thrusting fingers" tai "darting fingers"

Biu Tze "rikkoo" Wingin perinteistä kaavaa aika paljon. Ja olenkin kuullut, että jotkut ovat sitä mieltä ettei se edes kuuluisi lajiin. Oma kokemus on niinkuin sanoin, että yksi parhaimmista/hienoimmista osista lajissa :)
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#10

Viesti Snake-Master »

jonne.härkänen kirjoitti:
Snake-Master kirjoitti:Hei!
No mihin muihin Kung-Fun tyylisuuntiin olen elämän aikana perehtynyt? Pintapuolisesti, eli videoiden ja kavereiden kautta Wing Chuniin. (Eikös siinäkin muuten ole sormilyönnit vähän kuin käärmetyyleissä?)
Kyllä WT/WC sisältää sormilyöntejä. Omasta mielestä ne on ehkä yksi hienoimmista asioista lajissa kämmensyrjälyöntien ohella.

WT:n kolmas ja viimeinen aseeton liikesarja (jossei dummyformia lasketa) on nimeltää Biu Tze (kirjoitusasuja on monenlaisia) tämän käännös on jotakuinkin "thrusting fingers" tai "darting fingers"

Biu Tze "rikkoo" Wingin perinteistä kaavaa aika paljon. Ja olenkin kuullut, että jotkut ovat sitä mieltä ettei se edes kuuluisi lajiin. Oma kokemus on niinkuin sanoin, että yksi parhaimmista/hienoimmista osista lajissa :)
Hyvä kuulla, että sormilyöntejä on myös winkkarissa. Rakastan niitä ehkä eniten, siis jos lyönneistä puhutaan. Samoten myös matalat potkut kiehtoo, esim etupotkut sääreen on parhautta.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#11

Viesti jonne.härkänen »

Snake-Master kirjoitti: Hyvä kuulla, että sormilyöntejä on myös winkkarissa. Rakastan niitä ehkä eniten, siis jos lyönneistä puhutaan. Samoten myös matalat potkut kiehtoo, esim etupotkut sääreen on parhautta.
Joo alapotkut on kyllä hienoja. Ite myös tykkään ottaa vastustajan potkuja vastaan aika paljon omalla jalkapohjalla. Normaalisti WT:ssa (ainakin meidän koulukunnassa) otetaan potkut vastaan säärellä.
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#12

Viesti Kyynikko »

Snake-Master kirjoitti:
Kyynikko kirjoitti:Mistä nämä Hailuodossa asuvat kaverisi ovat saaneet oppinsa käärmetyylissä? Suomessa kun sitä lienee kovin vähän, ainakin minun käsitykseni mukaan.
Heillä on suvussaan käärmetyylin taitajia, he ovat siis muuttaneet Kiinasta Suomeen aikoinaan ja nyt heidän lapsenlapset harrastaa käärmetyyliä, ja opettaa minulle ja minun kavereille. Alunperinhän tutustuin näihin kavereihin ihan sattuman kautta, kun Hailuoto on minulle rakas paikka ja treenasin siellä yksin ja sitten he huomasivat, että tutun näköistä treenaamista. Siitä se ystävyys lähti aikoinaan.
Aaa eli siis nämä Hailuodossa asuvat kiinalaiset opettavat siis sinulle käärmetyylin kung-fua, jonka ovat oppineet taas omilta vanhemmiltaan? Hyvä että olit oppinut itseksesi sen verran että tunnsitivat tyylinsä :)
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#13

Viesti Veepee »

jonne.härkänen kirjoitti:
WT:n kolmas ja viimeinen aseeton liikesarja (jossei dummyformia lasketa) on nimeltää Biu Tze (kirjoitusasuja on monenlaisia) tämän käännös on jotakuinkin "thrusting fingers" tai "darting fingers"

Biu Tze "rikkoo" Wingin perinteistä kaavaa aika paljon. Ja olenkin kuullut, että jotkut ovat sitä mieltä ettei se edes kuuluisi lajiin. Oma kokemus on niinkuin sanoin, että yksi parhaimmista/hienoimmista osista lajissa :)
Kungfu Questin ekan kauden ekassa jaksossa Macaossa asuva WC-opettaja (en muista nimeään) totesi Biu Zi:stä, että "kuuta kohti osoittava sormi ei ole kuu", tarkoittaen, että sormilyönnin näköisillä tekniikoilla olisi muu käyttötarkoitus kuin sormenpäillä tökkiminen. Onkos Jonne sulla tästä jotain kokemusta? :)

Muoks: "Biu Zi" noudattaa Jyutping-kirjoitusasua, joka on yksi ns. oikeista kantoninkiinan romanisaatioista. ;)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#14

Viesti jonne.härkänen »

Veepee kirjoitti:
jonne.härkänen kirjoitti:
WT:n kolmas ja viimeinen aseeton liikesarja (jossei dummyformia lasketa) on nimeltää Biu Tze (kirjoitusasuja on monenlaisia) tämän käännös on jotakuinkin "thrusting fingers" tai "darting fingers"

Biu Tze "rikkoo" Wingin perinteistä kaavaa aika paljon. Ja olenkin kuullut, että jotkut ovat sitä mieltä ettei se edes kuuluisi lajiin. Oma kokemus on niinkuin sanoin, että yksi parhaimmista/hienoimmista osista lajissa :)
Kungfu Questin ekan kauden ekassa jaksossa Macaossa asuva WC-opettaja (en muista nimeään) totesi Biu Zi:stä, että "kuuta kohti osoittava sormi ei ole kuu", tarkoittaen, että sormilyönnin näköisillä tekniikoilla olisi muu käyttötarkoitus kuin sormenpäillä tökkiminen. Onkos Jonne sulla tästä jotain kokemusta? :)

Muoks: "Biu Zi" noudattaa Jyutping-kirjoitusasua, joka on yksi ns. oikeista kantoninkiinan romanisaatioista. ;)
Juu kirjoitusasuja on monelaisia. Kait kantonin kiinaksi länsimaistettuna se olisi "Biu Ji"...

Tarkoitus biu tzelle ei ole pelkästää sormilla/kämmensyrjällä lyöminen vaan myöskin käden oikeansuuntainen paine/kulma lyötäessä. Kun käsi on sormet ojennettuna eteenpäin on lyönti/paine kädestä vastustajaan paljon tehokkaampi, kuin käsi nyrkissä. Tietenkin tähän pitää yhdistää myös koko kropan oikeanlainen käyttö, jotta paine kohdistuu vastustajan keskilinjaan oikein.

Biu tze liikkeitä voi käyttää myös torjuntana lyötejä / potkuja vastaan. Tämä poikkeaa myös aika paljon Wingin periaatteista, mutta se on myös mahdollisuus.

Jotkut ovat myös spekuloineet, että biu tze lyönnit olisivat tulleet alunperin veitsitekniikoista. Näitä alettu solveltamaan ilman veistä... tavallaan kuulostaa ihan järkeenkäypältä.
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Minun tieni Kung-Fun maailmassa

#15

Viesti Veepee »

jonne.härkänen kirjoitti:
Veepee kirjoitti:
jonne.härkänen kirjoitti:
WT:n kolmas ja viimeinen aseeton liikesarja (jossei dummyformia lasketa) on nimeltää Biu Tze (kirjoitusasuja on monenlaisia) tämän käännös on jotakuinkin "thrusting fingers" tai "darting fingers"

Biu Tze "rikkoo" Wingin perinteistä kaavaa aika paljon. Ja olenkin kuullut, että jotkut ovat sitä mieltä ettei se edes kuuluisi lajiin. Oma kokemus on niinkuin sanoin, että yksi parhaimmista/hienoimmista osista lajissa :)
Kungfu Questin ekan kauden ekassa jaksossa Macaossa asuva WC-opettaja (en muista nimeään) totesi Biu Zi:stä, että "kuuta kohti osoittava sormi ei ole kuu", tarkoittaen, että sormilyönnin näköisillä tekniikoilla olisi muu käyttötarkoitus kuin sormenpäillä tökkiminen. Onkos Jonne sulla tästä jotain kokemusta? :)

Muoks: "Biu Zi" noudattaa Jyutping-kirjoitusasua, joka on yksi ns. oikeista kantoninkiinan romanisaatioista. ;)
Juu kirjoitusasuja on monelaisia. Kait kantonin kiinaksi länsimaistettuna se olisi "Biu Ji"...
Nyt menee pahasti OT:ksi, mutta menkööt tämän kerran, kun on kerta suosikkiaiheeni! :D

"Biu Ji" ja "Biu Zi" on molemmat oikein ja äännetään samalla tavalla. Eka on Yale-romanisaatiota ja toinen Jyutpingiä. Niiden ero on siinä, että Yale on tehty englannin puhujalle helpommin omaksuttavaksi, ja Jyutping tehty enempi mistään muusta kielestä kuin kantonista riippumatta. Tavallaan Jyutping on suomalaiselle helpompi. Otan esimerkin:

形 kirjoitetaan Yalella auki "Ying" ja Jyutpingilla "Jing". Varsinainen ääntämys ilman toonia on kuitenkin todellakin [jing], mutta koska englannissa on usein j:n tilalla y niinkuin vaikka "you/juu" tai "yo/jou", Yalessa se kirjoitetaan kuten yllä.


Mun mielestä olisi oikeasti hyvä, jos kantoninkielisiä nimiä käyttäviä lajeja harjoittelevat seurat alkaisivat säännönmukaisesti käyttää jotain virallista kirjoitusasua, mun silmään "Chum Kiu" ja "Biu Tze" näyttää kirjoitusvirheisiltä, toisin kuin "Cham Kiu/Cam Kiu" ja "Biu Ji/Biu Zi". Onhan se kunnioittavampaakin lähdettä kohtaan ;)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 16 kurkkijaa