Perinteinen Shaolin Kung Fu

Kiinalaiset lajit
Kuvake
TimoS
ylipotkija
Viestit ketjussa: 7
Lauteille: tammi 8, 2005
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Viesti:

Viesti TimoS » joulu 16, 2016, 10.53

Shaolinsi kirjoitti:Ok. Pitää ihan mielenkiinnosta käydä Seibukanin peruskurssi ensi vuonna, jos kursseja järjestetään lähistöllä sopivaan aikaan. Olisi mukava perehtyä asiaan hieman tarkemmin. :)

Meillä on toimintaa pk-seudulla, Lappeenrannassa (tarkemmin ottaen Ylämaalla), Lahdessa, Kuopiossa, Siilinjärvellä ja Suomussalmella. Oulussakin taitaa olla toimintaa, mutta en osaa sanoa miten säännöllistä :) http://fssk.org
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit ketjussa: 66
Lauteille: syys 13, 2009
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viesti Shaolinsi » joulu 29, 2016, 14.17

Teoriaa Yin Yang –kämmenestä. Tämä kyseinen tekniikka tulee opittavaksi hieman myöhäisemmässä vaiheessa. Videolla tekniikan suorittaja vaihtaa kontaktissa olevaa kättä, mitä meillä tehdään vain poikkeutilanteissa. Mielestäni käden vaihtaminen hidastaa tekniikkaa turhaan.

Kesäkuussa julkaistavassa kirjassani kerron muutaman sivun verran Yinista ja Yangista Shaolin Kung Fun näkökulmasta, niin kiinnostuneet voivat lukea sieltä lisää teoriaa asiasta. brushteeth
Olen 33. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista. Jos haluat oppia Shaolin Kung Futa, laita minulle viestiä.

Loistava suomenkielinen Shaolin-kirja on nyt saatavilla. Tilaa tästä. Kirjasta julkaistiin myös pehmeäkantinen versio 1/2018.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » maalis 12, 2017, 19.04

Vielä pari kuukautta, niin saatte lukea eeppisen kirjani Kiina-vuosistani. Laitetaanpa sillä välin hieman vanhempaa Shaolin-videota nähtäväksi. Tässä on yksi harvoista videoista, jossa esiintyy Yang Guiwu. Olen saattanut aiemmin linkittää tämän videon joskus myös johonkin toiseen ketjuun. Huomatkaa, kuinka videolla hyökkäys ja puolustus tulevat samassa tekniikassa.

Yang Guiwu on kuuluisa Shaolin-mestari, josta National Geographic teki artikkelin muutama vuosi sitten (3/2011):

http://ngm.nationalgeographic.com/print ... /gwin-text
Olen 33. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista. Jos haluat oppia Shaolin Kung Futa, laita minulle viestiä.

Loistava suomenkielinen Shaolin-kirja on nyt saatavilla. Tilaa tästä. Kirjasta julkaistiin myös pehmeäkantinen versio 1/2018.

Veepee
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 18
Lauteille: tammi 6, 2014
Etulaji: Taido, 白眉
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, Capoeira-kuokkavierailu
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Viesti Veepee » maalis 13, 2017, 21.53

Opin vasta että Shaolinquanissa on kaksi "versiota" Xinyiba:sta, Dengfengin versio sekä temppelissä opetettu versio. Yllä oleva kolmen liikkeen xinyiba on näistä jälkimmäinen. Tästä herää kysymys: kuinka kauan ja missä määrin Shaolinquania on historian aikana harjoiteltu ja opetettu itse temppelin ulkopuolella?

Herättelen vain vähän keskustelua :)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » maalis 14, 2017, 07.05

Veepee kirjoitti:Opin vasta että Shaolinquanissa on kaksi "versiota" Xinyiba:sta, Dengfengin versio sekä temppelissä opetettu versio. Yllä oleva kolmen liikkeen xinyiba on näistä jälkimmäinen.

Tästä voidaan olla montaa eri mieltä. ;)

Veepee kirjoitti:kuinka kauan ja missä määrin Shaolinquania on historian aikana harjoiteltu ja opetettu itse temppelin ulkopuolella?

Tässä on muutama ajanjakso, jolloin perinteistä Shaolin Kung Futa on opetettu temppelin ulkopuolella normaalia enemmän:

1800-luvun loppu: Shaolin-mestarit Shi Zhan Mo ja Wu Gulun pakenivat temppelin ulkopuolelle Qing-dynastian vainoja.
1900-luvun alku: Shaolin-temppeli poltettiin maan tasalle ja silloin munkit pakenivat jälleen temppelistä.
Toinen maailmansota (1939–1945): Toisen maailmansodan aikaan suurin osa Shaolin-opetuksesta tapahtui temppelin ulkopuolella.
Kulttuurivallankumous (1966–1969): Tähän aikaan myös suurin osa Shaolin-opetuksesta tapahtui temppelin ulkopuolella.
Vuodesta 1999 eteenpäin: Uuden apotin valinnan jälkeen perinteisiä liikesarjoja on opetettu lähinnä temppelin ulkopuolella.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » maalis 14, 2017, 20.16

Pieni lukunäyte tulevasta Shaolin-kirjastani:

Lukunäyte kappaleesta Seitsemänkymmentä kepiniskua (kyseessä on kirjan 3. kappale) kirjoitti:
Koulun pelätyin rangaistus oli nimeltään ”käärmeen pään katkaisu”. Se oli julkinen nöyryytys, jota varten kutsuttiin kaikki koulun oppilaat suurelle hiekkakentälle koulun pääportin eteen. Rangaistuksen sai, jos oli rikkonut samaa sääntöä kaksi kertaa peräkkäin lyhyen ajan sisällä.

Käärmeen pään katkaisussa rangaistuksen saaneet oppilaat kutsuttiin satapäisen yleisön eteen punnerrusasentoon ja yksi koulun opettajista tuli seisomaan rangaistuksen saaneen ryhmän taakse pitkä puukeppi kädessään. Hakkaamista jatkettiin siihen asti, kunnes parimetrinen keppi oli katkennut kämmenen pituiseksi. Keppi oli tehty kiinalaisesta vahapuusta, joten se ei katkennut helpolla. Joskus oppilas oli onnekas ja keppi katkesi tyvestä ensimmäisellä lyönnillä ja hakkaaminen loppui siihen. Aina oppilas ei ollut yhtä onnekas. Vaikka iskuja osasi odottaa, ensimmäiset iskut tulivat joka ikinen kerta kuin salama kirkkaalta taivaalta. Jokaisen katsomassa olleen oppilaan piti olla hiirenhiljaa. Poispäin ei saanut katsoa, koska muuten joutui itse käärmeen pään katkaisuun seuraavalla kerralla.

--------------

Ensimmäistä kertaa tutustuin käärmeen pään katkaisuun toisella kouluviikollani. Oli perjantai-ilta, kun kaikki koulun oppilaat kuulutettiin tulemaan koulun päärakennuksen eteen hiekkakentälle kesken iltapäivän lepohetken. Heräsin päiväuniltani kovaäänisen kuulutukseen enkä ymmärtänyt, mitä oli tapahtumassa. Myös Jack ja Connor olivat ymmällään. Seurasimme koulun oppilaiden joukkoa hiekkakentälle. Olimme viimeisinä paikalle, joten jouduimme eturiviin. Mestari tuli viereemme vältellen katsekontaktia kanssamme. Yritin kysyä häneltä tilanteesta, mutta hän ei vastannut minulle mitään.

Hetken päästä kolme lasta komennettiin muiden oppilaiden eteen. He ottivat punnerrusasennon, ja yksi opettajista tuli seisomaan heidän taakseen kepin kanssa. Rangaistuksen suorittaminen alkoi.

Lue tarina loppuun tulevasta kirjastani.

Laitan lähiaikoina tähän ketjuun kirjan ensimmäiset viralliset mainokset, joista selviää samalla kirjan lopullinen nimi. Pysykää kuulolla. 8-)

(Painetussa kirjassa kappaleenjaot on tehty sisennyksellä. Laitoin tuohon lukunäytteeseen tyhjän rivin kappaleen vaihtuessa, että lukunäyte on helpompi lukea tietokoneelta.)

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » maalis 24, 2017, 12.10

Harvinainen Lian Huan -pariliikesarja (linkitetty nyrkki). Kukaan ei tietääkseni treenaa tätä meidän Shaolin-linjassa. Tämä on mielestäni mielenkiintoinen liikesarja joka tapauksessa. Veepee: Eikö olekin hieman erilaista verrattuna siihen, mitä treenailtiin viime viikonloppuna? :D (Treenailtiin Veepeen kanssa vajaa 10 tuntia eri kamppailutekniikoita)

Kuvake
JanneM
ylipotkija
Lauteille: tammi 31, 2005

Viesti JanneM » maalis 24, 2017, 13.43

En muista onko tullut esille, mutta onko siihen joku syy, että shaolin munkeilla on usein oikea rinta ja käsi paljastettuna?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
North American Defendo Alliance

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » maalis 24, 2017, 14.11

Olen kuullut kaksi selitystä:

1. Se on kunnioituksen ele, joka on omaksuttu Intian buddhalaisuudesta.
2. Se symboloi Dazu Huiken uhrausta. Hän oli legendan mukaan buddhalainen munkki, joka leikkasi kätensä irti päästäkseen Bodhidharman oppilaaksi.

Totuus on, että suurin osa pitää kättä paljaana ainoastaan sen takia, että niin tehdään Shaolin-elokuvissa. Tähän ryhmään kuuluu 99 % treenaajista. :D

Me emme pidä toista kättä paljaana.

Kuvake
JanneM
ylipotkija

Viesti JanneM » maalis 24, 2017, 16.09

Pidättekö te edes noita kaapuja treenatessa?

Mihinköhän se Intian buddhalaisuuteen on tullut.
Asia on mietityttänyt ihan pienestä pojasta asti. :)
-Janne Maunonen-
JKL Fight Club
Defendo JKL

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » maalis 24, 2017, 21.00

JanneM kirjoitti:Pidättekö te edes noita kaapuja treenatessa?

Emme pidä oranssin värisiä kaapuja treenatessa. :) Niitä käytetään lähinnä moderneissa Shaolin-kouluissa ja näytöksissä. En ole käyttänyt niitä vaatteita moneen vuoteen. Jokainen valokuva, jossa olen tuollaisissa vaatteissa, on otettu ennen vuotta 2010.

JanneM kirjoitti:Mihinköhän se Intian buddhalaisuuteen on tullut.
Asia on mietityttänyt ihan pienestä pojasta asti. :)

En tiedä. Tätä pitää kysyä joltakin minua fiksummalta. :lol:

Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 2
Lauteille: huhti 9, 2006
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Viesti Pyrkele » maalis 26, 2017, 14.25

Shaolinsi kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=eZf-4w-QiSw

Harvinainen Lian Huan -pariliikesarja (linkitetty nyrkki). Kukaan ei tietääkseni treenaa tätä meidän Shaolin-linjassa. Tämä on mielestäni mielenkiintoinen liikesarja joka tapauksessa. Veepee: Eikö olekin hieman erilaista verrattuna siihen, mitä treenailtiin viime viikonloppuna? :D (Treenailtiin Veepeen kanssa vajaa 10 tuntia eri kamppailutekniikoita)

Olipas häjyn näköstä touhua. En tiiä johtuuko tekijöistä, näytöstyylistä vai tarkoituksen unohtamisesta.
Sinänsä liikkeet oli kyllä hyvin selkeästi tehtyjä. Jotta siitä plussaa
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/

Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit ketjussa: 1
Lauteille: maalis 24, 2006
Viesti:

Viesti Jasse » maalis 26, 2017, 14.43

Pohdin Jannen kysymystä. Luulen että alunperin kyseessä on ollut viitta, tai siis kangaspala joka on kietaistu mahdollisimman siveästi kehon suojaksi. Käytännössä saattaa olla vaike kietaista viittaa niin että saisi kumatkin hartiat peittoon. Antiikin toogakin taidettiin pukea niin että toinen hartia jää peittämättä.

PS: Viitta on siis ollut matkamiehehelle myös makuualusta, suoja, yms. Sen takia siihen ei ole tehty esim. reikää päätä varten.
"Väkivalta on yhtä aikaa osoitus vallasta että vallan puutteesta."
(Kirjasta "Renkaita Vedessä")

Kuvake
JanneM
ylipotkija

Viesti JanneM » maalis 26, 2017, 19.31

Jasse kirjoitti:Pohdin Jannen kysymystä. Luulen että alunperin kyseessä on ollut viitta, tai siis kangaspala joka on kietaistu mahdollisimman siveästi kehon suojaksi. Käytännössä saattaa olla vaike kietaista viittaa niin että saisi kumatkin hartiat peittoon. Antiikin toogakin taidettiin pukea niin että toinen hartia jää peittämättä.

PS: Viitta on siis ollut matkamiehehelle myös makuualusta, suoja, yms. Sen takia siihen ei ole tehty esim. reikää päätä varten.

Makes sense...
-Janne Maunonen-
JKL Fight Club
Defendo JKL

Veepee
kylkeenpotkija
Viestit ketjussa: 18
Lauteille: tammi 6, 2014
Etulaji: Taido, 白眉
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, Capoeira-kuokkavierailu
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Viesti Veepee » maalis 29, 2017, 14.30

Heitän vaatimattoman arvauksen tuosta "Shaolin-asusta". Tiedän kuitenkin vähän eri buddhalaisuuksista ja tykkään käydä temppeleissä (sakraaliarkkitehtuurin takia).

Buddhalaiset perinteisesti tosiaan käyttävät keltaisia kaapuja, mutta en kuollaksenikaan muista millainen mahayana-suuntauksen (Kiinassa tavallisimman buddhalaisuuden) virallinen kaapu on. Niissä on kuitenkin aina molemmat hartiat peitossa, koska vaatteen malli on hyvin takkimainen:

Kuva

Kaakkois-Aasiassa puolestaan noudatetaan Theravada-suuntausta, ja heidän kaapunsa poikkeavat hiukan mahayanan tyylistä. Tässä burmalaisia munkkeja:

Kuva

Tässä kaavussa huomionarvoista on se, että sen saa "käärittyä" paljastamaan toisen hartian toisin kuin kiinalaisessa kaavussa:

Kuva

Luulen kuitenkin, että pääasiallinen vaikutin nykyisenkaltaiselle "shaolin-asulle" on Shaolin-aiheiset kamppailulajielokuvat. Esimerkiksi yhdessä suosikeistani, klassikkoleffassa "Shaolinin 36. kammio" suurin osa munkeista käyttää kyllä hyvin pitkälti perinteisiä munkinkaapuja, mutta ainakin yhdessä kohtauksessa eräs opettaja käyttää pelkkää punaista "huntua" tjsp., joka yleensä kiinnitetään neulalla tavallisen kaavun päälle jättäen oikean olkapään paljaaksi. Sitten vuoden 1982 leffassa "Shaolin Temple" treenataan tämän näköisissä asuissa (kuvassa muuten taitaa olla Qixing Quanin loppuasento?):

Kuva

Lisäksi leffassa esiintyy sirkkamestari Yu Hai seuraavanlaisessa asussa (kontekstia en tiedä, en ole itse asiassa nähnyt ko. leffaa):

Kuva

Tällaisestahan ei oo enää pitkä matka vaihtaa puvun väri oranssiksi ja lisätä vähän ekstraflairia samalla paljastamalla toinen olkapää, koska se on "jotenkin munkkimaista". Summa summarum, todennäköisesti nykyisenkaltaisesta "soturimunkin puvusta" saamme kiittää kiinalaisten Shaolin-elokuvien puvustajia.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla

Palaa sivulle Wu Guan

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija