Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Itsenäinen harjoittelu kiinalaisissa lajeissa

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Itsenäinen harjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#31

Viesti Jonkid »

Mulla ei oo kokemuksia liikesarjojen tekemisestä mutta soolotreenaamisesta paljonkin. Oikestaan voisi sanoa, että soolotreeni on mun mun harjotustavoista se tärkein ja muodostaa 80% vuoden harjottelusta. Osin määrällinen jakautuminen on olosuhteista johtuvaa mutta kuitenkin suurimmaksi osaksi se juontaa juurensa lajin luonteesta ja henkilökohtaisista tavoitteista.

Yhdyn kuitenkin tuohon KFM:n mainitsemaan kehon/ mielentilan herättämiseen, vaikken liikesarjoista mitään tiedäkään. Omassa treenissä mulla on muutama perusharjote, joilla alotan aina treenin. Osiltaan ne toimii lämmittelynä mutta niiden tärkeimpänä funktiona koen oikeanlaisen fiiliksen haun; oikeanlaisen kehon tilan tai kehotuntemuksen herättämisen. Kun nuo harjotteet on suorittanu tehtävänsä, siirryn "päätreeniin", eli kulloinkin polttopisteen alla olevien kehon ominaisuuksien harjoitteluun. "Päätreenissä" yritän päästä siihen samaan mielentilaan ja keholliseen olotilaan, minkä herätin treenin alussa perusharjoitteilla.

Parin viimesen vuoden aikana olen myöskin luopunut soolotreenien tiukasta muodollisesta suunnittelusta ja alkanut mennä niissä "fiiliksen" mukaan. Aina on tietty joku teema, jota lähden treenaamaan mutta se saattaa muuttua treenin edetessä moneen kertaan. Sama mentaliteetti on mulla myös levinny lajiharjottelun ulkopuoliseen treeniin, kuten kestävyys- ja lihaskuntoharjotteluun. Kaukana on jo ne päivät jollon tuli treenattua orjallisesti mittareiden, päiväkirjojen, ohjelmien yms. varassa. Nykyään treeni on huomattavasti paljon enemmän "itseohjautuvampaa".
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Itsenäinen harjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#32

Viesti Snake-Master »

Jonkid kirjoitti:Mulla ei oo kokemuksia liikesarjojen tekemisestä mutta soolotreenaamisesta paljonkin. Oikestaan voisi sanoa, että soolotreeni on mun mun harjotustavoista se tärkein ja muodostaa 80% vuoden harjottelusta. Osin määrällinen jakautuminen on olosuhteista johtuvaa mutta kuitenkin suurimmaksi osaksi se juontaa juurensa lajin luonteesta ja henkilökohtaisista tavoitteista.

Yhdyn kuitenkin tuohon KFM:n mainitsemaan kehon/ mielentilan herättämiseen, vaikken liikesarjoista mitään tiedäkään. Omassa treenissä mulla on muutama perusharjote, joilla alotan aina treenin. Osiltaan ne toimii lämmittelynä mutta niiden tärkeimpänä funktiona koen oikeanlaisen fiiliksen haun; oikeanlaisen kehon tilan tai kehotuntemuksen herättämisen. Kun nuo harjotteet on suorittanu tehtävänsä, siirryn "päätreeniin", eli kulloinkin polttopisteen alla olevien kehon ominaisuuksien harjoitteluun. "Päätreenissä" yritän päästä siihen samaan mielentilaan ja keholliseen olotilaan, minkä herätin treenin alussa perusharjoitteilla.

Parin viimesen vuoden aikana olen myöskin luopunut soolotreenien tiukasta muodollisesta suunnittelusta ja alkanut mennä niissä "fiiliksen" mukaan. Aina on tietty joku teema, jota lähden treenaamaan mutta se saattaa muuttua treenin edetessä moneen kertaan. Sama mentaliteetti on mulla myös levinny lajiharjottelun ulkopuoliseen treeniin, kuten kestävyys- ja lihaskuntoharjotteluun. Kaukana on jo ne päivät jollon tuli treenattua orjallisesti mittareiden, päiväkirjojen, ohjelmien yms. varassa. Nykyään treeni on huomattavasti paljon enemmän "itseohjautuvampaa".
Sama homma täällä. Ennen treenasin niin, että joku näytti kädestä pitäen, miten kuuluu tai "muka kuuluu tehdä". Nykysin treenaan myös "itseohjaavalla tavalla", minulle se vaan on mielekkäämpää. Siis toki perusteissa on hyvä olla ohjaaja joka ohjaa oikealle tielle, mutta kun perusteet on hallussa, kannattaa treenata itsenäisesti, yksinkin.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Jonkid
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2014

Itsenäinen harjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#33

Viesti Jonkid »

Täytyy vielä painottaa (ennenku joku muu älähtää) että pelkkä soolotreeni kamppailumielessä ei todennäkösesti johda mihinkään kovin kummoiseen lopputulokseen. Treenitavan valintaa pitäisi aina ohjata omat henkilökohtaiset tavoitteet ja "realistinen maailmankuva". Missään kontaktilajissa kukaan nykypäivän "mestari" ei treenaa täysin yksin, tai varmaan edes 50% kaikesta vuotuisesta treenistä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Yksin treenaminen edellyttää varsin hyvää itsetuntemusta ja valtavan kriittistä arvostelukykyä itseä kohtaan. Kun kukaan ei valvo tekemistä, on helppo tuudittautua mielikuvituksen varaan ja uskoa itsestä liikoja. Kokemusteni mukaan myös mukavuusalueelle jämähtäminen soolotreenissä on perin yleinen ja vaikeasti karistettava tapa. Kehitystä ei tapahdu jos treeni tuntuu aina pelkästään kivalta.
示觉有相 提觉则止

运觉无住 自觉圆明
Snake-Master
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 168
Lauteille: Tammikuu 2017
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Käärmetyylin Kung-Fu/Snake style Kung-Fu
Sivulajit: - Kuntopotkunyrkkeily/Fitness Kickboxing (2010-2016)
Takalajit: - Aikido (2008-2009)
- Thainyrkkeily/Muay Thai (2008)

Itsenäinen harjoittelu kiinalaisissa lajeissa

#34

Viesti Snake-Master »

Jonkid kirjoitti:Täytyy vielä painottaa (ennenku joku muu älähtää) että pelkkä soolotreeni kamppailumielessä ei todennäkösesti johda mihinkään kovin kummoiseen lopputulokseen. Treenitavan valintaa pitäisi aina ohjata omat henkilökohtaiset tavoitteet ja "realistinen maailmankuva". Missään kontaktilajissa kukaan nykypäivän "mestari" ei treenaa täysin yksin, tai varmaan edes 50% kaikesta vuotuisesta treenistä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Yksin treenaminen edellyttää varsin hyvää itsetuntemusta ja valtavan kriittistä arvostelukykyä itseä kohtaan. Kun kukaan ei valvo tekemistä, on helppo tuudittautua mielikuvituksen varaan ja uskoa itsestä liikoja. Kokemusteni mukaan myös mukavuusalueelle jämähtäminen soolotreenissä on perin yleinen ja vaikeasti karistettava tapa. Kehitystä ei tapahdu jos treeni tuntuu aina pelkästään kivalta.
Joo, huomenna kirjoitan minusta ja minun kung-fu treenaamisesta ihan kunnolla, siis siitä, mite se MINULLE on, mutta tuo on totta kyllä, että jos haluaa olla "mestari" siihen tarvitaan muitakin kyllä. Ja itse pyrin treenaamaan monipuolisesti, mutta kirjoitans iitä huomenna lisää, kunnolla.
- Taistele kanssani, sinä kurja rotta! Vapauta vihasi, kohtaa pelkosi, anna taitojesi puhua puolestasi!

- Kyllähän jokainen toiselle turpaan osaa antaa, eri juttu että osaako tehdä sen tyylillä!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa