Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Shaolinkick

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolinkick

#16

Viesti Shaolinsi »

tapcap kirjoitti: Nettisivuilta http://www.shaolinkick.com nyt toivottavasti löytyy paremmin tietoa kuin aikaisemmin ja jos ei löydy niin laitetaan sinne sitten lisää.
Hienot sivut! :peukku: Ehdottomasti kannattaa kirjoittaa tietoa myös koulun opettajista. Minua kiinnostaa ainakin opettajan treenitausta ja hänen opettajansa.

Eri paikkakuntien yhteystietoihin suosittelen myös laittamaan yhteyshenkilön nimen. Nyt siellä on vain numero. Henkilökohtaisesti en ainakaan tykkää soittaa sellaiseen numeroon, jonka omistajasta ei ole mitään tietoa. Etunimikin riittää mielestäni.

Ainoa asia, mitä en ymmärrä koulussanne on tuo vyöjärjestelmä. Miksi Suomessa useisiin kiinalaisiin lajeihin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä? Tämä on henkilökohtaisella tasolla aina hyvin paljon häirinnyt minua. Miksi Suomessa toimitaan näin? Vyöjärjestelmä on selvästikin kopioitu japanilaisista lajeista ja se on hyvin hämmentävää nähdä sitä kiinalaisisissa lajeissa. Mielestäni vyöjärjestelmä ei missään nimessä kuulu perinteiseen kiinalaiseen kung fuhun.

Tämä ei valitettavasti pidä paikkaansa:
Shaolinkick-sivustolla lukee: kirjoitti: Vyöjärjestelmä pohjautuu erittäin vanhaan Kiinalaiseen vyöjärjestelmään. Samankaltainen järjestelmä on käytössä mm. Pekingissä.
Joka tapauksessa on hieno homma, että sielläkin päin Suomea voi harjoitella edes jonkinlaista Shaolinia. Lämmittää aina sydäntä nähdä Shaolin-treenaajia Suomessa, vaikka laji ei meillä olekaan täysin sama. Jos vain ensi vuoden aikatauluuni sopii, niin eräs korkea-arvoinen Shaolin-munkki on tulossa henkilökohtaiseksi vieraakseni Suomeen. Jos hän tulee tänne pitämään tänne treeniä, niin lähetän kutsun myös teidänkin koululle. Toivottavasti moni teistä shaolinkick-porukoista pääsee paikalle.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Shaolinkick

#17

Viesti KungFuMiäs »

Ainoa asia, mitä en ymmärrä koulussanne on tuo vyöjärjestelmä. Miksi Suomessa useisiin kiinalaisiin lajeihin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä? Tämä on henkilökohtaisella tasolla aina hyvin paljon häirinnyt minua. Miksi Suomessa toimitaan näin? Vyöjärjestelmä on selvästikin kopioitu japanilaisista lajeista ja se on hyvin hämmentävää nähdä sitä kiinalaisisissa lajeissa. Mielestäni vyöjärjestelmä ei missään nimessä kuulu perinteiseen kiinalaiseen kung fuhun.
Kyllähän Kiinassa nykyään on käytössä tämä Duan arvojärjestelmä, kovin vanhahan se ei tosin ole. Elävä perinne muuttuu ja kehittyy, sehän on luonnollista. Tankulat osaavat varmasti parhaiten kertoa ja perustella mitä hyvää vyöjärjestelmä tuo Kiinalaisessa perinteisessä tyylissä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Shaolinkick

#18

Viesti Mika »

KungFuMiäs kirjoitti: Ehkä käsitys tulee siitä kun modernin Wushun piirissä tämä varmasti pitää paikkansa yleisesti maailmalla? Tosin ainakin Suomen wushu piireissä Suomen Wushu Kung Fu koulussa on opettajalla Sanda tietotaitoa.
Se voi hyvinkin olla totta. Terminologiahan kannattaa AINA määritellä jo ennen keskustelun aloittamista. Millähän termillä kiinalaisia lajeja sitten kutsutaan, jos kungfulla tarkoitetaankin wushua?

Näistä voi aloitella ja niitä voi tarkentaa tuossa ketjussa:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Shaolinkick

#19

Viesti Mika »

KungFuMiäs kirjoitti:
Ainoa asia, mitä en ymmärrä koulussanne on tuo vyöjärjestelmä. Miksi Suomessa useisiin kiinalaisiin lajeihin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä? Tämä on henkilökohtaisella tasolla aina hyvin paljon häirinnyt minua. Miksi Suomessa toimitaan näin? Vyöjärjestelmä on selvästikin kopioitu japanilaisista lajeista ja se on hyvin hämmentävää nähdä sitä kiinalaisisissa lajeissa. Mielestäni vyöjärjestelmä ei missään nimessä kuulu perinteiseen kiinalaiseen kung fuhun.
Kyllähän Kiinassa nykyään on käytössä tämä Duan arvojärjestelmä, kovin vanhahan se ei tosin ole. Elävä perinne muuttuu ja kehittyy, sehän on luonnollista. Tankulat osaavat varmasti parhaiten kertoa ja perustella mitä hyvää vyöjärjestelmä tuo Kiinalaisessa perinteisessä tyylissä.
Näistä on vuosien mittaan turistu. Shaonlinkickin jengi voi itse vastata omasta puolestaan tässä tai toki missä tahansa ketjussa, mutta noin muutoin kannattanee ensin selailla noita vanhoja ketjuja ja esittää jostakin niissä lisäkysymyksiä, jos niikseen tulee. Pitäkäämme tätä ketju urillaan.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolinkick

#20

Viesti Shaolinsi »

KungFuMiäs kirjoitti:
Ainoa asia, mitä en ymmärrä koulussanne on tuo vyöjärjestelmä. Miksi Suomessa useisiin kiinalaisiin lajeihin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä? Tämä on henkilökohtaisella tasolla aina hyvin paljon häirinnyt minua. Miksi Suomessa toimitaan näin? Vyöjärjestelmä on selvästikin kopioitu japanilaisista lajeista ja se on hyvin hämmentävää nähdä sitä kiinalaisisissa lajeissa. Mielestäni vyöjärjestelmä ei missään nimessä kuulu perinteiseen kiinalaiseen kung fuhun.
Kyllähän Kiinassa nykyään on käytössä tämä Duan arvojärjestelmä, kovin vanhahan se ei tosin ole. Elävä perinne muuttuu ja kehittyy, sehän on luonnollista.
Joo, siis Chinese Wushu Association myy näitä Duan Wei -sertifikaatteja (The Dan of Chinese Wushu). Niitä saa ostettua parilla sadalla yuanilla tai tuhannella. Taidat tietääkin, että nämä sertifikaatit tulivat Kiinaan kulttuurivallankumouksen (1966-1976) jälkeen. Tämä järjestelmä ei siis ole erittäin vanha (Shaolinkick-koulun sivuilla sanotaan heidän järjestelmän olevan erittäin vanha).

Toinen ongelma on siinä, että Chinese Wushu Association ei myönnä eri värisiä vöitä asteen mukaan (olen käynyt Kiinassa parissa Duan Wei -myöntämistilaisuudessa), joten siinäkin mielessä tämä ei vaikuta samalta asialta Shaolinkick-koulun vyöjärjestelmän kanssa. Voin olla tietenkin väärässäkin.

Haluan siis tietää, onko kyseessä sama arvojärjestelmä? Onhan tämä ehkä vähän hiuksien halkomista, mutta minua ihan oikeasti kiinnostaa, että miten tähän vyöjärjestelmään on päädytty. Enkä mitenkään vihamielisesti halua udella. Saman puun oksiahan me kaikki olemme. :)

On se minusta silti erikoista, että kiinalaiseen lajiin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä. Ehkä se johtuu vain minusta.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19115
Lauteille: Helmikuu 2005

Shaolinkick

#21

Viesti Jussi Häkkinen »

Shaolinsi kirjoitti: On se minusta silti erikoista, että kiinalaiseen lajiin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä. Ehkä se johtuu vain minusta.
Vaikutteitahan on siirtynyt verrattain kauan ihan molempiin suuntiin (joidenkin kungfu-koulujen suoritustapoja myöten). Järjestelmä on kätevä ja tuo yhden ansaintamallimahdollisuuden lajiin (käyttöpakkoa ei tietenkään ole). Lisäksi se helpottaa opettajien töitä suuremmissa seuroissa ja/tai liitoissa, minimitason näkyessä yhdellä vilkaisulla. Tämä kaikki selittänee suosiota ja käyttöönottoa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolinkick

#22

Viesti Shaolinsi »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Shaolinsi kirjoitti: On se minusta silti erikoista, että kiinalaiseen lajiin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä. Ehkä se johtuu vain minusta.
Vaikutteitahan on siirtynyt verrattain kauan ihan molempiin suuntiin (joidenkin kungfu-koulujen suoritustapoja myöten). Järjestelmä on kätevä ja tuo yhden ansaintamallimahdollisuuden lajiin (käyttöpakkoa ei tietenkään ole). Lisäksi se helpottaa opettajien töitä suuremmissa seuroissa ja/tai liitoissa, minimitason näkyessä yhdellä vilkaisulla. Tämä kaikki selittänee suosiota ja käyttöönottoa.
Eli se outous johtuu vain minusta. :lol: No, ehkä siihen ajatukseen tottuu pikkuhiljaa. Suomessa on tällä hetkellä ainakin neljä kung fu/wushu-seuraa, jotka käyttävät japanilaisia vyöarvoja kiinalaisissa lajeissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19115
Lauteille: Helmikuu 2005

Shaolinkick

#23

Viesti Jussi Häkkinen »

Shaolinsi kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
Shaolinsi kirjoitti: On se minusta silti erikoista, että kiinalaiseen lajiin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä. Ehkä se johtuu vain minusta.
Vaikutteitahan on siirtynyt verrattain kauan ihan molempiin suuntiin (joidenkin kungfu-koulujen suoritustapoja myöten). Järjestelmä on kätevä ja tuo yhden ansaintamallimahdollisuuden lajiin (käyttöpakkoa ei tietenkään ole). Lisäksi se helpottaa opettajien töitä suuremmissa seuroissa ja/tai liitoissa, minimitason näkyessä yhdellä vilkaisulla. Tämä kaikki selittänee suosiota ja käyttöönottoa.
Eli se outous johtuu vain minusta. :lol: No, ehkä siihen ajatukseen tottuu pikkuhiljaa. Suomessa on tällä hetkellä ainakin neljä kung fu/wushu-seuraa, jotka käyttävät japanilaisia vyöarvoja kiinalaisissa lajeissa.
Noo, käytännössä kaikki okinawalaislajit käyttävät japanilaisia, moderneja (klassisissa japanilaislajeissahan on aika kiinalaisia vastaava todistus- ja lähioppilasjärjestelmä) vyöarvoja okinawalaisissa lajeissa. Mielestäni judon vyöjärjestelmän alkuperäinen perusajatus - eli että mustan vyön haltija voi ottaa vastaan heitot jotakuinkin keneltä tahansa muulta (eli on turvallinen treenikaveri) on sinällään ihan kelvokas. "Revenue rainbow" taas voi olla seurojen jatkuvuuden kannalta hyvä, eikä yhtään ihmetytä sen leviäminen etenkin maissa, joissa treenaaminen maksaa hieman enemmän kuin Suomessa keskimääräisesti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Shaolinkick

#24

Viesti Mika »

Shaolinsi kirjoitti: On se minusta silti erikoista, että kiinalaiseen lajiin on omaksuttu japanilainen vyöjärjestelmä. Ehkä se johtuu vain minusta.
Mielestäni se ei ole sen kummempaa kuin muidenkaan tapojen omaksuminen. Kyllähän ihan perinteisissä kiinalaisissa tyyleissä voi tavata vaikka minkälaista ulkopuolista vaikutetta tekniikoista ja treenivälineistä lähtien. Itse vetäisin rajan siihen, että periaatteet JA niiden toteuttaminen pysyvät raameissa.

Itsekin odottelen Shaolinkick-seuralta muutamia vastauksia tässä ketjussa esitettyihin kysymyksiin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Shaolinkick

#25

Viesti Jorge »

http://www.shaolinkick.com/shaolin_kick/temppeli.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli harjoituspaikka on temppeli - onko temppelillä muutakin toimintaa, kuin kamppailuharjoittelu?
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Shaolinkick

#26

Viesti Shaolinsi »

Teidän lajinne on siis Shaolinin viisi eläintä, wǔ xíng 五形. Kuuluuko teidän aseliikesarjat tähän samaan lajiin? Se on erittäin kiehtovaa, jos kuuluu. Perinteisen Shaolin Kung Fun eläinaseliikesarjat ovat nimittäin lähes kokonaan kuolleet sukupuuttoon jopa Kiinassakin (moderni wushu on tietenkin asia erikseen). Onko lajinne teidän mielestä perinteistä Shaolin Kung Fua vai modernia wushua? Tämä on hieman käynyt minulle epäselväksi, koska puhutte termeistä ristiin. Minulle perinteinen ja moderni Shaolin Kung Fu tarkoittavat kahta täysin eri asiaa. Jos lajinne on perinteistä Shaolinia, niin mitä Shaolin-sukupolvea edustatte?

Voit lukea kiinalaisten tyylien termistöstä täältä:



Sivuillanne lukee: "Eri kouluilla on omat, itsekehitellyt taolut."

Onko teilläkin omia taoluja?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Shaolinkick

#27

Viesti KungFuMiäs »

Shaolinsi kirjoitti: Teidän lajinne on siis Shaolinin viisi eläintä, wǔ xíng 五形. Kuuluuko teidän aseliikesarjat tähän samaan lajiin? Se on erittäin kiehtovaa, jos kuuluu. Perinteisen Shaolin Kung Fun eläinaseliikesarjat ovat nimittäin lähes kokonaan kuolleet sukupuuttoon jopa Kiinassakin (moderni wushu on tietenkin asia erikseen). Onko lajinne teidän mielestä perinteistä Shaolin Kung Fua vai modernia wushua? Tämä on hieman käynyt minulle epäselväksi, koska puhutte termeistä ristiin. Minulle perinteinen ja moderni Shaolin Kung Fu tarkoittavat kahta täysin eri asiaa. Jos lajinne on perinteistä Shaolinia, niin mitä Shaolin-sukupolvea edustatte?

Voit lukea kiinalaisten tyylien termistöstä täältä:



Sivuillanne lukee: "Eri kouluilla on omat, itsekehitellyt taolut."

Onko teilläkin omia taoluja?
tapcap kirjoitti: Mutta niin muutamia korjauksia aikaisempaan keskusteluun. Entisten sivujen FAQ:ssa ollut ilmoitus tyylisuunnasta "pohjoisen viiden eläimen tyylistä" oli ilmeisesti väärinkäsitysten summa. Tyylisuuntana on siis Shaolin wushu.
Teillähän oli Wing Chunia myös opetuksessa jonkin aikaa sitten. Mitenkäs on sen laita? Eikö ollut tarpeeksi kiinnostusta?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5373
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Shaolinkick

#28

Viesti KungFuMiäs »

Jorge kirjoitti: http://www.shaolinkick.com/shaolin_kick/temppeli.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli harjoituspaikka on temppeli - onko temppelillä muutakin toimintaa, kuin kamppailuharjoittelu?
Olin aikoinaan mukana kun tätä rakennettiin vuosia sitten. Eli kyse ei ole mistään uskonnonharjoittamispaikasta, vaan treenisalista höystettynä pienellä shaolin romantiikalla :) . Varustus oli ainakin silloin aikoinaan perinteistä Kiinalaista mallia, plumflower paaluja, erilaisia kovetusvälineitä ym. ym. Kovaa oli tekeminen silloin aikoinaan :) . Olisi kiva kuulla millaista treeni on nykyään.
tapcap
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11
Lauteille: Lokakuu 2012

Shaolinkick

#29

Viesti tapcap »

Shaolinsi kirjoitti:
tapcap kirjoitti: Nettisivuilta http://www.shaolinkick.com nyt toivottavasti löytyy paremmin tietoa kuin aikaisemmin ja jos ei löydy niin laitetaan sinne sitten lisää.
Hienot sivut! :peukku: Ehdottomasti kannattaa kirjoittaa tietoa myös koulun opettajista. Minua kiinnostaa ainakin opettajan treenitausta ja hänen opettajansa.

Eri paikkakuntien yhteystietoihin suosittelen myös laittamaan yhteyshenkilön nimen. Nyt siellä on vain numero. Henkilökohtaisesti en ainakaan tykkää soittaa sellaiseen numeroon, jonka omistajasta ei ole mitään tietoa. Etunimikin riittää mielestäni.
Kiitoksia palautteesta. Laitan noita paranuksia to-do listalle :)
KungFuMiäs kirjoitti:
Mika kirjoitti:
tapcap kirjoitti: Pääasiassa Suomessa harrastetaan kung-fusta pelkkää taolua (liikesarjat), joka on vain yksi osa kung-fua. Koulumme kuitenkin pyrkii mahdollisimman laajaan opetukseen, joka sisältää taolun lisäksi myös sandan (kamppailu) ja paljon muuta.
Anteeksi kuinka!? :D OK, ilmeisesti olet itse melko tuore kamppailulajien harrastaja, joten oletan sinun omaksuneen kyseisen ajatuksen joltakulta muulta tai jostakin muualta. Mistä olet saanut tuollaisen käsityksen? Oletko varma että olet ymmärtänyt oikein?
Ehkä käsitys tulee siitä kun modernin Wushun piirissä tämä varmasti pitää paikkansa yleisesti maailmalla? Tosin ainakin Suomen wushu piireissä Suomen Wushu Kung Fu koulussa on opettajalla Sanda tietotaitoa.

Olisi hauskaa tulla kokeilemaan jos teillä 'tapcap' on jotain avoimia viikonlopputreenejä. Käyn Vaasassa silloin tällöin (ja ehkä jossain vaiheessa jopa muutan sinne :) ).
Tollanen käsitys itselle on jäänyt, ehkä nyt hieman liikaa yleistin. Katselin tossa joskus esim. Suomen Wushu -liiton sivuja ja seuroja niin Suomen Wushu Kung Fu näytti siellä olevan ainoa, jossa on Sandaa... Pahoittelen jos olen väärässä.
Shaolinsi kirjoitti: Teidän lajinne on siis Shaolinin viisi eläintä, wǔ xíng 五形. Kuuluuko teidän aseliikesarjat tähän samaan lajiin? Se on erittäin kiehtovaa, jos kuuluu. Perinteisen Shaolin Kung Fun eläinaseliikesarjat ovat nimittäin lähes kokonaan kuolleet sukupuuttoon jopa Kiinassakin (moderni wushu on tietenkin asia erikseen). Onko lajinne teidän mielestä perinteistä Shaolin Kung Fua vai modernia wushua? Tämä on hieman käynyt minulle epäselväksi, koska puhutte termeistä ristiin. Minulle perinteinen ja moderni Shaolin Kung Fu tarkoittavat kahta täysin eri asiaa. Jos lajinne on perinteistä Shaolinia, niin mitä Shaolin-sukupolvea edustatte?

Sivuillanne lukee: "Eri kouluilla on omat, itsekehitellyt taolut."

Onko teilläkin omia taoluja?
KungFuMiäs kirjoitti: Teillähän oli Wing Chunia myös opetuksessa jonkin aikaa sitten. Mitenkäs on sen laita? Eikö ollut tarpeeksi kiinnostusta?
Kung-fua oon harrastanut nyt vaan vuoden verran, enkä vielä oo tarkemmin tutustunut lajiin. Tossa tuli jo uutta tietoa mulle kung-fusta, mitä aikaisemmin en oon tiennyt :) Eli valitettavasti en oo oikea mies vastailemaan näihin kysymyksiin, enkä pysty mitään varmuudella sanomaan. Jotain oon kuullut, mutta siinä jo menee helposti sekaisin, kun Amir rupeaa luettelemaan opettajiaan... Ja kaikkihan opettajat nyt opettaa hieman eri tavalla, omalla tyylillään. Tärkeintä mulle on, että saan mahdollisimman hyvää opetusta, kunto nousee ja tuntuu, että etenen.

Goju-ryu karatesta pystyn paremmin vastailemaan, sitä reenasin Tampereella ~4 vuotta ennen kuin muutin näille suunnille ja sen lajin historiaa oon selvittänyt :)
KungFuMiäs kirjoitti:
Jorge kirjoitti: http://www.shaolinkick.com/shaolin_kick/temppeli.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli harjoituspaikka on temppeli - onko temppelillä muutakin toimintaa, kuin kamppailuharjoittelu?
Olin aikoinaan mukana kun tätä rakennettiin vuosia sitten. Eli kyse ei ole mistään uskonnonharjoittamispaikasta, vaan treenisalista höystettynä pienellä shaolin romantiikalla :) . Varustus oli ainakin silloin aikoinaan perinteistä Kiinalaista mallia, plumflower paaluja, erilaisia kovetusvälineitä ym. ym. Kovaa oli tekeminen silloin aikoinaan :) . Olisi kiva kuulla millaista treeni on nykyään.
KungFuMiäs kirjoitti: Me keskityttiin vaan vetelemään mahdollisimman lujaa perustekniikoita. Sekä helvetillinen kunto ja periksiantamattomuus kehitettiin. Tällä asenteella me sitten vedeltiin korville sisarkoulujen paljon taitavempia harjoittelijoita kisoissa :) . Silloin kun aloitin niin Amirin koululla oli maine että harvat jaksaa niitä kuntorääkki treenejä, teki hyvää nuoren klopin itsetunnolle uskaltautua sinne mukaan.
Kuulostaa tutulta... Vaikeaa se on kuitenkin näin antaa oikeaa kuvaa reeneistä, tekeminen puhuu puolestaan. Eli kaikki on tervetulleita reeneihin ja ottamaan asioista selvää :) Arki-iltaisin on perusreenejä/kursseja, mutta viikonloppuisin tässä syksyn mittaan on tulossa tehotreenejä, itsepuolustuspäiviä jne. Noista tulee tietoa nettisivuille ja sitä kautta voi myös ilmoittautua reeneihin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Shaolinkick

#30

Viesti Mika »

OK, kiitos vastauksesta. Ilmeisesti tosiaan terminologia aiheutti vähän pulmia. En muista aiemmin kuulleeni urheilutyylin wushua kutsuttavan kungfuksi. Suomessa on siis kuitenkin lukuisia kungfu-tyylejä (Tang Lang, Wing Chun, Choy Lee Fut jne.), joissa tietääkseni ihan kaikissa opetellaan sitä päähän lyömistä niiden liikesarjojen lisäksi. Urheiluwushusta ja Sanshousta en sitten tiedä sen tarkemmin, ja oli miten oli, yleensä ne kaksi ovat saman seurankin sisällä kaksi eri lajia (toisin sanoen niitä liikesarjoja ei kovinkaan tehokkaasti sovelleta Sanshoussa nyrkkeilyhanskat kädessä), joita harjoitellaan toisistaan riippumattomasti.

On hyvä että teidänkin seurastanne joku on lauteilla! :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa