Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taiji kamppailullisena lajina

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#16

Viesti Taijin harjoittaja »

Luulen, että molemmilla on paljon painijataustaa mutta mustahousuinen tyrkkii toista pois kahden käden työnnöllä, joka on yksi taijin perusliike. Toinen tuttu juttu on tuo pyöriminen mutta sitä molemmat tekevät. Kolmas taiji-liike on painaa päälle tuleva ihminen alas polvien tasolle tai maahan. Kaunista tuo ei kyllä ole mutta ilmeisesti riittävän tehokasta.

Ai juu - seinällä olevien peilien vuoksi tuota ei pitäisi tehdä tuossa tilassa.
:yinyang:
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 443
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#17

Viesti Lasse J »

Katsokaapas tämä:

[video][/video]

Esittelee ihan kivasti Taijiquanin eri tyylejä. Kesto hieman päälle 40 minuuttia.
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 443
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#18

Viesti Lasse J »

Tässä Taijiquanin tekniikoita sovellettuna:

[video][/video]
Si vis pacem, para bellum
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#19

Viesti Snake-Master »





Huvikseni selasin Taijista itsepuolustusvideoita ja tuollaisia sitten löysin.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#20

Viesti Paappa »

Viime aikoina olen tehnyt säännöllisesti tai chita, sen verran kuin osaan eli Yang-tyylin lyhyttä sarjaa. Opin sen aikoinaan eri kursseilla, mutta eniten asiaa avasi Timo Klemolan kirja "Tai Ji - liikettä hiljaisuudessa, hiljaisuutta liikkeessä".

Harjoitteluni on liittynyt myös siihen, että olen alkanut korona-aikana jumpata vanhemman pojan kanssa säännöllisesti. Yksinkertaisia kehonpainoliikkeitä, punnerruksia, lankkua, kyykkyjä, vatsalihasliikkeitä, joogaa jne. Otin mukaan myös tai chi:n liikesarjan treenaamisen. Poika on autismin kirjolla, saanut jo lapsena asperger-diagnoosin. Hän on minuakin pitempi ja johtuen ja myös neurologisista syistä kömpelö.

On ollut hämmentävää seurata miten harjoitus on alkanut muuttaa häntä. Voimaa on tullut lisää, mutta myös liikkuminen muuttuu sulavammaksi, liikesarjassa alkaa liikkeissä olla tarkoitusta. Teemme myös työntävien käsien harjoitusta. Hänellä on kosketusyliherkkyyttä ja hän saattaa säpsähdellä sitä että joku tulee lähelle. Aloin tehdä sitä, että opetan yksinkertaisia sovelluksia. Se ei välttämättä ole tai chita, vaan yleistä kamppailua. Teen rauhallisia mutta tarkoituksenmukaisia hyökkäyksiä, joihin hän vastaa opettamillani tavoilla.

Säpsähtely vähenee, hän alkaa luottaa liikkeeseen ja omaan voimaansa. Hän sanoi, että tekee liikesarjaa välillä myös töissä taukojen aikana jossain rauhallisessa tilassa.

Koronan aikana tämä yhteisen harjoitus on ollut minulle todellinen henkireikä ja olen hänelle siitä kiitollinen. Samalla se on herättänyt uudelleen kiinnostukseni omaan kehittämiseen ja halun oppia lisää.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 443
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#21

Viesti Lasse J »

ghostyass kirjoitti: tammi 22, 2014, 11.13 Antaako Yang-tyylin opettelu eväät loikata Chen-ryhmään tai kenties tehdä rinnalla Chenia?
Kumpaakin treenanneena voin sanoa, että Yang ja Chen ovat sen verran erilaisia, että kumpikaan ei avita toisen treenaamisessa. Karatenkin tapa käyttää teknikoissa voimaa on lähempänä Chen-tyyliä kuin Yang. Chen on taijityyleistä se vanhin, ja muut tyylit perustuvat siihen. Yang eroaa myös muista Taijin päätyyleistä (Sun ja Wu).

Suomessa kyllä löytyy Chen-tyylin opetusta, mutta taitaa olla aika kilpasarja-painotteista. Sitä vetävät mm. Zhang Fang Kaapelitehtaalla ja Sami Mänty-Aho Tapanilan Erällä. Sami on takavuosien Chen-tyylin Euroopan mestari ja MM kisoissa 13. (mikä taitaa edelleen olla paras ei-kiinalaisperäisen sijoitus).

Videolla Chen-tyylin kilpasarja.

Si vis pacem, para bellum
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#22

Viesti KungFuMiäs »

Mahtavaa kuulla. Meillä oli fysioterapia opiskeluaikana psykofyysinen kuntoutus kurssi jotain metodia (jonka nimeä en enää muista), joka oli ihan suoraan johdettu Taijista. Liikkeitä joilla haettiin kehotuntemusta. Ja sitten pari harjoittelua juuri push hands tyylisellä pyörittelyllä jolla haettiin fiiliksiä toisen ihmisen kanssa toimimisesta. Taijilla voi kyllä löytää uusia syviä ulottuvuuksia olemisesta ja elämästä yleisestikin
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#23

Viesti Paappa »

Eräs hankinta tulee tämän harjoittelun kautta pakolliseksi. Harjoittelimme tätä hyökkäyksen torjuntaa ja samanaikaista vastalyöntiä. Poika onnistui ajoittamaan kämmenlyönnin rintaan hyvin juuri kun olin tulossa eteenpäin, meinasi lähteä ilmat pihalle. Hän ei varmaan itse edes yrittänyt, liike oli rento. Eli pitänee hankkia joku pienehkö potkutyyny tai vastaava. Tekniikka jota hän käytti oli tai chi:n liikesarjasta "harjaa polvea ja astu kiertäen", vasen käsi torjuu, oikea lyö eteenpäin ja sama toisella puolella.

Siitä on varmaan lähes 20 vuotta kun pidin pojille "agenttikoulua" Töölön kisahallilla. Tuntuu että nyt hän on löytänyt tästä harjoittelusta jotain omasta vahvuudestaan.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#24

Viesti Taijin harjoittaja »

Olen utelias: löikö hän niin, että sormet olivat suorana ja hän käytti sormenpäitä lyöntipintana vai löikö hän nyrkillä?
Ja vielä: menikö lyöntikäsi (oikea?) suoraksi vai jäikö se vähän kaarevaksi?
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Taiji jona minä sen aikoinaan opin tuntemaan, eli ei puistojumppana

#25

Viesti Paappa »

Kämmenpohjalla rintalastan alaosaan oikealla kädellä, käsi jäi hiukan koukkuun. Oma käsitykseni myös Klemolan kirjasta on että kättä ei pidä ojentaa täysin suoraksi, vaan pitää jäädä pieni liikevara. Eli omaan liikkeeseeni vastapalloon, torjuen vasemmalla, lyöden oikealla.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Taiji kamppailullisena lajina

#26

Viesti Taijin harjoittaja »

Sinä olet huolehtivainen isä ja taitava valmentaja - molemmat ovat hienoja ominaisuuksia.

Minä pidin tästä:
"Harjoitus on alkanut muuttaa häntä. Voimaa on tullut lisää, mutta myös liikkuminen muuttuu sulavammaksi, liikesarjassa alkaa liikkeissä olla tarkoitusta.Säpsähtely vähenee, hän alkaa luottaa liikkeeseen ja omaan voimaansa. Hän sanoi, että tekee liikesarjaa välillä myös töissä taukojen aikana jossain rauhallisessa tilassa." Taijin pitäisi saada nuo muutokset aikaan mutta harvat voivat sanoa nähneensä sen muutoksen.

Tämä vähän huolestuttaa:
"Harjoittelimme tätä hyökkäyksen torjuntaa ja samanaikaista vastalyöntiä. Poika onnistui ajoittamaan kämmenlyönnin rintaan hyvin juuri kun olin tulossa eteenpäin, meinasi lähteä ilmat pihalle. Hän ei varmaan itse edes yrittänyt, liike oli rento. Eli pitänee hankkia joku pienehkö potkutyyny tai vastaava."

Suosittelen, että opetat toistaiseksi rentoutta ja liikeratoja etkä missään tapauksessa päähän suunnattuja lyöntejä tai potkuja. Poika voi reagoida äkilliseen häiriöön (= yllättäen lähelle tulevaan ihmiseen) liian voimakkasti. Vartalotyöntö on helpompi selittää kuin päähän osuva lyönti.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Taiji kamppailullisena lajina

#27

Viesti Paappa »

Juu toki. Mitään rajumpaa emme ole yrittäneet. Käytän samaa lähestymistapaa kuin aikaisemmin historiallisessa miekkailussa aloittelijoiden kanssa touhutessa, että tehdään vain sitä mistä on sovittu, yksinkertaisia yksittäisiä hyökkäyksiä, rauhallisesti mutta tarkoituksenmukaisesti. Eli rauhassa mutta kunnolla, jotta hän saa tuntuman asiaan turvallisesti.

Pidin poikien ollessa siinä kymmenvuotiaita tai vähän yli heille treenejä joita he kutsuivat "agenttikouluksi". Yksinkertaisia juttuja, joita voi käyttää esim. fyysisissä kiusaamistilanteissa. Nuorempi hyötyi tästä enemmän kuin tämä vanhempi silloin, mutta nyt näyttää että tämä nykyinen harjoittelu sopii tälle vanhemmalle pojalle. Hän on myös tarinoista pitävää tyyppiä ja käytän mielikuvia vahvistamaan kokemusta.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Taiji kamppailullisena lajina

#28

Viesti Andy »

Eikö nämä pojat ole nykyään ihan aikamiehiä?

Minä en ainakaan antaisi kenenkään lyödä vapareita rintakehään.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Taiji kamppailullisena lajina

#29

Viesti Kari Aittomäki »

Mä olen kerran pitänyt päivän seminaarin eli kaksi treeniä aiheesta kahdenkäden tuuppaus.
Toiseen treeniin osallistui mun treenaajien lähisukulaisia ja muita tuttujaan, ei-hojoilijoita.

Palaute opista on ollut yliyliyli-ylistäväistä.
Kun on opittu sitä ja näitä rytmisestä olemasta ja symmetrista, epäsymmetriasta ja kadenssista ja selvitty ahdistavista tilanteista.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Taiji kamppailullisena lajina

#30

Viesti tohtorismies »

Onkohan suomessa Cheng Mang Ching linjan yang taijia? Sitä on kiinnostanut testata aina.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa