Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Thieu Lam

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#46

Viesti MarkkuT »

Yamazu kirjoitti: Mutta välttämättä mikään niistä ei ole väärä, vaan vastaus / vastaukset jättää kuulijalle itselleen sen tulkinnan mahdollisuuden (eli sen mahdollisen "valehtelemisen" suorittaakin kuulija) :roll:
Vastuu kuulijalla? Ovatko itämaiden kulttuurit todella näin lähellä (maantieteellisesti)? ;)
Ain't no one.
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#47

Viesti tonitee »

Sami oli yksi matkalla olijoista? Niin se taisi ollakin Ernon sijasta. No, Sami kyllä on vaikuttanut ihan rehelliseltä ja rauhalliselta kaverilta, joten en väitä että hän kakkaakaan on puhunut. Ja kaikesta päätellen se matka onnistui erinoimaisesti? Siis jos ei oteta huomioon temppelin etsimistä. Ja varmaan se etsintämatkakin oli ihan kiva ja mieltä avartava? :)

Niinpä tämä asia jää ikuiseksi mysteeriksi...
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#48

Viesti premier »

Uskottavaltahan nämä matkalaisten kertomukset kuulostavat. Samanlaisen pilvistä pudotuksen kokeneena osaan kuvitella miltä tuntuu.

Mysteeri tai ei, oleellinen asia tässä nyt on, että joku kusettaa ja rankalla kädellä. Jokainen vetää sitten omat johtopäätöksensä, että kuka puhuu totta.
Groat
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2005

#49

Viesti Groat »

kAMPROBOT kirjoitti: Siksi kovasti ihmettelenkin, miten poijjiista toinen on päätynyt niin vankkumattomiin johtopäätöksiin huijauksesta ja temppelin olemattomuudesta!
No niin. Ilmeisesti minä olen tämä toinen? Mikäli näin, niin voit kysellä kaikilta, joille soitin matkan jälkeen. Sanatarkasti "95% varmuudella voin sanoa, että temppeliä ei ole olemassa. Kyselkää itse ja tehkää päätelmänne." Sanoin näin noin kymmenelle henkilölle, joista kaksi ei lopettanut Thieu Lam -toimintaansa. En mielestäni mitenkään propagoinut huijauksia tai temppelin olemattomuuksia.

Mitä tulee Samin tekstiin, niin omat kokemukseni olivat vastaavia. Lukuunottamatta Suomeen tuloa. Olin vähän aikaa hiljaisissa oloissani miettimässä asioita, ja menin sitten tapaamaan herra Nguyenia salille, jossa selitin kaikki ne yksityiskohdat, jotka mielestäni menivät hommassa vikaan. Vastaukseksi tuli päänpyörittelyä ja kokoonsa keriytynyt mies, joka ei uskaltanut/viitsinyt katsoa minua silmiin.

Tein tästä päätelmän, että 1) en ole tervetullut seuraan 2) olin loukannut mestaria 3) temppeliä ei välttämättä ole olemassa.

Huomautan vielä, että en edellenkään voi satavarmaksi sanoa, että temppeliä ei olisi. Sen kuitenkin tiedän, että herra Nguyenin tarinoissa on niin paljon aukkoja ja vastauksissa niin paljon outouksia, että en voi enää luottaa hänen sanaansa. Oli temppeli olemassa tai ei. Oli hän kungfumestari tai ei. Oli hän kungfumestari temppelistä ja temppelin viimeisin omistaja tai ei. Viimeinen vaihtoehto on mielestäni pelottavin. Voitte itse miettiä miksi.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#50

Viesti AriJ »

Groat kirjoitti: ...tarinoissa on niin paljon aukkoja ja vastauksissa niin paljon outouksia, että en voi enää luottaa hänen sanaansa.
Niin, tämä lienee loppujen lopuksi melkoisen tärkeä seikka opettaja-oppilas -suhteessa. Opettajaan pitää pystyä luottamaan, ja vastaavasti opettajan pitää pystyä luottamaan oppilaaseen (että opetettava asia on "totta", ja että opettelu on "aitoa").

Ikävä jos tällainen paljastuu pidemmän ajan perästä - mitä kauemmin on "kiivetty", sitä kovempaa "putoaminen" tuntuu kuten jo joku totesikin :x

Opettajaansa pitää luottaa, mutta sokeaa sellaista se ei saa olla; sehän olisi jo jokin kultti, ja varmasti oikeasti loukkaisi opettajaakin :shock:
______________________
Kamprobot
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#51

Viesti Kamprobot »

Groat kirjoitti: No niin. Ilmeisesti minä olen tämä toinen?
Itseasiassa tarkoitin toisella nimenomaan Samia. Olin jostain syystä ymmärtänyt, että Samilla ei ollut näin selkeää mielipidettä tapahtumien syistä ja seurauksista, mutta olin siis selvästi väärässä. Tarkoitukseni ei ole syytellä ketään tai aiheuttaa eripuraa asiassa, päinvastoin. Haluan ymmärtää mitä on tapahtunut ja miksi, koska itse jäin juuri ennen matkalle lähtöänne yli puolen vuoden tauolle ja kun palasin harjoituksiin, seuran pitkäaikaisimpien harrastajien joukossa oli yhtäkkiä tapahtunut kato!

Sami soitti minulle eledhonin lähetettyä viestin palstalle ja keskustelimme asiasta puhelimessa vielä pitkään. Olimme keskustelleet jo aiemminkin Samin mainitsemassa saunaillassa, tosin emme paljoakaan tekemästänne matkasta vaan enemmänkin sen seurauksista. Kiitos siis Samille matkakertomuksesta, se vastaa pitkälti kuulemistani tarinanpaloista kasaamaa versiota, tosin kokijan kannalta ja siten paljon seikkaperäisemmin. Ymmärrän täysin reaktionne enkä hetkeäkään epäile, etteikö teille olisi tapahtunut lähes sanatarkasti niinkuin Sami viestissään kertoo.

Itse kuitenkin uskon, että kyseessä on ollut väärinymmärrysten sarja, joka on saanut katastrofaalisen surulliset seuraukset. En ihmettele, ettei temppeliä löytynyt tai sitä, ettei kukaan ollut siitä kuullutkaan. Nui Camin kukkula (8-vuotiaan silmissä ilmeisesti vuori) oli mitä ilmeisimmin muuttunut turistien pyhiinvaelluspaikaksi ja temppeli on esim. saatettu purkaa uusien alta tai kunnostaa vain uuteen käyttöön, tiedä häntä. Itse en ymmärrä sanaakaan Vietnamia, mutta ainakin www.thieulam.com sivustolla on useampi sivu temppeleistä (Thieu Lam Tu) pienten kuvien kera. Eli soturitemppeleitä maassa ilmeisesti on, koska intternetissä niin sanotaan :)

Luonnollisesti tälläinen tapahtumaketju on saanut myös minut tutkimaan asiaa mahdollisuuksieni mukaan. Tuloksena olen edelleen vakuuttunut, että Nguyen van Nguyen on ollut soturimunkki. Ymmärtääkseni hän on ollut sitä ainakin aluksi vastoin omaa tahtoaan vanhempiensa pakottamana ja Nguyenin sanojen mukaan hän oli mennessään liian nuori, vasta 8-vuotias. Lisäksi hän ei ole ollut kovinkaan vakaumuksellinen munkki. Hän on syönyt salaa lihaa sitä saadessaan ja harrastanut muitakin paheita. 16-vuotiaana hän on valmistunut/päässyt luostarista ja koittanut sopeutua normaalin (s.o. luostarin ulkopuolisen) maailman elämään vaihtelevalla menestyksellä.

Tälläinen tapahtumaketju saa aikaan vahvoja tunteita ja vaikeita päätöksiä. Tekee mieleni jopa sanoa, että onneksi en ollut paikalla kun tilanne oli päällä! Tulemme (uskoakseni vieläkin?) toimeen Samin ja Toukon kanssa hyvin, samoin muiden seurasta lähteneiden kanssa, enkä halua sen asian muuttuvan. Jos olisin ollut paikalla tapahtumien aikaan, olisin varmasti joutunut valitsemaan "leirini" selkeämmin. Nyt pystyn kuitenkin etääntymään asiasta riittävästi siten, etten pidä mitään siihen liittyvää itsestään selvänä.
Miska
SammyB
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 389
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#52

Viesti SammyB »

kAMPROBOT kirjoitti: Itse en ymmärrä sanaakaan Vietnamia, mutta ainakin www.thieulam.com sivustolla on useampi sivu temppeleistä (Thieu Lam Tu) pienten kuvien kera. Eli soturitemppeleitä maassa ilmeisesti on, koska intternetissä niin sanotaan :)
Itsellänikin on tuo vietnamin kieli "hieman ruosteessa", eli eipä tuosta paljon saa irti. Sellainenhan mahdollisuus on myös, että kyseisessä linkissä puhutaankin kiinan Shao Lin temppel(e)istä. Thieu Lam Tu = Shao Lin Si.
Tosin tossa tekstin alkupuolella on toi maininta "13km" (jotain tajuaa tostakin sentään), niin olisko toi nyt kuitenkin 13 km jostain Vietnamin kaupungista. Tai jotain. :roll:
Kyseisen temppelinkin sivun viimeisessä kappaleessa on ehkä selostettu joistain liikesarjoista jotain. Toi sana "quyen" tais tarkoittaa liikesarjaa (tao lu, form, kata, ...). Tosin en oo taas varma oliko siinä noi ääntämisvänkyrät, tai mitkä lie, just noin. Eli voi se tarkoittaa ihan mitä tahansa muutakin :smt118:

No joku joka osaa vietnamia (ja suomea) vois ehkä tulkata...
Groat
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2005

#53

Viesti Groat »

SammyB kirjoitti: Itsellänikin on tuo vietnamin kieli "hieman ruosteessa", eli eipä tuosta paljon saa irti. Sellainenhan mahdollisuus on myös, että kyseisessä linkissä puhutaankin kiinan Shao Lin temppel(e)istä. Thieu Lam Tu = Shao Lin Si.
En itsekään kyllä osaa vietnamia kuin pari sanaa huonosti, mutta nuo paikannimet, nimet, sekä vuosiluvut antavat ymmärtää, että puhutaan tosissaan tuosta Kiinan temppelistä. T3h Shaolinista niin sanoakseni.

Vietnam on siitä inhottava kieli, että he vääntävät nuo kinkkitermit aina omaan muotoonsa, joten varsinaisia paikannimiä on vaikeampi tunnistaa kuin esim. suomesta.

Muutama esimerkki tuosta tekstistä:
Hà Nan = Henan (eli provinssi Kiinassa, jossa temppeli sijaitsee)
Đăng Phong = Dengfeng (alue Henanissa, jossa temppeli sijaitsee
Đạt Ma = Damo (eli se sankari, jonka sanotaan alottaneen kung fu -perinteen)
jne.

Teksti kuvailee temppelin historiaa, sen jälkeen shaolin kungfun olemusta ja lopussa on luettelo liikesarjoista/tyyleistä.

Näitä sivustoja tuli kyllä joskus kahlailtua aika kovasti, kun etsittiin kuvia/infoa "temppelistä". Suurin osa tällaisista vietnaminkielisistä teksteistä, jossa viittauksia temppeliin olisi mahdollisesti ollut, on myös käynyt Nguyenillä pikasuomennoksessa, kun ollaan yritetty infoa etsiä.

Eipä mitään koskaan löytynyt. Enkä usko, että löytyy, kun eivät ihmiset paikanpäälläkään tiedä asiasta.

Eniten vihkossani (kommunikoitiin aika paljon kirjoittamalla ja sanakirjalla, kun ei tuo puhepuoli oikein taitu) oli seuraavanlaista tekstiä:
(ilman niitä väkäsiä, en jaksa räplätä niitä esiin nyt)
Hai Duong Thieu lam tu o dau? (Missä on hai duongin thieu lam temppeli?)
*ihmetteleviä katseita* Khong co. Thieu lam tu o Trung quoc. (Ei ole. Shaolin-temppeli on Kiinassa.)

Tai jotain vastaava.

Hassua kyllä, että vieläkin muistaa noita kirjoitushommia, vaikkei ole vuoteen edes vilkaissut vietnamia päin. Pirun yksinkertainen kieli kirjoittaa kyllä. Puhumaan sitä ei kyllä opi.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#54

Viesti Streetwise »

Mielenkiintoista lukea mitä Thieu Lamissa nykyään touhutaan. Itsellä oli aikoinaan siellä ihan hauskaa. En ottanut historia-asioita niin vakavasti.

Onko siellä jo mustavöisiä oppilaita ?
Juho Viitala
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Syyskuu 2005

#55

Viesti Juho Viitala »

STR kirjoitti: Mielenkiintoista lukea mitä Thieu Lamissa nykyään touhutaan. Itsellä oli aikoinaan siellä ihan hauskaa. En ottanut historia-asioita niin vakavasti.

Onko siellä jo mustavöisiä oppilaita ?
Minuakin kiinnostaisi kuulla mikä siellä on nykyään meno?

Itse ehdin seuran toimintaan pintapuolisesti tutustua ja innostuakin kovin. Harmillista kyllä, en ole kokenut ajatusta "salille paluuseen" tarpeeksi mielekkäänä saadakseni itseäni paikan päälle enää saapumaan. Mikä tietenkin on vain omaa saamattomuuttani eikä siitä voine ketään käydä syyttämään.

Nyt kun aikaa on kulunut reilu vuosi lajin harrastamisen lopettamisesta, koen kuitenkin voivani todeta hyvällä omallatunnolla että nuori ja naiivi sydämeni särkyi - epäluottamuksen tuulten puhaltaessa purjeisiini vahvasti ohjaten minut muiden harrastusten pariin - pois seurasta johon käytin länsimaalaisittain vähintäänkin keskiverroin innostuneen urheiluharrastajan tavoin aikaani, rahaani, ja ennenkaikkea viitseliäisyyttäni... :(

Vielä noista tässä ketjussa aiemmin joidenkin mainitsemien seuran sivuilla olevien Mestarista ja Mestarin mestarista kertovien tekstien alkuperästä, ne on käsittääkseni kirjoittanut Su Phu Nguyenin kertomusten pohjalta herra Sandström, joten on mielestäni aika selvää miksi herrojen Pekkola ja Sandström Vietnamin matkan aikana tekemät päätelmät johtivat muutaman henkilön seurasta lähtemiseen. Kuten minun.

Esimerkiksi itse muun muassa käänsin lajista kertovia hra Nguyenin sanelemia tekstejä englanniksi seuran sivujen (silloin) tulevilla englanninkielisellä sivulla käyttöä varten, mutta nämä eivät koskaan onnekseni ehtineet nettiin asti. Tuolloin olisi nykyinen arpi sydämessäni luultavimmin vielä syvempi ja helpommin jälleen aukeava. Ainakin aina kyseisiä nettisivuja ( http://www.thieulam.fi ) selatessani. Herra Nguyenia kohtaan omat tuntemukseni ovat hyvin ristiriitaiset, enkä todella vieläkään tarkalleen tiedä mitä hänestä, tai seuran taustalla (esimerkiksi rahastonhoidossa) toimivista henkilöistä ajatella.

Mutta Touko Sandströmin tavoin, surullista kyllä, en pysty enää luottamaan mieheen tarpeeksi voidakseni sitoutua harjoittelemaan seurassa jossa hän opettaa.
:cry:

"Na, na na - na na, na na - na na, na na - na na... LIFE - GOES - ON!"
-Ramallah
dop
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 363
Lauteille: Maaliskuu 2005

#56

Viesti dop »

Onko tämä ollut ihan teidänkin tiedossa:

http://www.omatsivut.fi/basaari/index.p" onclick="window.open(this.href);return false; ... 0&_subm_=1

Lyhytdokumentti Tie vie katsojat kung-fu -oppien maailmaan. Kung-fu opettaa sekä taistelutaitoa että filosofiaa – ja avaa elämälle oikean tien, sydämentien. Nguyen Von Nguyen yritti paeta Vietnamista vuonna 1977, mutta jäi kiinni ja joutui vankilaan. Lopulta Nguyen onnistui pakenemaan Kamputseaan, ja kung-fu -taitojen karttuessa punaisten khmerienkin pelko väistyi. Vuodesta 1994 Nguyen on opettanut kung-fua Suomessa.
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#57

Viesti tonitee »

Hmm.. Saisikohan joku napattua tuon TV-kortille? Kiinnoistais meinaan nähdä...

Meininki seurassa nykyään on, että ovat ostaneet potkutyynyjä, matsihanskoja(sormet vapaat) ja ison liudan miekkoja ja aseita. Miekat ovat hyvän laatuisia ja aidomman painoisia. :)
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Iiro Kampman
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 41
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#58

Viesti Iiro Kampman »

Sami Pekkola kirjoitti: Nyökkäsin hänen selitykselleen. Kaikki paikalla olevat seuralaiset katsoivat minua kuin petturia, osa vihaisena, osa hämmentyneenä, osa pettyneinä. Entiset ystäväni katsoivat minua kuin tuntematonta ja tajusin, että mitä tahansa sanoisin, sanani kääntyisivät minua itseäni vastaan. Herra Nguyen julisti, että niiden jotka eivät USKO häntä, on lähdettävä seurasta. Olen harjoitellut useassa seurassa ja nähnyt usean seuran harjoituksia. Voin kertoa kaikille lukijoille, etten ole tavannut yhdessäkään toisessa seurassa yhtä lämmintä yhteishenkeä. Tämä seura oli minulle kuin toinen perhe, sen jäsenet veljiäni ja siskojani. Vaikka osasin odottaa tällaista suhtautumista, irtirepäisy oli henkisesti todella raskas.
Eivät toki aivan kaikki. Minä lähdin Thieu Lamista tämän surullisenkuuluisan tapahtumaketjun seurauksena. En väitä herra Nguyenia valehtelijaksi tai huijariksi. Häviäisin hänelle myös vuorenvarmasti lähikamppailussa. En kuitenkaan voinut harjoitella seurassa, jossa opetettavat asiat eivät pohjaudu aukottomaan tietoon, joka on näytetty toteen.

T. Sandströmin ja S. Pekkolan matkan piti todistaa aukottomasti Thieu Lamin peruskiven, Chau Docin temppelin, olemassaolo. Todistusaineiston puuttumaan jääminen oli kohtuuttoman karvasta kalkkia. Edelleenkin odotan, että herra Nguyen toteuttaa lupaamansa matkan Vietnamiin todistajien kanssa ja osoittaa temppelin olemassaolon. En vain ole kovinkaan toiveikas. Lupauksesta kun on kulunut jo puolitoista vuotta.
Kuroishin
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Järvenpää/Parolannummi

#59

Viesti Kuroishin »

Kun kerran tälläinen ketju sattui taas silmille nousemaan, päätin sitten kertoa oman, lyhyen kokemukseni kasaaman näkemyksen Thieu Lamista.

Itse aloitin seurassa vasta syksyllä, joten kokemukseni perustuu lyhyeen harrastamiseen ja laajoihin keskusteluihin vanhempien oppilaiden kanssa.

Historiaan, vanhoihin metodeihin ja huhuihin en juurikaan siis ota kantaa, vaan kerron tasan sen, mitä tiedän.

Seurassa on paljon liikesarjaharjoittelua, se on totta. Se ei kuitenkaan ole kaikki. se on ehkä puolet kurssimme (nyk. keskikurssi) ajasta. Puolet kuluu itsepuolustustekniikoiden opiskeluun.

Parasta, oman mielipiteeni mukaan on opetuksen joustavuus. Vaikka edelleenkään ei voi sanoa mitä meille tullaan milloinkin opettamaan, on selkeää että Sifun päässä on jonkinlainen suunnitelma, joka muokkautuu ryhmän edistymisen mukaan. Opetuksessa Sifu kuitenkin kannustaa kysymään jos jokin on epäselvää, tai jos haluaa esimerkiksi tietynlaiseen tilanteeseen sopivan puolustuksen tms. opetettavaksi.

Mitä vanhemmilta oppilailta olen kuullut/nähnyt, heillä on nykyään aika paljonkin matsaamista. Ja hienolta se näyttää omaan silmääni ainakin. Ottelusäännöistä en juurikaan tiedä, mutta käytössä on vain ja ainoastaan avokämmenhanskat.

Sifu on sanonut, että ei opeta matsaamista ennen kuin oppilas on tarpeeksi taitava tähän. Kevyitä lämmittelysparreja (ottelua läpsyiskuilla), on kuitenkin melko usein jo alkeiskurssilta lähtien. Tämä metodi, vaikka onkin "tosi-matsaajien (tm)" mielestä ehkä hiukan hölmöä, opettaa kuitenkin otteluliikkumista yllättävän hyvin.

Kesät on yleensä käsittääkseni pyhitetty melko pitkälti keppitekniikoille, koska Tapiolan salimme on turhan ahdas (vanhana Jodo:n harrastajana voin sanoa, että salissa mahtuu se neljä Jodo kataa samanaikaisesti, ja nyt puhutaan pitkästä kepistä).

Teoriaa on seurassamme paljon, sillä Sifu pitää tätä lähestulkoon yhtä tärkeänä kuin fyysistä harjoittelua. Kuitenkin, suurin osa teoriasta on nykyään seuran sauna-iltoihin keskitetty. Näitä on noin 3kk välein.

Yleisesti seurasta:
Ryhmän yhteishenki on erittäin hyvä. Kilpailujen puuttuessa täysin, laji ei ole leimaantunut kilpalajiksi, joten kaikki ns. "kisaaminen" on paljon kevyempää.

Vyöarvot:
Sifu on todennut että vyöarvot ovat melko turhia, etenkin kun varsinaista edistymistaulukkoa tms. ei ole, vaan oppiminen perustuu yksilöllisyyteen. Arvoja (niitäkin muutamalla on) ei tule seurassa näyttää, juuri kilpailuhengen yms. karsimiseksi.

Tämä arvoasteikon ja tavanomaisen hierarkian puuttuminen myös estää ns. "jämähtämisen", jollaista sattuu jos esim. jokin liikesarja ei vain suju vaaditulla tavalla. Usein vyöarvoihin vaaditaan tietyt asiat, ja uuttahan ei opeteta ennen kuin kaikki vanha osataan tarpeeksi hyvin. Meillä Thieu Lamissa tälläistä ei tapahdu.

Opettamisesta:
Sifu on tähänastisten kokemusteni mukaan kyvykkäämpi opettaja kuin yksikään aiempien lajieni (MSR Iaido, TKD, Jodo), joista yksikään ei ole ollut mielestäni huono. On totta, että Sifun opetusmetodit ovat kovin totutuista poikkeavat, vaikka en osaakaan määrittää miten.

Uskallan väittää, että vaikka aikoinani kävin TKD:ssäkin ottelureeneissä, olen tämän muutaman kuukauden jälkeen Thieu Lamista oppinut enemmän ottelua kuin TKD -aikoinani, vaikka nyt ei ole lainkaan otteluita reenattu.

Uskallan sanoa myös, että Thieu Lam ei useimmille sovi, itse uskon nyt kuitenkin löytäneen sen lajin jota haluan todella harrastaa (en kai muuten opettelisi kaikkea vapaa-aikaani, vaikken salilla olisikaan).

Mitä lihasvoimaan tulee, olen toistaiseksi todennut että sitä ei tarvita läheskään niin paljon kuin esim. TKD:ssä, mutta kehittyneempiä katoja katsellessani olen kyllä ymmärtänyt mitä tässäkin ketjussa tarkoitetaan. Hyppyjä ainakin on useissa tyyleissä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#60

Viesti Mika »

Kuroishin, kiitos viestistä. On aina hyvä kuulla enemmän ja enemmän lajeista ja seuroista, joihin ei välttämättä ihan koko ajan törmää. Avaa sisältöä aina enemmän.

Ja tervetuloa Potkuun! :)

Kuroishin kirjoitti: Kevyitä lämmittelysparreja (ottelua läpsyiskuilla), on kuitenkin melko usein jo alkeiskurssilta lähtien.
Chuji Sanda anyone? ;)
JanneM, olit oikeassa, mutta en minä sitä silti epäillytkään. Hieman eri tavalla, mutta kuitenkin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa