Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Thieu Lam

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#16

Viesti joksanen »

JanneM kirjoitti: kertaakaan osunut harjoituksiin joissa olisi harjoiteltu edes ottelutekniikoita
(ot-varoitus)Ottelutekniikka?(/otv)
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#17

Viesti JanneM »

joksanen kirjoitti:
JanneM kirjoitti:kertaakaan osunut harjoituksiin joissa olisi harjoiteltu edes ottelutekniikoita
(ot-varoitus)Ottelutekniikka?(/otv)
Harjoitukset koostuivat lähinnä liikesarjoista. Niiden soveltaminen ei kuulunut millään tavalla ohjelmlaan missääsn vaiheessa.
Pari tekniikat olivat irrallisia itsepuolustustekniikoita. Tyliin jos kaveri uhkaa puukolla, niin "tekee näin ja näin".

(Siis jos tarkoitit tätä???)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#18

Viesti joksanen »

JanneM kirjoitti: Harjoitukset koostuivat lähinnä liikesarjoista. Niiden soveltaminen ei kuulunut millään tavalla ohjelmlaan
Ah, ok. Hetken jo kuvittelin että otteluun (etenkin kun sääntöjä ei oikein tuntunut olevan) oli ihan omanlaisia tekniikoita kuin mitä salilla harjoiteltiin. Se kun tuntuisi tekevän lajista kaksi eri lajia. Mutta jos se harjoittelu oli pääsääntöisesti muodollisia liikesarjoja niin niistä tosiaan on vaikeaa ihan sellaisinaan sovellella ottelussa tahi tappelussa.

Vähän sama juttu oli meillä cboxissa. Paljon tuli taichi-harjoituksia tehtyä ja meistä tuli ihan hyviä tanssijoita. Kaikesta on kyllä apua ollut sitten WTn puolella, joten ei se hukkaan mennyt.
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Oma Rehellinen Mielipide.

#19

Viesti tonitee »

Itse olen harrastanut Thieu Lamia joskus 3 vuotta aktiivisesti, eli kävin joka reeneissä, ellei tullut liian kipeäksi tai hautajaisia..jne. Matsaamista oli paljonkin, joskus enemmän, joskus vähemmän. Matsaamisessa ei käytetty mitään suojuksia silloin, ja lyönnit ja potkut pysäytettiin aina niin ettei toista sattunut, ainakaan paljoa. Muuten matsaamisessa kaikki oli sallittua. Kesällä ei matsattu koskaan. Kesällä harjoiteltiin keppiliikesarjaa, sekä keppitekniikoita. Muutenkin harjoittelu koostui, liikesarjoista, paritekniikkaliikesarjoista(tehtiin parin kanssa), tekniikoiden harjoittelusta parin kanssa, sekä matsaamisesta. Tekniikoiden harjoittelu ja liikesarjat olivat silloin fifty-fifty. Matsaamista oli joskus "tekniikkapäivän" jälkeen. Matsaamista oli vain "vanhalla" kurssilla. Ymmärrettävästi sen takia, että kung-fu-liikkuminen oli heillä paremmin hallussa, jota ilman matsaaminen oli melkoista sekamelskaa.

Pari kertaa olen nähnyt mestari Ngyuenin matsaavan ranskalaisen Silvan kanssa, joka harrastaa jotain toista vietnamilaista kung-fua(suoraviivaisempaa kuin thieulam). Nuo matsit olivat hienoimmat näkemäni ottelut. Silloin ensikertaa todella näin miten kung-fu tekniikoita voi käyttää muutenkin kuin yksittäisissä tekniikoissa. En yhtään epäile Ngyuenin pätevyyttä. Eli laji on hyvä ja opettaja on pätevä lajissa.

Huonoa Thieulamissa on sekavuus. Ei ole selkeitä suunnitelmia. Vöiden vaatimuksia ei ole paperilla. Liikesarjojen opettelua ei tue tarpeeksi niiden sisällön harjoittelu ja selvittäminen, vaikka sitäkin tapahtuu, tosin ei niin paljon että niitä voisi oikeasti käyttää. Liikesarjojakin opetellaan sekaisin sieltä täältä, sen sijaan että Ngyuen opettaisi yhden tyylin liikesarjat(6-14 muistaakseni) jollekin henkilölle, tämä opettaakin korkeintaan yhden liikesarjan per tyyli. Hän on itse sanonut ettei voi opettaa kaikkea tietämäänsä yhdelle henkilölle, mutta miksi hän ei sitten opeta vain ja ainoastaan yhtä osa-aluetta sille? Itse en olisi halunnut opetella enää yhtään liikesarjaa, koska osasin niitä jo 14, tietämättä yhdenkään sisältöä.

Lisäksi mielestäni Ngyuen keskittyy liikaa uusiin oppilaisiin ja liian vähän vanhoihin. Jos hän haluaa lajin säilyvän hänen pitäisi keskittyä opettamaan opettajia, eikä vain saada seuran kävijämäärää mahdollisimman isoksi -> hyvä maine. Luulen että se johtuu aasialaisesta kulttuurista, jossa maine on niin tärkeä. Ngyuenin oleskelun buddhalaisessa temppelissä Vietnamissa uskon täysin. Toivottavasti laji menestyy ja saa oppilaita, jotka jatkavat pitempään lajissa.

Itse vaihdoin lajia, koska:
1. Halusin oppia lajia, jossa ei tarvita niin paljon voimaa ja jossa olisi vain vastustajaa vahingoittamattomia tekniikoita. (ei vastattaisi voimaan voimalla ja tappotekniikoiden opettelu on muutenkin turhaa, koska niitä ei voi käyttää)
2. Halusin oppia enemmän itsepuolustusta ja vähemmän liikesarjoja.
3. Halusin kehittää lajissa myös henkistä puolta (zen).
4. Enemmän itse harjoittelua(hiljaisuutta ja toimintaa) ja vähemmän sosiaalista toimintaa(puhetta ja levotonta seisoskelua).
5. Enemmän muutakin kuin fyysistä puolta, eli enemmän teoriaa.

En sano, ettei Thieulamissa olisi näitäkin asioita, mutta harjoituksissa niitä ei ainakaan ollut. Laji hyvä, toteutus ei niin hyvä (minun tarpeisiin).

Suosittelen lajia niille, jotka:
1. Pitävät hyvistä, hienoista ja fyysisesti rankoista liikesarjoista.
2. Haluavat lajilta kulttuuria ja sosiaalisuutta.
3. Haluavat oppia hyviä, hienoja, kung-fu tekniikoita.
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Oma Rehellinen Mielipide.

#20

Viesti AriJ »

tonitee kirjoitti: Pari kertaa olen nähnyt mestari Ngyuenin matsaavan ranskalaisen Silvan kanssa, joka harrastaa jotain toista vietnamilaista kung-fua(suoraviivaisempaa kuin thieulam).
Vietnamilainen kung-fu? Kuten saksalainen /englantilainen / eurooppalainen / pohjoismainen jujutsu? Eli ei hirveästi tekemistä aidon kung-fun kanssa? 8)

Tosin, muistuu tästä se kommentti oikean Kung-fu tietämyksen "pakenemisesta" maailmalle, pois kotimaastaan :shock:

...joojoo, taas olen nuiva :(
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Oma Rehellinen Mielipide.

#21

Viesti Mika »

tonitee kirjoitti: Ngyuenin oleskelun buddhalaisessa temppelissä Vietnamissa uskon täysin.
Juuri tästä on nimenomaan päinvastaista tietoa. Eräs tässäkin ketjussa kirjoittanut on käynyt Vietnamissa toteamassa, ettei ko. temppeliä ole olemassa.

Tämä nyt ei silti ole niin olennaista.
Itse vaihdoin lajia, koska:
1. Halusin oppia lajia, jossa ei tarvita niin paljon voimaa ja jossa olisi vain vastustajaa vahingoittamattomia tekniikoita. (ei vastattaisi voimaan voimalla ja tappotekniikoiden opettelu on muutenkin turhaa, koska niitä ei voi käyttää)
Kuten itse sanoit toisessa ketjussa, aikido saattaa olla hyvä valinta. Tosin kaikki riippuu päämääristäsi. Jos päämääränäsi on oppia tehokasta itsepuolustusta, se milteipä automaattisesti vaatii toisen vahingoittamista, oli kyse sitten aikidosta tai mistä tahansa lajista. Mutta tämä kuuluu enemmänkin sinne toiseen ketjuun...

Mutta sanon vain Thieu Lamista sen, että jos opettavat tehokkaita tekniikoita, se on monessa mielessä hyvä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Hollow
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 535
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#22

Viesti Hollow »

1. Halusin oppia lajia, jossa ei tarvita niin paljon voimaa ja jossa olisi vain vastustajaa vahingoittamattomia tekniikoita.
Tuollaisen ip-lajin minä haluan nähdä. Pikajuoksu?
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

no...

#23

Viesti tonitee »

Gandhi puolusti itseään aika hyvin ottamalla kaikki agressiot vastaan, silti alistumatta. Ja sai tahtonsa aina läpi. Aikidoa kuitenkin ajattelin... Ei siitä ainakaan haittaa ole ja jos se ei toimi niin aina on gandhilainen vaihtoehto.

On helppoa vetää takaisin turpiin, vaikeata ottaa vastaan. Kumpi on sitten eettisempi vaihtoehto?

Tässä eräs kokemus: Olin tuollon ala-asteella(6. tai 5. luokka) ja eräs poika kiusasia ja pyöritteli aina kaikkia. Kerran keksin vain jostain, että mitä jos alkaisin vain nauramaan samalla hän heittelee ja muksii minua. No kerran tuli sellainen tilanne ja nauroin vain. Hän alkoi entistä enemmän muksimaan, mutta repesin vain enemmän(tahtomattanikin). Silloin hän lopetti ja oli aivan epätoivoinen ja neuvoton. Minulla taas oli mieliala huipussaan.

Tietysti jos tuo heppu olisi muksinut minua nyt vanhempana, olisin tarvinnut enemmän rohkeutta kohdata hänet samalla lailla. Riippuu täysin miten agression kohtaa. Itse pyrin kohtaamaan sen kasvoista kasvoihin. Kantaa ottamatta.
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#24

Viesti Elina »

On helppoa vetää takaisin turpiin
Riippuu tietysti siitä, ketä koittaa lyödä... 8)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: no...

#25

Viesti Jussi Häkkinen »

tonitee kirjoitti: On helppoa vetää takaisin turpiin, vaikeata ottaa vastaan. Kumpi on sitten eettisempi vaihtoehto?
Riippuu pohjasta, jolta etiikkaa tulkitaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Re: Oma Rehellinen Mielipide.

#26

Viesti SammyB »

tonitee kirjoitti: Matsaamista oli paljonkin, joskus enemmän, joskus vähemmän. Matsaamisessa ei käytetty mitään suojuksia silloin, ja lyönnit ja potkut pysäytettiin aina niin ettei toista sattunut, ainakaan paljoa. Muuten matsaamisessa kaikki oli sallittua.
Voisitko kertoa enemmän tuosta matsiharjoittelustanne?
Oliko siis muutakin kuin niitä pareittain tehtäviä (pitkähköjä) liikesarjoja sekä juuri sitä kaverin kanssa tapahtuvaa epämääräistä "sekamelskaa"?
tonitee kirjoitti: Pari kertaa olen nähnyt mestari Ngyuenin matsaavan ranskalaisen Silvan kanssa, joka harrastaa jotain toista vietnamilaista kung-fua(suoraviivaisempaa kuin thieulam).
Hmm... toista... no mestari Nguyenin kung fusta vietnamilaisen taitaa tehdä vain se, että hän itse on alkujaan vietnamilainen (äiti taitaa olla vieläpä kiinalainen) ja harjoittelu tapahtui Vietnamissa (jossa lajista, tekniikoista, aseista yms. käytettiin vietnamilaisia nimiä).
Silvain (mitenhän sen nimi nyt meni) tyyliä en muista. JanneM apua! Mutta (sportti)sandaotteluissakin oli kunnostautunut.
Ja suoraviivaisempi. No, niin kai sitten. Tosin Thieu Lamistakin sitä suoraviivaisuutta löytyy, kun mennään sille linjalle, että pään alue, polvet ja nivuset ovat ensisijaiset hyökkäyskohteet ja kyynärpäät on kivoja kavereita...
Niin... itsekin olen kyseistä Thieu Lamia aikanani harrastanut :) Ehkä kerran tai pari pääsin tuon fransmannin kanssa reenaamaan hieman matsireenin omaisesti. Ja tuntui jotenkin "määrätietoisemmalta/selkeämmältä" kuin muut harjoitukset sparria ajatellen....
tonitee kirjoitti: En yhtään epäile Ngyuenin pätevyyttä. Eli laji on hyvä ja opettaja on pätevä lajissa.
Juu, melko lailla varmasti näin on. Mutta mutta ... tuohan ei välttämättä riitä.

EDIT: Sylvain Martin on sen ranskalaismiehen nimi
Viimeksi muokannut SammyB, elo 29, 2005, 13.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Temppelistä...

#27

Viesti tonitee »

Aasialaisessa kulttuurissa mitään ei sanota suoraan. Eli jos meet kyselee temppelistä ja ne sanoo että ei täällä mitään sellaista oo, niin voitko olla silti varma asiasta? Muistan itse kysyneeni kerran Ngyueniltä,että onko thieulamissa jotakin asiaa ja hän sanoi että ei. Myöhemmin kuitenkin hän sanoi että oli. Jos aasialaiset haluavat pitää jonkun salassa, he kieltävät sen olemassaolon. Se kuuluu heidän kulttuuriinsa. Kun aasialainen hymyilee, se ei välttämättä tarkoita että hän on iloinen. Sen hymyn takana voi olla ihan mitä vaan. Negatiivista tai positiivista.

Näiden tyyppien olisi kannattanut pyytää Ngyuenilta jotain todistusta, tai jopa että hän itse tulisi mukaan. Vähän liian hepposin valmisteluin lähtivät temppeliä etsimään. (ainakin mitä olen kuullut) Ja jos epäonnistuneen matkan jälkeen, erittäin pettyneenä, menet vihaisena tivaamaan aasialaiselta selitystä, niin vastaus on: "Minun ei tarvitse selittää sinulle yhtään mitään.". Itse olisin vastannut samanlailla samassa tilanteessa. Toki aasialaisessa kulttuurissa on hyviäkin puolia, mutta on myös huonoja. Eivät he sen parempia ole kuin kukaan muukaan.
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#28

Viesti Mika »

Tonitee, voit hyvinkin olla oikeassa, mutta oikein todella vahvasti epäilen sitä. Jos tuon olisi kirjoittanut joku, jonka taustat olisivat selvästi värittyneet, voisi kirjoitusta luulla propagandaksi, sen verran vahva ja epätoivoinen selittämisen maku siinä on - siis jos sen olisi kirjoittanut joku, jolla olisi syytä pyörittää asiaa. Sinusta en tätä usko, joten en syytä sinua mistään.

Tunnen tämän mainitsemani henkilön henkilökohtaisesti (kuten monet muutkin potkulaiset). Pidän häntä älykkäänä ihmisenä. Tämä temppeliasia oli vain yksi monista samaan lähteeseen johtaneista, jos se nyt asiaa muuttaa. Mutta asia ei minulle kuulu enkä muutenkaan halua viedä tätä ketjua pois itse lajista ja sen tekniikoista. Historiasta viis, jos tekniikat skulaavat, multa tulee täydet pinnat. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#29

Viesti Jido »

Nguyen on varmasti joskus treenannut jotain aika paljon. Hän on enemmän harjoitellut fyysisesti kehittäviä liikesarjoja ja saanut jossain vaiheessa vaikutteita myös thainyrkkeilystä. Salaperäisyys ja mystiikka kietoutuvat häneen. Hänen tapansa opettaa on omanlaisensa. Nguyen ajattelee ettei suomessa voi opettaa kungfua samalla tavalla kuin hänelle on opetettu.
Hän haluaa pitää harrastajia ja opettaa kungfuaan suomalaisille suomalaiseen tapaan. Voittehan te ehdottaa mestarille, että perustetaan erikoisryhmä joka sitoutuu harjoittelemaan tietyn ajan tietyllä tavalla.
Vaikein homma on saada mestari vakuuttuneeksi siitä, että olette tosissanne.

Moniko olisi valmis harjoittelemaan täysin mestarin oppien mukaan päivittäin ja noudattamaan tiukkaa harjoitusohjelmaa unohtaen kaiken muun? Tarkoitan tällä hyvin perinteistä tapaa. Väitän, että aika harva.
Suurin osa harrastajista haluaa vähän harjoitella itämaista lajia ja samalla kuntoilla. Se ei riitä lajin oppimiseen kokonaisuudessaan.
Tässä asiassa Nguyen on oikeassa. Hän uskoo, että harrastajat häipyvät jos treenimetodeita muutetaan perinteisiksi.
Tyyliä voi silti kehittää haastavammaksi harrastelijoille ja niin varmasti ajan myötä tapahtuu. Se vie aikansa. 3-4 kertaa viikossa voi kehittää kungfutaidoista kohtalaisia jos harjoitusohjelma on hyvin suunniteltu.

Nguyen on antanut minulle näytteen osaamisestaan. Kyllä hän osaa.
Minäkin annoin näytteen hänelle osaamisestani.
Hänellä oli jännittävä tapa palkita oppilaansa tekniikan ymmärtämisestä.
"Näytän tämän nyt vain sinulle, älä kerro sitä muille".

Jos mestari lähettää oppilaansa oman opettajan luokse, niin on oppilaan oltava aika hyvä. Miksi yleensä niin pitäisi tehdä?
Turistivierailut eivät välttämättä kuulu tähän systeemiin.
Jos olosuhteiden vuoksi pitää muuttaa Vietnamiin. Mestari voi suositella oppilaalleen toista koulua ja antaa suositukset jos oppilas on sen arvoinen.
Muussa tapauksessa oppilas saa etsiä itse koulunsa.
Vanhat tavat eivät ihan hetkessä sulaudu uuteen kulttuuriin.
Henkilökohtaisesti pidän Mestari Nguyenista.

Mikä on korkein arvo suomalaisella tässä tyylissä?
Kikudo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 291
Lauteille: Joulukuu 2004

#30

Viesti Kikudo »

en tiedä mitä oot jido nähnyt mutta mä oon nähnyt tän porukan näytöksiä eikä mua vakuuttanu tää kaveri tai kukaan sen oppilaista. aseet putoili käsistä, kaikki tehtiin paikaltaan paritekniikat oli keyvttä läpsimistä. vaikutti muuteski aika keksityltä jutulta koko laji. en jido usko pätkääkään tosta sun jutusta. mut pääasia et oppilaat on tyytyväisiä. :)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa