Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shaolin kung-fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Shaolin-videoita

#181

Viesti Veepee »

Youtube-käyttäjä Tea Serpent latasi näköjään ihan vasta videon Shaolinin Xinyibasta. Kuvauksen mukaan se on tuossa kokonaan.

[video][/video]

Voitko kertoa Xinyibasta vähän lisää, @Shaolinsi? :) Mikä on xinyiba? Se ei ole liikesarja, vaan kokoelma yksittäisiä liikkeitä, joista osa ainakin on eläinliikkeitä, ja joilla haetaan... mitä? Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt, mistä tässä "jutussa" on kyse... (sori, en oikein tiedä miksi sitä pitäisi kutsua :D )
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolin-videoita

#182

Viesti Shaolinsi »

Veepee kirjoitti: Voitko kertoa Xinyibasta vähän lisää, Shaolinsi? :) Mikä on xinyiba?
Se on meidän Graalin malja.

Meillä alussa opitaan valtavasti tavaraa, mutta pikkuhiljaa treenattava määrä vähenee ja lopulta treenataan vain muutamaa yksinkertainen tekniikka. Viimeisessä vaiheessa jäljelle jää vain yksi asia - Xin Yi Ba (13 tehokasta tekniikkaa). Jos ajatellaan perinteistä Shaolin Kung Futa pystyssä olevana kolmiona, niin Xin Yi Ba on kolmion kärki.

Miksi sitten ei näitä 13 tekniikkaa treenata alusta asti?

Tavallaan me treenaamme. Xin Yi Ban kehonkäyttöön (shenfa) pitäisi pyrkiä ja sitä harjoitellaan lähes jokaisessa liikeessämme. Xin Yi Ban liikkeet sisältävät paljon polven kiertoliikkeitä, räjähtäviä iskuja ja yllättäviä vartalon kääntöjä, joten aloittelijat loukkaantuvat helposti ilman hyvää perinteisen Shaolin Kung Fun kehonhallintaa.

Mikä on Xin Yi Ban historia?


Suurin osa sanoo Xin Yi Ban tulevan useiden satojen vuosien takaa, mutta tämä väite ei kestä lähempää tarkastelua. Todennäköisempää on se, että Wu Gulun -niminen mies kehitti Xin Yi Ban 1800-luvun lopulla. Tämän jälkeen sukupuu menee jotenkin seuraavasti: Wu Gulun - Wu Shanlin - Yang Guiwu - minun opettaja - minä.

Osaajia on sen verran vähän meidän sukupolvessa, että ennustan Xin Yi Ba kuolevan kokonaan pois lähiaikoina.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Shaolin-videoita

#183

Viesti Veepee »

Mahtavaa, kiitos tästä. :bow:

Tunnistatko videolla esiintyvän henkilön?
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolin-videoita

#184

Viesti Shaolinsi »

En tunnista. Videon mukaan henkilö on Shi De Bao. Lähden takaisin Kiinaan treenaamaan muutaman kuukauden päästä, niin pitää kysellä tuon miehen perään.
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#185

Viesti Veepee »

Shaolin-videoita -ketjun inspiroimana voisin kysyä vähän lisää Shaolinin kurrikulumista. Lähinnä minua kiinnostaa, montako liikesarjaa koko oppimäärään kuuluu. Olen utelias kuulemaan myös muista "opsiin" kuuluvista harjoitteista. :)

Olen ymmärtänyt, että perinteiseen Shaoliniin kuuluvat ainakin seuraavat (aseettomat) sarjat:
Wu Bu Quan
Lian Huan Quan
Xiao Hong Quan
Da Hong Quan
Zhao Yang Quan

Jossain vaiheessa kai Xiao ja Da Luohan Quan, eiks jepa? Onko Hei Hu Quan (musta tiikeri) "virallinen Shaolin-liikesarja"?

Lopuksi Xin Yi Ba.


Olen ymmärtänyt myös, että Qinglong Chuhai (vihreä lohikäärme nousee vedestä) olisi alun perin kuulunut Shaoliniin, mutta jäänyt joskus aikojen kuluessa pois?


Ei hitto Shaolinsi, sun pitää tulla joku kerta Helsinkiin... :D
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#186

Viesti Shaolinsi »

Liikesarjat ja jopa niiden järjestys meni lähes oikein, vain yksi puuttui välistä! Meidän virallinen aseeton kurrikulum menee näin:

Wu Bu Quan
Lian Huan Quan
Xiao Hong Quan
Da Tong Bei Quan
Da Hong Quan
Zhao Yang Quan
(Xiao Pao Quan)
(Qi Xing Quan)

Xin Yi Ba

Jonkilaisen itsepuolustuskyvyn saamiseen riittää nuo 3-5 ylintä muotoa (Xiao Hong Quan on ehdottamasti tärkein). Virallinen runkokoulutus loppuu 6. muodon eli Zhao Yang Quanin jälkeen. Tämän jälkeen edistynyt harjoittelija saa itse päättää seuraavan haluamansa kokonaisuuden omien vahvuuksien ja heikkouksien perusteella muutamasta vaihtoehdosta. Nuo mainitsemasi Xiao ja Da Luohan Quan ovat vaihtoehtoja tuossa vaiheessa.
Veepee kirjoitti: Olen utelias kuulemaan myös muista "opsiin" kuuluvista harjoitteista.
Erilaiset kehonkäyttöharjoitukset (mm. mabu dan bien, gun shen tui zhang) ovat yhtä tärkeitä kuin nuo muodot. Näiden lisäksi meillä on pariharjoituksia, sparrausta ja asentoharjoittelua. Asentoharjoittelun määrä vähenee kuitenkin harjoittelun jatkuessa, koska taitojen kasvaessa asennoista tulee askelia ja tällöin staattisen pönöttämisen hyöty on hyvin rajallinen.
Veepee kirjoitti: Onko Hei Hu Quan (musta tiikeri) "virallinen Shaolin-liikesarja"?
Opettajani sanoi kyseessä olevan modernia wushua, kun esittelin hänelle kyseisen liikesarjan. Tämän jälkeen emme ole asiasta keskustelleet.
Veepee kirjoitti: Ei hitto Shaolinsi, sun pitää tulla joku kerta Helsinkiin... :D
Tervetuloa kesäkuussa Kiinaan treenaamaan. ;)
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#187

Viesti Veepee »

Shaolinsi kirjoitti: Liikesarjat ja jopa niiden järjestys meni lähes oikein, vain yksi puuttui välistä! Meidän virallinen aseeton kurrikulum menee näin:

Wu Bu Quan
Lian Huan Quan
Xiao Hong Quan
Da Tong Bei Quan
Da Hong Quan
Zhao Yang Quan
(Xiao Pao Quan)
(Qi Xing Quan)

Xin Yi Ba

Jonkilaisen itsepuolustuskyvyn saamiseen riittää nuo 3-5 ylintä muotoa (Xiao Hong Quan on ehdottamasti tärkein). Virallinen runkokoulutus loppuu 6. muodon eli Zhao Yang Quanin jälkeen. Tämän jälkeen edistynyt harjoittelija saa itse päättää seuraavan haluamansa kokonaisuuden omien vahvuuksien ja heikkouksien perusteella muutamasta vaihtoehdosta. Nuo mainitsemasi Xiao ja Da Luohan Quan ovat vaihtoehtoja tuossa vaiheessa.
:bow:
mabu dan bien
马步 单鞭?
Veepee kirjoitti: Onko Hei Hu Quan (musta tiikeri) "virallinen Shaolin-liikesarja"?
Opettajani sanoi kyseessä olevan modernia wushua, kun esittelin hänelle kyseisen liikesarjan. Tämän jälkeen emme ole asiasta keskustelleet.
Kysyin tästä ihan sillä, koska Henanin Chang-perheen tyylissä on joidenkin shaolin-formien lisäksi (luohan quanit) senniminen liikesarja, ja jotenkin muistan nähneeni (ehkä) jonkun Shaolin-munkin/"-munkin" tekevän sitä. Ajattelin laittaa Chang-perheestä vähän lisää aloittamaani "eeppiset never heard- kungfut" -ketjuun. :D
Veepee kirjoitti: Ei hitto Shaolinsi, sun pitää tulla joku kerta Helsinkiin... :D
Tervetuloa kesäkuussa Kiinaan treenaamaan. ;)
Ei pysty. Sillon on Ruotsissa viikon mittanen Kishimotodi-retriitti. ;)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#188

Viesti Shaolinsi »

Veepee kirjoitti:
mabu dan bien
马步 单鞭?
马步 单变

Myönnän, että pinyin meni minulla väärin. :lol:
Veepee kirjoitti: Ei pysty. Sillon on Ruotsissa viikon mittanen Kishimotodi-retriitti. ;)
Saan lisensiaatin tutkintoni parin kuukauden sisällä, joten mahdollisesti Kiinasta tultuani muutan pääkaupunkiseudulle. Jos päädyn Helsingin muuttamaan, että eiköhän me joissakin merkeissä tavata. Kiinalaisten lajien piirit ovat sen verran pienet Suomessa. :D

Muista sitten kirjoittaa matkaraportti Kishimotodi-reissusta. :peukku:
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Shaolin-videoita

#189

Viesti Veepee »

Mielenkiintoinen versio Da Hong Quanista:

[video][/video]

Shaolinquanin näkökulmasta erikoista kehonkäyttöä, mutta sarja on selkeästi kyllä Shaolinin versio.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
JVK
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Helsinki

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#190

Viesti JVK »

Shaolinsi kirjoitti: Saan lisensiaatin tutkintoni parin kuukauden sisällä, joten mahdollisesti Kiinasta tultuani muutan pääkaupunkiseudulle.
Milloinkohan tämä mahdollisesti Kiinasta paluu ja muutto pääkaupunkiseudulle tapahtuu? Joskus kirjoittelin sun kanssa sähköpostia, tasit asua silloin Kuopiossa? En ole ollenkaan varma tosta Kuopiosta mutta jossain aivan liian pitkällä Helsinkiläisen harjoittelijan näkökulmasta kuitenkin. Lueskelin pitkästä aikaa Potkua ja toivo heräsi; olisi todella hienoa päästä oppiisi :)
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#191

Viesti Shaolinsi »

Terveisiä Kiinasta, JVK. Olen treenaamassa Shifuni luona tälläkin hetkellä. En vielä tiedä, muutanko loppuvuodesta Helsinkiin.

Suosittelen kesän aikana kokeilemaan Helsingissä olevia muita kung fu –tyylejä (esim. Baji, Wing Tsun tai Tang Lang). Luulen, että he opettavat monia kamppailun osa-alueita paljon paremmin kuin minä. Jos liikesarjaharjoittelu kiinnostaa, niin suosittelen kokeilemaan Suomen Wushu Kungfu -seuraa (SWKS). Siellä on hyvin miellyttävät opettajat ja rento meininki. Treenaavat jopa joitakin samoja liikesarjoja kuin meidän Shaolin-linja hieman eri tavalla tehtynä. Onnea lajin etsintään. :peukku:
Kuvake
JVK
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Helsinki

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#192

Viesti JVK »

Shaolinsi kirjoitti: Terveisiä Kiinasta, JVK. Olen treenaamassa Shifuni luona tälläkin hetkellä. En vielä tiedä, muutanko loppuvuodesta Helsinkiin.

Suosittelen kesän aikana kokeilemaan Helsingissä olevia muita kung fu –tyylejä (esim. Baji, Wing Tsun tai Tang Lang). Luulen, että he opettavat monia kamppailun osa-alueita paljon paremmin kuin minä. Jos liikesarjaharjoittelu kiinnostaa, niin suosittelen kokeilemaan Suomen Wushu Kungfu -seuraa (SWKS). Siellä on hyvin miellyttävät opettajat ja rento meininki. Treenaavat jopa joitakin samoja liikesarjoja kuin meidän Shaolin-linja hieman eri tavalla tehtynä. Onnea lajin etsintään. :peukku:
Tervehdys! Olen noita mainitsemiasi jonkin matkaa kokeillut (ja muitakin), Wing Tsun sopii minulle parhaiten. Jossain vaiheessa on päässyt käymään niin että treenaaminen loppui, muistaakseni työajat oli tosi aikaisia silloin ja WT-treenit Helsingissä on melko myöhään illalla. Katsoin juuri että elokuussa voisin taas aloittaa harjoittelun.

Mutta ilmoittele toki jos/kun tulet sieltä Kiinasta koska juurikin mainitsemasi liikesarjat kiinnostavat. Ei niinkään kamppailumielessä vaan ihan niitten itsensä takia.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#193

Viesti Shaolinsi »

JVK kirjoitti: Mutta ilmoittele toki jos/kun tulet sieltä Kiinasta koska juurikin mainitsemasi liikesarjat kiinnostavat. Ei niinkään kamppailumielessä vaan ihan niitten itsensä takia.
Ok. Voin laittaa viestiä, jos Helsingin seudulla muutan ja etsin siellä treeniporukkaa. Jos päädyn muualle Suomeen, niin voin toki esitellä lajiani mielelläni muuallakin.

Olen nyt vuoden sisällä esitellytkin lajia parille potkulaiselle Itä-Suomessa. Kuulisin mielelläni kyseisten potkulaisten mielipiteet lajista, jos he haluavat opettamaani Shaolin Kung Futa kommentoida vaikkapa tässä ketjussa. Otan mielelläni myös kritiikkiä vastaan. Etenkin, jos joku juttu oli aivan älytöntä. :)
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#194

Viesti Veepee »

Tee tiettäväksi, minne päin Suomea majoitut. :)

Jos Muhammed ei tule vuoren luo, niin vuori tulee Muhammedin luo. Kyllä me joku kerta saadaan yhteinen treenisessio järkättyä. Inshallah! :smt003
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 171
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Perinteinen Shaolin Kung Fu

#195

Viesti Shaolinsi »

[youtube][/youtube]

Videolla selitetään hieman Shaolin-kamppailufilosofiaa. Samalla Youtube-tilillä on myös muita hyviä videoita aiheesta kiinnostuneille.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa