Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kritiikkiä Wing Tsunista

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

#31

Viesti Tapani »

joksanen kirjoitti: Tunnusteluhan omalla tavallaan on koko WTn suola, tosin sitä tehdään hiukan eri kohdassa kuin mitä itse todnäk tarkoitit. Sillä ei kuitenkaan pitäisi olla merkitystä osaako/pystyykö vastustaja vastaamaan hyökkäyksEEn. Mutta jos se pystyy vastaamaan hyökkäyksIIn, ei varmaan ole mitään merkitystä minkä lajin repertuaarilla tappelee. Se toinen on kuitenkin paljon parempi.
Totta, mutta WT:ssä kuitenkin liikutaan nimenomaan eteenpäin, perääntymisen mahdollisuutta ei kai hirveästi harkita, vai? Toisella tapaa liikkuvassa lajissa voi sen osuneen iskun jälkeen ehkä vielä pelastaa tilanteen liikkumalla iskuetäisyyden ulottumattomiin ja vaikka juoksemalla karkuun.
Voi nyt olla että horisen ihan omiani, tämän käsityksen olen saanut muutamasta sparrista WT -tyyppien kanssa. Ja nokkiinhan minä olisin ainakin niillä kerroilla tosin saanut, mutta kuitenkin.

Tapani
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#32

Viesti joksanen »

Tapani kirjoitti: Totta, mutta WT:ssä kuitenkin liikutaan nimenomaan eteenpäin, perääntymisen mahdollisuutta ei kai hirveästi harkita, vai? -- Voi nyt olla että horisen ihan omiani, tämän käsityksen olen saanut muutamasta sparrista WT -tyyppien kanssa.
Sun pitää sitten tulla käymään meillä. Mika käski.

Osaltaan oot kyllä ihan oikeassa. Peräytymistä ei juuri harjoitella. Mikään ei kuitenkaan estä WT-taistelijaakaan lopettamasta hyökkäystään ja siirtymistä pois. Kyllä sen hyökkäysvaihteen saa pois päältä vaikka jompikumpi taistelijoista ei oliskaan kuollut.

Mä en oikein enää ole perillä siitä mistä on puhe. Jos tarkoitat että WT-taistelija ei heittele jabeja ja testaa vastustajan reaktioaikaa ennen varsinaisen oman hyökkäyksen tekemistä, niin olet ihan oikeassa. En tiedä heitelläänkö niitä jabeja kadulla sitten muutenkaan.
Kuvake
ville
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 584
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ylivieska

#33

Viesti ville »

Mikäli ymmärsin oikein mitä Tapani yrittää sanoa niin olet oikeassa. WT:ssä ei opeteta tämän kaltaista tunnustelua. Mutta toisaalta, kuten jokasanen jo sanoi, WT:n näkökulmasta sille ei ole tarvetta.
Sen sijaan, WT:ssä kyllä opetetaan myös peräytyminen, ja etäisyyden kasvattaminen vastustajaan.

Sitten sitä WT kritiikkiä..
Jos joku ei vielä sitä tiedä, niin minähän olen Ylivieskassa toimivan WT koulun vetäjä. Siinä mielessä saattaa tuntua hiukan omituiselta, että esitän WT kritiikkiä. Minulla oli kuitenkin kokemusta useista eri lajeista, ennen kuin aloitin WT treenauksen, jotkin asiat vain silloin alussa otti päähän (jotkut niistä ottaa päähän vieläkin).

WT:n voimantuotto on niin erillaista kuin muissa lajeissa, että sitä voisi jopa ehkä pitää WT:n heikkoutena. WT:n lyönneissä on kyllä voimaa, mutta se edellyttää aika hyvää osaamista voiman tuotossa. Mikäli hyvää osaamista ei ole, ei myöskään voimaa löydy. Vertailu kohdaksi voisi ottaa vaikka nyrkkeily tyyppisen lyönti tekniikan, tai snäkäri huitaisun, joissa on voimaa kohtuullisesti vaikka tekniikkaa ei osaisikaan.

Toinen ikävä puoli WT:ssä on vähäiset potkutekniikat. Tämä on nyt asia joka itseäni harmittaa, koska pidän potkutekniikoista. Juuri potkujen vuoksi jaksoin aikoinaan treenata HMD:tä. Näiden korkeiden/mukavien potkujen puute ei huononna WT:n toimivuutta, mutta niitä on vaan kiva silloin tällöin treenata.
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

#34

Viesti Tapani »

joksanen kirjoitti: Sun pitää sitten tulla käymään meillä. Mika käski.
Juu, no sitten ei kai muu auta, Mikaa pitää aina totella, se on muutenkin aina niin vihainen.

Soittelen sulle vaikka ensi viikon jälkeen kun työkiireet helpottavat.


Tapani
Kikudo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 291
Lauteille: Joulukuu 2004

#35

Viesti Kikudo »

mä oon joskus funtsinu että eiks wt:ssä oo aika riskaabelia se että koko kroppa on vastustajaa kohti :?:

ei se varmaan näin oo, mut osaaks joku kertoo miten tää toimii. miten estetään potkut nivusiin?
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#36

Viesti joksanen »

Kikudo kirjoitti: mä oon joskus funtsinu että eiks wt:ssä oo aika riskaabelia se että koko kroppa on vastustajaa kohti -- ei se varmaan näin oo, mut osaaks joku kertoo miten tää toimii. miten estetään potkut nivusiin?
Polvella. Sitä yleisesti videoissa nähtävää käsivemputusta tehdään myöhemmin myös jaloilla. Eli vastustajan potkuun lähteminen huomataan ihan samoin kuin lyöntiinkin lähteminen. Lyönti/potku ohjataan sivuun jos on pakko ja isketään takaisin.

WTn otteluasento itseasiassa suojaa nivusia aika hyvin. Jo pelkkä oikeanpuoleinen asento saattaa hämätä joitakuita vastustajia, jos sellaiselle etäisyydelle missään kohtaa eksytään. IRAS (jalat levällään) on käytössä enimmäkseen harjoittelussa ja ottelussa vain siihen asti, kunnes vastustaja tulee liian lähelle. Sen jälkeen astutaan eteenpäin C-muotoisella askeleella, joka alusta lähtien suojaa myös nivusia.

Emin Boztepen videossa selitetään aika kivasti kuinka WTn kroppa-kohti-vastustajaa -asento on vastustajaa kohti osoittava kiila. WTn taktiikassa tämä kiila pyritään osoittamaan koko ajan kohti vastustajaa ja asemoitumaan niin että vastustajan kiila ei osu itseen. Kiila on siis hyvin sama asia kuin keskilinja.

Tästähän on tulossa melkoinen WT-konseptiketju.

Tapani: me ollaan nyt virallisesti kesätauolla, mutta sivuilla näkyy muutama suunnitelmoitu treenisessio.
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

#37

Viesti f-e »

kun nyt muutkin kyselee niin pistetään oma kehiin:

monissa kuvissa/videopätkissä harjoittelijoilla näyttäs olevan takakenoa, niin mikäs sen tarkoitus on?
Kuvake
ville
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 584
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ylivieska

#38

Viesti ville »

Yleensä kyseessä on virheellinen asento..varsinkin IRAS (se asento jossa jalat vierekkäin, noin hartioiden leveydellä) on asento joka hyvin monella menee takakenoksi.

Otetaan esimerkiksi allekirjoittaneen asento kuvassa:
http://wing-tsun.ylivieska.net/galleria" onclick="window.open(this.href);return false; ... un_14.html
Minä olen kuvassa oikeanpuoleinen valkopaita.
Kuvassa olen tehnyt IRAKsen varsin esimerkillisesti väärin.. :oops:
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#39

Viesti sivarinlötkö »

Noniin, nyt suuren maailman foorumejakin penkoneena on tullut hieman epäluulojakin. Kun Wing Tsunin on tarkoitus olla tehokasta itsepuolustusta, niin voidaanko oikeasti saavuttaa tositilanteihin sovellettavia taitoja, jos ei koskaan sparrata kunnolla?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#40

Viesti Mika »

Sivari, katsoitko näitä?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Juudas
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 84
Lauteille: Tammikuu 2005

#41

Viesti Juudas »

Ainakin Wing Tsungissa on jonkin verran sparria, sekä pystyssä että matossa. Uskoisin, että sparrauksen määrä on riippuvainen kouluttajan painotuksista; joissain kouluissa painotetaan enemmän formeja ja "tekniikkaa", joissain taas pyritään mahdollisimman käytännönläheiseen ja realistiseen meininkiin heti alusta lähtien.

Tsekkaa vielä nämä sifu Victorin klipit http://www.wingtsung.fi/victor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Who Dares Wins"
Juudas
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 84
Lauteille: Tammikuu 2005

#42

Viesti Juudas »

sori, linkitin miten sattuu. uusiks

http://www.wingtsung.fi/victor.html
"Who Dares Wins"
Kuvake
ville
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 584
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ylivieska

#43

Viesti ville »

Tässähän tietysti taas päästään siihen ikuisuus kysymykseen, että mikä on sparria..?

WT:ssä sparrataan paljonkin. Minä luokittelen jo perus chi-sau drillinkin sparriksi, mutta...jos ajatellaan perinteisempää sparrin määritelmää. Silloin ns free (tai mix-up) chi-sau on WT:n versio sparrista. Kyseinen harjoittelumuoto aloitetaan (meidän treeniohjelmassa) jossain 7 - 8 opiskelija -asteen tietämillä.

Jos taas sparriksi luokitellaan esim. potkunyrkkeilyn (ottelu)sparri tai vaikka HMD (ottelu)sparri, niin sparrilla ei silloin ole mitään tekemistä itsepuolustuksen kanssa (tämä ei tietenkään tee ko sparrista huonoa harjoitusmuotoa).
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
Juudas
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 84
Lauteille: Tammikuu 2005

#44

Viesti Juudas »

mielestäni kohtuullisen toimiva sparrausmuoto on sellainen, jossa toinen kaveri tulee päälle miten sitten tuleekin, ja toinen yrittää selviytyä tilanteesta WT-oppejaan soveltaen. Mitä enemmän suojuksia käytössä, sitä kovempaa kontaktia voi ottaa. Tietyt jutut, kuten suorat potkut edestä jalkoihin, ovat kuitenkin pannassa.
"Who Dares Wins"
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#45

Viesti sivarinlötkö »

Tässähän tietysti taas päästään siihen ikuisuus kysymykseen, että mikä on sparria..?
Täyskontakti täydellä nopeudella?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 49 kurkkijaa