Perinteinen Shaolin Kung Fu

Kiinalaiset lajit
Vastaa
Kuvake
jonne.härkänen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Joulukuu 2016
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: BJJ, lukkopaini
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 3 kertaa

Viesti jonne.härkänen » heinä 4, 2017, 12.55

Mika kirjoitti:Tämä Shaolinsin haastattelu Ylen aamu-TV:ssä on minusta erittäin hyvä. Suosittelen uhraamaan sen 10 minuuttia, vaikka kiinalaiset lajit eivät niin kiinnostaisikaan, sillä siinä puhutaan myös kaikesta muusta.

http://areena.yle.fi/1-4154978

Joonaksen kanssa aiheesta höpöteltiin viime Potku-miitissäkin jonkun verran ja haastattelu vastas aika paljon sitä mitä silloinkin puhuttiin. Hienoa settiä :)
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee

Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Maaliskuu 2008
Etulaji: Miekkojen keräily
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Viesti Jussi Ekholm » heinä 4, 2017, 18.54

Mika kirjoitti:Tämä Shaolinsin haastattelu Ylen aamu-TV:ssä on minusta erittäin hyvä. Suosittelen uhraamaan sen 10 minuuttia, vaikka kiinalaiset lajit eivät niin kiinnostaisikaan, sillä siinä puhutaan myös kaikesta muusta.

http://areena.yle.fi/1-4154978

Oli kyllä erittäin hyvä haastattelu. Mukava pätkä ja ainakin minusta tällaisille perustallaajille täysin sopivaa settiä. Mielenkiintoinen ja herätti uteliaisuutta varmasti monessa. :peukku:
Jussi Ekholm

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykätty: 21 kertaa

Viesti Kari Aittomäki » heinä 4, 2017, 23.55

Kiitos myös minun suunnastani.
Shaolinsi vaikuttaa erittäin hienolta tapaukselta, erinomainen hahmo nimenomaan julkisuuden suuntaan.
Älykäs ja inhimillinen, kovanaamailettomuus kamppailijassa on aina positiivinen asia.

Tuli oikein nostalginen olo, muistuu mieleen omat tutustumiset ja kohtaamiset kiinanmiesten kanssa.
Se opetuskontakti on ikäänkuin softimpi ja helpommin absorboituva kuin. Tavaraa tarttuu huomaamatta.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 68
Lauteille: Syyskuu 2009
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Viesti Shaolinsi » heinä 7, 2017, 19.15

Kiitos kehuista! Toivottavasti kirjan saama julkisuus tuo uusia harrastajia myös muihin kamppailulajeihin. Ainakin Shaolin Kung Fun kiinnostus on kasvanut. Normaalisti tulee alle 5 sähköpostia vuodessa, mutta nyt on tullut kuukauden sisällä jo yli 30 sähköpostia eri henkilöiltä, jotka haluavat treenata minun kanssani.

Nyt kuukauden sisällä Shaolin Kung Fusta ja Soturimunkin oppipojasta on tullut juttua:

Helsingin Sanomiin,
MTV3:n Huomenta Suomeen,
Ylen Aamutelevisioon,
Ylen pääuutislähetykseen,
Me Naiset -lehteen,
Etelä-Suomen Sanomiin,
Karjalaiseen,
Keskisuomalaiseen,
Radio Rockin Korporaatioon,
Savon Sanomiin,
Iltalehteen,
Ylen nettisivuille,
Akateemisen kirjakaupan sosiaalisen mediaan (Twitter, Facebook, Instagram),
Yle Puheeseen,
Ylen Kultakuumeeseen,
Kuopion kaupunkilehteen,
Radio Aaltoon,
Bassoradioon,
Yle Itä-Suomeen,
Radio Rockin DJ-iltapäivään,
Yle Kuopioon
ja muutamia muita pienempiä haastatteluita

Lisää on tulossa. Tämän viikon Seura-lehdessä (27/2017) on myös 4 sivun haastattelu, niin medianäkyvyys on ollut ainakin hyvää.

Jos noista haastatteluista tai Soturimunkin oppipojasta on kommentteja/kysymyksiä/palautetta, niin mielelläni vastaan niihin parhaan kykyni mukaan. Suosittelen kuitenkin lukemaan kirjan Esipuheen ennen kysymyksiä. ;)
Olen 33. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista. Jos haluat oppia Shaolin Kung Futa, laita minulle viestiä.

Loistava suomenkielinen Shaolin-kirja on nyt saatavilla. Tilaa tästä. Kirjasta julkaistiin myös pehmeäkantinen versio 1/2018.

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykätty: 21 kertaa

Viesti Kari Aittomäki » heinä 8, 2017, 01.02

Onnea menestykselle!
On hyvä asia että muotilajien ohella julkisuuteen nousee hiukan vastavoimia.
Ihan pelkästään senkin takia että pistäytyjät/siviilit saisivat edes hajua miten loputtoman rikas ja moni-ilmeinen kamppailumaailma onkaan.

Miten on, mitä mieltä olet huomiostani että kiinalainen opetustyyli antaa vinkkejä tajuttavaksi, joka lääke vaikuttaa viiveellä? Alleviivaamatta.

Tässä oli kohdallani paljonkin eroja, esim suorat sporttikoulut eivät eronneet länsikoulukunnista tai japanilaisvirityksistä, mutta perinteisissä tyyleissä olin havaitsevinani että sain seuraavan tiedonjyväsen tajuttuani aikaisemman vihjeen.
Siis isommassa kuviossa, Shaolin -> Hsing-I -> joku nimetön sotilastyyli (siis todella sotilaille opetettava tyyli).

Sinulla kun on runsaasti kokemusta myös kahdenkeskeisistä treenisessioista, joita minulle ihmeekseni suotiin huomattavissa määrin.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » heinä 8, 2017, 07.29

Huomiosi kiinalaisten opetustyylistä vastaavat pitkälti omia ajatuksiani. Tavaraa tarttuu mukaan huomaamatta. Asioita opetetaan välillä kierrellen ja kaarrellen ja monesti vihjaillen. Jos niitä tiedonjyviä ei saa poimittua kaiken kohinan seasta, niin kehitys pysähtyy pitkäksikin aikaa ja seuraava juttu jääkin tajuamatta tai sen tajuaa vasta jälkikäteen (kun tajuaa edellisen vihjeen). Se vaatii harjoittelijalta tietynlaista luonteenlaatua eikä sellainen opetustyyli sovellu kaikille.

Modernit tyylit: nopeasti jotain
Perinteiset tyylit: hitaasti paljon

Tuo mainitsemasi sotilastyyli on mahdollisesti yllä olevilla videoilla esiintyvä kiinalaisten Military Sanda. Kiinan armeijan pojat treenasivat ennen Shaolin-temppelin välittömässä läheisyydessä Tagou-koulun hiekkakentillä. Siinä on kovia poikia. Muutaman kerran olen treenannut heidän kanssaan, mutta enhän minä heille yhtään pärjännyt. En ole nähnyt heidän treenaavan siellä muutamaan vuoteen.
Olen 33. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista. Jos haluat oppia Shaolin Kung Futa, laita minulle viestiä.

Loistava suomenkielinen Shaolin-kirja on nyt saatavilla. Tilaa tästä. Kirjasta julkaistiin myös pehmeäkantinen versio 1/2018.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » heinä 16, 2017, 18.57

http://areena.yle.fi/1-4144149

Tuolta voi kuunnella eilisen radiohaastattelun (kesto 53 minuuttia), jossa puhutaan Shaolin kung-fusta, Soturimunkin oppipojasta, kiinalaisesta yhteiskunnasta ja hieman lääketieteestä. Siinä on hyvää kuunneltavaa kamppailutreenien ajaksi. :)

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » elo 23, 2017, 14.33

Nyt on tuo Ylen pääuutislähetyksen pätkä myös Youtubessa. Seuraava TV-ohjelma, jossa käsitellään Shaolin kung-futa, tulee lähiaikoina televisiosta ulos.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » elo 23, 2017, 16.34

Tässä on sitten tuo aamu-tv:n haastattelu Youtubessa, koska nuo Yle Areenan videot eivät ole ikuisesti nähtävissä.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » loka 19, 2017, 16.43

https://www.youtube.com/watch?v=wlRiaV35t-A

Olen täällä Dengfengissä treenannut nyt reilu neljä viikkoa Qi Xing Quania (suom. seitsemän tähden nyrkki). Ajattelin avata tätä muotoa vähän täällä Potkussa, koska en ole aiemmin törmännyt muodon selityksiin netissä. 

Lyhyesti tiivistettynä voin sanoa, että tämä seitsemän tähden nyrkki on meidän lähitaistelutekniikkaa. Suurin osa tekniikoista on tarkoitus suorittaa, kun vastustaja on alle käsivarren mitan päässä kamppailutilanteessa. Tekniikoille on ominaista myös lyhyt voima, joka poikkeaa aiemmista voimantuottomenetelmistä. Voimantuotossa lantion kierrolla on aiempaa suurempi merkitys. Kamppailuperiaatteet myös poikkeavat monista muista meidän aiemmista tekniikoista. Pääperiaatteena on muun muassa se, että lyönnit palautetaan nopeasti ja valmistaudutaan siihen, ettei vastustaja tipahda yhdestä iskusta (tätä one shot - one kill -periaatetta näkee jonkin verran monessa muussa meidän aiemmassa muodossa). Tyyli esittelee myös yhden meidän universaaleista ratkaisuista, jota voi käyttää lähitaistelutilanteessa. Tätä universaalia tekniikkaa kutsutaan tähtiaskellukseksi. 

Olen odottanut jo 8 vuotta, että pääsen tämän muodon oppimaan. Tällä viikolla sain urakan vihdoin valmiiksi. Olen tyytyväinen. 

Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Lauteille: Tammikuu 2014
Etulaji: Taido, 白眉
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, Capoeira-kuokkavierailu
Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 2 kertaa

Viesti Veepee » loka 19, 2017, 16.49

Joihinkin meidän aikaisemmin käymiin keskusteluihin ja treeneihin viitaten: olihan sitä lyhyttä voimaa sittenkin! :D
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » loka 19, 2017, 16.54

Joo, sieltä se löytyi, kun vähän jaksoi odotella. Syön aiemmat sanani. :D

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Lauteille: Joulukuu 2004
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 111 kertaa
Tykätty: 41 kertaa
Viesti:

Viesti Mika » loka 20, 2017, 10.44

Tiedän tuskaisen hyvin, kuinka vaikeaa on siirtyä pitkästä voimasta lyhyeen voimaan... Toisin päin se olisi uskoakseni paljon helpompaa. Choy Lee Fut on enemmän pitkän voiman laji, kun taas Tanglangissa lyhyt voima on aika keskeistä. Kehonkäyttö on aivan erilaista. Miten koit tuon lyhyen voiman opettelun ja erot aiempaan voimantuottoon?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
JanneM
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 8 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Viesti JanneM » loka 20, 2017, 13.26

Minulle tuli tuosta videosta mieleen nimenomaan TangLang ja onhan Suomessa harjoiteltava TangLang nimeomaan tuota seitsämän tähden tankulaa. Onko tuolla 7*Shaolinilla ja 7*sirkkakungfulla jotain yhteneväisyyksiä historioissaan?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
North American Defendo Alliance

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Lauteille: Joulukuu 2004
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 111 kertaa
Tykätty: 41 kertaa
Viesti:

Viesti Mika » loka 20, 2017, 15.11

Minusta tuo vaikutti enemmänkin karatelta. :D Jotkut eteläiset kungfu-tyylit ovat samantapaisia. Tarkoitan tuota tietynlaista kulmikkuutta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 kurkkijaa