Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Syvän kuopan kaivaminen

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Syvän kuopan kaivaminen

#16

Viesti Jorge »

Kuitenkin, aihehan rönsyili mustiin vöihin yms., joita ei ymmärtääkseni perinteisissä kiinalaisissa lajeissa ole. Mietitytti ajatus siitä, että ajatellaanko, että tuollaisen vyöarvon saavuttanut olisi sitten jonkin muodon orja, joka ei pitkäaikaisen (tietenkin lajista riippuen) kamppailun harjoittelun aikana olisi kehittynyt soveltamisessa ym.

Muistan, kun eräs aikaisemmin kovin aktiivinen mustavöinen kirjoittelija mainitsi aina tälläkin foorumilla "koeponnistuksista" ym
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Syvän kuopan kaivaminen

#17

Viesti DeusVult »

KungFuMiäs kirjoitti: Henkilö joka on itse kehittänyt asioita pieksee yleensä jonkun joka vain on seurannut systeemiä. Vrt. joku katutappelija vs. lajin X mustavyö.
Aika surullisen pessimistinen visio... :smt003 Minkä takia mitään kamppailujuttuja olisi koskaan systematisoitu, jos niillä vain kuitenkin häviää katutappelijalle? Minäpä kerron oman teoriani: koska katutappelija voittaa 90% tappeluistaan sillä että se lyö nopeasti ja varoittamatta. Ehkä vielä esimerkiksi takaapäin, niinkuin Jorge vihjaisikin. Tämä ei vaadi erityistä osaamista, vaan pelkästään häijyn luonteen. Ongelma on siinä, että kamppailulajin X harjoitteleminen ei vaadi häijyä luonnetta, ja arvoasteikossa voi nousta hyvin pitkälti pelkällä teoriaosaamisella. Tällöin lajin X musta vyö saattaa yllättyä, kun vastassa onkin apinan raivolla huitova "katutappelija" sen teknisesti pelaavan treenikaverin sijasta. Tämä on ihan puhtaasti psykologiaa - todellinen kamppailuharrastaja eli "kamppailija" on valmistautunut kohtaamaan haasteen myös henkisesti, ei pelkästään fyysisesti. Toisilla tämä valmius on jos synnynnäisenä, toisten pitäisi sitä tietoisesti harjoitella.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Syvän kuopan kaivaminen

#18

Viesti taikuri »

DeusVult on kyllä asian ytimessä.

Katutappelijan kolme perussääntöä voisivat olla: lyö ensin, lyö lujaa ja jatka lyömistä niin kauan kuin näkyy liikettä.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Syvän kuopan kaivaminen

#19

Viesti Mika »

DV ja Jorge, huomatkaa että KFM kirjoittaa inasen kärjistävästi tai hieman oikoen, mutta ei kyllä paljon. Jos luette nuo viestit ajatuksella, huomaatte kyllä sen kantavan ajatuksen ja miten se sopii Lohikäärmepallon aloitukseen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Syvän kuopan kaivaminen

#20

Viesti KungFuMiäs »

Niin, ne oli tosiaan kärjistyksiä joilla yritin saada pointin perille. Sääli että useimpia ei kiinnosta itse asiasta jutteleminen, vaan saa enemmän kiksejä presentaatioon tarttumisesta. Noh ehkä nämä jutut on parempi säästää kasvotusten keskusteluihin, ainakin minun, netissä voi keskittyä kissa videoiden ja kokkailukuvien postailuun :D
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Syvän kuopan kaivaminen

#21

Viesti Jorge »

KungFuMiäs kirjoitti: Niin, ne oli tosiaan kärjistyksiä joilla yritin saada pointin perille. Sääli että useimpia ei kiinnosta itse asiasta jutteleminen, vaan saa enemmän kiksejä presentaatioon tarttumisesta. Noh ehkä nämä jutut on parempi säästää kasvotusten keskusteluihin, ainakin minun, netissä voi keskittyä kissa videoiden ja kokkailukuvien postailuun :D
Tietenkin presentaatiotavan hiominenkin saattaisi lisätä kiinnostusta / tuoda selkeyttä sisältöön...
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Syvän kuopan kaivaminen

#22

Viesti DeusVult »

:smt017
Mulla ei taida riittää paukut edes ymmärtämään että mikä se asia sitten on josta pitäisi keskustella, jos tämä kaikki meni nyt aiheesta ohi? Ootte te kunfuajat vekkuleita. :smt048
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Syvän kuopan kaivaminen

#23

Viesti Alioppilas »

Kungfumiähen ajatus on mielenkiintoinen, mutta minä ymmärsin aloitusviestin siten, että kirjoittaja ei ole seurannut mitään tiettyä systeemiä vaan on poiminut niistä itselleen sopivia juttuja ja kun jokin on alkanut tökkiä, vaihtanut systeemiä. Eikö tämä ole nimenomaan oman tien kulkemista vastakohtana sille systeemiin jämähtämiselle?

Mitä tulee siihen systeemin orjaksi jäämiseen niin - jos olen ymmärtänyt oikein tausta-ajatuksen - se voi olla ihan todellinen vaara, mikäli tekee vain oman lajin juttuja omien tuttujen treenikaverien kanssa. Tämä ei tietenkään koske samalla tavalla kilpaurheilulajeja, joissa toiminta on standardoitua hyvin pitkälle, vaikka Andykin jossain viestissään vihjaili siihen että kehitys on nopeinta yleensä silloin kun treenaa uusia juttuja jonkun uuden valmentajan alaisuudessa. Uudet sparrivastustajat ovat varmasti myös tärkeitä kehityksen kannalta, ja sama koskee näitä perinteisempiä systeemeitä. Kun lähtee soveltamaan oppimiaan asioita monilla eri testikentillä monien eri testaajien kanssa, ei nähdäkseni jäädä oman systeemin vangiksi vaan hiotaan sitä systeemin opettamaa kamppailutaitoa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Syvän kuopan kaivaminen

#24

Viesti Jorge »

Ilman muuta uudet ja erilaiset vastustajat ovat avain kehittymiseen.

Jos lajin treenaajien määrä on vähäinen, niin kannattaa sparrailla muiden lajien treenaajien kanssa. Siis kannattaa se toki muutenkin, mutta em. tapauksessa lähinnä kai välttämätöntä, jos haluaa soveltaa.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Syvän kuopan kaivaminen

#25

Viesti KungFuMiäs »

Alioppilas kirjoitti: Kungfumiähen ajatus on mielenkiintoinen, mutta minä ymmärsin aloitusviestin siten, että kirjoittaja ei ole seurannut mitään tiettyä systeemiä vaan on poiminut niistä itselleen sopivia juttuja ja kun jokin on alkanut tökkiä, vaihtanut systeemiä. Eikö tämä ole nimenomaan oman tien kulkemista vastakohtana sille systeemiin jämähtämiselle?

Mitä tulee siihen systeemin orjaksi jäämiseen niin - jos olen ymmärtänyt oikein tausta-ajatuksen - se voi olla ihan todellinen vaara, mikäli tekee vain oman lajin juttuja omien tuttujen treenikaverien kanssa. Tämä ei tietenkään koske samalla tavalla kilpaurheilulajeja, joissa toiminta on standardoitua hyvin pitkälle, vaikka Andykin jossain viestissään vihjaili siihen että kehitys on nopeinta yleensä silloin kun treenaa uusia juttuja jonkun uuden valmentajan alaisuudessa. Uudet sparrivastustajat ovat varmasti myös tärkeitä kehityksen kannalta, ja sama koskee näitä perinteisempiä systeemeitä. Kun lähtee soveltamaan oppimiaan asioita monilla eri testikentillä monien eri testaajien kanssa, ei nähdäkseni jäädä oman systeemin vangiksi vaan hiotaan sitä systeemin opettamaa kamppailutaitoa.
Lähdin puhumaan tuosta ajatuksestani sen vuoksi koska olin näkeväni ajatuksen että systeemeissä itsessään olisi se ratkaisu tähän tilanteseen. Että lähtemällä uuteen systeemiin ja oppimalla uuden kasan standardisoituja asioita niin oma henkilökohtainen taito paranisi siitä. Tietenkin tämä uusien asioiden hakeminen muista järjestelmistä on myös toisaalta hyvä asia sen henkilökohtaisen kehityksen kannalta, mutta riippuen siitä millä ajatuksella sitä tekee. Onko ajatus jonkun oman henkilökontaisen prosessoidun asian eteenpäin vieminen vai onko vain "oppimassa uusia juttuja". Ja miten pystyy prosessoimaan uusia asioita siihen omaan kontekstiin.

Systeemin opettama kamppailutaito onkin mielenkiintoinen konsepti. Onko se systeemi joka opettaa sen kamppailutaidon vai näyttääkö vain systeemi miten kamppailutaidon saa itselleen kehitettyä? Oma ajatukseni on näistä vaihtoehdoista toka. Pystyykö harjoittelija suhtautumaan tekniikoihin, formeihin ja opetuksiin tiennäyttäjinä, vai tuleeko niistä opetuksista se itse asia (dogmatisointi).

Kamppailu-urheilu on toki oma juttunsa jossa tämä oma kehitys tulee melkein automaattisesti kun on paljon sparria ja kilpailua jossa täytyy pärjätä. Mutta ne ovat myös paljon suppeampia tarkoitukseltaan ja henkilökohtainen kehitys ei tarvitse olla niin laaja-alaista kuin vanhoissa taistelutaidoissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Syvän kuopan kaivaminen

#26

Viesti Jussi Häkkinen »

KungFuMiäs kirjoitti: Että lähtemällä uuteen systeemiin ja oppimalla uuden kasan standardisoituja asioita niin oma henkilökohtainen taito paranisi siitä.
Useimmat systeemit opettavat lopulta samoja kehonkäytöllisiä periaatteita ja suhteellisen samoja menetelmiäkin.

näyttääkö vain systeemi miten kamppailutaidon saa itselleen kehitettyä?
Näin.

Pystyykö harjoittelija suhtautumaan tekniikoihin, formeihin ja opetuksiin tiennäyttäjinä, vai tuleeko niistä opetuksista se itse asia (dogmatisointi).
Tämä riippuu sekä harjoittelijasta että opettajasta. Sekin, että treenaa lajia ihan lajin vuoksi - eikä erityisenä todellisena kamppailutaidon kehittäjänä - on täysin OK.


En myöskään näe pelkkää kamppailutaidon harjoittelua kovinkaan mielekkäänä nyky-yhteiskunnassa. Näissä tapauksissa erilaiset lajieksotiikat, kilpailut jne. ovat hyvinä lisäasioina.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Syvän kuopan kaivaminen

#27

Viesti KungFuMiäs »

Jorge kirjoitti: Ilman muuta uudet ja erilaiset vastustajat ovat avain kehittymiseen.

Jos lajin treenaajien määrä on vähäinen, niin kannattaa sparrailla muiden lajien treenaajien kanssa. Siis kannattaa se toki muutenkin, mutta em. tapauksessa lähinnä kai välttämätöntä, jos haluaa soveltaa.
Niin tämä ajatushan on täysin oikein. Mutta miksi se on oikein, mikä on se mekanismi taustalla joka tekee sen oikeaksi? Mikä on ajatus tai harjoittelufilosofia mistä tämä tapa kumpuaa? Miksi kaikki ei sitä tee jos se on niin välttämätöntä (tai itsestäänselvää)?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Syvän kuopan kaivaminen

#28

Viesti Jorge »

Kaipa Häkkisen vastauksissa asia tulikin esille: välttämätöntähän kamppailun osaaminen ei ole ja monet treenaavat sen muodon tarjoamat haasteet mielessään.

Itsestäänselvää (IMO) on se, että oikeaa kamppailua simuloi paremmin se, että vastaan tulee tyyppi, jonka taitoja ei tunne ja joka ei tunne sinun taitojasi - tai edes tyyliäsi tapella.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Syvän kuopan kaivaminen

#29

Viesti Lohikäärmepallo »

Onpa tästä herännyt keskustelua. Eli sen verran noista omista taustoista voin kertoa, vaikka tämä naurettava treenitahti nykyään lähinnä hävettää, että olen harjoitellut intensiivisesti paria lajia ja niiden liepeiltä olen käynyt kokeilemassa sekä treenaamista että sparraamista muiden lajien edustajien kanssa ja tämä "muut lajit" tarkoittaa aika hemmetin monta lajia. Alkeiskursseja olen viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana käynyt kolme. Taitoja olen testannut sekä kilpailuissa että "tositilanteissa" ja todennut että vaikkapa sen liikesarjahinkkaamisen siirtäminen kumpaankin on vaikeaa. Isoin kynnys itsellä on tämä läpeensä lempeä luonne, jonka kanssa olen saanut tehdä töitä, että löytää ne asetukset joilla pärjää silloinkin kun vastapelurilla on pahat mielessä.

Nykyään on menossa kevyempi kausi, koska työt ovat sen verran hölmöihin aikoihin, että treenaaminen on jumppaamista ja tekniikan hinkkaamista. Sekä satunnaista sparraamista kavereiden kanssa. Tällä hetkellä aavistelen että paras tapa saada harjoittelusta kaikki irti on treenata sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat saavuttaneet jo jotain tai joilla on luonnostaan ominaisuuksia joita kamppailussa tarvitaan. Silloin ei tarvitse muodollista opetusta, koska palaute tekniikoiden, sijoittumisen ja ajoituksen toiminnasta on välitöntä. On hyvä mennä harjoittelussa sellaiselle tasolle, että epäonnistuminen on mahdollista ja jopa todennäköistä.

Seuraamisesta on huonoja kokemuksia. On todella hyvä, jos lajissa on joku mestari, jonka taitoja voi ihailla ja joka asettaa tavoitetason johon pyrkiä. Ainakin minusta tuntuu, että mestarin tapaamisen jälkeen omakin harjoittelu on paljon intensiivisempää, kunnes se sitten ajan kanssa taas vesittyy sille tasolle mitä se oli ennenkin. Kuitenkin ajatuksena on myös sellainen vähän syvällisempi päämäärä, että kamppailutaito ei ole vain sitä että voittaa tappeluita (mikä voi olla harjoittelun sivutuote) ne ns. katutappelijat ovat monesti sellaisia yhden hitin ihmeitä, jotka osaavat jollain tempulla tai ominaisuudella tehdä jotain, mutta kun se ainut puolivillaisesti opittu kuristus tai luonnon suoman suuren koon tuoma etulyöntiasema on purettu, ei jäljelle jää kauheasti mitään. Kunfussa minua kiinnostaa se ajatus, että harjoittelemalla taistelutaitoa voi tehdä itsestään kaikin puolin paremman ihmisen, moraalisemman, fiksumman, vahvemman, nopeamman jne. koska kaikki ovat ominaisuuksia, joita tarvitaan kamppaillessa.
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Syvän kuopan kaivaminen

#30

Viesti Tapani »

Olen asiassa Häkkisen ja KFM:n kanssa samaa mieltä. Itselleni Tang Lang on nykyään enemmänkin viitekehys tai metodi, jota kautta etsin omaa tapaani kamppailla. Tang Langin tapauksessahan aika nimekkäätkin opettajat (esim kesällä Suomessa vieraileva Brendan Tunks) ovat sitä mieltä, ettei ole olemassa mitään tanglangin tapaa kamppailla, vaan vain tanglangin tapa harjoitella kamppailua.
Johonkin yhteen systeemiin jämähtäminen tarkoittaisi tällöin sitä, että pyrkii suoraan jäljittelemään jotain tiettyä tapaa tapella, vaikka oikeampi tapa on jäljitellä tiettyä tapaa harjoitella, ja antaa tappelun hoitaa itse itsensä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa